Aikuiset lapset odottavat että kaikki on valmiina kun tulevat mökille juhannuksen viettoon
Kuten otsikko sanoo. Tulevat mökille puolisoineen ja yhdellä lapsikin. Älkää käsittäkö väärin, on ihanaa että tulevat. Mutta suuren porukan ruoka- ja juomakulut ovat melko suuret. Itse en missään nimessä kehtaa pyytää lapsia tuomaan mitään mukanaan, vaikka tätä salaa toivoisinkin. Koen jostain syystä, että en voi vanhempana pyytää lapsiltani tällaista. Eivätkä lapset tai puolisonsa ole kyllä koskaan edes kysynyeet tai tuoneet mitään. He pitävät itsestään selvänä, että vanhemmat tarjoavat kaiken.
Enkä tiedä miksi tämä on alkanut rassata minua. Taloutemme ei tähän kaadu, mutta ehkä jotain huomioimista toivoisin. Että joku edes tajuaisi mikä homma on järjestää juhannus isolle porukalle...
Kommentit (93)
Oma äitikin heittäytyi joulujen suhteen marttyyriksi, ja kiukutteli, että mennään muka valmiiseen pöytään. No kummasti hän ei veljiltä koskaan olettanutkaan mitään osallistumista, ainoastaan me naispuoliset olimme "syyllisiä" - vaikka itse olin AINA vienyt joululeivonnaiset mukanani. Äitin ongelma oli myös se, että hän ei luottanut siihen, että mun tekeleet kelpaisivat (vaikka osaan kyllä tehdät kakut, pullat ja piparit aivan hyvin, tortut meillä on aina tehty valmistaikinasta).
Viimeiset yhteiset joulut erikseen sovittiin, kuka tuo mitäkin, kun äiti lopulta ymmärsi, että miespuolisetkin osaavat tuoda vaikka mitä - jos eivät tee itse, ostavat.
Eli aloittaja: suu auki vaan, kyllä aikuiset ihmiset ymmärtävät hyvin, että jokaisen pitäis osallistua. Jos joku pahoittaa mielensä, siinähän pahoittaa. Voit myös ehdottaa sellaista järjestelyä, että ruuan järkkääminen on eri vuosina eri ihmisten tehtävä, siis vuorottelua. Se ei varmaan kellekään sovi, joten kaikkien osallistumista pidetään lopulta hyvänä vaihtoehtona.
Voi myös ehdottaa, että Pirkko ja Matti tarjoaa lounaan perjantaina, Mirkku ja Pekka päivällisen perjantaina, Sirpa ja Pentti lounaan lauantaina, Virpi ja Mikko päivällisen lauantaina - ruokineen, leipineen ja juomineen.
Laita nyt heti lapsille viestiä, niin ehditte hyvin sopia, mitä kukin haluaa tuoda mukanaan.
Minä sanoisin, että juhannus järjestetään nyyttäri-periaatteella, koska voimani eivät riitä yksin niitä järjestämään. Sitten tekisin jonkun listan, josta voi valita mitä mukanaan tuo.
Niin, kukahan ne on siihen opettanut, että kaikki on valmiina?
Sovi ettet maksa vävyjen ja anoppien ruokia. Ja sovi kuluista. Voihan he omatkin ostaa. Miksi koko perhe aina tulee eikä vähemmän? Entä siivous ja polttopuut.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kukahan ne on siihen opettanut, että kaikki on valmiina?
Syyttely nyt on ihan turhaa. Moni vanhempi on "vieraskorea", kun miniä tai vävy tulee kylään. Ja omilleen muuttaneita lapsia halutaan varmaan myös hemmotella. Mutta kun nyt tuntuu siltä, että toivoisit nuorisonkin osallistuvan, niin avointa keskustelua aiheesta. Sillä se selviää. Uskon, että he auttavat ja osallistuvat mielellään.
Minä jaksan ja haluan laittaa kaiken valmiiksi lapsille perheineen juhannuksen viettoon. Tajuan hyvin, että vaikka välit on kuinka hyvät, heillä aikuisina on tuhat muuta mahdollista paikkaa viettää juhannusta ja lomaa. Mm puolison perhe ja suku ja myös oma koti. Jos he valitsevat tulla meille tai meidän sukumökille, on siellä jouduttu ottamaan huomioon puolison toiveet ja sukuperinteet, monien ihmisten aikataulut ja mielipiteet pitää sovitella yhteen. Jos tulevat, se on palvelus meille ja valmis pöytä ja lämmin sauna on vastapalvelus heille.
Jos joskus alkaa tulla marttyyrifiiliksiä, jaksamis- tai kustannusongelmia, niin sitten en enää kutsu.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olet lapsesi kasvattanut.
Tätä olin minäkin tulossa kirjoittamaan. Muistatko vielä ne ajat, kun olit niin ylpeä siitä, että sait ihan itse laittaa kaiken eikä lasten tarvinnut tehdä mitään?
Voit sanoa suoraan, että vanhenet etkä enää jaksa järjestää juhannusta. Jos et nyt juhannuksena kehtaa niin ensi keväänä ja sitten pidät sanomisistasi kiinni. Tärkeintä on, että kun sanot että et jaksa niin pidät siitä kiinni. Ensi toukokuussa ilmoitat, mitä teet/hankit juhannukseksi ja mitä lasten tarvitsisi hankkia/tehdä. Ja sitten pidät sanomisistasi kiinni. Ja hyväksyt sen, että lapset tekemät asiat eri tavalla kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, niin olen. Oliko sinulla jokin ihan oikea ajatus tässä taustalla jonka voisit jakaa vai halusitko vain päteä ja kettuilla?
Ap
Niin, ethän sinä mitään kysynytkään vaan kerroit, että alkaa vähitellen rasittaa. Meillä on tässä ajatuksena se, että itse sinä olet itsesi tähän laittanut, joten peilin eteen vaan esittämään uusia ehdotuksia, jos nykyinen malli ei enää miellytä. Eikä meidän vastaukset.
Mikäli päädyt ehdottamaan nyyttäri metodia niin tee/ tehkää selvät listat mitä kukakin tuo muuten teillä on 5 kg uusia perunoita ja 1 sillipurkki tai päinvastoin. Noin ison porukan ruokkiminen vaatii suunnitelmaa jo ihan säilyvyydenkin kannalta.
Itse aikoinaan suosin rahaa, minä hankin ja porukka maksoi. Tiesin tarkkaan mitä on ja kuinka paljon.
Miksi aikuiset lapsesi eivät tuo mitään? Oletko aiemmin kieltänyt? Jokainen järkevä aikuinen tajuaa, että aina toisen mökille mennessä viedään jotain - pelkkä kahvipaketti ei todella riitä. Sinulla on vielä aikaa soittaa heille ja pyytää tuomaan jotain ihan täsmällisesti. Ja ruuanlaitossakin voidaan vuorotella ja auttaa muutenkin...sitä kutsutaan kohteliaaksi käytökseksi.
"Syytän" eniten vanhempia siitä, etteivät keskustele. Ihan voi ottaa soittamalla tai viestein puheeksi juhannuksen, mitä se sisältää, tarjottavat jne ja siinä kysyä että olisi kätevää jos jokainen osallistuisi jollain tavalla, kuten tuomalla juotavaa, leikkaamalla ruohon jne. Ärsyttävää sellainen passiivinen hymistely ja jokavuotinen kaavamaisuus kun kukaan ei viitsi puhua mistään
Elä mene itsekkään mökille, mene johonkin risteilylle/kylpylään/hotelliin rentoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Näytä aloituksesi heille, niin saat olla rauhassa ja he saavat kivan juhannuksen. Eli he eivät tule.
Miksi lapset eivät voisi jopa haluta kantaa kortensa kekoon ja tuoda jotain? Sinäkö loukkaantuisit, jos äitisi pyytäisi tuomaan vaikka mansikoita juhannuspöytään?256
Anna mä arvaan
Ne on poikalapsia, jotka tulee kahta kättä heiluttaen. Noin toimi mun veljet. Söivät minunkin tuomiset kahtena kertana kun kävin.
Nyt nää samat sällit olis tyrkyllä mun täysihoitoon aikuisien penskojensa kanssa. Ostin nääs vanhempien mökin. Olen kieltänyt jyrkästi tunkeutumiset. En pidä täysihoitolaa majoituksella
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita tänä juhannuksena, että sama meno ei tule jatkumaan, haluat nyyttärit ja jokainen osallistuu. Viimeinen lokkijuhannus! Juhlikaa kunnolla lapset.
Tämä on hyvä idea, mutta esittäisin asian kauniimmin. Nyt on turhan myöhäistä pyytää ihmisiä suunnittelemaan tai tekemään ruokaa mökille, mutta sano, että ensi vuonna jokainen pariskunta saa hoitaa yhden päivän lounaan ja illallisen. Te järjestää sitten aamupalan ja kahvipullat ym.
He eivät halua tulla sinne mökille, joten laita heille kauppalista, jotta voivat perua.
Kommunikaatio ja sen tärkeys.
Jos ette ole tähän asti harrastaneet, niin nyt on viimeinen aika aloittaa. Vaikka se olisi hankalaa ja tuntuisi pahalta, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy käyttäytyä kuin aikuinen, eli kertoa tunteistaan ja ajatuksistaan läheisilleen.
Rohkeasti vain, nyt alkakoon uusi, parempi luku elämässäsi!
Varmaan olisi hyvä selvittää, nikä on ylipäänsä perheen halu viettää aikaa yhdessä. Eli tulevako aikuiset lapset vain siksi, että olettavat vanhempien niin kovasti toivovan tai ehkä ilmaisen ylläpidon vuoksi vain? Jospa on jo aika eriyttää juhannuksen vietto ja paikalle tulevat ne, jotka oikeasti haluavat olla osallisia. Silloin kulutkin voi jakaa mielihyvin. Aikansa kutakin.