Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä älyttömistä syistä tiedätte jonkun käyneen ensiavussa/päivystyksessä?

Vierailija
14.06.2026 |

Uutisissa oli lääkäri kommentoinut, että enemmän pitäisi päivystyksen asiakkaiden soittaa siihen neuvontapuhelimeen.

Tiedätkö ihmisiä, jotka menee päivystykseen vähäpätöisistä syistä tai asioista, jotka voisi hoitaa seuraavana päivänä terveysasemalla?

Tiedän, että omista sukulaisista on käytetty mm. lapsi pitkittyneen yskän takia, ihan tavallinen vaiva, olisi voitu hoitaa terveysasemalla, mutta aika vähän kuitenkaan mitään turhia käyntejä tulee mieleen.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enoni vaiva tulkittiin närästykseksi Malmin sairaalassa. Kuoli sitten samalla reissulla sinne tuulikaappiin kun se olikin sydänkohtaus.

Olen pahoillani, todella surullista. Närästys on yksi sydäninfarktin oire. Aloitukseni ei ole tarkoitus vähätellä oikeita vaivoja. Hoitovirheitä ei saisi sattua. -Ap

Vierailija
22/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Vauva-palstalla traumatisoitumisen vuoksi olen käynyt kuntani sairaalan konsultaatiopsykiatriassa. Vauva AV on aiheuttanut niin voimakkaita disso-kohtauksia, että olen joskus joutunut psykiatrian osastolle sen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin teininä kun nännissä oli jotain ihottumaa 🙈 Silloin sinne pystyi vaan marssimaan soittamatta.

Vierailija
24/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt, miksei myös julkisella puolella voisi olla(tai ehkä jossain onkin?) 24/7h toimiva chatti, kuten työterveydessä on. Aika usein jokin pieni mutta kiusallinen vaiva on helposti hoidettavissa, mutta vaiva voi iskeä esim. pe. iltana tmv. jolloin chatin kautta avun saa helposti ja nopeasti.

Minulla esim. atooppinen iho välillä tarvitsee lääkerasvaa, samoin välillä infeltioastma pahenee niin, että tarvitsen tiettyä yskänlääkettä, ja usein flunssat menee poskionteloihin, sen estää oikeanlainen nenäsumute. Noihin vaivoihin minulla on usen resepti voimassa, mutta koska epäsäännöllisen säännöllisesti tarvitsen (joskus ei paiin kolmeen vuoteen, joskus useamman kerran vuoteen jne.) joskus lopounjt/resepti vanhentunut. 

Pointtina se, että nopea apu chatista (=resepti) --> vaiva ei pahene, ei tarvita lääkärissäkäyntiä, ei saikkua jne. Tietyt jutut voisi aina pitää myös voimissaan, joskus esim. yksi lääköri totesi, ettei koesterolilääkkeistä ole mitää ns. haittaa, nyt isot resurssit menee siihen, että porukka uusii ne aina uudestaan --> yhteiskunta säästäisi, jos tietyt lääkkeet olisi "ikuisella" reseptillä, ei aina potäisi uusia. Toinen voisi olla myös ihorasvat ymv.sen ymmärrän ettei kaikkia (huumaavia ymv.) voi noin laittaa, mutta esim. allergisen antihistamiinit (samoja saa vapaastikkin) miksei resepti voisi olla "ikuinen" esim.max X pakettia/vuosi, voimassa vuoteen 2036 tmv. vs. joka vuosi uusiminen...

Vierailija
25/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseni. Vauva-palstalla traumatisoitumisen vuoksi olen käynyt kuntani sairaalan konsultaatiopsykiatriassa. Vauva AV on aiheuttanut niin voimakkaita disso-kohtauksia, että olen joskus joutunut psykiatrian osastolle sen vuoksi.

Oletko ajatellut, että kannattaisi vaihtaa johonkin toiseen harrastukseen?

Vierailija
26/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa asiansa niin, että voi hoitaa terveytensä yksityisessä sairaanhoidossa. Sinne kun menet niin ovella ei ole ensimmäisenä vastassa kerberos joka lähtee siitä, että turhaan tulit tänne viemään lääkäreiden työaikaa tai toteaa, että ei tämä ollut mikään syy tulla tänne. 

Vierailija
27/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiaalla pojalla kurkku kipeä ja lämpöä 37,5. Äiti halusi välttämättä viedä päivystykseen viikonloppuiltana.

Oliko nuo varmasti ainoat oireet? Ei esim. paisetta nielussa, vaikeuta avata suuta tms?

Etenkin jos lapsi itse kertoo vaivastaan, niin voi unohtaa sanoa jotain todella olennaista. 

Vierailija
28/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikku sormessa, viikko sairaslomaa.

Finni, kolme lääkärikäyntiä

Oho, miten toi on mahdollista? Tulehtunut sormi? Ammatiltaan joku missä se sormi on tärkeä? Miks finni on päivystysasia?? -Ap

Metallitikku painui niveleen, tulehtui ja piti leikata. Finni tuli tärykalvon viereen ja aiheutti kovan kivun. Lääkäri halusi nähdä kummalle puolelle se puhkeaa

Vierailija
29/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiaalla pojalla kurkku kipeä ja lämpöä 37,5. Äiti halusi välttämättä viedä päivystykseen viikonloppuiltana.

Oliko nuo varmasti ainoat oireet? Ei esim. paisetta nielussa, vaikeuta avata suuta tms?

Etenkin jos lapsi itse kertoo vaivastaan, niin voi unohtaa sanoa jotain todella olennaista. 

Oli varmasti ainoat. Parissa päivässä parani itsestään.

Vierailija
30/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut, että kannattaisi vaihtaa johonkin toiseen harrastukseen?

Kyllä olen. Minulle on todettu, että täällä aktiivisesti päivystävät ovat heitä, joiden maailma on epäkypsempää kuin minulla. Eli hiekkalaatikkoleikkien tasolla. Siis mustavalkoisen sävyistä touhua korkeintaan.

En jaksa opettaa täällä. Sen tajuamisen kuilun minun ja heidän välillä kun ymmärtäisi, niin tietää ettei tarvitse tulla tänne taantumaan. Eikä varsinkaan sinne osastolle.

Vierailija
31/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori aikuinen (20 v.) ja muuttanut opiskelupaikkakunnalla yksin, en vielä tiennyt, millaisiin asioihin päivystys on tarkoitettu. Vanhemmat eivät kai olleet tajunneet kertoa tai koulussa ei ollut opetettu? 

Elämä sitten opettaa. 

Vierailija
32/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä digitaalisia sotekeakuksia on, jossa voit keskustella sairaanhoitajan tai tarvittaessa lääkärin kanssa. Ainakin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on. Sairaanhoitaja kerää tiedot ja antaa hoito-ohjeet, ja jos tarviit lääkärin arviota voi varata seuraavalle päivälle ajan tai jos asia hoituu etänä, varaa sulle videovastaanoton lääkärin kans samalle päivälle. Hyvin toimii.

Vierailija
33/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori aikuinen (20 v.) ja muuttanut opiskelupaikkakunnalla yksin, en vielä tiennyt, millaisiin asioihin päivystys on tarkoitettu. Vanhemmat eivät kai olleet tajunneet kertoa tai koulussa ei ollut opetettu? 

Elämä sitten opettaa. 

Itselläni oli sama. Olin vähän liian omillani terveysasioideni suhteen jo teinistä pitäen, niin suoraan sanoen en edes tiennyt miten olisi varattu lääkäriaika.

Se on vähän kun 16-vuotiaana meni valittelemaan vanhemmalle jotain terveysongelmaa, niin vastaus oli luokkaa "ok. Mee lääkäriin". Ja siinä se, ei edes ohjeistusta miten toimia. Enkä minä sitten tiennyt muuta kuin päivystyksen.

Vierailija
34/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kerran kuullut avoimesta ovesta terkkarilla hoitajien käymän keskustelun jossa nauroivat asiakkaan tarpeetonta asiointia. Sillee sitä julkisen puolen potilasruuhkaa kyllä saadaan purettua, että julistetaan: "Älä tule turhaan", "Et kai vain tule turhaan?" ja vielä kun vähän naureskellaan päälle niille turhille asioinnille niin ei varmasti tulla kuin siinä vaiheessa kun henki on pakenemassa ruumiista jos edes silloin, jotta ei saa turhan valittajan leimaa otsaansa. Sitten vielä on pokkaa vittuilla joillekin potilaille siitä, että kyllä tänne lääkäriin olisi pitänyt tulla jo aiemmin. 

Vierailija
35/35 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kaveri otti tatuoinnin. Keskellä kesää olkapäähänsä ja sitten pyöri sen kanssa biisillä ja festareilla. Kuva tulehtui ja meni itkemään päivystykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi