Säästätkö/sijoitatko omaa eläkettäsi varten?
Tänään oli taas eläkkeistä uutisissa. Palkasta maksetaan ennätys tyel-maksuja ja jokaista maksettua euroa kohden saa vähemmän vastinetta kuin aiemmat sukupolvet. Varaudutko eläkkeeseen itse omilla säästöillä/sijoituksilla?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sitten tiedä onko nykyiset säästövakuutukset parempia mutta itse aloin maksamaan Nordean eläkevakuututusta v 1994 ja sain siitä rahaa 1. kerran 2018.
Kertymä oli sentilleen sama kuin mitä olin 24v maksanut!? Missä tuotto? Se raha olisi tuplaantunut normirahastoissa tuona aikana, nyt en saanut mitään tuottoa sille.
Silkkaa huijausta.
Etkö seurannut tilannetta ollenkaan vuosien aikana? Sijoituskohteenkin olisit todennäköisesti voinut vaihtaa itse parempaan. Minulla tuotto on nyt saman verran mitä eläkevakuutukseen olen sijoittanut.
Miksi sijoitatte johonkin pankin myymään ja hallinnoimaan eläkevakuutukseen?! Saman rahan sijoittaminen itse olisi paljon tuottoisampaa eikä sitoudu mihinkään pankin konnankoukkuihin. Sillä sai aikanaan siirrettyä verotusta joo mutta sisäänleivottu systeemin kulurakenne on aina ollut törkeä ja lisäksi otat suomessa valtavan poliittisen riskin siitä mikä eläketulojen verotus ja virallinen eläkeikäsi tulee aikanaan olemaan, eikä se varmasti tule olemaan ainakaan mieltä ylentävä eikä kehityssuunta sinulle myönteinen, se nyt on ollut nähtävissä jo kymmeniä vuosia. Jos nyt koko maata nykyisellään on olemassa enää sitten kun se oma eläkeikä ehkä joskus lopulta yli 70v koittaa.
Mennyt on mennyttä, eikä takaisin saa. Itse tein ratkaisuni vuonna 1999, jolloin ne oli veroedun takia houkuttelevia.
Nykyisellä tietämyksellä en missään tapauksessa ottaisi uudestaan, vaan tunkisin omiin rahastoihin.
Oman eläkevakuutuksen Vuosituotto
2,37 % / vuosi on heikko. Toki, kun pitkä aika, niin tuleehan siitä korkoa korolle. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
En.
En aio elää eläkeikään asti.
Miehillä tuo voi todennäköisemmin onnistua kuolla ennen sitä virallista eläkeikää mutta kyllä naisen elinikä yleensä ylittää sen reilusti kuitenkin vaikka eläisi epäterveellisestikin. Ja sitten olisi joutunut vain elämään sen surkeimman vaiheen työssä ja maksamaan kaikki maksut ja koko sirkuksen mutta jäisi eläkeiän vapaus kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sitten tiedä onko nykyiset säästövakuutukset parempia mutta itse aloin maksamaan Nordean eläkevakuututusta v 1994 ja sain siitä rahaa 1. kerran 2018.
Kertymä oli sentilleen sama kuin mitä olin 24v maksanut!? Missä tuotto? Se raha olisi tuplaantunut normirahastoissa tuona aikana, nyt en saanut mitään tuottoa sille.
Silkkaa huijausta.
Etkö seurannut tilannetta ollenkaan vuosien aikana? Sijoituskohteenkin olisit todennäköisesti voinut vaihtaa itse parempaan. Minulla tuotto on nyt saman verran mitä eläkevakuutukseen olen sijoittanut.
Mulla oli tuollainen eläkevakuutus, onneksi en ehtinyt säästää sinne kuin muutaman tonnin. Sen nostovaiheessa eläkeiässä olisi pitänyt maksaa veroa pääomatulon verotuksen verran, siis koko nostosummasta eli 30-34%, ei siis vain tuotosta.
Irtisanoessa otin isosti takkiin. Veroa meni puolet säästösummasta, joka onneksi oli vain tuo pari tonnia.
Ensi vuonna 2027 nuo ehdot muuttuvat. Eli voi olla, että säästöä voi nostaa ulos ilman kuluja.
Nyt mulla sijoitusvakuutus, joka on kannattavampiSiis nostaa säästöjä ennen eläkeikää ilman kuluja
Ei noissa ole mitään järkeä. Suoriin osakesijoituksiin osa ja osa etf rahastoihin niin et joudu sitoutumaan mihinkään pienellä painettuun pränttiin tai joudu ottamaan riskiä siitä että pelin sääntöjä muutetaankin sinulle epäedullisemmiksi heti taas kohta kesken kaiken lakien voimalla tai asettamalla jotain uusia velvoitteita ja kuluja. Pankin geelitukkaisten myyntimiesten tuottojen takuumiehenähän toimit tuossa joka tilanteessa, kun hallintokulut ja palkkiot veloitetaan aina vaikka ne sijoitukset jauhaisi tappiota.
Minä en ole koskaan säästänyt ja pienipalkkainen työkin vielä, ei koskaan yli 2000€/kk, mutta jotenkin sitä vain on asuntoja kertynyt; 1 Espanjassa, 2 venäjällä, 4 Suomessa, en oikein itsekään ymmärrä miten näin on päässyt käymään, vanhempien perintökin jäänyt jakamatta vielä. Ohjeeksi kaikille: älkää huolehtiko turhista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan säästänyt ja pienipalkkainen työkin vielä, ei koskaan yli 2000€/kk, mutta jotenkin sitä vain on asuntoja kertynyt; 1 Espanjassa, 2 venäjällä, 4 Suomessa, en oikein itsekään ymmärrä miten näin on päässyt käymään, vanhempien perintökin jäänyt jakamatta vielä. Ohjeeksi kaikille: älkää huolehtiko turhista.
Mahtaa olla hauska maksaa siitä pienestä palkasta noiden asuntojen kaikkia kuluja. Hienot valinnat sinulla siellä mielikuvitusmaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sijoituksiin ja perintöön tässä turvataan.
Voimaa ja uskoa antaa myös kyky painaa elinkustannukset alas. Kun et tarvitse paljon elääksesi, sinulla on valtit käsissä.
Tuo on se salaisuus. Meinataan vaimon kanssa myydä 199m2 OK-talo ja muuttaa johonkin 80-90 m2 kolmio-neliö. Rivitalon pätkä, suht uusi, edukas vastike. Kesämökit on molemmilla puolilla sukua.
Mihin 2 ihmistä tarvii 90m2. Eikö joku 60-70 m2 riitä?
Kyllähän kaksi ihmistä mahtuu vaikka 45 neilön kaksioon tai pienempäänkin, mutta jos haluaa esim. että lapset tulee perheineen käymään, niin ne viihtyvät paremmin, jos on vierashuone.
Vierailija kirjoitti:
En elä sitku-elämää.
Vaikka elämä ei olekaan rahasta kiinni, niin pystyy elämään enemmän täydemmin, jos ei elä koko ajan kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa huijausta.
Miksi sijoitatte johonkin pankin myymään ja hallinnoimaan eläkevakuutukseen?! Saman rahan sijoittaminen itse olisi paljon tuottoisampaa eikä sitoudu mihinkään pankin konnankoukkuihin. Sillä sai aikanaan siirrettyä verotusta joo mutta sisäänleivottu systeemin kulurakenne on aina ollut törkeä ja lisäksi otat suomessa valtavan poliittisen riskin siitä mikä eläketulojen verotus ja virallinen eläkeikäsi tulee aikanaan olemaan, eikä se varmasti tule olemaan ainakaan mieltä ylentävä eikä kehityssuunta sinulle myönteinen, se nyt on ollut nähtävissä jo kymmeniä vuosia. Jos nyt koko maata nykyisellään on olemassa enää sitten kun se oma eläkeikä ehkä joskus lopulta yli 70v koittaa.
Mennyt on mennyttä, eikä takaisin saa. Itse tein ratkaisuni vuonna 1999, jolloin ne oli veroedun takia houkuttelevia.
Nykyisellä tietämyksellä en missään tapauksessa ottaisi uudestaan, vaan tunkisin omiin rahastoihin.
Oman eläkevakuutuksen Vuosituotto2,37 % / vuosi on heikko. Toki, kun pitkä aika, niin tuleehan siitä korkoa korolle. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Vapaaehtoinen eläke tulee olemaan noin 2,000 e/kk sen tavallisen eläkkeen päälle. Otan sen viiden vuoden palkallisena lomana, jolloin voin puuhailla mitä haluan. Mennä vaikka kausitöihin Lappiin. Tai lukea kirjoja. Tai opetella soittamaan jotain instrumenttia. Tai olla tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sijoituksiin ja perintöön tässä turvataan.
Voimaa ja uskoa antaa myös kyky painaa elinkustannukset alas. Kun et tarvitse paljon elääksesi, sinulla on valtit käsissä.
Tuo on se salaisuus. Meinataan vaimon kanssa myydä 199m2 OK-talo ja muuttaa johonkin 80-90 m2 kolmio-neliö. Rivitalon pätkä, suht uusi, edukas vastike. Kesämökit on molemmilla puolilla sukua.
Mihin 2 ihmistä tarvii 90m2. Eikö joku 60-70 m2 riitä?
Kyllähän kaksi ihmistä mahtuu vaikka 45 neilön kaksioon tai pienempäänkin, mutta jos haluaa esim. että lapset tulee perheineen käymään, niin ne viihtyvät paremmin, jos on vierashuone.
Tunnen yhden pariskunnan, jotka muutti kaksioon juurikin siksi, että lapset saa yöpyä hotellissa, eikä heidän nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt. Pääosin osake-ETF:hiin. Aion jäädä pois työelämästä noin 10 vuotta ennen eläkeikää ja elää tämän ajan pääomatuloilla.
Juuri 5 min. sitten katselin noita pankin sivuilta.
Voitko suositella jotain?
Vaikka kuinka montaa, mutta kannattaa tutustua aiheeseen itse. Kysy vaikka teköälyltä ensin. mistä tuossa on kysymys ja lue muutama aiheeseen liittyvä artikkeli tai kirja. Sen jälkeen olet valmis tekemään omat päätöksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa huijausta.
Mulla oli tuollainen eläkevakuutus, onneksi en ehtinyt säästää sinne kuin muutaman tonnin. Sen nostovaiheessa eläkeiässä olisi pitänyt maksaa veroa pääomatulon verotuksen verran, siis koko nostosummasta eli 30-34%, ei siis vain tuotosta.
Irtisanoessa otin isosti takkiin. Veroa meni puolet säästösummasta, joka onneksi oli vain tuo pari tonnia.
Ensi vuonna 2027 nuo ehdot muuttuvat. Eli voi olla, että säästöä voi nostaa ulos ilman kuluja.
Nyt mulla sijoitusvakuutus, joka on kannattavampiSiis nostaa säästöjä ennen eläkeikää ilman kuluja
Ei noissa ole mitään järkeä. Suoriin osakesijoituksiin osa ja osa etf rahastoihin niin et joudu sitoutumaan mihinkään pienellä painettuun pränttiin tai joudu ottamaan riskiä siitä että pelin sääntöjä muutetaankin sinulle epäedullisemmiksi heti taas kohta kesken kaiken lakien voimalla tai asettamalla jotain uusia velvoitteita ja kuluja. Pankin geelitukkaisten myyntimiesten tuottojen takuumiehenähän toimit tuossa joka tilanteessa, kun hallintokulut ja palkkiot veloitetaan aina vaikka ne sijoitukset jauhaisi tappiota.
hallintokulut ja palkkiot veloitetaan aina vaikka ne sijoitukset jauhaisi tappiota.
Se on just noin.
Pankkia ei lopulta yhtään kiinnosta, oletko plussalla vaiko miinuksella. Heidän näkökulmasta sejasama. Pääasia, että kuittaavat palkkionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa huijausta.
Oman eläkevakuutuksen Vuosituotto2,37 % / vuosi on heikko. Toki, kun pitkä aika, niin tuleehan siitä korkoa korolle. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Vapaaehtoinen eläke tulee olemaan noin 2,000 e/kk sen tavallisen eläkkeen päälle. Otan sen viiden vuoden palkallisena lomana, jolloin voin puuhailla mitä haluan. Mennä vaikka kausitöihin Lappiin. Tai lukea kirjoja. Tai opetella soittamaan jotain instrumenttia. Tai olla tekemättä mitään.
Siis eläkkeellä töihin?
Olen säästänyt eläkettä varten. Nyt yritän sinnitellä säästöillä eläkeikään asti johon on kymmenen vuotta aikaa.
Hienoa, että väki varautuu pahan päivän varalle, mutta minua huolestuttaa ihmiset joilla on kaikki munat yhdessä korissa. Yksi sijoittaa osakkeisiin, toinen asuntoihin ja kolmannella on hieno ok-talo jonka aikoo myydä eläketurvaksi. Mitä jos osakemarkkinat romahtaa vuosiksi juuri silloin kun on vasta jättäytynyt niiden varaan elämään? Tai mitä jos asuntojen hinta romahtaa? Yhdelle ystävälleni kävi juuri niin, osti vuosia sitten puolen miljoonan talon velaksi ja sanoi että se on hänelle eläketurva. Tällä hetkellä talon arvo on kuitenkin tippunut alle kolmeensataantuhanteen. Onneksi ei ole vielä aika jäädä eläkkeelle, eli arvo voi toki vielä nousta.
Itse olen pyrkinyt hajauttamaan ihan kaiken, palkkatyön lisäksi minulla on tuloja myös omasta yrityksestä. Sijoituksena pahan päivän varalle on velattomat ok-talo sekä vuokrakäytössä oleva kesämökki, pörssiosakkeita ja rahasto-osuuksia monesta eri maasta, sijoitus listaamattomaan osakeyhtiöön, pari metsätilaa jne. Mielestäni kaikesta tärkeintä on, että tulopuoli ei ole koskaan pelkästään palkkatyön tai osinkotuottojen varassa, vaan pitää olla muitakin tulonlähteitä.
Säästän. Suurin ongelma tässä eläkesäästämisessä ja sijoittamisessa on se jos jäät työttömäksi saat todella vähän tukia, ne säästöt ja sijoitukset on sitten syötävä koska mitään harkinnanvaraisia tukis ei heru. Samassa tilanteessa joku joka ei säästänyt nostaakin tuplatuet sinuun nähden kun itse kituutat säästöilläsi. Koko sosiaaliturva pitäisikin muuttaa yhden ja saman summan perustuloksi joka maksetaan tasapuolisesti jokaiselle tuöttömälle oli säästöjä tai ei, nykyisellään palkitaan isommilla tuilla niitä jotka ei säästä eikä varaudu mitenkään
Kyllä sijoitan eläkettä varten. Ei tee mieli olla töissä jonnekin 68 ikävuoteen asti, mikä alkaa itselläni olla jo tavoite-eläkeikä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sijoitan eläkettä varten. Ei tee mieli olla töissä jonnekin 68 ikävuoteen asti, mikä alkaa itselläni olla jo tavoite-eläkeikä.
Säästän koko ajan. Nyt kasassa noin 200 te. Osakkeita ja rahastoja.
Olen opettaja, ikää 57. En näe itseäni mitenkään töissä 67 vuoden iässä. Vielä viisi vuotta, sit vanha talo myyntiin ja kaikki kiinteä tavara jakoon. Sitten osa-aikaiselle eläkkeelle ja säästöt päälle.
Maata kiertävälle radalle. Eli ajatus, että teen lyhyitä sijaisuuksia, keikkatöitä, hyllytän marketissa, mitä vaan milloinkin. Eri puolilla maata. Tai muutan vaikka talveksi jonnekin halvempaan maahan (Viro, Latvia, Liettua tms) vuokralle. Omaisuus parissa matkalaukussa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Säästin. Sitten jäin työttömäksi ja nyt on pakko kuluttaa näitä säästöjä. Kyllä vähän jo pelottaa tulevaisuus!
Tää on surullista. Olet töissä käynyt, veroja maksanut ja saanut jotain säästöön tarkoittaa ettet saa tukia. Samaan aikaan joku joka ei ikinä ole töitä tehnyt, ikinä veroja maksanut saa täydet tuet ja kaikki maksetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin. Sitten jäin työttömäksi ja nyt on pakko kuluttaa näitä säästöjä. Kyllä vähän jo pelottaa tulevaisuus!
Tää on surullista. Olet töissä käynyt, veroja maksanut ja saanut jotain säästöön tarkoittaa ettet saa tukia. Samaan aikaan joku joka ei ikinä ole töitä tehnyt, ikinä veroja maksanut saa täydet tuet ja kaikki maksetaan
Ja päälle jopa haetaan tilauslennolla, niitä tukia nauttimaan, Huoh.
Siis nostaa säästöjä ennen eläkeikää ilman kuluja