Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muistat kesästä 1982?

Vierailija
14.06.2026 |

Missä olit? Mitä teit? :)

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yluopisto-opiskelija, joten pääsin aloittamaan kesätyöt kirjastossa jo toukokuussa ja koko kesä meni töitä tehdessä. Jossain vaiheessa kesäkuuta satoi lunta, vaikka edellisenä päivänä oli ollut niin kuuma, että silloinen poikaystävä - nykyinen mieheni - poltti ulkotöissä selkänsä. Loppukesästä päästiin yhdessä muuttamaan opiskelija-asuntoon. 

Vierailija
42/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kihloihin ja ostin ensimmäisen autoni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan tosi kolean alkukesän. Olin muutaman viikon kesätöissä eräällä kioskilla, heinäkuussa otin aurinkoa ja nautin vapaudesta. Sitten alkoi abivuosi. 

Vierailija
44/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaskesä. Aivan helevetin kylmä sään puolesta, satoi lunta kun kesäkuun alussa kävin koululta hakemassa virallisia todistuskopioita. Olin tehtaassa kolmivuoroduunissa ja välillä kävin pääsykokeissa. TKK:lle sitten pääsin.

Muistan kanssa, kuinka tuona kesänä satoi lunta. Olin silloin vielä 10 v ja täytin heinäkuussa 11 vuotta. Olin kesäleirillä Herralassa ja kun eräänä päivänä menin ulos, ihmettelin kuinka nyt kesällä on satanut lunta. Maassa, nurmella, oli ohut lumikerros, samoin koivut olivat saaneet valkean lumipeitteen. Sulivat siitä pian pois.

Vierailija
45/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapallon MM-kisat.

Vierailija
46/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin kihloihin ja ostin ensimmäisen autoni.

Silloin sai käytettyjä autoja järkihintaan , toisin kuin nykyään. Autoliikkeet pyytää monta tonnia teknisesti käyttöikänsä lopussa olevista vanhoista romuista. 

Vierailija
47/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rippikoulussa ja -leirillä. Vihasin varsinkin sitä viikon kestänyttä leiriä. Olin kuin vankilasta pois päässyt, kun se vihdoin loppui. Samana kesänä meille tuli kotiin vihdoin levysoitin ja ostin pari LP-levyä.

Vierailija
48/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kahden lapsen ( toinen 2v, toinen alle vuoden) kanssa vieraalla paikkakunnalla, puoliso armeijassa saarella Kotkan ulkopuolella, sukulaiset 200km:n päässä.  Niin, että jos joku ihannoi DI-puolisoa, tässäkin yksi näkökulma.

Ihannoi 😂😂😂

Vierailija
49/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaa kesää telakalla töissä helsingissä. Valmetin telakalla vuosaaressa. Salitreenit oli hyvässä nosteessa, kiitos siitä Kikelle myös. Duunia ja treeniä. Viikonloppuisin juomia, ja vielä lisää juomia.

Jatkan vielä.

Menin fillarilla töihin telakalle. Ajelin vähän eri reittejä pois tullessani. En olisi uskonut, kuinka paljon voi lähiö muuttua. Se joka tuntee paikan, niin ei ollut aurinkolahtea, eikä meri-rastilaa. Ei myöskään itäkeskusta, herttoniemenrantaa, arabianrantaa, viikinmäkeä, kurkimäkeä, kivikkoa.

Vierailija
50/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovajärvellä tykistöleirillä.

Sama....melkein. Sarriojärvi KRHK

Vierailija
51/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin 9-vuotias tyttö ja menin syksyllä kolmannelle luokalle. Muistan kun olimme isäpuolen suvun mökillä viikon. Kivaa oli kun saunottiin ja uitiin joka päivä. Grillimakkaraa sai syödä ja limsaa juoda. Muistan myös sen että isäpuoli komensi minua ulkoiluttamaan 2- vuotiasta pikkusiskoa ja viemään häntä leikkikentälle että saivat olla äidin kanssa kahdestaan. Kerran sisko tippui liukumäest  Hän sai verta vuotavia haavoja. Kotiin mentyämme minulle oltiin vihaisia. Äiti alkoi putsata siskon haavoja. Isäpuoli vei minut niskasta työntäen huoneeseeni. Siellä hän käski ottamaan pyllyn paljaaksi ja käymään sängylleni konttausasentoon. Tällävälin hän haki kaapistaan vyön jolla sain selkäsaunan kun en vahtinut siskoa kunnolla.

Vierailija
52/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin auton lomalla Syyriasta Suomeen ja loppukesä töitä.

Vierailija
53/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin vajaamielishoitajaksi Pieksämäellä: Täältä tullaan, elämä!

Kuulostaa nykypäivänä hurjalta ammattinimikkeeltä! 

Vierailija
54/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkukissa synnytti pennut meidän autotalliin. Kun olivat tarpeeksi vanhoja otettiin ne. Olivat ihania. Meillä ei ennen ollut kissoja. En muista muuta merkittävää kun olin niin nuori.

Vierailija
55/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 4v ja olin töissä, kesäloma kesäkuussa, juhannus luultavasti oltiin kaverien kanssa telttailemassa.

Vierailija
56/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin rippikoulussa ja -leirillä. Vihasin varsinkin sitä viikon kestänyttä leiriä. Olin kuin vankilasta pois päässyt, kun se vihdoin loppui. Samana kesänä meille tuli kotiin vihdoin levysoitin ja ostin pari LP-levyä.

No mikäs siellä riparilla niin kauheaa ja pahaa oli, kun sitä tolla mielellä muistelet? Ainakaan ei ole 44 vuotta riittänyt kultaamaan muistoja.

Vierailija
57/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytn sinä kesänä vuoden. Muistoja minulla ei pahemmin niistä ajoista ole.

Vierailija
58/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ihan ynnäillä minkä ikäinen olin eli mopo oli käytössä ja ikää vihdoinkin sen verran että vanhemmat eivät enää pakottaneet mukaansa mökille jossa käytännössä asuivat kaiken vapaa-aikansa.

Talo käytössä kun vanhukset mökillä, ei vielä kesäduunia eli ajeltiin kavereiden kanssa ympäriinsä ja tutustuttiin hiekkamonttuihin sekä uimaranatoihin jotka olivat olleet vielä fillariaikaan turhan kaukana.

Vierailija
59/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitin pääsenkö lähimpään, Seinäjoen lukioon. Nurmoon olisin päässyt varmasti. Keskiarvo oli 7,6 kun en koskaan lukenut mitään. En pystynyt keskittymään.

Pääsin lukioon, kirjoitin ylioppilaaksikin, 4 ainetta rimaa hipoen. Silloinkaan en lukenut yhtään.

Keskittymiskyvyn puute johtui lapsuuden traumoista, joista ei siihen aikaan puhuttu, Pohjanmaalla ei ehkä vieläkään. Mutta jotenkin se on elämä kuitenkin mennyt.

Vierailija
60/96 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana, koko kesän. Oli aika tukalat oltavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä