Mistä älyttömistä syistä tiedätte jonkun käyneen ensiavussa/päivystyksessä?
Uutisissa oli lääkäri kommentoinut, että enemmän pitäisi päivystyksen asiakkaiden soittaa siihen neuvontapuhelimeen.
Tiedätkö ihmisiä, jotka menee päivystykseen vähäpätöisistä syistä tai asioista, jotka voisi hoitaa seuraavana päivänä terveysasemalla?
Tiedän, että omista sukulaisista on käytetty mm. lapsi pitkittyneen yskän takia, ihan tavallinen vaiva, olisi voitu hoitaa terveysasemalla, mutta aika vähän kuitenkaan mitään turhia käyntejä tulee mieleen.
Kommentit (101)
Herne korvassa. Lapsoseni taisi olla 5 tai 6 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseni. Vauva-palstalla traumatisoitumisen vuoksi olen käynyt kuntani sairaalan konsultaatiopsykiatriassa. Vauva AV on aiheuttanut niin voimakkaita disso-kohtauksia, että olen joskus joutunut psykiatrian osastolle sen vuoksi.
Oletko ajatellut, että kannattaisi vaihtaa johonkin toiseen harrastukseen?
Kyllä olen. Minulle on todettu, että täällä aktiivisesti päivystävät ovat heitä, joiden maailma on epäkypsempää kuin minulla. Eli hiekkalaatikkoleikkien tasolla. Siis mustavalkoisen sävyistä touhua korkeintaan.
En jaksa opettaa täällä. Sen tajuamisen kuilun minun ja heidän välillä kun ymmärtäisi, niin tietää ettei tarvitse tulla tänne taantumaan. Eikä varsinkaan sinne osastolle.
Netissä on muitakin tahoja kuin vauva.fi. esim Tukinet. Myös psykoedukaatio että luet asioista auttaa, ilman että itse tarvii kommentoida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyttysenpurema
Ihan tavallinen kutiseva paukama, josta selvitään sisulla ja hydrocortisonilla vai jokin harvinainen, hengenvaarallinen allerginen reaktio? Tässä ketjussa on nyt ollut useampi vastaus, jossa kerrotaan typerältä kuulostava syy, mutta itse tilanne on kuitenkin ollut ihan päivystysluokkaa, joten ei mene aloituksen henkeen. Toki jos tuo on mennyt näyttämään normaalia paukamaa ja sanonut, että kutisee, niin silloin on ollutkin turha käynti.
Otsikossa kyllä kysytään älytöntä syytä, ei niinkään turhaa. Sitten selostuksessa vasta kuvaillaan turha syy, joten vastaukset voivat olla koskien kumpaakin, kaiketi.
Itte kävin kerran jonkun närästysvaivan takia, kun uvittelin että on sydäri tulossa xD Silloin ei päivystysapua vielä ollut, ei voinut soittaa. Mutta toisaalta, työterveydessä oon käynyt tyrhemmistakin syistä, ja siellä rampataan aivan jatkuvasti ja ajan myös saa aivan heti vaikka näppylän takia tai ihan vain hyvin vuoksi kaikki verikokeet. Hyvää rahankäyttöä sekin. Päivystyksessä lääkärit olisivat ehkä silti paremmassa hommassa, oikeasti sairaita hoitamassa. Itsekin silloin aikanaan ainakin kuvittelin että oli sydänperäistä vaikka ei ollutkaan. Työterveydessä pääsisi heti lääkärille vaikka olisikin vain närästys.
Vierailija kirjoitti:
Söi poppareita ja yhden sisällä oli jyvä. Ei kuulemma sattunut hampaaseen, mutta pelkäsi sen maissinjyvän tekevän hallaa sisuskaluille…
Mä niin ymmärrän tämän, vaikka en oo vielä päivystykseen niiden takia mennyt. Mut peloteltiin lapsena sillä, että jos nielaisee kokonaisia siemeniä, niin ne menee umpisuoleen ja tulehduttaa. Tai jos nielee vaikka kalanruodon tai muuta vähänkään terävää, jollainen esim. siemenen kärki voi olla, niin se rikkoo suolen pinnan. Kauhea huoli siitä sitten nuorempana nousi, kun jotain tuollaista nieli.
Olen isältä kysellyt vastaavia tyhmiä asioita epävarmuuksissani ja onneksi on myös netti. Yleensä noista selviää kombolla kysy muilta ja mieti itse, mutta jos on esim. hyvin nuori tai vaikka elämäntilanteesta johtuen hyvin epävarma ja pelokas, niin joskus huoli lyö yli. On tuo turha käynti kyllä, mutta pystyn ymmärtämään huolen määrän, joka on ajanut tuohon.
Suomen alueella ympärivuorokautista terveysneuvontaa ja ohjausta äkillisiin terveysongelmiin soittamalla maksuttomaan numeroon 116117. Ammattilainen arvioi tilanteesi ja ohjaa sinut oikeaan hoitopaikkaan. Hätätilanteessa soita aina suoraan numeroon 112.
Maksuton
Soita numeroon aina ennen päivystä päivystykseen hakeutumista.
Ota arkena virka-aikana ensisijaisesti yhteys omaan terveysasemaasi.
Jos tilanne on henkeä uhkaava (esim. kova rintakipu tai tajuttomuus), soita suoraan hätänumeroon 112
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän siihen neuvontapuhelimeen ei soiteta, kun sitä kautta ei lähetetä koskaan päivystykseen.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä siellä osaaviakin hoitajia on vastaamassa ja oireista riippuen toki ohjataan myös päivystykseen. -Ap
Ai että osaaviakin hoitajia on? Mutta että aikalailla tuurista kiinni, sattuuko omille kohille.
Minä 2000-luvulla 15v:na kuumetta oli ollut jo 2 viikkoa. Isä sitten sanoi että terkkariin on mentävä. Hänellä (ja minulla silloin) ei vissiin hajuakaan mitkä asiat on päivystyksellisiä ja mitkä ei. Aika monta tuntia sai odotella vuoroaan ja taisi kuume laskea ihan itsestään parin päivän päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyttysenpurema
Ihan tavallinen kutiseva paukama, josta selvitään sisulla ja hydrocortisonilla vai jokin harvinainen, hengenvaarallinen allerginen reaktio? Tässä ketjussa on nyt ollut useampi vastaus, jossa kerrotaan typerältä kuulostava syy, mutta itse tilanne on kuitenkin ollut ihan päivystysluokkaa, joten ei mene aloituksen henkeen. Toki jos tuo on mennyt näyttämään normaalia paukamaa ja sanonut, että kutisee, niin silloin on ollutkin turha käynti.
Otsikossa kyllä kysytään älytöntä syytä, ei niinkään turhaa. Sitten selostuksessa vasta kuvaillaan turha syy, joten vastaukset voivat olla koskien kumpaakin, kaiketi.
Ehkä sitten näin, vaikka itse koen, että pitäisi lukea aloittajan kysymys kokonaan eikä pelkkää otsikkoa ja vastata sen perusteella. Otsikkoon on niin vaikea saada mahtumaan tarpeeksi tietoa, joten jos pelkästään sillä infolla vastaa, niin keskustelun luonne kääntyy helposti ihan eri suuntaan kuin mitä aloittaja yritti kysyä. Eipä tämä toki niin vakavaa ole, kunhan pohdin.
Itse istuin keuhkokuumetta epäillen päivystyksessä, kun sinne tuli vanhempi mies voidetuubi mukana.
Vaati, että päivystyksen hoitajien pitää levittää voidetta hänen selkäänsä, koska lääkäri oli määrännyt. Hoitajat kieltäytyivät.
Alkoi armoton huuto ja raivo hoitajille. Ja kun kyse oli entisen vaeltajakansan heimoon kuuluvasta miehestä, otettiin tietysti myös r a s i s m i ja syrjintäkortti esiin. Pitkän riitelyn jälkeen mies poistui ja palasi uudelleen nuoremman miehen kanssa joka vaati voiteen levitystä koska muut perheenjäsenet eivät kulttuurin vuoksi voi sitä levittää...
Pääsin siitä huutoa kuuntelemasta lääkärin vastaanotolle eikä tarina kerro levitettiinkö voide vai ei.
Varmaan todella harva menee sinne huvikseen moneksi tunniksi jonottamaan jostain täysin turhanpäiväisestä syystä. Vähintäänkin kyseessä taitaa yleensä olla kova pelko jostain vakavammasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mennyt päänsärky + kuume (jatkunut vasta muutaman tunnin), yleisvointi meni niin huonoksi ja päivystyksessä jonotellessa vointi romahti. Oli meningiitti ja parin viikon sairaala reissulle jäin
Eihän tuo ole turha syy. Kynsisieni on.
No mutta jos neuvonta puhelimeen soittaa perustervveenä nuorena naisena että kuume nousi pari tuntia sitten ja päätä särkee niin aikuisen käskevät kyllä kotona odotella seuraavaan päivään ja ottamaan Buranaa. Myöhäistä olisi ollut kotona odotella..
Minulla oli jokunen vuosi sitten jokin paha hengitystieinfektio - todennäköisesti influenssa, koska sitä oli silloin todella paljon liikkeellä (tämä oli ennen korona-aikaa) - ja 40 asteen kuume oli jo viidettä päivää, kun soitin päivystykseen kysyäkseni neuvoa. Kielsivät tulemasta päivystykseen, koska siellä oli jo liikaa influenssapotilaita :D
No, en kuollut tietääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä digitaalisia sotekeakuksia on, jossa voit keskustella sairaanhoitajan tai tarvittaessa lääkärin kanssa. Ainakin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on. Sairaanhoitaja kerää tiedot ja antaa hoito-ohjeet, ja jos tarviit lääkärin arviota voi varata seuraavalle päivälle ajan tai jos asia hoituu etänä, varaa sulle videovastaanoton lääkärin kans samalle päivälle. Hyvin toimii.
Onhan näitä, mutta ainakin täällä Länsi-Suomessa sieltä vastataan vain virka-aikana. Eli jos valitat oirettasi vaikka perjantai-iltana, saat vastauksen maanantaina tai ehkä tiistaina.
Niin vaikka omasta terveyskeskuksesta neuvotaan menemään päivystykseen, niin päivystyksessäpä ei haluttaisi päästää jonoon.
Se on sitten itsestä kiinni, jos päivystyksen vastaanotossa voitat väittelyssä sen vastaanottotyypin.
Minulle on käynyt noin 2 kertaa. Tästä syystä epäilen, että päivystysjonoon päästettäisiin älyttömistä syistä ketään nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mennyt päänsärky + kuume (jatkunut vasta muutaman tunnin), yleisvointi meni niin huonoksi ja päivystyksessä jonotellessa vointi romahti. Oli meningiitti ja parin viikon sairaala reissulle jäin
Eihän tuo ole turha syy. Kynsisieni on.
No mutta jos neuvonta puhelimeen soittaa perustervveenä nuorena naisena että kuume nousi pari tuntia sitten ja päätä särkee niin aikuisen käskevät kyllä kotona odotella seuraavaan päivään ja ottamaan Buranaa. Myöhäistä olisi ollut kotona odotella..
Minulla oli jokunen vuosi sitten jokin paha hengitystieinfektio - todennäköisesti influenssa, koska sitä oli silloin todella paljon liikkeellä (tämä oli ennen korona-aikaa) - ja 40 asteen kuume oli jo viidettä päivää, kun soitin päivystykseen kysyäkseni neuvoa. Kielsivät tulemasta päivystykseen, koska siellä oli jo liikaa influenssapotilaita :D
No, en kuollut tietääkseni.
Tossa kohtaan olisin mennyt yksitysvastaanotolle kun päivystykseen ei saa tulla. Lasku hyvinvointialueelle
Hammaslääkäripäivystyskokemus perhepiiristä. Potilas oli hakeutunut kivun takia vastaanotolle, kun hampaaseen oli tullut reikä. Potilas oli hakeutunut hammaspäivystykseen siksi, kun hänellä oli käytössä biologinen lääkitys. Hammaslääkäri tutki, että on reikä, mutta tuo biologinen lääke ei vaikuta potilaan tilannetta heikentävästi, joten lääkäri heitti potilaan päivystyskäynniltä ulos ja käski jonottaa reiän paikkaukseen hammashoitolan kautta. Ihmetytti kyllä, sillä olisihan lääkäri voinut pikaisesti paikata tuon reiän, kun se kerta potilaalla oli.
Minusta ongelma on siinä, että monilla paikkakunnilla tk:n jonoon ei pääse, mutta päivystyskään ei ole paikka kaikille vaivoille. Pitäisi olla esim. yksittäisenä viikonpäivänä avoin jono, johon saisi tulla jonottamaan paikan päällä istumalla. Siinä voisit sitten näyttää ne korvat lääkärille tms.
Mikä se neuvontapuhelimen numero on