Mistä älyttömistä syistä tiedätte jonkun käyneen ensiavussa/päivystyksessä?
Uutisissa oli lääkäri kommentoinut, että enemmän pitäisi päivystyksen asiakkaiden soittaa siihen neuvontapuhelimeen.
Tiedätkö ihmisiä, jotka menee päivystykseen vähäpätöisistä syistä tai asioista, jotka voisi hoitaa seuraavana päivänä terveysasemalla?
Tiedän, että omista sukulaisista on käytetty mm. lapsi pitkittyneen yskän takia, ihan tavallinen vaiva, olisi voitu hoitaa terveysasemalla, mutta aika vähän kuitenkaan mitään turhia käyntejä tulee mieleen.
Kommentit (35)
Parempi mennä turhaan kuin olla menemättä ja kuolla kupsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaalla pojalla kurkku kipeä ja lämpöä 37,5. Äiti halusi välttämättä viedä päivystykseen viikonloppuiltana.
On kyllä turha syy. Luulisi, että olisi ovelta käännytetty nopeasti kotiin... -ap
Vierailija kirjoitti:
Parempi mennä turhaan kuin olla menemättä ja kuolla kupsahtaa.
Se neuvontapuhelin on kuitenkin sitä varten, ettei mentäisi turhaan. Päivystys on kuormittunut muutenkin. Kiinnostaisi kuulla ne älyttömimmät syyt käydä päivystyksessä. -Ap
Itse mennyt päänsärky + kuume (jatkunut vasta muutaman tunnin), yleisvointi meni niin huonoksi ja päivystyksessä jonotellessa vointi romahti. Oli meningiitti ja parin viikon sairaala reissulle jäin
Reseptiä yrittää edelleen tuoda moni uusittavaksi.
Saikkutodistusta töihin, ja se halutaan päivättäväksi vasta maanantaille.
Kolmas sitten nää joilla asia x on "vaivannut jo pidempään" ja keksivät tulla päivystysasiana sitä sitten hoitamaan vaikka vaiva ei ole äkillisesti pahentunut tai vastaavaa.
Siksihän siihen neuvontapuhelimeen ei soiteta, kun sitä kautta ei lähetetä koskaan päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse mennyt päänsärky + kuume (jatkunut vasta muutaman tunnin), yleisvointi meni niin huonoksi ja päivystyksessä jonotellessa vointi romahti. Oli meningiitti ja parin viikon sairaala reissulle jäin
Eihän tuo ole turha syy. Kynsisieni on.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyse oli voimakkaasta päänsärystä? -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole turha syy. Kynsisieni on.
No mutta jos neuvonta puhelimeen soittaa perustervveenä nuorena naisena että kuume nousi pari tuntia sitten ja päätä särkee niin aikuisen käskevät kyllä kotona odotella seuraavaan päivään ja ottamaan Buranaa. Myöhäistä olisi ollut kotona odotella..
Vierailija kirjoitti:
Siksihän siihen neuvontapuhelimeen ei soiteta, kun sitä kautta ei lähetetä koskaan päivystykseen.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä siellä osaaviakin hoitajia on vastaamassa ja oireista riippuen toki ohjataan myös päivystykseen. -Ap
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaalla pojalla kurkku kipeä ja lämpöä 37,5. Äiti halusi välttämättä viedä päivystykseen viikonloppuiltana.
Mä veisin vakuutuksella yksityiselle niin varmistetaan tarvitaanko antibiootit.
Kaverin ihoa oli kutittanut jo muutaman päivän ajan. Ihossa ei näkyvillä muuta kuin hiukan raapimajälkiä. Päivystykseen oli tietysti pakko päästä viikonloppuna. Lääkäri oli neuvonut laittamaan kutiavaan paikkaan perusrasvaa, jolla vaiva lähti heti pois. Meinasin tikahtua nauruun, kun seurasin etäämmältä tilannetta. 😁
Jos tietäisin, että jotain outoa on omassa voinnissa, esim. voimakas päänsärky, joka ei mene Buranalla ohi, niin menisin itsekin päivystykseen neuvontapuhelimeen soittamatta. -Ap
Tikku sormessa, viikko sairaslomaa.
Finni, kolme lääkärikäyntiä
Humalainen mies tuli korjauttamaan nitojalla revennyttä paitaansa päivystykseen.
Tikku varpaassa. Kaveri.
Ei antanut minun poistaa tikkua
Vierailija kirjoitti:
Tikku sormessa, viikko sairaslomaa.
Finni, kolme lääkärikäyntiä
Oho, miten toi on mahdollista? Tulehtunut sormi? Ammatiltaan joku missä se sormi on tärkeä? Miks finni on päivystysasia?? -Ap
Enoni vaiva tulkittiin närästykseksi Malmin sairaalassa. Kuoli sitten samalla reissulla sinne tuulikaappiin kun se olikin sydänkohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Tikku varpaassa. Kaveri.
Ei antanut minun poistaa tikkua
Kaikkea sitä... -Ap