Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoan suhteen aistiyliherkkä/nirso lapsi - onko tämä jotenkin tavatonta?

Vierailija
15.06.2026 |

Olen saanut sekä päiväkodista, että terveydenhuollosta kommenttia, että muut lapset syövät kuulemma kaikkea hyvällä ruokahalulla. Omalle lapselleni ei todellakaan maistu kaikki. Ei syö marjoja, kasvis&hedelmäosastolta maistuu vain kurkku, banaani, omena ja päärynä + porkkana (vain raakana). Ei puhettakaan, että maistuisi kastikkeet, lasagnet yms. Kiskoo leivät, perunat yms sellaisenaan. Ei tykkää riisistä, ei pastasta. Ja on pitkä lista asioita, joita ei ole suostunut ikinä maistamaan. 

Itse olin lapsena melko nirso ja tämä helpotti ajan kanssa. Miksi on ongelma ja jotenkin poikkeavaa, jos lapseni on nirso?

Kommentit (203)

Vierailija
201/203 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset eri kulttuureissa ovat nirsoja, jotkut enemmän, toiset vähemmän. Todella normaali kehitysvaihe. Minusta pakottaminen ja asiaan huomion kiinnittäminen aiheuttavat lapselle lisää ongelmia ja voivat tehdä nirsoilusta pysyvää.

Itse olin nirso lapsena ja sitä ikäpolvea, joka joutui valtavan pakotuksen ja huutamisen, syyllistäminen ja pilkkaamisen kohteeksi tästä syystä. Olen edelleenkin tavallaan nirso, on tiettyjä ruokia, joita en pysty edes haistamaan saati maistamaan. Ja etenkin ruokailu muiden kanssa on vielä hankalaa, en pysty syömään enkä nauttimaan ruoasta seurassa, jossa pakotetaan maistamaan jotain, tuputetaan jotain, hössötetään mun ruokavaliosta kovaan ääneen, syödään kauhean nopeasti ja laitetaan ruokaineet sekaisin lautasella, melutaan ja hälytään. Opiskellessa kun söin yliopiston ruokalassa se hektinen ympäristö vei aina jonkin verran henkistä energiaa vielä aikuisenakin, mutta siihenkin tottui.

Toisilla lapsilla on herkempi maku- ja hajuaisti ja monet ruokien koostumukset tuntuvat inhottavilta. Pitää löytää ne maut, hajut ja koostumukset, jotka lapselle sillä hetkellä käyvät, eikä pakottaa väkisin kokeilemaan sellaista mikä on ällöä. Pois pakottaminen, asiasta hössöttäminen, ja vastaava. 

Tehkää ruokailuista mukava tilanne, kuten joku yllä kertoi, puhutaan mukavia, yms. Tarjotkaa sellaista ruokaa, joka lapselle siinä vaiheessa käy ja syökää itse monipuolisesti lapsen edessä. Myös lapsen mukaan ottaminen ruoanlaittoon niissä jutuissa missä pystyy on hyvä keino. Tai voitte yhdessä kasvattaa tomaatteja ja yrttejä. Kannustakaa välillä lasta maistamaan jotain uutta. Ruoalla voi vähän leikkiä, siitä voi tehdä vähän hauskaa. Jotain ruokaa, mitä lapsi ei halua maistaa, esim. vihanneksia voi leikata hassunmuotoiseksi, se voi saada lapsen kokeilemaan. Koittakaa ymmärtää mikä ruoassa mättää lapsen mielestä. Usein kaikenlaiset mössöt ja sekoitukset ovat vaikeita, koska lapsi haluaa nähdä mitä syö. Siksi voi yrittää antaa hänen kokeilla aina yksitellen jotain ruoka-aineita. Laittaa vaikka useaan eri pieneen kippoon eri vihannekset, tms. Lapsen syömistä voi havainnoida sanomatta mitään ja puuttumatta asiaan, mutta siinä voi nähdä mikä käy, mikä ei. 

Kyllä meistä nirsoistakin ajan myötä kasvaa melkein normaaleja :D

Vierailija
202/203 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona opittuja asioita. kyllä se kakara syö, kun ei ole muuta tarjolla ja vinkumalla ei vaihtoehdot lisäänny. jos ei ole allergioita, niin kurkusta alas vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun vammaiset tunkevat joka paikkaan. Mikä niitä vaivaa???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme