Mitä muistat kesästä 1982?
Kommentit (96)
Katseltiin telkkarista ensimmäistä miehitettyä kuulentoa ja oli hienoa kuulla astronautin sanat vieraan taivaankappaleen pinnalta. Uusi aika oli koittanut! Eero, Jussi & Boys jyräsi listoilla Pidä Huolta-kappaleellaan. Nina Autio oli miss Suomi. Ikävä ilmiö oli roskapankkien määrän hälyttävä kasvu, lamahan teki tuloaan. Lapset leikkivät coca-cola-jojoilla ja niistä pidettiin kilpailujakin.
Vierailija kirjoitti:
Katseltiin telkkarista ensimmäistä miehitettyä kuulentoa ja oli hienoa kuulla astronautin sanat vieraan taivaankappaleen pinnalta. Uusi aika oli koittanut! Eero, Jussi & Boys jyräsi listoilla Pidä Huolta-kappaleellaan. Nina Autio oli miss Suomi. Ikävä ilmiö oli roskapankkien määrän hälyttävä kasvu, lamahan teki tuloaan. Lapset leikkivät coca-cola-jojoilla ja niistä pidettiin kilpailujakin.
Niin ja Seppo Räty kiskaisi ensimmäisen keihään olympiakultansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut heidän biisi, eikä lama ollut lähelläkään. Ensimmäinen miehitetty kuulen tosiaan tapahtui 1982.
Oltiin muutettu vappuna 82 Vesijärvenkadulta Jyrkänkadulle, Liipolaan. Pääsin pois hirveästä Vuorikadun koulusta, jossa kiusattiin kuin pientä eläintä ja opettajat eivät puuttuneet kuin vasta sitten, kun erehtyi itseään puolustamaan.
Olin onnellinen, kun pääsin sieltä pois. Liipolan koulua ehdin hetken käydä, kun alkoi kesäloma. Niitä Liipolan metsiä tuli uusien kavereiden kanssa koluttua kesällä. Ihan uusi ympäristö, jossa rakenneltiin majoja ja tutkittiin paikkoja. Siellä metsässä oli paikka, jossa puuta kasvoi niin tiheässä, että kirkkaana kesäpäivänäkin siellä oli hämärää. Kummastelin outoa tunnelmaa ja ihmettelin paikkaa, kun siellä oli pieniä kuoppia maassa sekä kaikenlaista sälää, kuten pikkuromua ja vanhoja peltiämpäriä, joista pohjat ja alareunat ruostuneet olemattomiin. Ihan ihme metsänkolkka. Siellä sai usein pyöriä yksin, kun ei se mesta hirveästi houkutellut ja siellä tunsi jonkin läsnäolon.
Heinäkuussa täytin 11 v ja isä osti mulle uuden polkupyörän, jolla aloin sitten elokuussa kulkea koulumatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Pidä huolta oli Pave Maijasen biisi.
Taputtelin kasvavia käsiäni yhteen äiteen mahas samalla kun rummuttelin jaloillani kovaa biittiä. Näin minä muistan. No ei vaine. Mahassa kuitenkin olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin rippikoulussa ja -leirillä. Vihasin varsinkin sitä viikon kestänyttä leiriä. Olin kuin vankilasta pois päässyt, kun se vihdoin loppui. Samana kesänä meille tuli kotiin vihdoin levysoitin ja ostin pari LP-levyä.
No mikäs siellä riparilla niin kauheaa ja pahaa oli, kun sitä tolla mielellä muistelet? Ainakaan ei ole 44 vuotta riittänyt kultaamaan muistoja.
Ei todellakaan aika kullannut muistoja. Sitä jeesustelun määrää ja raamatun tuputtamista ei vain voinut sietää. Jos olisin 15v en todellakaan enää menisi rippikouluun.
Nukuin, kakkasin housuihin ja join tissimaitoa. Oletettavasti, olin puolivuotias niin en kyllä muista sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaskesä. Aivan helevetin kylmä sään puolesta, satoi lunta kun kesäkuun alussa kävin koululta hakemassa virallisia todistuskopioita. Olin tehtaassa kolmivuoroduunissa ja välillä kävin pääsykokeissa. TKK:lle sitten pääsin.
Minäkin pääsin ylioppilaaksi silloin! Toukokuu oli todella kylmä, samoin kesäkuun alku. Kuopiossa lapset olivat tehneet lumiukkoja ja lunta oli satanut ihan Skoonea myöten. Kesätöissä olin kaupassa!
Eiköhän kaikki muista tuosta kesästä sen, kun Brasilia hävisi Italialle jalkapallon MM-kisoissa. Heillä oli aivan maaginen joukkue, jonka piti edetä finaaliin, mutta niin vain Italia kampesi heidät sivuun. Zicon tekemä maali, jossa hän potkaisi pallon päänsä yli, ei unohdu ikinä. Myös Karl-Heinz Rummenigge oli suuren ihailun kohteeni, hänellä oli mahtavan hienot reidet.
Olin valmistunut ylioppilaaksi. Poikaystävä muutti kesätöihin tähän kaupunkiin, jossa asuin. En pystynyt lukemaan pääsykokeisiin kunnolla, kun turha valmennuskurssi vei päivällä aikaa ja poikaystävä illalla. En edes ollut häneen rakastunut.
Pääsin sisään toiseen paikkaan sitten pariksi vuodeksi ja sitten myöhemmin haluamaani paikkaan. Ei ollut tämä typerä nykyinen ensikertalaisuuskiintiö häiritsemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaskesä. Aivan helevetin kylmä sään puolesta, satoi lunta kun kesäkuun alussa kävin koululta hakemassa virallisia todistuskopioita. Olin tehtaassa kolmivuoroduunissa ja välillä kävin pääsykokeissa. TKK:lle sitten pääsin.
Ihan samat muistot täälläkin. Muistan, kun syreenin lehdet olivat vielä juhannuksena hiirenkorvalla, huh. Alkukesä oli hauska, koska kavereiden kanssa jaksettiin juhlia koko kesäkuu ylioppilaaksi tuloa yömyöhään, mutta aamulla mentiin kyllä kiltisti ajoissa töihin. Hauskaa oli säästä huolimatta. Se olikin sitten kaveriporukan viimeinen yhteinen kesä...
Vierailija kirjoitti:
Kuulennot oli 1960-luvulla.
Lama ei tehnyt tuloaan vuonna 1982.
Sun jutut on roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin rippikoulussa ja -leirillä. Vihasin varsinkin sitä viikon kestänyttä leiriä. Olin kuin vankilasta pois päässyt, kun se vihdoin loppui. Samana kesänä meille tuli kotiin vihdoin levysoitin ja ostin pari LP-levyä.
No mikäs siellä riparilla niin kauheaa ja pahaa oli, kun sitä tolla mielellä muistelet? Ainakaan ei ole 44 vuotta riittänyt kultaamaan muistoja.
Ei todellakaan aika kullannut muistoja. Sitä jeesustelun määrää ja raamatun tuputtamista ei vain voinut sietää. Jos olisin 15v en todellakaan enää menisi rippikouluun.
Ymmärrän.
Suomen alasajo alkoi kesällä 1982 kun Kekkonen ei ollut enää pressa :(
En muista, olin taapero. Ensimmäinen muistikuvani on vasta seuraavalta vuodelta, siitä kun muutettiin pienestä asunnosta isompaan.
Kiipeiltiin kavereiden kanssa puissa ja oltiin pihapelejä: kirkonrottaa, kymmenen tikkua laudalla. Ajeltiin pyörällä uimaan ja ostettiin kioskilta merkkareita ja jäätelöä.
Hmm. Olin kahdentoista. Muistan tosiaan, että vielä kesäkuun alussa ropsautti vähän lunta.
Vietin aikaa kesähuvilallamme, vanhempien ja pikkubroidin kanssa. Luin sarjakuvia. Piirsin ja maalarin.
Seurasin maailman tapahtumia telkkarista ja lehdistä. Britit ja argentiinalaiset tappelivat joistakin karuista saarista, mitä lienivätkään Malviinereitä tai Lantafalkkeja.
Diana ja Charles saivat pojan, Williamin.
Ja Israel hyökkäsi Libanoniin - kyllä, silloinkin. Ja myöhemmin, syksyllä, siellä oli hirveitä verylöylyjä Sabran ja Shatilan leireillä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki muista tuosta kesästä sen, kun Brasilia hävisi Italialle jalkapallon MM-kisoissa. Heillä oli aivan maaginen joukkue, jonka piti edetä finaaliin, mutta niin vain Italia kampesi heidät sivuun. Zicon tekemä maali, jossa hän potkaisi pallon päänsä yli, ei unohdu ikinä. Myös Karl-Heinz Rummenigge oli suuren ihailun kohteeni, hänellä oli mahtavan hienot reidet.
Joo, nimi Paolo Rossi opittiin kyllä tuntemaan. Minunkin muistiin se jäi, vaikka MM-kisoista en juuri muuta muistakaan.
Tv- muistoja tuolta kesältä? No ainakin draamasarja Viisi mustaa kanaa / A Town Like Alice, joka perustuu Nevil Shuten romaaniin. Se esitettiin kesällä TV:sisä, ja seurasin ensimmäisiä osia innokkaasti. Äiti ajoi minut pois töllöttimen äärestä, kun japanilaiset naulasivat vankinsa käsistään kiinni puuhun ja rouskivat hänet kuoliaaksi. (Oikeasti hän säilyi hengissä.)
Keväällä 1982 telkkarissa oli näytetty hirveän kohuttu sarja Rauta-aika, jota itse en seurannut lainkaan.
Hardwickin Reinikainen rupesi pyörimään samana syksynä.
Sain keväällä työpaikan, oli hienoa kun sai vedota tähän, maksan sentään laskuja. Aloin saada elämästä otetta, siihen asti oli aina kuunneltava hiljaa, kun haukuttiin.