Aiotko viettää kekriä tänä vuonna?
Kommentit (14)
Ei kuulunut koskaan kummankaan vanhempani suvun perinteisiin. Äidin vanhemmat Karjalasta ja Savosta, isän vanhemmat Viipurista ja Turusta. Tämä Kekri tuli itselleni täytenä yllätyksenä joskus 15 - 20 vuotta sitten, kun ateistit alkoivat mainostaa sitä jonkinmoisena joulunkorvikkeena. Mutta eihän se sitä ole, se on yli kuukausi aiemmin. Samaan hössötykseen lasken sen Halloweenin kanssa. Juhlikoon kuka haluaa - mutta pitäisin tietysti suotavana sitä, että kummankin juhlan syy olisi edes murto-osalle juhlijoista selvää. Ei muuten ole!
Kyllä, olen jo lapsesta asti viettänyt kekriä koska molemmat vanhempani ja yksi ystäväperheistämme vietti sitä joka vuosi.
Nimenomaan vietämme kekriä.
Amerikkalaisten osta krääsää-juhlaa (Halloween) emme vietä. edes yhtä ainutta kurpitsan mallista koristetta meille ei tule.
En vietä, koska mulla ei ole sellaisia uskoja. Mutta pidän kyllä syyskoristeista ja muusta henkisyydestä.
Kyllä ja pukeudun kekripukiksi eli heinäpaaliin ja menen kiusaamaan naapureita, että heidän täytyy antaa lantti tai herkkupala, etten laula kekrilauluja.
Tottakai. Mulle vuoden tärkein juhlapäivä. Vietetty meidän suvussa jo muutama sata vuotta.
En vietä. Ei ole koskaan kuulunut kenenkään mun tunteman ihmisen tapoihin. Onko se joku maalaisten juttu?
Vierailija kirjoitti:
En vietä. Ei ole koskaan kuulunut kenenkään mun tunteman ihmisen tapoihin. Onko se joku maalaisten juttu?
Ei ole ainakaan normaalin maalaisen (eli itäsuomalaisen) juttu. Jotain pohjalaista hapatusta;
En. En ole koskaan viettänyt sitä. Ei ole mun juttu.
Te jotka sitä vietätte, niin voisitteko kertoa mitä sen viettämiseen kuuluu? Mitä te oikein teette?
Olen käynyt kekri markkinoilla mutta en ole tutustunut kekriin tarkemmin. Miten sitä vietetään?
Juu. Joka vuosi. Uckon vacka pöytään