Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veli osti itselleen suvun vanhan kesämökin ja nyt ei päästä enää kesävieraita

Vierailija
14.06.2026 |

Onko reilua teistä tuo? Lapsena kaikki oltiin siellä. Nyt veli viettää siellä osan ajasta kesällä ja loput vuokraa netissä muille. Sukulaistenkin pitäisi maksaa vuokraa eli vuokrata mökki, jos sinne haluavat.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
42/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olettaa, että osallistutte mökin ylläpitoon kuten ennenkin (?), niin silloin toki teillekin kuuluisi jokunen viikko siellä ilman mitään vuokranmaksuja.

Miksi kuuluisi? Velihän osti mökin itselleen. Mä myin mun osuuden perintömökistä siskolle enkä tosiaan oleta, että saisin käydä siellä muuten kuin kylässä enkä silloinkaan yöpyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko veli pyytää teiltä vuokraa viikosta? 

400 Euroa per viikko kesäaikaan. ap

Tuo on aika paljon sukulaiselta. Itse en pyydä yhtään, mutta käyttäjät tekevät mielellään ylläpito ja kunnostustöitä käytön vastineeksi. Jos olet vähävarainen, etkö voi sopia peseväsi vaikka ikkunat tai saunan viikollasi tai mitä hommaa milloinkin on? 

Ikkunoiden pesu? Ei taida olla käsitystä sinulla mökin vaatimasta ylläpidosta, kaikki korjaukset, ulkohuussin tyhjennykset, sähköt, polttopuut ja muut kulut.

Vierailija
44/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olettaa, että osallistutte mökin ylläpitoon kuten ennenkin (?), niin silloin toki teillekin kuuluisi jokunen viikko siellä ilman mitään vuokranmaksuja.

Miksi kuuluisi? Velihän osti mökin itselleen. Mä myin mun osuuden perintömökistä siskolle enkä tosiaan oleta, että saisin käydä siellä muuten kuin kylässä enkä silloinkaan yöpyisi.

Ostin siskoltani hänen osuutensa perintömökistä. 
Kauppakirjaan kirjattiin, ettei hänellä ole enää oikeutta käyttää mökkiä, eikä käydä siellä kuin vieraana. 

Vierailija
45/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo tää on.
Ei niin tyhmää ihmistä olekaan, joka ei ymmärrä, mitä tarkoittaa, jos ostaa muut pois.

Annan kuitenkin 1/5 arvosanaksi.

Mieluummin 0/5. Turha vastailla ketjuun

Vierailija
46/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki toki- kèharí

Etkö sinä poloinen ymmärrä toki-sanaa? Kyllä se kuuluu suomalaiseen perussanastoon, turha sinun on tuosta sanasta vinkua.

Vierailija
47/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppakirjaan kirjattiin, ettei hänellä ole enää oikeutta käyttää mökkiä, eikä käydä siellä kuin vieraana. 

Mä en muista, mitä kauppakirjaan kirjattiin, mutta ei ole tullut mieleenkään, että mulla olisi siihen mitään käyttöoikeutta myynnin jälkeen.

Vierailija
48/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok homma, se on veljen mökki nyt veli tehkööt miten haluaa

Vierailija
49/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se teistä ikävältä tuntua, mutta veljelläsi on täysi oikeus tehdä noin. Itse en kyllä ottaisi vuokraa sukulaisilta, mutta sukulaisilla ei olisi asiaa mökille milloin vain, vaan vain silloin kun se minulle sattuu sopimaan ja tiettyjä pelisääntöjä pitäisi noudattaa.

Luulen että mielesi muuttuisi jos sinulla olisi vanha sukumökki. Tuollaisessa on helposti viisi perhettä/pariskuntaa jotka haluavat tulla joka kesä ilmaiseksi mökille. Vaikka he olisivat vain viikonlopun niin viisi viikonloppua on aika paljon Suomen lyhyessä kesässä. Puhumattakaan siitä paljonko aikaa menisi sumplimiseen ja sopimiseen siitä milloin kukakin voisi mökillä olla. Vieraat eivät tietenkään tekisi mitään mökin töitä vaan kaikki jäisi teille. Kiitollisuuttakaan tuskin saisitte koska he kokisivat nämä ilmaiset vierailut oikeutenaan ja todennäköisesti kehtaisivat vielä valittaa jos eivät pääse mökille silloin kuin haluaisivat.

Vanhemmillani on entinen sukumökki. Alkuvuosina jengi yritti tunkea sinne. Oppivat kuitenkin ettei onnistu. Isäni siis osti sen vanhemmiltaan vuosikymmeniä sitten. En nyt viitsinyt alkaa kirjoittamaan omista kokemuksista sen enempää, koska mökki ei ole minun, vaan rupesin ajattelemaan hypoteettisesti, jos minulla olisi täysin oma mökki.

Sama

Vierailija
50/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en muista, mitä kauppakirjaan kirjattiin, mutta ei ole tullut mieleenkään, että mulla olisi siihen mitään käyttöoikeutta myynnin jälkeen.

Miksi sulla olisi käyttöoikeus jonkun toisen mökkiin? Ei se ole enää sukumökki. Silloin sen olisi pitänyt olla yhteinen. Vai ostitko veljesi sen niin halvalla?

Vierailija
51/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen olisi ostanut joku ulkopuolinen? Olisitko silloinkin tunkemassa sinne?

Vierailija
52/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin faijan auton kun se osti uuden. Pikkuveli oletti että saa ajella sillä ilmaiseksi.

Vierailija
53/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni tuntien, noin se kirjattiin

Vierailija
54/54 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne suvun mökin ympärillä on selvästi kiristänyt välejä. Veli osti vanhan kesämökin itselleen, mikä on herättänyt muissa sukulaisissa pettymyksen ja jopa katkeruutta. Moni on kokenut, että paikka ei ole vain kiinteistö, vaan siihen liittyy paljon yhteisiä muistoja: lapsuuden kesät, saunat, juhannukset ja arjen hetket, jotka ovat jääneet vahvasti mieleen.

Kun tällainen paikka siirtyy yhden ihmisen omistukseen, syntyy helposti tunne menetyksestä, vaikka juridisesti kyse on selkeästä kaupasta. Veli taas näkee asian todennäköisesti toisin. Hän on maksanut mökistä, vastaa sen kuluista ja huollosta, ja tekee päätökset sen käytöstä. Hänen näkökulmastaan kyse ei ole enää “suvun yhteisestä paikasta”, vaan hänen omasta vapaa-ajan kodistaan.

Tämä ristiriita on aika tyypillinen. Tunteet ja muistot törmäävät omistamiseen ja vastuuseen. Moni sukulainen saattaa kokea, että yhteinen historia oikeuttaa jonkinlaiseen käyttöoikeuteen, vaikka käytännössä sellaista ei ole sovittu.

Usein tällaisissa tilanteissa ongelma ei ole yksi henkilö, vaan se, että asioista ei ole puhuttu selkeästi silloin kun omistajuus muuttui. Jos odotukset olisivat olleet yhteisiä ja sovitut pelisäännöt selkeät, tilanne voisi olla paljon rauhallisempi.

Lopulta kyse on enemmänkin erilaisista näkemyksistä siitä, mitä “yhteinen mökki” tarkoittaa – ja siitä, miten muistoja voi arvostaa ilman että ne automaattisesti muuttuvat omistusoikeudeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi