Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästätkö/sijoitatko omaa eläkettäsi varten?

Vierailija
15.06.2026 |

Tänään oli taas eläkkeistä uutisissa. Palkasta maksetaan ennätys tyel-maksuja ja jokaista maksettua euroa kohden saa vähemmän vastinetta kuin aiemmat sukupolvet. Varaudutko eläkkeeseen itse omilla säästöillä/sijoituksilla?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästin ja sainkin kasaan hyvän summan. Sitten vanhemmat kuolivat ja perintövero vei säästöt. 

mutta silloinhan sait ison perinnönkin jos noin paljon pelkkä perintövero oli.

Vierailija
42/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästin ja sainkin kasaan hyvän summan. Sitten vanhemmat kuolivat ja perintövero vei säästöt. 

Perit jotain arvokasta ja et saa myytyä nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt. Pääosin osake-ETF:hiin. Aion jäädä pois työelämästä noin 10 vuotta ennen eläkeikää ja elää tämän ajan pääomatuloilla. 

Juuri 5 min. sitten katselin noita pankin sivuilta. 

Voitko suositella jotain?

Älä nyt helevetissä neuvoja ota vauvapalstalta. Älä myöskään usko pankin sijoitusneuvojia!

P.S. kts. ensimmäinen lause.

Vierailija
44/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin. Sitten jäin työttömäksi ja nyt on pakko kuluttaa näitä säästöjä. Kyllä vähän jo pelottaa tulevaisuus!

Vierailija
45/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, asuntoa maksanut koko ikäni. Myyn sen pois kun jään eläkkelle ja muutan mökille. Elän ne asuntorahat.

Mistä se mökki sinulle tuli?

kunta voi kieltää ympärivuotisen asumisen.  erikseen lupahaku jos vapaa-ajanasunto muutetaan- otetaan käyttöön vakituiseksi asunnoksi.

Vierailija
46/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten tiedä onko nykyiset säästövakuutukset parempia mutta itse aloin maksamaan Nordean eläkevakuututusta v 1994 ja sain siitä rahaa 1. kerran 2018.

Kertymä oli sentilleen sama kuin mitä olin 24v maksanut!? Missä tuotto? Se raha olisi tuplaantunut normirahastoissa tuona aikana, nyt en saanut mitään tuottoa sille.

Silkkaa huijausta.

Vierailija
47/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti. En luota yhtään enää siihen etteikö keksittäisi jatkuvasti taas jotain uusia heikennyksiä, veroja, maksuja, eläkeiän nostoja tai pakollisten elinkustannusten nostoja ennen kuin pääsen itse eläkkeelle.

Kuten joku tuossa sanoi, omat elinkustannukset minimiin ja sitten rahaa säästöön ja sijoituksiin jotta ei tarvitse sitten olla se johon kaikki lyönnit kohdistuvat. 

Kun yli 50v iässä on jo riittävästi säästöjä niin sitten on enää vaikea painostaa ja pakottaa mihinkään vastenmieliseen ja nöyryyttävään pelleilyyn tai yrittää viedä viimeisiäkin ihmisarvoisen elämän rippeitä jollain yleistuella. Mikä sitten on riittävät säästöt riippuu vähän omista mieltymyksistä mutta kyllä 500k€ viisikymppisenä riittää jo periaatteessa, ja aika pelaa tässä puolellasi, jos pystyt sinnittelemään työssä 55 asti niin sitten riittää jo 300k€ kun eläkeikään on vähemmän aikaa, eläkettä ehtinyt kertyä enemmän ja elinikääkin vähemmän jäljellä.

Vierailija
48/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sitten tiedä onko nykyiset säästövakuutukset parempia mutta itse aloin maksamaan Nordean eläkevakuututusta v 1994 ja sain siitä rahaa 1. kerran 2018.

Kertymä oli sentilleen sama kuin mitä olin 24v maksanut!? Missä tuotto? Se raha olisi tuplaantunut normirahastoissa tuona aikana, nyt en saanut mitään tuottoa sille.

Silkkaa huijausta.

Etkö seurannut tilannetta ollenkaan vuosien aikana? Sijoituskohteenkin olisit todennäköisesti voinut vaihtaa itse parempaan. Minulla tuotto on nyt saman verran mitä eläkevakuutukseen olen sijoittanut. 

Vierailija
49/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En elä sitku-elämää. 

Onnea työelämässä tai todennäköisemmin työttömänä kärvistelyyn ja työnhakuun yli 60v iässä, nykyisine yleistuki ja pakkohaku kyykytyshimmeleineen. Sitä tulet siinä koneistossa tarvitsemaan.

Vierailija
50/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silkkaa huijausta.

Nordean eläkesäästövakuutus täälläkin. Matkalla on HEX indeksi tainnut olla 5000 - 18000 pistettä. 

Sinne kun on rahastoihin rahaa tunkenut, on matkalle osunut halpoja ja kalliita kausia. Tuotto ollut perin vaatimaton, joku 2-3% / vuosi ja jos ei tätä viimeisen parin vuoden nousua olisi ollut, tuotto olisi ollut varmaan plusmiinusnolla. Eli perin huono.

Vierailija
51/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt ja sijoittanut. Nyt vähän yli nelikymppisenä noin 150.000€. Lisäksi tietysti okt ja kesämökki, joista luovutaan jossakin vaiheessa, kun tulee enemmän ikää. Kauempana tulevaisuudessa tavoitteena muutto rauhalliseen rt-kolmioon.

Vierailija
52/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkaa huijausta.

Etkö seurannut tilannetta ollenkaan vuosien aikana? Sijoituskohteenkin olisit todennäköisesti voinut vaihtaa itse parempaan. Minulla tuotto on nyt saman verran mitä eläkevakuutukseen olen sijoittanut. 

Tässä se toinen eläkevakuutukseen säästäjä. Alunperin pankki teki minulle jaon neljään, kun eläkevakuutusta aloin säästämään.

25% takuusäästöön ja

25, 25 ja 25% eri rahastoihin. Vaihdoin muutaman vuoden jälkeen nuo kaikki kolme pankin rahastoa toisiin. Niissä oli kaikkein kalleimmat kulut (jopa 2,5%) ja tuotto lievästi miinuksella. Nytkään tilanne ei ole huikea, mutta sentään plussalla.

Tarinan opetus? Älä usko pankin neuvoihin, vaan ota myös itse selvää. 

Vierailija
53/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

En aio elää eläkeikään asti.

Vierailija
54/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkaa huijausta.

Miksi sijoitatte johonkin pankin myymään ja hallinnoimaan eläkevakuutukseen?! Saman rahan sijoittaminen itse olisi paljon tuottoisampaa eikä sitoudu mihinkään pankin konnankoukkuihin. Sillä sai aikanaan siirrettyä verotusta joo mutta sisäänleivottu systeemin kulurakenne on aina ollut törkeä ja lisäksi otat suomessa valtavan poliittisen riskin siitä mikä eläketulojen verotus ja virallinen eläkeikäsi tulee aikanaan olemaan, eikä se varmasti tule olemaan ainakaan mieltä ylentävä eikä kehityssuunta sinulle myönteinen, se nyt on ollut nähtävissä jo kymmeniä vuosia. Jos nyt koko maata nykyisellään on olemassa enää sitten kun se oma eläkeikä ehkä joskus lopulta yli 70v koittaa.

Vierailija
55/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vtn palkasta halusin tai en

Ja niistäkin rahoista sulle itsellesi päätyy 10-15 prosenttia (+tuotto).

Vierailija
56/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, asuntoa maksanut koko ikäni. Myyn sen pois kun jään eläkkelle ja muutan mökille. Elän ne asuntorahat.

kunta voi kieltää ympärivuotisen asumisen.  erikseen lupahaku jos vapaa-ajanasunto muutetaan- otetaan käyttöön vakituiseksi asunnoksi.

Kodittomuus ei ole kiellettyä eikä mökillä oleilu. Eläkeläistä ei varmaan kiinnosta ettei mökille saa koulukuljetuksia.

Vierailija
57/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkaa huijausta.

Miksi sijoitatte johonkin pankin myymään ja hallinnoimaan eläkevakuutukseen?! Saman rahan sijoittaminen itse olisi paljon tuottoisampaa eikä sitoudu mihinkään pankin konnankoukkuihin. Sillä sai aikanaan siirrettyä verotusta joo mutta sisäänleivottu systeemin kulurakenne on aina ollut törkeä ja lisäksi otat suomessa valtavan poliittisen riskin siitä mikä eläketulojen verotus ja virallinen eläkeikäsi tulee aikanaan olemaan, eikä se varmasti tule olemaan ainakaan mieltä ylentävä eikä kehityssuunta sinulle myönteinen, se nyt on ollut nähtävissä jo kymmeniä vuosia. Jos nyt koko maata nykyisellään on olemassa enää sitten kun se oma eläkeikä ehkä joskus lopulta yli 70v koittaa.

Eihän nuo ole toisiaan poissulkevia asioita. Minulla on eläkevakuutus ja omia rahastosijoituksia.

Vierailija
58/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkaa huijausta.

Mulla oli tuollainen eläkevakuutus, onneksi en ehtinyt säästää sinne kuin muutaman tonnin. Sen nostovaiheessa eläkeiässä olisi pitänyt maksaa veroa pääomatulon verotuksen verran, siis koko nostosummasta eli 30-34%, ei siis vain tuotosta.

Irtisanoessa otin isosti takkiin. Veroa meni  puolet säästösummasta, joka onneksi oli vain tuo pari  tonnia.

Ensi vuonna 2027 nuo ehdot muuttuvat. Eli voi olla, että säästöä voi nostaa ulos  ilman kuluja.

Nyt mulla sijoitusvakuutus, joka on kannattavampi

Vierailija
59/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkaa huijausta.

Huomasin kyllä ettei mitään tapahdu mutta vakuutus oli sellainen ettei sitä voinut muutta tai purkaa kuin korkeintaan puolison kuollessa (jolloin pankki olisi ottanut 50% sakkoa tms). Olin siis nalkissa. 

Vierailija
60/82 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta vastaan etttä vaatimattomia mökkejä (ei sähköä ja juoksevaa vettä) saa halvalla. Ja niiden ylläpito on halpaa, kun pistää oven kiinni perässään syksyllä lokakuussa ja palaa aiheeseen keväällä, huhtikuussa. Eläkeläinenkin makselee ne maksut.

Meillä just tuollainen mökki. Kiinteät vuosikulut (tie, jätemaksut) on noin 500-600 e/v. Vakuutus jotain päälle lisää. 
Aurinkosähkö ja vesi otetaan joko lähteestä tai viedään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan