Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästätkö/sijoitatko omaa eläkettäsi varten?

Vierailija
15.06.2026 |

Tänään oli taas eläkkeistä uutisissa. Palkasta maksetaan ennätys tyel-maksuja ja jokaista maksettua euroa kohden saa vähemmän vastinetta kuin aiemmat sukupolvet. Varaudutko eläkkeeseen itse omilla säästöillä/sijoituksilla?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästin. Sitten jäin työttömäksi ja nyt on pakko kuluttaa näitä säästöjä. Kyllä vähän jo pelottaa tulevaisuus!

Tää on surullista. Olet töissä käynyt, veroja maksanut ja saanut jotain säästöön tarkoittaa ettet saa tukia. Samaan aikaan joku joka ei ikinä ole töitä tehnyt, ikinä veroja maksanut saa täydet tuet ja kaikki maksetaan

On se surullista. Yritän pärjätä mahdollisimman vähällä ja etsin samaan aikaan työtä. Toivottavasti onnistun.

Vierailija
82/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan. Olen 51-vuotias, enkä usko mihinkään eläkejärjestelmän romahdukseen omana elinaikanani. Ja tulen ihan hyvin toimeen sillä ennustetulla noin 3500 euron eläkkeellä, minkä tulen saamaan, jos teen viralliseen eläkeikään asti duunia. Tulisin jopa silläkin, mikä on jo nyt kasassa toimeen, jos vaikka loppu-ura menisi työttömänä yms, niukasti toki mutta ihan ookoo, täytyisi vaan muuttaa sitten pienempään asuntoon ja luopua autosta. 

Minä katson, että säästän sillä, että maksan niitä pakollisia tyel-maksuja. En tarvi sen päälle muita eläkesäästöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän työntekijöille alkaa säästöjä kerääntyä, kun lapset ovat lähteneet itse tienaamaan. ja on tottunut pihisti elämään. Ja ehkä hieman sijoittamaankin.

Vierailija
84/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästöjä noin 17 000€ lähes velattoman pk-seudulla olevan asunnon lisäksi. 

Kun lapset itsenäistyvät muutaman vuoden sisään, jää minulle enemmän rahaa käyttöön ja aion alkaa taas säännöllisesti sijoittamaan "pahan päivän varalle".

Toisaalta, jos molemmat vanhempani eivät jonkun ihmeen kautta elä 100 -vuotiaiksi, niin tulen perimään toisen tai molemmat ennen eläkeikääni. Sieltä on tulossa useampi satatuhatta perintöä, joten ainakin oma eläkeikä tulee turvattua ja lisäksi varmaan luovun toisesta perinnöstä lasteni hyväksi. 

Vierailija
85/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin eläke tulee olemaan n 4.500, enkä keksi, miksi pitäisi säästää. Pärjään tuolla käytän rahaa mukavaan elämään nyt. Perinnötkin annoin hypätä sukupolven yli. 

Vierailija
86/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin noin kolme vuotta sitten eläkkeelle. En koskaan säästänyt tai sijoittanut, mutta jostain syystä pankkitilillä oli kymmeniä tuhansia euroja ylimääräistä eläkkeelle jäädessä. M66

Vierailija
87/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin eläke tulee olemaan n 4.500, enkä keksi, miksi pitäisi säästää. Pärjään tuolla käytän rahaa mukavaan elämään nyt. Perinnötkin annoin hypätä sukupolven yli. 

Luotatko todellakin siihen, että eläkettäsi ei tulla tulevaisuudessa leikkaamaan?

Vierailija
88/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika harvalla - varsinkaan AVlla - palkka on ollut vuosikymmenten ajan 9000e brutto.... kuulut ylimpään %

Vierailija
89/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika harvalla - varsinkaan AVlla - palkka on ollut vuosikymmenten ajan 9000e brutto.... kuulut ylimpään %

Eniten huolestuttaa, että tuo ei ole saanut säästettyä tuloistaan ollenkaan vaan käyttää kaiken mukavaan elämään... 

Vierailija
90/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollenkaan. Olen 51-vuotias, enkä usko mihinkään eläkejärjestelmän romahdukseen omana elinaikanani. Ja tulen ihan hyvin toimeen sillä ennustetulla noin 3500 euron eläkkeellä, minkä tulen saamaan, jos teen viralliseen eläkeikään asti duunia. Tulisin jopa silläkin, mikä on jo nyt kasassa toimeen, jos vaikka loppu-ura menisi työttömänä yms, niukasti toki mutta ihan ookoo, täytyisi vaan muuttaa sitten pienempään asuntoon ja luopua autosta. 

Minä katson, että säästän sillä, että maksan niitä pakollisia tyel-maksuja. En tarvi sen päälle muita eläkesäästöjä.

51-vuotias voi ehkä vielä nippa nappa ajatella näin. Yhtään nuorempi ei voi.

Vierailija
91/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke riittää oikein hyvin kun ei ole omaisuusmassaa aiheuttamassa jatkuvaa menovirtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi