Mistä älyttömistä syistä tiedätte jonkun käyneen ensiavussa/päivystyksessä?
Uutisissa oli lääkäri kommentoinut, että enemmän pitäisi päivystyksen asiakkaiden soittaa siihen neuvontapuhelimeen.
Tiedätkö ihmisiä, jotka menee päivystykseen vähäpätöisistä syistä tai asioista, jotka voisi hoitaa seuraavana päivänä terveysasemalla?
Tiedän, että omista sukulaisista on käytetty mm. lapsi pitkittyneen yskän takia, ihan tavallinen vaiva, olisi voitu hoitaa terveysasemalla, mutta aika vähän kuitenkaan mitään turhia käyntejä tulee mieleen.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Eräs vanhempi henkilö oli mennyt päivystykseen haravoinnissa tuleen rakon takia🤨 ja oli päässyt lääkäriin asti. On kyllä älytöntä touhua tuo arvauskeskusten homma😤
No näillä tiedoilla on kyllä vaikea sanoa, oliko se älytöntä vai ei. Vanhemmilla ihmisillä kaikki vammat ja haavat paranevat huonommin kuin nuoremmilla, ja saattavat tarvita hoitoa.
Lapsella kirpun puremia, näin muistan.
Olen entinen päivystyksen hoitsu. Kummallisia tapauksia on luukulle tullut, mutta ehkä kummallisin oli niinkin yksinkertainen, kuin n.45-vuotias mies, joka kertoi että hänellä on nyt ollut eilisestä lähtien kurkku vähän kipeänä, ja nyt on kuumetta 37,5 astetta, että "tarttis varmaan saada joku kuuri tähän".
Vierailija kirjoitti:
Peräpukamien takia.
Eikö tuo ole ihan asiallinen syy hakeutua päivystykseen? Erityisesti jos ne on oikein kipeät ja vuotavat.
Työ"kaveri" oli mennyt viikonloppupäivystykseen suun aftojen takia.
Punkki lapojen välissä selässä. En ylettänyt itse siihen eikä mies uskaltanut koskea. Oli pakko mennä päivystykseen. Hoitaja poisti sen ja desinfioi reiän.
Vierailija kirjoitti:
Eräs vanhempi henkilö oli mennyt päivystykseen haravoinnissa tuleen rakon takia🤨 ja oli päässyt lääkäriin asti. On kyllä älytöntä touhua tuo arvauskeskusten homma😤
Diabeetikoille haavat ja muut ihorikot voivat johtaa raajojen amputointiin.
Kiitos kaikille vastauksista, tuli yllättävän vähän aivan hölmöjä syitä hakeutua päivystykseen. Huomasin, että nopeat sanavalintani aloituksessa oli huonoja. Olisi ehkä pitänyt kysellä turhimmista syistä hakeutua päivystykseen.
Kommenteissa oli monta esimerkkiä siitä, että neuvontapuhelimessa oli oireita vähätelty, kun kyse onkin ollut esim. verenmyrkytyksestä, johon pitää saada hoitoa nopeasti. Lisäksi oireet on saattaneet tuntua "vähäpätöisiltä", mutta onkin tarvittu iv-antibiootit tai operaatio.
Voimakas tai huolestuttava päänsärky, hengenahdistus, yleisvoinnin lasku ym. on todellakin hyviä syitä hakeutua päivystykseen. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräpukamien takia.
Eikö tuo ole ihan asiallinen syy hakeutua päivystykseen? Erityisesti jos ne on oikein kipeät ja vuotavat.
Jos tosiaan kipu on sietämätöntä ja / tai ne vuotavat runsaasti, niin kyllä. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Punkki lapojen välissä selässä. En ylettänyt itse siihen eikä mies uskaltanut koskea. Oli pakko mennä päivystykseen. Hoitaja poisti sen ja desinfioi reiän.
Minä olen mennyt myös. Asun yksin eikä läheisiä asu lähellä, sairaala sen sijaan on vieressä. Tuntui tosi typerältä syyltä, mutta minkäs tekee, jos ei itse yllä ja eihän sitä siihenkään voi jättää. Punkkirokote on, mutta ei se borrelialta suojaa.
Kävin terveysasemalla ottamassa tikun sormesta, hoitajalla tosin. Silloin kymmenen vuotta sitten kun oli seitsemän terveysasemaa keskussairaalan lisäksi. Nyt on vaan se sairaala ja hemmetin kaukana. Ei tule aivan pikkuasioissa sinne lähdettyä. Eikä silloinkaan kun on tosi kipeä koska ei pysty ajamaan eikä varaa taksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäripäivystyskokemus perhepiiristä. Potilas oli hakeutunut kivun takia vastaanotolle, kun hampaaseen oli tullut reikä. Potilas oli hakeutunut hammaspäivystykseen siksi, kun hänellä oli käytössä biologinen lääkitys. Hammaslääkäri tutki, että on reikä, mutta tuo biologinen lääke ei vaikuta potilaan tilannetta heikentävästi, joten lääkäri heitti potilaan päivystyskäynniltä ulos ja käski jonottaa reiän paikkaukseen hammashoitolan kautta. Ihmetytti kyllä, sillä olisihan lääkäri voinut pikaisesti paikata tuon reiän, kun se kerta potilaalla oli.
Kumma juttu, sillä kyllähän se biolääke nimenomaan heikentää potilaan tilannetta? Tulehdus voi tulla tuosta vain, siksi ne täytyisi hoitaa nopeasti.
Niinpä. Tää on kyllä jännä että joka paikassa kehotetaan ottamaan herkästi yhteys lääkäriin jos on biologinen lääke käytössä, mutta sitten kun teet niin niin aina sanotaan että se on turhaa. Ei olis tarvinnut eikä se lääke varmaan mitään vaikuta. Hyvin jännää.
Vierailija kirjoitti:
Pidin aika outona, kun joku vuosi sitten ihan lehdissä pilkattiin ihmisiä, jotka tulevat päivystykseen poistattamaan punkkeja joita eivät saa itse irti. Kuitenkin iskostetaan, että on tärkeä saada punkki irti vuorokauden sisällä, jottei tarttuisi borrelioosia.
Korvakipu osoittautui finniksi korvassa. Oma kokemus. Lapsen vatsakivun syy olikin vatsa kovalla.
Mä olin mangneettikuvissa ja seuraavana päivänä käskettiin tulemaan heti päivystykseen. No kelataksilla sinne ja vaan 6 tuntia odotin, niin kirurgi tuli kertomaan että mua ei leikata??? Taksilla sitten takasin kotiin. Mun mielestä olis voinnu ihan vaan soittaa mulle tuon asijan. 50e makso taksit ja käyntimaksu siihen päälle. Kelalle sitten vähän enemmän, kun taksimatkaa oli 70km suuntaansa...
Olin hiukan juhlinut ennen Turkin matkaa ja heräsin hotellihuoneessani ja oli hirveä olo. Päänsärky, vatsakipu, ripuli ja oksennustauti samaan aikaan. Päättelin että minulla on joku hirveä tauti ja menin taksilla sairaalaan. Huivipäisen muslimilääkärin diagnoosi: You drink too much alcohol.
Vierailija kirjoitti:
Siksihän siihen neuvontapuhelimeen ei soiteta, kun sitä kautta ei lähetetä koskaan päivystykseen.
Usein ihan syystä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hoitaa asiansa niin, että voi hoitaa terveytensä yksityisessä sairaanhoidossa. Sinne kun menet niin ovella ei ole ensimmäisenä vastassa kerberos joka lähtee siitä, että turhaan tulit tänne viemään lääkäreiden työaikaa tai toteaa, että ei tämä ollut mikään syy tulla tänne.
"Hoitaa asiansa niin" = kannattaa syntyä rikkaaseen perheeseen