Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina vain minä huolehdin kodin kuntoon matkoille lähtiessä

Vierailija
14.06.2026 |

Ikuisuusaihe kun ollaan oltu yhdessä yli 25 vuotta. Kun matkoille lähdetään, tyypillinen tilanne on että puoliso istuu autossa hermo kireänä odottamassa ja minä juhlin hiki päässä sisällä. Sitten kun pääsen autoon, alkaa haukkuminen, että aina saa odottaa, minä sinulla aina kestää. 
Mikä siellä tosiaan kestää. Huolehdin kukkien kastelun, pesen likaiset tiskit ja pyyhin keittiön pöydän sekä tiskialtaan, vien roskat ulos, ja jos ollaan pidempään poissa, tyhjennän jääkaappia. Laitan sängyt siistiksi. Laitan eväät matkalle, juomapullot ja voileipää vähintään. Tyhjennän vessan roskiksen. Viimeiseksi tarkistan, ettei jää ikkunoita auki (paitsi kesällä yksi raolleen), kahvinkeitin on pois päältä, valot on sammutettu, takaovi lukossa.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo luettelemasi asiat pitää tehdä jo edellisenä päivänä haloo. Lähtöpäivänä reput on pakattu, koti siisti, kukat kasteltu, jätteet viety. Sitten menoksi.

Ei mitään järkeä, jos nyt ei ihan aamukuudelta ole lähdössä. Me ainakin lähdetään usein vasta lounaan jälkeen, jos lähdetään vaikka mökille, matkaa vähän alle 400 km. Kun syö kunnon ruuan kotona, ei tarvitse mökillä enää laittaa samana päivänä. Ja sitten vasta kun ollaan syöty, tiskataan loput astiat ja tyhjennetään jääkaappia, esim. kaadetaan maidot pois. Roskia tulee vielä juuri ennen lähtöäkin, ei niitä edellisenä iltana kannata viedä. Eikä siitäkään ole mitään hyötyä, jos katsoo että kahvinkeitin ja liedet on pois päältä edellisenä iltana, kun niitä käytetään vielä aamupäivällä. Kyllä kotona saa elää ihan lähtöhetkelle asti normaalisti. Sama mökiltä lähtiessä, että mökki laitetaan siistiksi vasta juuri ennen lähtöä. Meillä on mökillä vielä se, ettei ole pyykinpesukonetta, niin jos ollaan oltu pidempään, lakanapyykit otetaan lähtiessä mukaan autoon. Yleensä imuroin lähtiessä roskat ja koirankarvat pois, niin on sitten mukavampi tulla seuraavalla reissulla.

Saahan elämänsä kotipiikanakin kulumaan, jos niin haluaa.

Vierailija
62/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me lähdettiin n kk kiertää Japania, minä jo kk ennen aloin pakkaamaan.

Pakkauslistan olin tehnyt edellisten matkojen perusteella ja monet jutut pakkasin samantien.

Kastelun tein edellisenä iltana, lentokentällä mentiin loungeen, eli ei syöty mitään kotona.

Viime kesänä olimme kk Amerikassa. Ruuan hinnat olivat pilvissä ja ei ollut varaa maksaa 3 x ravintolalaskua per pv. Otimme mukaan mm 23 l kauramaitoa, riisiä, tonnikalaa, maissia, kaurahiutaleita jne. säilytysrasioita, mikroon laitettava riisinkeitin.

Minun ruumaan menevä ja lentolaukku olivat täynnä syötävää, kaikki pakattiin ajoissa ja punnittiin.

Päivää ennen lähtöä myös käydään läpi mitä tehdään seuraavana päivänä ja monelta lähdetään kentälle.

Tällä kerralla me saatiin kyyti naapurustolla asuvalta, meillä päin julkinen toimii huonosti. 
Lähdettiin 4 h ennen lennon lähtöä, kelloaika oli tiedossa milloin auto lähtee

Oli sitten varaa ostaa Amerikan matka, muttei rahaa käydä siellä ruokakaupassa? Ja paljonko sulla maksoi ylimääräistä näiden kaikkien kuskaaminen? Oliko sapuskaa 30 vai 40 kg? Jos sä pystyt ostamaan matkan Amerikkaan, niin kyllä sä varmasti pystyt siellä ostamaan elintarvikkeet normaalista ruokakaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö voi sopia kellonaikaa lähdölle etukäteen? Mies istuu autoon ja ap alkaa vasta pakkaamaan ja tekemään eväitä ja suursiivousta? Sopikaa työnjako valmiiksi ja tehkää suurin osa edellisenä päivänä, niin on mukavampi lähteä reissuun. 

Vierailija
64/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kastelen kukat edellispäivänä. Roskat annan puolisolle mukaan,vie kun menee autolle. Jos ei ehdi,tiskit jää altaaseen. Mies meillä hoitaa sähkölaitteet, et on pois päältä. Meikäläinen juo kahvit ja koitan käydä vielä kakkosella vessassa kun mies pakkaa takakonttia täyteen,miten ne sinne mahtuu vai mahtuuko.

Ei tuo kuulosta reilulta kenenkään mielestä.

Niin no tuo on se uloslähdön hetki. Toki olen pikkuhiljaa jo siinä viikon aikana pessyt pyykit pois alta ( koska loman jälkeen tulee lisää) olen suunnitellut viimeisen viikon ruuat niin, että sitä ei jää jääkaappiin ja mene hukkaan. Olen viikon aikana etsinyt uimapuvut,kuksat,hyttysmyrkyt, ostanut laastareita,huolehtinut että on aurinkorasvaa, tuliaiset ostettu sinne minne mennään,kukat kasteltu,hommattu pihakukille loman ajaksi kastelija, yms yms. Mitä mies on tehny? Kattonu urheilua ja kysyy missä hänen silmälasit? Missä hänen sandaalit. 

Vierailija
65/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kastelen kukat edellispäivänä. Roskat annan puolisolle mukaan,vie kun menee autolle. Jos ei ehdi,tiskit jää altaaseen. Mies meillä hoitaa sähkölaitteet, et on pois päältä. Meikäläinen juo kahvit ja koitan käydä vielä kakkosella vessassa kun mies pakkaa takakonttia täyteen,miten ne sinne mahtuu vai mahtuuko.

Niin no tuo on se uloslähdön hetki. Toki olen pikkuhiljaa jo siinä viikon aikana pessyt pyykit pois alta ( koska loman jälkeen tulee lisää) olen suunnitellut viimeisen viikon ruuat niin, että sitä ei jää jääkaappiin ja mene hukkaan. Olen viikon aikana etsinyt uimapuvut,kuksat,hyttysmyrkyt, ostanut laastareita,huolehtinut että on aurinkorasvaa, tuliaiset ostettu sinne minne mennään,kukat kasteltu,hommattu pihakukille loman ajaksi kastelija, yms yms. Mitä mies on tehny? Kattonu urheilua ja kysyy missä hänen silmälasit? Missä hänen sandaalit. 

Aina vaan hämmästyttää kummastuttaa miksi naiset roikkuu tuollaisten lapamatojen kanssa? 

Vierailija
66/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan hämmästyttää kummastuttaa miksi naiset roikkuu tuollaisten lapamatojen kanssa? 

Raha.

Vierailija
67/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha.

Just joo. Suomalaiset naiset ja miehet tienaa keskimäärin kuitenkin lähes yhtä paljon. Kuka on rahan takia kenenkään kanssa, en tunne ainuttakaan. Sen sijaan siihen on tyytyminen mitä sattuu löytämään. Minulla ainakin oli nuorena poikaystävälle seuraavat vaatimukset: pitkä, komea, urheilullinen ja seurallinen. No sellaisen sain, mutta en enempää. Saman miehen kanssa olen ollut 20-vuotiaasta alkaen, ja kohta täytetään 50 vuotta molemmat. Täytyy todeta, että parhaan niistä valitsin, mitä tarjolla oli. Yksi entinen poikaystävä (15-16 v.) on nykyisin työtön juoppo. Toinen poikaystävä (18 v.) petti jokaisen vastaan sattuneen tytön kanssa, siis ihan kaikkien, ja pettämiseksi lasken myös suutelun yms. Nykyisin hän on kahdesti eronnut, kalju ja paksumahainen ja näyttää 20 vuotta ikäistään vanhemmalta, vähän kuin Juice silloin lihavina vuosinaan, mutta ei samalla tavalla charmantti. Sitä paitsi vaikka olisi nainen, ei naisetkaan ketä tahansa saa, vaan on tyydyttävä siihen, mitä löytyy.

Vierailija
68/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei voi olla ärsyttävämpää, kuin tuollaiset kuhnehtijat lähtiessä..  Eikö sitä joskus voisi ysnkertaisesti vain lähteä.  Mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua, jos joskus vain lähtisi.  Meillä on päinvastainen tilanne.  Olen huolehtinut itseni ja lapset autoon ja ukko keksii vaikka mitä kuhnailua ja lopulta olemme sitten usein myöhässä.

Vierailija
69/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me lähdettiin n kk kiertää Japania, minä jo kk ennen aloin pakkaamaan.

Pakkauslistan olin tehnyt edellisten matkojen perusteella ja monet jutut pakkasin samantien.

Kastelun tein edellisenä iltana, lentokentällä mentiin loungeen, eli ei syöty mitään kotona.

Viime kesänä olimme kk Amerikassa. Ruuan hinnat olivat pilvissä ja ei ollut varaa maksaa 3 x ravintolalaskua per pv. Otimme mukaan mm 23 l kauramaitoa, riisiä, tonnikalaa, maissia, kaurahiutaleita jne. säilytysrasioita, mikroon laitettava riisinkeitin.

Minun ruumaan menevä ja lentolaukku olivat täynnä syötävää, kaikki pakattiin ajoissa ja punnittiin.

Päivää ennen lähtöä myös käydään läpi mitä tehdään seuraavana päivänä ja monelta lähdetään kentälle.

Tällä kerralla me saatiin kyyti naapurustolla asuvalta, meillä päin julkinen toimii huonosti. 
Lähdettiin 4 h ennen lennon lähtöä, kelloaika oli tiedossa milloin auto lähtee

Oli sitten varaa ostaa Amerikan matka, muttei rahaa käydä siellä ruokakaupassa? Ja paljonko sulla maksoi ylimääräistä näiden kaikkien kuskaaminen? Oliko sapuskaa 30 vai 40 kg? Jos sä pystyt ostamaan matkan Amerikkaan, niin kyllä sä varmasti pystyt siellä ostamaan elintarvikkeet normaalista ruokakaupasta.

Ei vaan hän kertoi, että Amerikan matkan vaihtoehdot oli joko syödä kalliisti 3 kertaa päivässä ravintolassa tai sitten lähteä raahaamaan kymmeniä kiloja Suomesta. He eivät ole kuulleet, että myös USA:ssa on ruokakauppoja. Tuo 23 litraa kauramaitoa on jo jotenkin hupaisaa. Ottaa mukaan 23 litraa kauramaitoa, tonnikalaa, riisiä, hiutaleita, maissia. Eipä tarvitse käydä kalliisti ulkona syömässä ja voi kiertää myös ruokakaupat kaukaa koko kuukauden. Mitähän ne on tullissa tuumailleet nähdessään ilmoituksen elintarvikkeiden määrästä?

Vierailija
70/100 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunasta työn sankari ja uhripinssisi puoluetoimistosta.

Vierailija
71/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva on hyvä ja lopettaa sen hiki päässä juhlimisen, kun mies jo odottaa autossa. Sapettaahan semmonen.

Tai olisit voinut avata suus ja patistaa häntä viemään ne roskat, kun on jo menossa. Voikkuleivät kandee tehdä etukäteen käärepapruun.

PS onneksi oma mies ei ole noin avuton. Hän osaa lukea tilanteita.

Vierailija
72/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisiakin, jotka siivoavat uudelleen perheen siivottua.

Muu perhe odottaa pari tuntia autossa kun yksi raivoimuroi uudelleen 'huonosti' imuroitua kotia. Lomalta on kiva palata siistiin kotiin yllättävän nopeasti kun, hups, myöhästyttiinkin lennolta. 

Vierailija
73/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noita pitää alkaa tekemään siinä vaiheessa kun mies jo istuu autossa?

Etkö osaa suunnitella ja ennakoida?

Vierailija
74/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noita pitää alkaa tekemään siinä vaiheessa kun mies jo istuu autossa?

Etkö osaa suunnitella ja ennakoida?

Niin, etkö osaa? Naisenhan se pitää osata, mies on jo saanut reippaudesta tarran taulukkoon, sen saa kun osaa pukea isojen poikien nauhalenkkarit oikeisiin jalkoihin ja kävellä ulos kaatumatta.

Vierailija
75/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala ja tiskit koneeseen pikaohjelmalla, jos on vain ne aamupalakupit niin hyvä huuhtelu ja koneeseen odottamaan pesua.

Koneen pyöriessä aamutoimet, (mökiltä lakanat pyykkilaatikkoon), jääkaapin ja keittiön siistiminen sisältää kylmälaukun pakkaamisen (minä), auton pakkaaminen (mies), roskien vienti (kuka ehtii). Viimeinen katsoo hanat ja valot sekä ovet lukkoon, mökillä nostaa fillarit eteiseen. Jos kotona muistetaan niin otetaan sanomalehti laatikosta matkaan mukaan tai matkalta laitetaan naapurille tekstari että kattelee postit samalla kuin omansa. Aikaa menee tunti.

Vierailija
76/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala ja tiskit koneeseen pikaohjelmalla, jos on vain ne aamupalakupit niin hyvä huuhtelu ja koneeseen odottamaan pesua.

Koneen pyöriessä aamutoimet, (mökiltä lakanat pyykkilaatikkoon), jääkaapin ja keittiön siistiminen sisältää kylmälaukun pakkaamisen (minä), auton pakkaaminen (mies), roskien vienti (kuka ehtii). Viimeinen katsoo hanat ja valot sekä ovet lukkoon, mökillä nostaa fillarit eteiseen. Jos kotona muistetaan niin otetaan sanomalehti laatikosta matkaan mukaan tai matkalta laitetaan naapurille tekstari että kattelee postit samalla kuin omansa. Aikaa menee tunti.

Meillä suunnilleen sama, mutta pointti onkin siinä, että tehdään yhdessä.

Jos toinen ensin syö aamupalaa rauhassa, jättää astiat sillensä ja kävelee autoon hoputtamaan muita, niin toiselle jääkin kahden tunnin hommat yksin.

Vierailija
77/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan nuo edellisenä päivänä, jos lähtö on aikaisin aamulla. Paitsi aamun tiskit, mutta ne saavat jäädä huuhdeltuina altaaseen, jollei ehdi tiskata. Sänky saa myös jäädä petaamatta. 

Mies on tarkempi ovien lukossa olemisesta ja pistokkeiden irrottamisesta kuin minä. Mulle riittää, että päärakennus on lukittu ja sellaiset kodinkoneet irrotettu pistorasioista, joihin on mahdollisuus (vaikka vain pieni ja lähinnä teoreettinen) tulla oikosulku, hän laittaa lukkoon kaikki ulkorakennuksetkin ja nykii kaikki laitteet irti pistorasioista. Senkin voi tehdä edellisenä iltana, jos aamulla on aikainen lähtö. Ulkorakennuksiin ei tarvitse enää aamulla, mennä, eikä laitteista tarvita kuin kahvinkeitintä. 

Lapsuudenkodissani touhu oli tuollaista ap:n kuvaamaa: äiti riuhtoi kotia tiptop-kuntoon silloin, kun olisi pitänyt olla jo menossa, isä istui autossa odottamassa. Fiksu mies olisi tietysti osallistunut järjestelemiseen, muttei äidinkään oikeasti olisi tarvinnut tiskata, pedata, suoristella mattoja jne. vaan ne olisi voinut hyvin jättää ja hoitaa palattua. Totta kai on mukavampi palata siistiin kotiin, mutta jollei ehdi laittaa kaikkea, ei ehdi ja sillä hyvä. Ja ne kukat nyt todellakin voisi kastella edellisenä päivänä, eikä jääkaapista mikään omin jaloin ulos kävele, jollei reissussa olla kuukausia, eli sen tyhjentäminen on ihan turhaa touhotusta. 

Vierailija
78/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan nuo edellisenä päivänä, jos lähtö on aikaisin aamulla. Paitsi aamun tiskit, mutta ne saavat jäädä huuhdeltuina altaaseen, jollei ehdi tiskata. Sänky saa myös jäädä petaamatta. 

Mies on tarkempi ovien lukossa olemisesta ja pistokkeiden irrottamisesta kuin minä. Mulle riittää, että päärakennus on lukittu ja sellaiset kodinkoneet irrotettu pistorasioista, joihin on mahdollisuus (vaikka vain pieni ja lähinnä teoreettinen) tulla oikosulku, hän laittaa lukkoon kaikki ulkorakennuksetkin ja nykii kaikki laitteet irti pistorasioista. Senkin voi tehdä edellisenä iltana, jos aamulla on aikainen lähtö. Ulkorakennuksiin ei tarvitse enää aamulla, mennä, eikä laitteista tarvita kuin kahvinkeitintä. 

Lapsuudenkodissani touhu oli tuollaista ap:n kuvaamaa: äiti riuhtoi kotia tiptop-kuntoon silloin, kun olisi pitänyt olla jo menossa, isä istui autossa odottamassa. Fiksu mies olisi tietysti osallistunut järjestelemiseen, muttei äidinkään oikeasti olisi tarvinnut tiskata, pedata, suoristella mattoja jne. vaan ne olisi voinut hyvin jättää ja hoitaa palattua. Totta kai on mukavampi palata siistiin kotiin, mutta jollei ehdi laittaa kaikkea, ei ehdi ja sillä hyvä. Ja ne kukat nyt todellakin voisi kastella edellisenä päivänä, eikä jääkaapista mikään omin jaloin ulos kävele, jollei reissussa olla kuukausia, eli sen tyhjentäminen on ihan turhaa touhotusta. 

Mädän lemu kun avaa jääkaapin kotiin tullessa saa kyllä sekunnissa unohtamaan että on ikinä missään lomalla ollutkaan. Toki lähtiessä voi katsoa päivämäärät ja monet säilyy parikin viikkoa, mutta ei sinne jauhelihaa kannata unohtaa ellei halua aloittaa kotiinpaluuta jääkaapin jynssäämisellä. Kavei oli joskus unohtanut kalanperkeet roskikseen juhannuksen ajaksi, sillä meni muutama vuosi ettei syönyt kalaa lainkaan :D

Vierailija
79/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai haittaa kotityöt koska sinulla on komea mies kuitenkin.

Vierailija
80/100 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on naaraan osa, ei sen kummempaa.

Valittamisen sijaan, katso kuinka aurinko kultaa ylvään ja ylivertaisen miehesi leijonanharjan. Olisit tyytyväinen, että tuo komistus on päättänyt antaa siemenensä juuri sinulle.

Ei niitä vajaaälyisiä jukolanjussisänkipeltotukkia olis enempää tarvittu keskiarvoo laskemaan muutenkaan. Mölyt mahassa ja ne pikkuretardit aisoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi