Säästätkö/sijoitatko omaa eläkettäsi varten?
Tänään oli taas eläkkeistä uutisissa. Palkasta maksetaan ennätys tyel-maksuja ja jokaista maksettua euroa kohden saa vähemmän vastinetta kuin aiemmat sukupolvet. Varaudutko eläkkeeseen itse omilla säästöillä/sijoituksilla?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke riittää oikein hyvin kun ei ole omaisuusmassaa aiheuttamassa jatkuvaa menovirtaa.
Riittää se nyt mutta sitä saa vasta virallisessa eläkeiässä joka on ikävän kaukana esim. 55v työttömäksi joutuneelle ellei sitä 200k€ - 400k€ salkkua tuottoineen ole suojana siksi aikaa.
Ja sitähän ei kukaan takaa onko koko takuueläkettä enää sitten kun sitä itse saisi, tuskin. Eikä sitä saa ulkomaille, joten se tuomitsee kyhjöttämään koko loppuiän kalliissa, kylmässä ja vanhoihin ihmisiin häijysti suhtautuvassa suomessa.
No tää olikin juuri se mikä mulle kävi. Oli hyvä duuni kohtuupalkalla ja eläkekertymäni näytti ihan hyvältä kun eläkkeelle jäisin. Mutta enpä arvannut että pulju menikin nurin, ja niin jäin työttömäksi 15 vuotta ennen eläkeikää. Nyt olen sitten joutunut käyttämään säästö/puskurirahastoa (onneksi sellainen oli) enkä ole parin vuoden sisällä yrityksestä huolimatta saanut uutta duunia. Eipä tuo eläkekertymä enää hyvältä näytä, puskurit alkaa huveta eikä perintöäkään ole tulossa - ei silti että olisin ikinä sen varaan mitään laskenutkaan. Jännä nähdä miten selviän vanhuusajasta jos uutta pestiä ei pian löydy.
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan. Olen 51-vuotias, enkä usko mihinkään eläkejärjestelmän romahdukseen omana elinaikanani. Ja tulen ihan hyvin toimeen sillä ennustetulla noin 3500 euron eläkkeellä, minkä tulen saamaan, jos teen viralliseen eläkeikään asti duunia. Tulisin jopa silläkin, mikä on jo nyt kasassa toimeen, jos vaikka loppu-ura menisi työttömänä yms, niukasti toki mutta ihan ookoo, täytyisi vaan muuttaa sitten pienempään asuntoon ja luopua autosta.
Minä katson, että säästän sillä, että maksan niitä pakollisia tyel-maksuja. En tarvi sen päälle muita eläkesäästöjä.
Tienaat ilmeisesti erittäin hyvin, kun olet saamassa noinkin isoa eläkettä. Ja tästä ei jää tällä hetkellä mitään säästöön. Tästä huolimatta olet vakuuttunut, että pärjäät vähemmälläkin. Toivottavasta down-shiftaus oikeasti myös onnistuu. Itseäni huolettaa enemmän juuri se, että pitäisi kohtuullisen äkisti pystyä muuttamaan kulutustottumuksiaan. Siksi on parempi keventää niitä jo nyt, niin säästöjen avulla pudotus ei tule olemaan niin iso. Tällä hetkellä eläke on about 40% nettopalkasta :-(
Eläkkeelle jäädessä kaiken A ja O, on saada omat kulut alas, jos on ns normaali eläke, eikä mitään valtavia puskureita.
Jos ylläpitäisi sähkösyöppöä OK-taloa, maksaisi auraukset, jätteet, parin auton ylläpidon jne., vaatisi ison eläkkeen, eikä olisi mitään järkeä laittaa elämiseen kerättyjä puskureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke riittää oikein hyvin kun ei ole omaisuusmassaa aiheuttamassa jatkuvaa menovirtaa.
Riittää se nyt mutta sitä saa vasta virallisessa eläkeiässä joka on ikävän kaukana esim. 55v työttömäksi joutuneelle ellei sitä 200k€ - 400k€ salkkua tuottoineen ole suojana siksi aikaa.
Ja sitähän ei kukaan takaa onko koko takuueläkettä enää sitten kun sitä itse saisi, tuskin. Eikä sitä saa ulkomaille, joten se tuomitsee kyhjöttämään koko loppuiän kalliissa, kylmässä ja vanhoihin ihmisiin häijysti suhtautuvassa suomessa.
No tää olikin juuri se mikä mulle kävi. Oli hyvä duuni kohtuupalkalla ja eläkekertymäni näytti ihan hyvältä kun eläkkeelle jäisin. Mutta enpä arvannut että pulju menikin nurin, ja niin jäin työttömäksi 15 vuotta ennen eläkeikää. Nyt olen sitten joutunut käyttämään säästö/puskurirahastoa (onneksi sellainen oli) enkä ole parin vuoden sisällä yrityksestä huolimatta saanut uutta duunia. Eipä tuo eläkekertymä enää hyvältä näytä, puskurit alkaa huveta eikä perintöäkään ole tulossa - ei silti että olisin ikinä sen varaan mitään laskenutkaan. Jännä nähdä miten selviän vanhuusajasta jos uutta pestiä ei pian löydy.
Oletko käsittänyt eläkekertymän väärin? Se ei ole se, mitä voit kerryttää töiden jatkuessa, vaan vain, paljon eläkettä on jo kertynyt.
Se pysyy samana.
Toki inflaatio siihen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käsittänyt eläkekertymän väärin? Se ei ole se, mitä voit kerryttää töiden jatkuessa, vaan vain, paljon eläkettä on jo kertynyt.
Se pysyy samana.
Toki inflaatio siihen vaikuttaa.
Edellinen puhui selvästi LASKENNALLISESTA eläkekertymästään. Molempia kannattaa tietenkin tsekkailla välillä - jo kertynyttä, ja sitä mitä on jos nykyinen palkka jatkuu eläkeikään asti.
Sitten he lahjoittavat (mihin en toki usko). Molemmilla on tukku kiinteää omaisuutta - löytyy asuntoa pk-seudulla, sijoitusasuntoa, mökkiä, venettä, autoa, metsää ja siihen sijoitukset ja säästöt päälle.
Itse olen yrittänyt kannustaa etenkin pihiä äitiäni käyttämään nyt rahojaan, esim. yksityislääkäriin, siivouspalveluihin jne. Mutta molemmat ovat ovat kovin pihejä ja säästeliäitä.