Aikuiset lapset odottavat että kaikki on valmiina kun tulevat mökille juhannuksen viettoon
Kuten otsikko sanoo. Tulevat mökille puolisoineen ja yhdellä lapsikin. Älkää käsittäkö väärin, on ihanaa että tulevat. Mutta suuren porukan ruoka- ja juomakulut ovat melko suuret. Itse en missään nimessä kehtaa pyytää lapsia tuomaan mitään mukanaan, vaikka tätä salaa toivoisinkin. Koen jostain syystä, että en voi vanhempana pyytää lapsiltani tällaista. Eivätkä lapset tai puolisonsa ole kyllä koskaan edes kysynyeet tai tuoneet mitään. He pitävät itsestään selvänä, että vanhemmat tarjoavat kaiken.
Enkä tiedä miksi tämä on alkanut rassata minua. Taloutemme ei tähän kaadu, mutta ehkä jotain huomioimista toivoisin. Että joku edes tajuaisi mikä homma on järjestää juhannus isolle porukalle...
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita tänä juhannuksena, että sama meno ei tule jatkumaan, haluat nyyttärit ja jokainen osallistuu. Viimeinen lokkijuhannus! Juhlikaa kunnolla lapset.
Tämä on hyvä idea, mutta esittäisin asian kauniimmin. Nyt on turhan myöhäistä pyytää ihmisiä suunnittelemaan tai tekemään ruokaa mökille, mutta sano, että ensi vuonna jokainen pariskunta saa hoitaa yhden päivän lounaan ja illallisen. Te järjestää sitten aamupalan ja kahvipullat ym.
Samaa mieltä et kauniimmin kannattaa ilmaista.
Mutta miksi olisi myöhäistä? Teettekö aina juhannus-ruoat viikkoa aiemmin? Me suunnitellaan ylihuomenna keskiviikkona ja torstaina ostetaan, ehtii loistavasti.
Eikö tästä voisi keskustella omien lasten kanssa?Eivät ehkä tajua sitä ja luulevat että tykkäät laittaa.
Meillä vähän sama homma,mutta laitetaan kyllä lapset hommiin ja tykkäävät kun tekemistä.Aina löytyy halkohommia tms.Nyt saavat juhannuksen aikaan maalata kodan ja käsitellä keinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita tänä juhannuksena, että sama meno ei tule jatkumaan, haluat nyyttärit ja jokainen osallistuu. Viimeinen lokkijuhannus! Juhlikaa kunnolla lapset.
Tämä on hyvä idea, mutta esittäisin asian kauniimmin. Nyt on turhan myöhäistä pyytää ihmisiä suunnittelemaan tai tekemään ruokaa mökille, mutta sano, että ensi vuonna jokainen pariskunta saa hoitaa yhden päivän lounaan ja illallisen. Te järjestää sitten aamupalan ja kahvipullat ym.
Miten niin turhan myöhäistä pyytää ihmisiä suunnittelemaan ja tekemään ruokaa mökille? Nyt on maanantai! Torstaina vasta ihmiset lähtee liikenteeseen, kyllä kahdessa päivässä ehtii ruuat miettiä ja hankkia. Seuraavana vuonna voi sitten toteuttaa pidemmällä aikataululla, jos haluaa jotain erikoisempia sörsseleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole myöhäistä, juhannus on vasta perjantaina.
Erikoista. Meillä aikuiset lapset kyllä osallistuu pyytämättä. Yleensä esim tytär tulee päivää tai kahta aikaisemmin, niin hän siivoaa paikkoja, joko yhdessä tai erikseen. Ruokia tehdään yhdessä.
Poika tulee myöhemmin, mutta jää sitten taas pidemmäksi aikaa puuhastelemaan ja tekemään esim halkoja tms. Hän myös osallistuu ruuanlaittoon. Hän hoitaa lakanapyykit, kun muu porukka on lähtenyt.
En mä heiltä rahaa pyydä, eikä asioita etukäteen sovita.. Kyselen kyllä, että mitä haluavat tarjolle kuten jouluisinkin tms. Tytär on jouluna ottanut tavaksi toimittaa jälkkäripöytään jonkun uuden jutun pervuosi. Samaa alkanut nyt olemaan juhannuksenakin.
Mies meillä hoitaa grillaamisen ja esivalmistelut. Kalojen savustukset, mä graavit laitoin itse asiassa jo viime viikolla..
Yleensä juhannuksena ei ole mitään ns työleiriä, vaan aivan perussiivoukset, ruuanlaitot, saunan lämmitykset. Silloin otetaan loman kantilta. Työleireistä sitten ilmotellaan etukäteen ja sitten lapset tulee kavereineen talkoisiin.
Tänä vuonna onkin erilainen juhannus, kun lapset ovat töissä. Lupasivat kyllä piipahtaa mökillä. Onneksi tänne on vaan vajaan tunnin ajomatka, että näkee nuppusiakin pitkin kesää.
Kukaan ei osaa lukea toistemme ajatuksia. Siinä missä lapsesi eivät tiedä, mitä sinä haluat, jos et kerro, niin et sinäkään tiedä, että lapsesi odottavat, että juhlapöytä on katettu valmiiksi, kun tulevat paikalle, elleivät ole näin sanoneet. Aikuiset lapset myös helposti soljahtavat "lapsi" rooliin vanhempien luona, eli toimitaan sen mukaisesti, miten aikoinaan oli, ellei luoda uusia toimintamalleja, kun lapset ovat aikuisia.
Nosta kissa pöydälle ilman syyttelyä tai uhriutumista. Keskustelkaa avoimesti, miten te kaikki haluaisitte viettää juhannusta yhdessä, ja luokaa sen pohjalta uudet juhannusperinteet.
Puhelin käteen ja soitto että pidetään nyyttärit vai pelkäätkö lapsiasi?
Anoppi oli tuollainen ja kiukutteli aina lopuksi eikä kenelläkään ollut kivaa. Ei osannut pyytää apua, delegoida, pyytää tuomaan ruokaa ja juomaa ja suuttui jos joku uskalsi mennä keittiöön ja halusi auttaa. Auttaisiko jos avaisit suusi ap?
Siinä taas yksi lapsiansa pelkäävä uhriutuva lapanen, avaa suusi.
Mä olen ollut tuo aikuislapsi! :O Tein kyllä hommia, kunnes omia lapsia tuli.. Sitten äiti sanoi itse, että älä nouse, hän hoitaa. Kyllä sä kerkeet arjessa hypätä aivan tarpeekses. Joskus siskon kanssa mietitty, että oliko tuo sarkasmia vai tosissaan. Pidettiin peput penkissä, kun palvelu pelas.
Tarjosin rahaa tai että tuodaan jotain... Ei tarvii, kaikkea on jo. Kyllä me sitten äidille jotain isompaa hankittiin. Esim porukalla mattoa, mökkipyörää, kaupunkipyörää... vähän kuin vastineeksi kaikista herkuista ja huolenpidosta.
Tietty jos pöydän äärellä istuskeltiin ja juteltiin, niin siinä sivussa pilkottiin salaatit yms. ihan kuin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Totta, niin olen. Oliko sinulla jokin ihan oikea ajatus tässä taustalla jonka voisit jakaa vai halusitko vain päteä ja kettuilla?
Ap
Miksi kasvatit niistä tolvanoita? Oliko siinå jokin oikea ajatus taustalla vai halusitko vain uhriutua ja trollailla?
voi kun ikävää sukulaiset luulivat että meidän mökillä on vuosia kestävät pidot. soittelivat mökin pihalta 3 serkkua perheineen milloin te tuutte sanoin olemme norjassa lomalla. voi sitä närkästystä mitä he sitten tekevät. meni perille ei olla oltu missään tekemisissä huom avaimet piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi olisi myöhäistä? Teettekö aina juhannus-ruoat viikkoa aiemmin? Me suunnitellaan ylihuomenna keskiviikkona ja torstaina ostetaan, ehtii loistavasti.
Ok, ehkä vielä ei ole myöhäistä. Mutta pitää siinä nyt hiukan etukäteen suunnitella ja tehdä, riippuen tietenkin ruoasta. Sillit pitää laittaa kohta maustumaan, ribsit marinoida ja esikypsentää tms. mitä kenenkin juhannukseen nyt kuuluu.
Meillä on aina sovittu mitä kukakin tuo tullessaan ja ruoat tehdään kimpassa, samoin siivoukset, saunan lämmitys ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, ehkä vielä ei ole myöhäistä. Mutta pitää siinä nyt hiukan etukäteen suunnitella ja tehdä, riippuen tietenkin ruoasta. Sillit pitää laittaa kohta maustumaan, ribsit marinoida ja esikypsentää tms. mitä kenenkin juhannukseen nyt kuuluu.
Nuo kaikki saa kaupasta valmiina.
Kyllä minun mielestäni voi lapsille ilmoittaa, että tuovat jokainen ainakin esim vichy- ja limsapackit. Ja kun kurvaavat pihaan niin jokaiselle joku homma, josta huolehtii mökillä oloajan.
Kannattaa nyt ap vaan ottaa asia puheeksi, vaikka se vaikealta tuntuukin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kukahan ne on siihen opettanut, että kaikki on valmiina?
Syyllistäminen ei auta ratkaisuissa. Ihan sama kenen syy, nyt voidaan hoitaa asiat paremmin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tuo aikuislapsi! :O Tein kyllä hommia, kunnes omia lapsia tuli.. Sitten äiti sanoi itse, että älä nouse, hän hoitaa. Kyllä sä kerkeet arjessa hypätä aivan tarpeekses. Joskus siskon kanssa mietitty, että oliko tuo sarkasmia vai tosissaan. Pidettiin peput penkissä, kun palvelu pelas.
Tarjosin rahaa tai että tuodaan jotain... Ei tarvii, kaikkea on jo. Kyllä me sitten äidille jotain isompaa hankittiin. Esim porukalla mattoa, mökkipyörää, kaupunkipyörää... vähän kuin vastineeksi kaikista herkuista ja huolenpidosta.
Tietty jos pöydän äärellä istuskeltiin ja juteltiin, niin siinä sivussa pilkottiin salaatit yms. ihan kuin lapsena.
Mietin myös, että olen ollut samanlainen itsekin varmaan. Meillä äiti koki loukkaavana jos vieraat toi omia ruokia. Joku yks tuliainen oli ok, mutta kauhisteli jos joku kysyi, että mitä voi tuoda. Ei mitään tietenkään! Eikä marttyyrinä koskaan valittanutkaan, että olisin voinut rivien välistä ymmärtää muuta. Nuorena miniänä olen varmaan ollut sietämätön, mutta siihen mut oli opetettu. Myöhemmin, kun sain omia lapsia ja anoppi vanheni, aloin osallistua enemmän. Oma äitini on edelleen sellainen, että talossa pitää olla tarjoilut kunnossa ja niin runsaasti, että kaikille on valinnanvaraa ja nälkä ei ole sekuntiakaan koskaan. Nyt kun hänelläkin alkaa olla ikää, niin autan kyllä, mutta en mä kauheasti tuomisia vie. Jotain säilyvää, kun tiedän, että muuten on liikaa kaikkea. Omat lapseni on 22 ja 20v ja vielä ei ole tullut itselleni noita fiiliksiä, mutta ymmärrän ap:n pointin. Nyt lokkeilu riittää ilmoitus kuulostaa aika tylyltä, mutta kannattaa silti aika suoraan puhua, ja vaikka just noin, että olen ollut väsynyt ja voitteko vähän osallistua tänä vuonna jne.
Sun mielestäsi ap:n ja miehensä kuuluu maksaa kaikkien juhannus?