Kuinka 2000-2500 nettopalkka ei riitä elämiseen, en ymmärrä
Ellei ole jotain huumevelkoja, muuten en ymmärrä
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu perhekoosta, lapseton pärjää varmasti mutta 3 lapsen kanssa ei. Eiköhän tämä ole ihan itsestäänselvä asia, ap. Niin ja lapset eivät tuo leipää mukanaan sanonnasta huolimatta. Lapsilisän ostovoimakin romahtanut. Tiesittekö muuten, että Saksassa lapsilisä on 250 eur/kk ja maksetaan, kunnes lapsi täyttää 20 vuotta? Suomessa palkat ovat itäeurooppalaista tasoa, mutta hintataso kuin New Yorkissa. Ei ihme, että ilmapiiri on ankea täällä pohjolan ambomaassa. Itsekkyys, ahneus ja leikkauspolitiikka harvoin toimivat talouskasvun moottoreina, mutta ehkä sitten seuraavalla vaalikaudella toimivat. Tai sitä seuraavalla. Tai..
Tuo johtuu siitä, että Suomen talous on ambomaan tasoa. Meillä ei ole varaa rikkaiden teollisuusmaiden menoihin!
Sanoisin keskusteluaiheeseen, että moni elää täällä yli varojensa, kun ei muutaman tihannen euron nettotulot riitä. Pitäisi alentaa elintasoa siihrn, mijin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ehkä ärsyttää näissä keskituloisten kitinöissä se täysi suhteettomuus verrattuna nuoriin. Nuoret opiskelijat käytännössä pakotetaan elämään velkarahalla ja tulevaisuus töiden, ilmaston ja ympäristön puolesta näyttää huonolta. Valmistuessaan ennen hyvänä pidettyyn tutkintoon nuorella voi olla kymppitonnien opintolainat niskassa ja edessä työttömyys muutaman satasen kuukausituloilla. Samaan aikaan keskituloinen perhe narisee, kun ei pääse viittä kertaa vuodessa ulkomaille, kun autot, koti, mökki, lemmikit, harrastukset, säännöllinen huvittelu ja lapset vievät rahaa.
Vinkuvinku. Lainarahalla minäkin opiskelin, samoin sisarukset ja omat lapset. Mikä näissä nykykakaroissa on niin erinomasta että opinnotkin pitäisi veronmaksajien rahoittaa.
Nykyään opintorahan ostovoima on paljon huonompi kuin 90-luvulla, lisäksi nykyään opiskelijoille ei ole töitä.
T. N56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ehkä ärsyttää näissä keskituloisten kitinöissä se täysi suhteettomuus verrattuna nuoriin. Nuoret opiskelijat käytännössä pakotetaan elämään velkarahalla ja tulevaisuus töiden, ilmaston ja ympäristön puolesta näyttää huonolta. Valmistuessaan ennen hyvänä pidettyyn tutkintoon nuorella voi olla kymppitonnien opintolainat niskassa ja edessä työttömyys muutaman satasen kuukausituloilla. Samaan aikaan keskituloinen perhe narisee, kun ei pääse viittä kertaa vuodessa ulkomaille, kun autot, koti, mökki, lemmikit, harrastukset, säännöllinen huvittelu ja lapset vievät rahaa.
Minä opiskelin 90 luvulla ja tilanne oli sama. Tulevaisuus näytti toivottomalta, töitä ei ollut, yrittäjät teki itsemurhia, rahaa ei vaan ollut, opintolaina oli järkyttävän korkeakorkoista ja sitä oli pakko ottaa. Syötiin makaronia margariinilla lähinnä.
Mistä ihmeestä olette saaneet ajatukset että opiskelijat olisi nyt huonommassa asemassa kuin vanhemmat sukupolvet. Tässä oli välissä pari hyvää vuosikymmeneltä mutta alamäkiä on aina ollut.
Minäkin opiskelin 90-luvulla ja voin kertoa, että sinä olet totaalisen vieraantunut todellisuudesta, jollet ymmärrä, että nykyinen työllisyystilanne on radikaalisti huonompi, samoin työnäkymät olemattomat mm tekoälyn vuoksi, joka lakkauttaa monta ihmistyöpaikkaa, sekä kulut nousseet elinkustannusten moninkertaistumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkuvinku. Lainarahalla minäkin opiskelin, samoin sisarukset ja omat lapset. Mikä näissä nykykakaroissa on niin erinomasta että opinnotkin pitäisi veronmaksajien rahoittaa.
Heh. No ihan se, että heillä ei ole enää samantasoista varmuutta työurasta kuin on aiemmin ollut. Mutta hei ihan oikeasti. Joku kitisee, miten ei pärjää reilun parin tonnin nettotuloilla. Tuo on ruhtinaallinen tulo verrattuna nuorten tilanteisiin. Ja siis itsekin edustan keskiluokkaa, mutta minä kylläkin ymmärrän ettei minun tarvitse keskiluokkaisena elää yli varojeni kuvitellen olevani siihen jotenkin oikeutettu. Moni muu ei sitä ymmärrä.
Ei ole aiemmin ollut varmuutta. 60-70 luvulla syntyneet valmistui massatyöttömyyden suomeen. Se on kokonaan unohtunut osalta.
Älä jaksa. Sinun sukupolvesi on elänyt voimakkaan talouskasvun, elintason nousun ja hyvän työllisyyden aikaa. Ilmeisesti dementia estää hahmottamasta sitä.
Kehitysmaassa riittää vähempikin. Riippuu tietysti elämisen standardeista. Vaikka asuminen maksaa jo helposti 1600 euroa (asuntolaina+vastike). 400 euroa voi mennä, kun perhe käy ottamassa koko menun ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaassa riittää vähempikin. Riippuu tietysti elämisen standardeista. Vaikka asuminen maksaa jo helposti 1600 euroa (asuntolaina+vastike). 400 euroa voi mennä, kun perhe käy ottamassa koko menun ravintolassa.
Säästäväisyys on tietysti hyve, mutta näin sitä rahaa menee.
Kerropa ap nettopalkkasi ja menosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsiperheessä vuokra 1600, palkoista jää kummallakin reilut pari tonnia käteen, ja mitään tukia emme saa lapsilisien lisäksi. Siitä kun ynnäilette. Me kyllä toistaiseksi pärjäämme, mutta meillä on kaksi työssäkäyvää. En tiedä mitä tapahtuisi, jos toiselta menisi työkyky.
Heti tuli lauma alapeukuttajia paikalle. Kertoo kyllä paljon, että hirveästi dissataan esimerkiksi minua, joka olen aina tehnyt elämässäni parhaani, en ole ollut päivääkään työttömänä, olen tehnyt lapsia ja tälläkin hetkellä elätän itseni ja pidän huolta lapsista. Voin kuvitella, mitä vihaa kohtaavat ne, joilta elämä ei ole onnistunut yhtä hyvin.
Täällä on tosi paljon empatiakyvyttömiä narsisteja, mielenterveysongelmallisia, inseleitä, introverttejä ja muita kesken kehityksessä jääneitä. Aloituksista ja vastauksista näkee, niin että ei kannara olla huolissa niiden reacoknnista. Kateus ja v iha on niiden ystävät.
Kamalasti on yksiöitäkin vuokran lähtöhinta yli 900e. Siihen vielä muut asumis kulut,kenties lemmikki tai lapsi,lääkkeet,bussilippu, ei parilla tonnilla hirveästi juhlita.
Mulla asumiskulut 400e/kk sis. asuntolaina, autoon/työmatkakuluihin menee 250e/kk, mutta kaikki loput 1600e nettopalkasta riittää ruokaan, törsäilyyn, pieniin hankintoihin.. mutta avainsana onkin pienet asumiskulut ja meillä se tarkoittaa melko askeettista elämää, jotta noin pieniin kuluihin päästään.
t. yhden lapsen yh, nettopalkka tosiaan 1600e/kk ja lisänä lapsilisä yh-korotuksella (ei ole elatusmaksuja, koska lapsen isän kanssa näin sovittu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin 90 luvulla ja tilanne oli sama. Tulevaisuus näytti toivottomalta, töitä ei ollut, yrittäjät teki itsemurhia, rahaa ei vaan ollut, opintolaina oli järkyttävän korkeakorkoista ja sitä oli pakko ottaa. Syötiin makaronia margariinilla lähinnä.
Mistä ihmeestä olette saaneet ajatukset että opiskelijat olisi nyt huonommassa asemassa kuin vanhemmat sukupolvet. Tässä oli välissä pari hyvää vuosikymmeneltä mutta alamäkiä on aina ollut.
Täysin oikeassa olet. Ne nykyajan uusavuttomista kitisejät on juuri niin itsekeskeisiksi minä- minä egoisteiksi kasvatettu, että kaikenlaisessa empatiaa ja ymmärryskyvyyn puutessa kitisevat täällä uhreina. On paljin vaikeammat ajat ollut, mistä he eivät tiedä mitään,mutta tämä minä- minä on joka puolella päällimäisena.
Eihän alle 2 000 Kela-tuillakaan pärjää. Ei ainakaan ulkomaalisena Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Paljon parempaa elämä on, kun on suuret tulot ja suuret menot.
Sijoittaminen on elämistä ja tuo ei riitä kunnolla sijoittamiseen.
Meillä 2 velattoman asunnon, 2 auton ja 3 ihmisen budjetti on tuon 2500/kk. Toinen tienaa sen 2500 ja toinen 3400 netto. Eli ihan tarkoituksella laskettu että pakollista sirkusta pystyy pyörittämään 1 tuloilla jonkin aikaa. Huvit ja hankinnat sitten päälle.
Ainakaan minä en pärjäisi! Mulla on lähes 4 000 euron liksa ja pärjään toki hyvin. Mutta alle 3 000 käteen, ni tiukkaa tekis. Elämän mukavuudet siis lähtis pois. Toki ruoan, kämpän, sähköt, veet ja netin sais, mutta ne kuuluu perustarpeisiin. Elämässä pitää olla myös helppoutta ja nautintoa.