Säästätkö/sijoitatko omaa eläkettäsi varten?
Tänään oli taas eläkkeistä uutisissa. Palkasta maksetaan ennätys tyel-maksuja ja jokaista maksettua euroa kohden saa vähemmän vastinetta kuin aiemmat sukupolvet. Varaudutko eläkkeeseen itse omilla säästöillä/sijoituksilla?
Kommentit (31)
Säästin ja sainkin kasaan hyvän summan. Sitten vanhemmat kuolivat ja perintövero vei säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Säästin ja sainkin kasaan hyvän summan. Sitten vanhemmat kuolivat ja perintövero vei säästöt.
Pirullista, että on köyhät vanhemmat.
Oon säästäny PS-sopimukseen 5000€ vuodessa, aloitin vuonna 2010. Nyt on vika vuosi kun säästän siihen, kun veroetu on poistumassa. Noiden sijoitusten arvo on 180k ja eläkeikään vielä 10 vuotta.
Olen ollut enemmän työelämän ulkopuolella kuin työelämässä, niin eläkekertymä on tosi pieni.
Olen säästänyt. Pääosin osake-ETF:hiin. Aion jäädä pois työelämästä noin 10 vuotta ennen eläkeikää ja elää tämän ajan pääomatuloilla.
Osakkeita olen hamstrannut. Osin saadakseni osinkoja eläkkeen jatkoksi, osaksi jättääkseni perinnöksi.
Eläkettäni varten en sijoita. Vaan sijoitan ihan vain "pahan päivän varalle", oli se sitten tulossa oleva putkiremppa, mahdollinen työttömyysjakso tai ihan vain uuden mökin hankinta. Vois noilla rahoilla olla useammankin vuoden nollatuloisena.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sijoituksiin ja perintöön tässä turvataan.
Voimaa ja uskoa antaa myös kyky painaa elinkustannukset alas. Kun et tarvitse paljon elääksesi, sinulla on valtit käsissä.
Tuo on se salaisuus. Meinataan vaimon kanssa myydä 199m2 OK-talo ja muuttaa johonkin 80-90 m2 kolmio-neliö. Rivitalon pätkä, suht uusi, edukas vastike. Kesämökit on molemmilla puolilla sukua.
Vierailija kirjoitti:
Oon säästäny PS-sopimukseen 5000€ vuodessa, aloitin vuonna 2010. Nyt on vika vuosi kun säästän siihen, kun veroetu on poistumassa. Noiden sijoitusten arvo on 180k ja eläkeikään vielä 10 vuotta.
Olen ollut enemmän työelämän ulkopuolella kuin työelämässä, niin eläkekertymä on tosi pieni.
Hienosti olet jaksanut. Itse en ole pystynyt kuin 190e/kk viime aikoina. Kasassa 94.000e, enkä luultavasti tämän vuoden jälkeen mitään laita. Mieluummin muihin rahastoihin. Eläkkeen alkuun 4-5 V.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimaa ja uskoa antaa myös kyky painaa elinkustannukset alas. Kun et tarvitse paljon elääksesi, sinulla on valtit käsissä.
Tuo on se salaisuus. Meinataan vaimon kanssa myydä 199m2 OK-talo ja muuttaa johonkin 80-90 m2 kolmio-neliö. Rivitalon pätkä, suht uusi, edukas vastike. Kesämökit on molemmilla puolilla sukua.
Mihin 2 ihmistä tarvii 90m2. Eikö joku 60-70 m2 riitä?
Olen ollut koko 30-vuotisen työurani hyväpalkkainen, nuuka, säästäväinen ja sijoitusorientoitunut. 90-luvun lama ei ikinä ole unohtunut, joten olen tehnyt parhaani, etten enää ikinä joutuisi samanlaiseen kurimukseen kuin silloin opiskelijana ja työttömänä.
Onneksi olin, koska sairaslomani muuttuu pian sairaseläkkeeksi, jolloin tulot pienenevät huomattavasti.
Joo, asuntoa maksanut koko ikäni. Myyn sen pois kun jään eläkkelle ja muutan mökille. Elän ne asuntorahat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, asuntoa maksanut koko ikäni. Myyn sen pois kun jään eläkkelle ja muutan mökille. Elän ne asuntorahat.
Mistä se mökki sinulle tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin 2 ihmistä tarvii 90m2. Eikö joku 60-70 m2 riitä?
Eihän 90 m2 riitä kunnolla edes yhdelle.
Oon säästänyt ja sijoittanut.
Ehkä tuolla 200 tonnilla pärjää ja jää vielä lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se mökki sinulle tuli?
Eri, mutta vastaan etttä vaatimattomia mökkejä (ei sähköä ja juoksevaa vettä) saa halvalla. Ja niiden ylläpito on halpaa, kun pistää oven kiinni perässään syksyllä lokakuussa ja palaa aiheeseen keväällä, huhtikuussa. Eläkeläinenkin makselee ne maksut.
Olen ollut keskipalkkainen ja säästänyt eläkkeeseen itse ja säästänyt myös omaan asuntoon. Jäin eläkkeelle äskettäin ja myin myös asuntoni ja muutin pois pääkaupunkiseudulta. Eläkesäästäminen kartuttaa eläkettäni seuraavan 10 vuoden ajan, eli saan saman kuin mitä sain työelämässä kuukausipalkkaa kun laskee eläkkeen ja eläkesäästön yhteen. Asunnon myyminen sen sijaan teki minusta varakkaan ja sain siitä noin 7 vuoden nettopalkan.
Olen säästänyt indeksirahastoihin ja osinko-osakkeisiin n 700k. Olen myös ostanut etelä-euroopasta loma-asunnon eläkepäiviä varten. Se on ollut ihmeen hyvä sijoitus. Maksoin 15v sitten 170k ja 50k rempasta ja arvo nyt ehkä 550k. Tällä hetkellä vuokralla ja tästä viikosta saan 800e
Ikää nyt 47 enkä usko että huvittaa vielä 20v painaa hommia