Oletteko joskus ihmetelleet läheisenne kumppaninvalintaa?
Oletteko jos ihmettelleet, että mitä teidän läheisenne on nähnyt kumppanissaan ja miksi hän haluaa olla sen kanssa?
Esimerkiksi mun mies serkku on tosi mukava, fiksu, turvallinen ja varakas. Hän valitsi vaimokseen ja lapsensa äidiksi naisen, jolla oli kaksi alakouluikäistä lasta, tupakoi, ja joka on keskituloinen, mutta silti ei osallistu yhteisiin kuluihin. Lisäksi se nainen käy vieraissa. Mä en ihan rehellisesti ymmärrä, mitä serkkuni on nähnyt siinä naisessa?
Sit mun edesmennyt tätini aikoinaan asui pari vuotta avoliitossa alkoholistimiehen kanssa. Tämä mies oli selvänäkin ihan outo. Miehellä ei ollut edes fyrkkaa, vaan pikemminkin tätini elätti häntä.
No sitten mun naispuolinen serkku on luonteeltaan aika "haastava" ja ihmettelen, miksi hänen aviomiehensä valitsi juuri hänet kumppanikseen. Ilmeisesti muita naisia ei ollut tarjolla.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuttavapiirissä miesten valintoja seurannut, miesvaltainen työpaikka, niin tavis miehelle on ollut tarjolla vain se tasan yksi mistä valita. Naisilla taas 30 - 100 mistä mistä valita, se kun nainen valitsee fiksujen miesten joukosta sen kaikkein kusipäisimmän väkivaltaisen tyypin sitä voi ja saa ihmetellä, mutta miesten valinnassa ei ole mitään ihmeteltävää kun ei voi valita.
hyvillä miehillä on aina runsaasti valinnanvaraa sinkkunaisissa.
"niin tavis miehelle on ollut tarjolla vain se tasan yksi mistä valita. Naisilla taas 30 - 100 mistä mistä valita"
Millä matemaattisella kaavalla päästään periaatteessa saman verran miehiä ja naisia sisältävässä yhteiskunnassa tilanteeseen jossa miehellä ei ole lainkaan valinnanvaraa mutta joka naisella 30-100?
"Olisha sekin aivan totaalisen kreisi kriteeri, että kuka olisi järkevä lisä sukuun."
Ehkä jos se on ainoa kriteeri. Mutta yhtenä kriteerinä muiden joukossa ihan hyvä kriteeri.
Oli ainakin minulle yksi ihan hyvä syy valita juuri oma mieheni että hän tuli todella hyvin juttuun sukuni kanssa. Minä kun olen kovin sukurakas niin olisi hankalaa jos mies ei viihtyisi ollenkaan siinä joukossa.
Tietenkään se ei ollut ainoa syy eikä myöskään suurin syy.
Näitä tilanteita en ymmärrä, joissa puolisoa kohtaan ei ole enää mitään positiivisia tunteita, mutta silti jatketaan yhteiseloa. Ei mahdu ymmärrykseeni.
Vierailija kirjoitti:
"niin tavis miehelle on ollut tarjolla vain se tasan yksi mistä valita. Naisilla taas 30 - 100 mistä mistä valita"
Millä matemaattisella kaavalla päästään periaatteessa saman verran miehiä ja naisia sisältävässä yhteiskunnassa tilanteeseen jossa miehellä ei ole lainkaan valinnanvaraa mutta joka naisella 30-100?
kaikki miehet haluavat deittailla niitä samoja naisia.
Ja kaikki naiset haluavat deittailla niitä samoja miehiä.
Aina. Siis ihan aina.
Mutta olenkin iän myötä huomannut, että siihen on syynsä, että olen sinkku, eli olen erittäin arvosteleva luonne 😀
Moni olisi paljon onnellisempi, kun hyväksyisi ihmiset sellaisina kuin ne on, niin kuin pikkulapset tekee. Paitsi tietysti uskottomuutta ja rikoksia ei tarvitse kenenkään hyväksyä.
Joo, oman kumppanini.
Edelleen liki 10 yhteisen vuoden jälkeen välillä ihmettelen mitä hän näki minussa ja miksi halusi alkaa olemaan kanssani, kun olisi voinut saada niin paljon paremmankin kuin minä. Nyt haluaa vielä kaikenlisäksi naimisiin kanssani.
"Näitä mä olen usein i hmetellyt, että jos sieltä turkista tai kreikasta sen lomaihastuksen kanssa sitten natsaakin, niin miksi ne ukot on aina niin yök...
Siellä on niitä söpöjäkin, miehisiä miehiä ja hyvä kroppasia vaikka kuinka. Suominainen sitten ottaa sen ekan vaihtoehdon eli taksikuskin."
No tuskin se ihan tuntematon perusnainen suomesta on mikään ykkösvalinta sille etelelän miehellekään. Kai hekin mieluiten oikeasti ihastuisivat ja rakastuisivat. Se paremman ja rikkaamman elämän takaava nainen on valinta vain niille jotka eivät sielläkään parempaa saa.
"kaikki miehet haluavat deittailla niitä samoja naisia.
Ja kaikki naiset haluavat deittailla niitä samoja miehiä."
Miten tuosta päästää siihen että miehillä ei ole ollenkaan valinnanvaraa ja naisille valtavasti?
En, mutta ihmettelen teitä joita se vaivaa ja jopa ihmettelette sitä ääneen.
Vierailija kirjoitti:
"Näitä mä olen usein i hmetellyt, että jos sieltä turkista tai kreikasta sen lomaihastuksen kanssa sitten natsaakin, niin miksi ne ukot on aina niin yök...
Siellä on niitä söpöjäkin, miehisiä miehiä ja hyvä kroppasia vaikka kuinka. Suominainen sitten ottaa sen ekan vaihtoehdon eli taksikuskin."
No tuskin se ihan tuntematon perusnainen suomesta on mikään ykkösvalinta sille etelelän miehellekään. Kai hekin mieluiten oikeasti ihastuisivat ja rakastuisivat. Se paremman ja rikkaamman elämän takaava nainen on valinta vain niille jotka eivät sielläkään parempaa saa.
hyvä analyysi.
Vierailija kirjoitti:
"kaikki miehet haluavat deittailla niitä samoja naisia.
Ja kaikki naiset haluavat deittailla niitä samoja miehiä."
Miten tuosta päästää siihen että miehillä ei ole ollenkaan valinnanvaraa ja naisille valtavasti?
monelle miehelle käy lyhytaikainenkin tapailu ja heillä ei ole kilometrin mittaista kriteerilistaa kumppanille. Mutta varsinaisesti parisuhteeseen kelpuutetaan vain pieni osa eli ne kaikkein suosituimmat naiset. Siksi voi tuntua siltä, että naisille on runsaasti valinnanvaraa miehistä, vaikka oikeasti vain harva mies on valmis parisuhteeseen just sen naisen kanssa.
Aina. En ymmärrä mitä näkevät puolisoissaan. Jotkut ilmeisesti pitävät vastoinkäymisistä ja haasteista ja työjuhtana toimimisesta aikuista lasta perässä vetäen.
Kyllä. Hyvällä ystävälläni on mies, joka on tosi juntti ja sosiaalisesti niin huono, ettei hänellä ole edes kavereita. Käy vain töissä tai kotona. En tajua miten ystäväni jaksaa! Olleet kauan yhdessä ja eivät vaikuta edes erityisen rakastuneilta enää. Noh, on yhteinen lapsi kyllä.
En ole koskaan kertonut, etten pidä puolisostaan (miksi kertoisin??), vaan käyttäydyn aina ystävällisesti. Vaikeaa joskus on, kun mies möläyttelee sellaisia typeryyksiä suustaan. Aviomieheni on myös jo vuosia ollut järkyttynyt tästä ystäväni miehestä.
Myös mieheni yhdellä ystävällä on todella introvertti ja oudon oloinen vaimo, mutta emme ole oikeastaan tekemisissä juurikaan, niin ei sinällään vaikuta elämääni.
Kaikilla muilla on ihan kivat puolisot.
Joskus pysähtyy miettimään tuotakin. Mutta eihän sitä valintaa yleensä ulkonäön perusteella tehdä pelkästään. Jos tekee niin tekee yleensä virheen. Kyllä se sisäpuoli on loppujen lopuksi se tärkeämpi.
Sitäkään en ymmärrä, että savuton henkilö valitsee puolisokseen tupakoivan henkilön. Minä ainakaan en kykene sietämään röökin hajua. Sitä paitsi, kyllähän se kertoo elämänhallintaongelmista ja arviointikyvyn puutteesta, jos sanotaan alle 50-vuotias henkilö tupakoi nykypäivänä.
Mun hyvä ystävä on fiksu, sosiaalinen ihminen. Työskentelee tiimin vetäjän hommissa ja tiedän, että on pidetty ja arvostettu töissään.
Hänellä on mies, joka on kaunistelematta on tyhmä kuin saapas. Siis sellainen, joka luulee Salkkarien olevan totta ainakin osittain ja paasaa, kuinka kaikki hxmot pitäisi a mpua. Sairaalloisen mustasukkainen. Kohtelee myös ystävääni huonosti: ei muista merkkipäiviä, ei käynyt katsomassa sairaalassa...
Ystäväni ei ole onnellinen liitossaan ja ero on ollut vuosien aikana mielessä usein. Mutta ei, yhä he ovat yhdessä. On tosi vaikeaa ulkopuolisen ymmärtää, että mikä tuon parin pitää yhdessä. Ei ole yhteisiä lapsia tai yhteistä velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun hyvä ystävä on fiksu, sosiaalinen ihminen. Työskentelee tiimin vetäjän hommissa ja tiedän, että on pidetty ja arvostettu töissään.
Hänellä on mies, joka on kaunistelematta on tyhmä kuin saapas. Siis sellainen, joka luulee Salkkarien olevan totta ainakin osittain ja paasaa, kuinka kaikki hxmot pitäisi a mpua. Sairaalloisen mustasukkainen. Kohtelee myös ystävääni huonosti: ei muista merkkipäiviä, ei käynyt katsomassa sairaalassa...
Ystäväni ei ole onnellinen liitossaan ja ero on ollut vuosien aikana mielessä usein. Mutta ei, yhä he ovat yhdessä. On tosi vaikeaa ulkopuolisen ymmärtää, että mikä tuon parin pitää yhdessä. Ei ole yhteisiä lapsia tai yhteistä velkaa.
Oletko hyvänä ystävänä kysynyt ystävältäsi, onko hän onnellinen?
mutta toisaalta, onhan paljon esim. julkkispariskuntia, joilla on valtava ikäero eli nainen reilusti nuorempi ja he vaikuttavat olevan erittäin tyytyväisiä, vaikka ovatkin valinneet kumppanin järkisyillä tai ainakaan ei ole ollut sellaista intohimoista rakkautta. Tässä esimerkkejä tällaisista (ex-)pariskunnista:
Sami Yaffa ja Meeri Koutaniemi
Paavo ja Päivi Lipponen
Vesa-Matti Loiri ja Stiina Toljander
Sauli ja Jenni
Renny ja Johanna Harlin
Kerttu Rissaninen ja Sami Uotila
Hjallis Harkimo ja Jasmine Pajari
Ja sitten kannattaa myös katsoa Unelmahäät, Supernanny Suomi ja Maajussille Morsian -sarjoja. Näissä näkee kaiken maailman pariskuntia, joista minä ainakin ihmettelen, että "mitä tuokin nainen/mies näkee kumppanissaan? Miksi se haluaa olla sen kanssa?"