Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina vain minä huolehdin kodin kuntoon matkoille lähtiessä

Vierailija
14.06.2026 |

Ikuisuusaihe kun ollaan oltu yhdessä yli 25 vuotta. Kun matkoille lähdetään, tyypillinen tilanne on että puoliso istuu autossa hermo kireänä odottamassa ja minä juhlin hiki päässä sisällä. Sitten kun pääsen autoon, alkaa haukkuminen, että aina saa odottaa, minä sinulla aina kestää. 
Mikä siellä tosiaan kestää. Huolehdin kukkien kastelun, pesen likaiset tiskit ja pyyhin keittiön pöydän sekä tiskialtaan, vien roskat ulos, ja jos ollaan pidempään poissa, tyhjennän jääkaappia. Laitan sängyt siistiksi. Laitan eväät matkalle, juomapullot ja voileipää vähintään. Tyhjennän vessan roskiksen. Viimeiseksi tarkistan, ettei jää ikkunoita auki (paitsi kesällä yksi raolleen), kahvinkeitin on pois päältä, valot on sammutettu, takaovi lukossa.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me lähdettiin n kk kiertää Japania, minä jo kk ennen aloin pakkaamaan.

Pakkauslistan olin tehnyt edellisten matkojen perusteella ja monet jutut pakkasin samantien.

Kastelun tein edellisenä iltana, lentokentällä mentiin loungeen, eli ei syöty mitään kotona.

Viime kesänä olimme kk Amerikassa. Ruuan hinnat olivat pilvissä ja ei ollut varaa maksaa 3 x ravintolalaskua per pv. Otimme mukaan mm 23 l kauramaitoa, riisiä, tonnikalaa, maissia, kaurahiutaleita jne. säilytysrasioita, mikroon laitettava riisinkeitin.

Minun ruumaan menevä ja lentolaukku olivat täynnä syötävää, kaikki pakattiin ajoissa ja punnittiin.

Päivää ennen lähtöä myös käydään läpi mitä tehdään seuraavana päivänä ja monelta lähdetään kentälle.

Tällä kerralla me saatiin kyyti naapurustolla asuvalta, meillä päin julkinen toimii huonosti. 
Lähdettiin 4 h ennen lennon lähtöä, kelloaika oli tiedossa milloin auto lähtee

No jo on erikoista. 23 litraa kauramaitoa, jota saa Amerikassa ihan tavallisesta ruokakaupasta. Ei tarvitse kuskata Suomesta asti. Kuljetitte riisiä? Miksi? Se maksaa ihan saman verran kaupassa Amerikassa ja Suonessa. Basmatiriisiä saa Walmartista noin 3,5-4 dollarilla kilon. Yksi dollari on tällä hetkellä 0,86€. Ei mitään järkeä kuljettaa Suomesta. Puhumattakaan siitä, että joku viitsii ottaa riskin viemällä 23 litraa kauramaitoa. Siitä voi tulla järkyttävät sakot tullissa, jos katsovat, ettei ole kaikki omaan käyttöön. Sellainen nyrkkisääntö on, että muutamia litroja per nenä voi turvallisesti ottaa mukaan omaan käyttöön, ja siitäkin toki ilmoitetaan tullissa. Tonnikalaa on laajat valikoimat kaikissa kaupoissa. Jos oikein halpaa haluaa, alle dollarilla lähtee pieni tölkki 

Me asuttiin 10 ekaa yötä Manhattanilla. Lähes asuntoa vastapäätä oli sellainen pieni kauppa. Asunnon vuokraaja oli ottanut parit kuvat. 10 puuropussia maksoi 8 usd, kauramaito yli 4 jne.

Riisi Lidlissä maksaa 0,45 e kg, puuropaketti 0,39 e , kauramaitoa ostin tarjouksesta 1 e.

Kuinkahan paljon aikaa olisi mennyt siihen, että oltais lähdetty etsii kohtuuhintaista kauppaa ja sitten takaisinkin.

Aika paljon helpommalla päästiin, kun tuotiin kaikki kerralla. New Yorkista mentiin Washingtoniin , jonne otettiin mukaan ne, mitä siellä syötiin. Vika viikko oltiin Manhattanilla ja saatiin jättää asuntoon 1 laukku, jonne jäi loput ruuat.

Kun paluulento lähti, oli kaikki syöty.

Vierailija
82/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo luettelemasi asiat pitää tehdä jo edellisenä päivänä haloo. Lähtöpäivänä reput on pakattu, koti siisti, kukat kasteltu, jätteet viety. Sitten menoksi.

Ei mitään järkeä, jos nyt ei ihan aamukuudelta ole lähdössä. Me ainakin lähdetään usein vasta lounaan jälkeen, jos lähdetään vaikka mökille, matkaa vähän alle 400 km. Kun syö kunnon ruuan kotona, ei tarvitse mökillä enää laittaa samana päivänä. Ja sitten vasta kun ollaan syöty, tiskataan loput astiat ja tyhjennetään jääkaappia, esim. kaadetaan maidot pois. Roskia tulee vielä juuri ennen lähtöäkin, ei niitä edellisenä iltana kannata viedä. Eikä siitäkään ole mitään hyötyä, jos katsoo että kahvinkeitin ja liedet on pois päältä edellisenä iltana, kun niitä käytetään vielä aamupäivällä. Kyllä kotona saa elää ihan lähtöhetkelle asti normaalisti. Sama mökiltä lähtiessä, että mökki laitetaan siistiksi vasta juuri ennen lähtöä. Meillä on mökillä vielä se, ettei ole pyykinpesukonetta, niin jos ollaan oltu pidempään, lakanapyykit otetaan lähtiessä mukaan autoon. Yleensä imuroin lähtiessä roskat ja koirankarvat pois, niin on sitten mukavampi tulla seuraavalla reissulla.

Ei liity varsinaiseen aiheeseen, mutta kiinnitti huomioni, että miksi kaadat maidot pois?  Ne voi pakastaa, ja käyttää leivontaan, lettuihin tms. 

Mutta joo, vie se pakastaminenkin hetken aikaa. 

Ja maito harvemmin menee edes huonoksi reissun aikana. Jos purkkia ei ole seisotettu pöydällä, niin menee helposti viikonkin yli päiväyksen. Avaamattomana vieläkin pidempään. Mikään pakko ei ole "varalta" niitä kaadella pois, vaan voi tullessa nuuhkaista ja joko käyttää tai hävittää.

Poislukien tietenkin nämä tilan maidot, joita ei ole käsitelty, ne on pilalla melkein heti kun päiväys menee yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo luettelemasi asiat pitää tehdä jo edellisenä päivänä haloo. Lähtöpäivänä reput on pakattu, koti siisti, kukat kasteltu, jätteet viety. Sitten menoksi.

Ei mitään järkeä, jos nyt ei ihan aamukuudelta ole lähdössä. Me ainakin lähdetään usein vasta lounaan jälkeen, jos lähdetään vaikka mökille, matkaa vähän alle 400 km. Kun syö kunnon ruuan kotona, ei tarvitse mökillä enää laittaa samana päivänä. Ja sitten vasta kun ollaan syöty, tiskataan loput astiat ja tyhjennetään jääkaappia, esim. kaadetaan maidot pois. Roskia tulee vielä juuri ennen lähtöäkin, ei niitä edellisenä iltana kannata viedä. Eikä siitäkään ole mitään hyötyä, jos katsoo että kahvinkeitin ja liedet on pois päältä edellisenä iltana, kun niitä käytetään vielä aamupäivällä. Kyllä kotona saa elää ihan lähtöhetkelle asti normaalisti. Sama mökiltä lähtiessä, että mökki laitetaan siistiksi vasta juuri ennen lähtöä. Meillä on mökillä vielä se, ettei ole pyykinpesukonetta, niin jos ollaan oltu pidempään, lakanapyykit otetaan lähtiessä mukaan autoon. Yleensä imuroin lähtiessä roskat ja koirankarvat pois, niin on sitten mukavampi tulla seuraavalla reissulla.

No sen kun teette kaiken vaikeasti. Me lähdetään reissuun aina asumista. Koti on kunnossa jo edellisenä päivänä. Jos lähdetään autolla niin matkalla käydään kahvilassa aamupalalla. Jos lähdetään lentokoneella niin ollaan ajoissa ja kahvitellaan lentokentällä. Junamatkalla on ravintolavaunu. 

Tai edeltävänä iltana tekee eväät/aamiaisen valmiiksi siten että nostaa ne sitten kassiin juuri ennen lähtöä.

Vierailija
84/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä tee kaikkea yksin.  Mies tietty mukaan.  "Hei, vietkö roskat sillävälin kun mä pyyhin pöydän" "Katsoisitko ettei jääkaappiin jää mitään pilaantuvaa." Jne. Älä päästä sitä autolle ennenkuin koti on kunnossa.

Ei mitään tälläistä käskyttelyä miehelle. Lappu käteen jossa on jaettu työlista josta kumpikin näkee mitä kukin tekee ja voi tehdä edellisenä päivänä tai sitten aamulla, miten sovittekaan.

Vierailija
85/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkauslistan olin tehnyt edellisten matkojen perusteella ja monet jutut pakkasin samantien.

Kastelun tein edellisenä iltana, lentokentällä mentiin loungeen, eli ei syöty mitään kotona.

Viime kesänä olimme kk Amerikassa. Ruuan hinnat olivat pilvissä ja ei ollut varaa maksaa 3 x ravintolalaskua per pv. Otimme mukaan mm 23 l kauramaitoa, riisiä, tonnikalaa, maissia, kaurahiutaleita jne. säilytysrasioita, mikroon laitettava riisinkeitin.

Minun ruumaan menevä ja lentolaukku olivat täynnä syötävää, kaikki pakattiin ajoissa ja punnittiin.

Päivää ennen lähtöä myös käydään läpi mitä tehdään seuraavana päivänä ja monelta lähdetään kentälle.

Tällä kerralla me saatiin kyyti naapurustolla asuvalta, meillä päin julkinen toimii huonosti. 

Oli sitten varaa ostaa Amerikan matka, muttei rahaa käydä siellä ruokakaupassa? Ja paljonko sulla maksoi ylimääräistä näiden kaikkien kuskaaminen? Oliko sapuskaa 30 vai 40 kg? Jos sä pystyt ostamaan matkan Amerikkaan, niin kyllä sä varmasti pystyt siellä ostamaan elintarvikkeet normaalista ruokakaupasta.

Ihan pientä rajaa. Lisä kg ovat kalliita. Ei mitään järkeä maksaa kiloista ja tuoda halpaa. Tekstisi perusteella et pidä minua juuri minään, mutta en minä noin tyhmä ole.

Ei maksettu mitään extraa. Puolisolla on korttitasossa ilmainen laukku. Saatiin tuoda 3 x 23 kg, 2 x 8 kg ja pienet laukut.

Minulla ei ollut varaa ostaa Amerikan matkaa.

Matkat maksettiin puolison pisteillä ja majoitukset sisällä olevilla airbnb saldoilla.

Silti matka tuli maksamaan aivan älyttömästi. Lukuisat pääsyliput, kulkeminen jne jne. 

Yritin ottaa selvää manhattanin kaupoista. Asuntoa vastapäätä oli pieni kauppa, joka oli vuokralaisen vakkarikauppa.

Esim puuro. Lidlissä 0,39, Manhattanilla 5 annospussia 8 usd. Hintaerot melkoiset. Puhumattakaan ajasta. 
Yhden kerran kävin kk matkan aikana kaupassa

Vierailija
86/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä tee kaikkea yksin.  Mies tietty mukaan.  "Hei, vietkö roskat sillävälin kun mä pyyhin pöydän" "Katsoisitko ettei jääkaappiin jää mitään pilaantuvaa." Jne. Älä päästä sitä autolle ennenkuin koti on kunnossa.

Juu, tuo on paras neuvo. Älä päästö sitä toista autolle ennen kuin on hommat tehty. Se on yhteinen koti ja yhteinen loma. Mulla ainakin on periaate, että kun sieltä reissusta kotiin palataan, se koti ei oo kuin kaaos. Siellä ei oo tiskit haisevassa altaassa tai koneessa, roskikset ei oo täynnä, biojätettä ei oo jätetty astiaan. Sen takia just oon meillä se poliisi, joka muistuttelee, että teetkö sen tai tämän tai tuon homman, niin päästään nopeammin lähtemään. 

Tiskikoneen luukun kun jättää raolleen, niin ei siellä mikään haise.

Oikeasti roskien (=biojäte) vienti on ainoa pakollinen teko ennen reissua kukkien kastelun ja veden katkaisun ohella. Lisäksi pitää tietenkin pienentää ilmanvaihtoa ja laskea lämpötilaa. Kaiken muun ehtii ihan hyvin jälkeenpäinkin.

Haiseva tiskiallas on sitten jo ihan omaa tyhmyyttä, en ole koskaan käsittänyt, että miksi sinne altaaseen pitää tiskejä kasata, kun tiskikone pesee joka tapauksessa tiskit ihan samalla vaivalla puhtaaksi asti vaikka niitä ei altaassa liottelekaan. Altaaseen laitetuilla tiskeillä vaan blokataan altaan muuta käyttöä.

Vierailija
87/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita että miehes käy töissä, maksaa kaiken , sinä laiskottelet päivät kotona napostellen.

En tunne yhtäkään työikäistä suomalaista naista, joka ei kävisi töissä. 

Tai yhden tunnen, on pitkällä sairaslomalla johtuen masennuksesta (sairas ex lähettelee kuvia itsestään pistoolin kanssa ja uhkailee hänen sukulaisiaan myös). 

Vierailija
88/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sitten varaa ostaa Amerikan matka, muttei rahaa käydä siellä ruokakaupassa? Ja paljonko sulla maksoi ylimääräistä näiden kaikkien kuskaaminen? Oliko sapuskaa 30 vai 40 kg? Jos sä pystyt ostamaan matkan Amerikkaan, niin kyllä sä varmasti pystyt siellä ostamaan elintarvikkeet normaalista ruokakaupasta.

Ei vaan hän kertoi, että Amerikan matkan vaihtoehdot oli joko syödä kalliisti 3 kertaa päivässä ravintolassa tai sitten lähteä raahaamaan kymmeniä kiloja Suomesta. He eivät ole kuulleet, että myös USA:ssa on ruokakauppoja. Tuo 23 litraa kauramaitoa on jo jotenkin hupaisaa. Ottaa mukaan 23 litraa kauramaitoa, tonnikalaa, riisiä, hiutaleita, maissia. Eipä tarvitse käydä kalliisti ulkona syömässä ja voi kiertää myös ruokakaupat kaukaa koko kuukauden. Mitähän ne on tullissa tuumailleet nähdessään ilmoituksen elintarvikkeiden määrästä?

Ei se syöminen ole missään Manhattanilla halpaa. Iso pizzaslice oli edullista. Siinäpä se.

Manhattanilla lähikaupan hintataso oli tiedossa. Siksi päädyttiin tähän.

Finnair sen isoimman raahaamisen hoiti. Aikalailla ovelta ovelle päästiin kummassakin päässä.

Manhattanilla on alue nimeltä China town.

Kyllä ne meidän kauramaidot olivat pientä, kun näki toisten ruokasäkit. 

Matkasta oli aivan poskettoman kallis näinkin.

Vierailija
89/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö voi sopia kellonaikaa lähdölle etukäteen? Mies istuu autoon ja ap alkaa vasta pakkaamaan ja tekemään eväitä ja suursiivousta? Sopikaa työnjako valmiiksi ja tehkää suurin osa edellisenä päivänä, niin on mukavampi lähteä reissuun. 

Meillä ei voi sopia. Kysyn mieheltä mihin aikaan lähdetään. Mies vastaa, että sitten kun ollaan herätty. Kysyn sitten, käykö klo 9. Tähän mies vastaa, että ei meillä ole mikään kiire. Laitan kellon soimaan viimeistään seitsemältä, menen suihkuun, laitan kahvin tippumaan, otan lääkkeet ja pakkaan ne mukaan ja aion syödä rauhassa aamupalan. Mies herääkin aikaisin, juo kahvit, pukee päälle ja seisoo ovella klo 8 kysyen mikä vielä kestää. 

Vierailija
90/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei voi olla ärsyttävämpää, kuin tuollaiset kuhnehtijat lähtiessä..  Eikö sitä joskus voisi ysnkertaisesti vain lähteä.  Mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua, jos joskus vain lähtisi.  Meillä on päinvastainen tilanne.  Olen huolehtinut itseni ja lapset autoon ja ukko keksii vaikka mitä kuhnailua ja lopulta olemme sitten usein myöhässä.

Toki voi lähteä ja jättää kaiken kuin olisi vain kuselle lähdetty. Mutta itse ainakin koen, että onhan se vähän kivempi ennakoida. En mielelläni tule takaisin haisevaan kotiin, missä on roskat viemättä ja kahvinkeittimessä ne parin viikon takaiset kahvit odottelemassa niin että kotiin paluun saa aloittaa asioiden järjestelyllä ja siivoamisella. Minä nimittäin olen näin tehnyt ja ei ollut kivaa. Kerran myös ihan vaan yksinkertaisesti lähdettiin ja jätimme ikkunan, sellaisen vanhan aikaisen ikkunan puolikkaan, auki. Satoi vettä ja räntää niin kuin suomen kesään kuuluu ja johan tuollaisesta ikkunasta mahtuu vaikka ihminen sisään. Onneksi naapuri oli tämän huomannut ja ystävä kävi ikkunan sulkemassa. Asuntoa ei siis tarvitse puunata lattiasta kattoon, mutta onhan se kivempi palata kun eteisessä ei odottele hiekkakasat ja keittiöstä ei löydy homehtuneita vihertävän karvaisia asioita. 

Vierailija
91/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sovittu aina lähtöaika, vaikka sukuloimaan/mökille/reissuun lähtö klo 11. Sen mukaan mennään. Kumpikin huolehtii mukaan omat matkatavaransa.

Minä hoidan lähtöaamuna aamupalan, matkaeväät, tiskin, kukat ja postin. Ja olen tasan klo 11 autossa,  jossa mies on istunut otsasuonet punaisina jo 10.50.

Sitten hän ponkaiseekin vessaan, se siitä. Osaan nauraa hiljaa itsekseni. 

Vierailija
92/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö voi sopia kellonaikaa lähdölle etukäteen? Mies istuu autoon ja ap alkaa vasta pakkaamaan ja tekemään eväitä ja suursiivousta? Sopikaa työnjako valmiiksi ja tehkää suurin osa edellisenä päivänä, niin on mukavampi lähteä reissuun. 

Meillä ei voi sopia. Kysyn mieheltä mihin aikaan lähdetään. Mies vastaa, että sitten kun ollaan herätty. Kysyn sitten, käykö klo 9. Tähän mies vastaa, että ei meillä ole mikään kiire. Laitan kellon soimaan viimeistään seitsemältä, menen suihkuun, laitan kahvin tippumaan, otan lääkkeet ja pakkaan ne mukaan ja aion syödä rauhassa aamupalan. Mies herääkin aikaisin, juo kahvit, pukee päälle ja seisoo ovella klo 8 kysyen mikä vielä kestää. 

Eli ei lähdettä kun me ollaan herätty vaan sitten kun minä olen herännyt. Aika perseestä tuollainen, että mitään aikaa ei osata sanoa ja jokaisen pitäisi osata kytätä, milloin herra mahdollisesti on itsensä saanut valmiiksi ja aikatauluttaa oma toiminta sen mukaan. Jatkossa ei ehkä kannata kysyä monelta lähdetään, vaan ilmoittaa että minä olen valmis viimeistään klo X.

Vierailija
93/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vaativa miesvauva. Mitä haluat meiltä? Itse olet puolisosi valinnut.

Onko tuo jokin sukupuoleen sidottu ominaisuus? Ei aloituksessa ole kerrottu sukupuolta, ja toiseksi, näitä löytyy ihan molemmissa sukupuolissa.

Me olemme niin erilaisia. On ihanaa tulla omaan kotiin kun paikat ovat kunnossa. Totta sekin, ettei mieslapsi kiitä ahkeraa vaimoa.

Harvoin osuu kaksi siistiä yhteen. Se on ikään kuin ihme,

Vierailija
94/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei voi olla ärsyttävämpää, kuin tuollaiset kuhnehtijat lähtiessä..  Eikö sitä joskus voisi ysnkertaisesti vain lähteä.  Mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua, jos joskus vain lähtisi.  Meillä on päinvastainen tilanne.  Olen huolehtinut itseni ja lapset autoon ja ukko keksii vaikka mitä kuhnailua ja lopulta olemme sitten usein myöhässä.

Meillä keksii varsin usein alkaa pestä/vähintään letkuttaa autoa siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä tai olla jo menossa.

Vierailija
95/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onnistu autoon meneminen ja siellä odottelu vaan hommaa kyllä riittää ihan kaikille. Paitsi lapset komennetaan autoon istumaan. Minä sanon miehelle mitä pitää vielä tehdä ja hän tekee. Tekee toki oma-aloitteisestikin mutta sitten kun on tehnyt ne asiat jotka kuvittelee että hänen pitää tehdä alkaa istuminen ja odottelu jos minä en sano että vielä on tuo  tekemättä

Vierailija
96/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on siis se mies ja nainen se joka odottaa autossa. Normaalia ainakin meillä.

Vierailija
97/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity varsinaiseen aiheeseen, mutta kiinnitti huomioni, että miksi kaadat maidot pois?  Ne voi pakastaa, ja käyttää leivontaan, lettuihin tms. 

Mutta joo, vie se pakastaminenkin hetken aikaa. 

Ja maito harvemmin menee edes huonoksi reissun aikana. Jos purkkia ei ole seisotettu pöydällä, niin menee helposti viikonkin yli päiväyksen. Avaamattomana vieläkin pidempään. Mikään pakko ei ole "varalta" niitä kaadella pois, vaan voi tullessa nuuhkaista ja joko käyttää tai hävittää.

Poislukien tietenkin nämä tilan maidot, joita ei ole käsitelty, ne on pilalla melkein heti kun päiväys menee yli.

Mistä noin säilyvää maitoa saa ostaa voisin itsekin sellaisessa kapassa käydä. Ei minulla ainakaan säily vaan on heitettävä pois jo seuraavana päivänä päiväyksen mentyä. Käytössä laktoositon maito

Vierailija
98/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se kauheeta jos se maito jää jääkaappiin ja voi mennä pilalle, kukatkin pitää kastella kun ei voi kun vasta lähtiessä. En todellakaan ymmärrä miksi tehdään ihme show lähdöstä johonkin.

Vierailija
99/100 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pientä rajaa. Lisä kg ovat kalliita. Ei mitään järkeä maksaa kiloista ja tuoda halpaa. Tekstisi perusteella et pidä minua juuri minään, mutta en minä noin tyhmä ole.

Ei maksettu mitään extraa. Puolisolla on korttitasossa ilmainen laukku. Saatiin tuoda 3 x 23 kg, 2 x 8 kg ja pienet laukut.

Minulla ei ollut varaa ostaa Amerikan matkaa.

Matkat maksettiin puolison pisteillä ja majoitukset sisällä olevilla airbnb saldoilla.

Silti matka tuli maksamaan aivan älyttömästi. Lukuisat pääsyliput, kulkeminen jne jne. 

Yritin ottaa selvää manhattanin kaupoista. Asuntoa vastapäätä oli pieni kauppa, joka oli vuokralaisen vakkarikauppa.

Esim puuro. Lidlissä 0,39, Manhattanilla 5 annospussia 8 usd. Hintaerot melkoiset. Puhumattakaan ajasta. 
Yhden kerran kävin kk matkan aikana kaupassa

Siis kävittekö te Lidlissä Manhattanilla? Nehän on siellä edullisimmasta päästä ja niitä on monta. Samoja tuotteita kuin Suomessakin. En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään, miksi jonkun pitää raahata tavalliset elintarvikkeet Suomesta asti. Katsoin huvikseni, paljonko on Targetissa (edullinen elintarvikekauppaketju) kauramaito. Puoli gallonaa eli noin 1,89 litraa on tänään 3,99 dollaria, merkki Good&Gayher. En ole maistanut, mutta eikö tuo liene suunnilleen samaa kuin Oatly. Entisaikaan suomalaiset raahasi mukanaan ruisleipää ja Juhla Mokkaa. Nyt kun on lopetettu niiden rahtaaminen, näköjään osa kuljettaa silti omaa sapuskaa kymmeniä kiloja, säästää tyyliin 10€ kuukauden reissulla. Ja kyllä polttoaineena huristit sen taivaan tuuliin. Kaikki tuollainen tyhjänpäiväinen rahtaaminen pitäisi kieltää, jos ei ole muuta syytä kuin muutaman euron säästö.

Vierailija
100/100 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ysäri, kun lähdettiin reissuun.

Oli jumankauta maidot, voileivät ja rupiset hedelmät kylmälaukuissa. Ne syötiin jossain levikkeellä itikoiden kanssa.

Tätä ennen mutsin raivosiivoamiset, koska "kyllä kodin pitää olla siisti, jos vaikka jotain käy!". Aivan...no, muita kuolleita ei kiinnosta, onko pedit särmätty jne. Ihan neuroottista touhua. Faija pyöritteli silmiään ja veti ulkona norttia.

En ikimaailmassa tee sitä skeidaa enää. Koti jää kuntoon, ettei haise palatessa (roskat). Muuten ihan sama. Sen jääkaapinkin voi tyhjentää palatessa, jos joku parin viikon reissu. 

Ei koskaan mitään hiton eväitä, vaan reissubudjettiin kuuluu matkasyömiset ravintoloissa/kahviloissa. Silloin ollaan jo lomalla, eikä vasta matkalla sinne.

Jostain syystä perheen lomalähdöt on iloisia, helppoja ja kepeitä. Vähän niinkuin lomaan/reissuun sopiikin.

Huomenna lähdetään juhannuksen viettoon. Mitään ei olla tehty, eikä tehdä. No, ruuat ollaan tilattu matkan varrelta kyytiin poimittavaksi. Ei tarvi kaupassa raahustella. Ei sopisi mutsilleni, koska jokainen tomaatti ja leipähän se olisi itse puristeltava...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme