Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a
Kommentit (1610)
Ilmeisesti nämä jotka jankkaa että kodinkoneet ei liity MITENKÄÄN äitien uupumiseen (ja sen ihmettelyyn kun nyt on kaikenlaista konetta helpottamassa hommia), ostaa lapsilleen vain valmisruokaa ja kun vaatteet likaantuu niin ne jää kasoihin ja tilataan vintedistä uusia. Ei ihme että eivät osaa yhdistää kodinhoitoa, ja niitä koneita, lapsista huolehtimiseen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli 10 lasta. Silti hän ehti kaikki ennen koulun alkua opettaa lukemaan samalla kutoessaan vaikka sukkaa. Ja opittiin monia muitakin asioita, numerot, laskemaan, aina oli paperia ja värikyniä, pelejä, palapelejä . Tosin ei oltu mitään nepsyjä vaan "älykkäitä kilttejä lapsia, kauniitakin."
Ja miksi sinulla ei ole 10 lasta , kutimet ja palapelit aamulla?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti nämä jotka jankkaa että kodinkoneet ei liity MITENKÄÄN äitien uupumiseen (ja sen ihmettelyyn kun nyt on kaikenlaista konetta helpottamassa hommia), ostaa lapsilleen vain valmisruokaa ja kun vaatteet likaantuu niin ne jää kasoihin ja tilataan vintedistä uusia. Ei ihme että eivät osaa yhdistää kodinhoitoa, ja niitä koneita, lapsista huolehtimiseen.
-eri
Jankuti jankuti, tappi-inkkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli 10 lasta. Silti hän ehti kaikki ennen koulun alkua opettaa lukemaan samalla kutoessaan vaikka sukkaa. Ja opittiin monia muitakin asioita, numerot, laskemaan, aina oli paperia ja värikyniä, pelejä, palapelejä . Tosin ei oltu mitään nepsyjä vaan "älykkäitä kilttejä lapsia, kauniitakin."
Ja miksi sinulla ei ole 10 lasta , kutimet ja palapelit aamulla?
Siksi etten ole äitini veroinen osaava, ahkera, aina hyväntuulinen vanhan kansan ihminen. Hymy ei hyytynyt talvipäivänä saunassa pyykkilaudalla pyykkejä hinkatessa ja kaivovedellä huuhdellessa
Vauvapalstalla ja muualla somessa jatkuvasti haukutaan ja syyllistetään isovanhempia. Eivät osaa tehdä kerrassaan mitään niin, että olisi miniälle tai vävylle, tyttärelle tai pojalle oikein ja hyvin.
Kukapa haluaa jatkuvasti kuulla valitusta ja ilkeilyä. Hoitakoon itse omat kakaransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi rakastaa normaalisti vaan aina ruokaövereillä? Ja miksi pitää tuijottaa telkkaria? Miksi ei voi olla sen lapsen kanssa? Vaan kokata ja tuputtaa ja ruoka ruoka ruoka?
Mulla on kaksi lasta. Kun olivat pieniä (iät 1 ja 2), mummo toi tuliaisiksi molemmille kilon marmeladia. Eikä tämä ole ainoa ylilyönti. Jätskiä kaivetaan pakastimesta juuri ennen ruoka-aikaa, kun jäätelö syöty sit pullaa, sit keksiä, vähän suklaatiakin löytyi, kaikki huuhdellaan alas pillimehulla. Sitten kauhea meteli, kun lapset on niin nirsoja ettei ruoka kelpaa. Maha pullollaan ei ole nälkä? Eikä auta, vaikka kuinka kieltää. Mummo kun tietää, mitä kullannuput tarvitsee.
Sitten ihmetellään, miksi ei löydy luottamusta jättää lapsia hoitoon. Tuota se meno on, vaikka ollaan paikalla, mitä se olisi ilman valvontaa? Ollaan kyllä vähennetty yhteydenpitoa muutenkin.
Eikö pienten lasten karkit ota vanhemmat haltuunsa? Mut vanhemmat ocat nykyisin avuttomia.
No ei tietenkään pidä mummoilla käydä, hyvä ratkaisu.
Että mummon on pakko antaa sitä karkkia, mutta vanhemman pitää sitten olla se, joka ottaakin karkit ja tuottaa lapselle pettymyksen. Eikö aikuismainen raktaisu olisi se, että mummo nyt vaan ei tunge sitä karkkia?
Lasten pitää oppia, että ihmiset ovat erilaisia ja eri kodeissa toimitaan eri tavalla. Esimerkiksi omassa kodissa ei joka päivä syödä jätskiä, mutta mummolla viikon lomalla voidaan syödä.
MIKSI?
Koska narsistinen luonne pistää mummon kalastamaan lapsen kiintymystä. Että äiti näyttäisi ilkeältä kun ei anna herkkuja joka päivä niinkuin ihana mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän outoa, että nykyvanhemmat tarvitsevat vielä aikuisenakin apua, kun on kotitöitä helpottavat kodinkoneet, vauvoilla kertakäyttövaipat, kaupat notkuvat eineksistä, tehdään 5pv työviikkoa, pitkät äitiyslomat, lapsilla subjektiivinen oikeus päivähoitoon 10h pv jne.
Toista oli ennen, vielä 50-70-luvulla monessa talossa oli ulkohuusit, vesi kannettiin kaupungissakin vesipostissa, pyykit keitettiin padassa ja pestiin käsin, siat kasvatettiin itse, kaikilla oli kasvimaat, myös kaupungissa, vaatteet ommeltiin itse, huoneet lämmitettiin puulla jne. Ja suurin osa naisista kävi myös töissä. Pyykinpesu saattoi viedä koko päivän, kun vesi piti kantaa, lämmittää ja lopuksi viedä ulos.
Pulsaattori pesukoneet tuli 60-luvulla ja autom.pesikoneet 70-luvulla, ast.pesukoneet 80-luvulla, samoin mikrot jne.
Mitä töitä ne isovanhemmat tekisivät, kun kone pesee astiat ja pyykit, imuri roskat, vesi tulee hanasta ja lähtee viemäristä pois, kaupat notkuvat vaatteista, keskuslämmitys lämmittää huoneet jne.
Ja lapset ovat päiväkodissa 10h/pv ja alakouluikäisellä iltapäiväkerhot. On pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja töitäkin tehdään vain 5pv viikossa.
Ja taas kierretään kehä kotitöihin jotka ei liity ketjun aiheeseen mitenkään.
Kyllähän kotityöt liittyy tiiviisti lapsiperheeseen. Jos mummo leikkii, voi vanhemmat tehdä kotitöitä. Tai päinvastoin.
aihe on vanhemmuuden vaatimukset, ei pulsaattoripesukone
Se on vielä pahempaa ja rumempaa jos pelkkä lapsi väsyttää vanhempia. Se on ymmärrettävämpää että työ, kotityöt ja pieni lapsi väsyttävät
Aihe ei ole se mitä joku vajaaälyinen kykenee ymmärtämään.
Otsikko:Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Alustus: "Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. "
Tuo oli siis alkuperäinen aihe, ei se miksi sinä sen haluat nyt rajata.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalla ja muualla somessa jatkuvasti haukutaan ja syyllistetään isovanhempia. Eivät osaa tehdä kerrassaan mitään niin, että olisi miniälle tai vävylle, tyttärelle tai pojalle oikein ja hyvin.
Kukapa haluaa jatkuvasti kuulla valitusta ja ilkeilyä. Hoitakoon itse omat kakaransa.
Miksiköhän arvostellaan? Koska on syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän outoa, että nykyvanhemmat tarvitsevat vielä aikuisenakin apua, kun on kotitöitä helpottavat kodinkoneet, vauvoilla kertakäyttövaipat, kaupat notkuvat eineksistä, tehdään 5pv työviikkoa, pitkät äitiyslomat, lapsilla subjektiivinen oikeus päivähoitoon 10h pv jne.
Toista oli ennen, vielä 50-70-luvulla monessa talossa oli ulkohuusit, vesi kannettiin kaupungissakin vesipostissa, pyykit keitettiin padassa ja pestiin käsin, siat kasvatettiin itse, kaikilla oli kasvimaat, myös kaupungissa, vaatteet ommeltiin itse, huoneet lämmitettiin puulla jne. Ja suurin osa naisista kävi myös töissä. Pyykinpesu saattoi viedä koko päivän, kun vesi piti kantaa, lämmittää ja lopuksi viedä ulos.
Pulsaattori pesukoneet tuli 60-luvulla ja autom.pesikoneet 70-luvulla, ast.pesukoneet 80-luvulla, samoin mikrot jne.
Mitä töitä ne isovanhemmat tekisivät, kun kone pesee astiat ja pyykit, imuri roskat, vesi tulee hanasta ja lähtee viemäristä pois, kaupat notkuvat vaatteista, keskuslämmitys lämmittää huoneet jne.
Ja lapset ovat päiväkodissa 10h/pv ja alakouluikäisellä iltapäiväkerhot. On pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja töitäkin tehdään vain 5pv viikossa.
Kyllähän kotityöt liittyy tiiviisti lapsiperheeseen. Jos mummo leikkii, voi vanhemmat tehdä kotitöitä. Tai päinvastoin.
Se on vielä pahempaa ja rumempaa jos pelkkä lapsi väsyttää vanhempia. Se on ymmärrettävämpää että työ, kotityöt ja pieni lapsi väsyttävät
Otsikko:Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Alustus: "Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. "
Uhriutua, ei uhrautua. Et osaa edes kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli helpompaa. Vain isien tarvitsi käydä töissä. Äidit oli kotiäiteinä ja siltikin oli isovanhemmat auttamassa lasten kaitsemisessa.
Nykyään molempien vanhempien täytyy käydä töissä selvitäkseen, sen jälkeen kotityöt ja lasten kaitseminen jää äidin vastuulle. Ilman isovanhempien apua.
Mikä on ennenvanhaan?
Olen 50-60- luvun nuori ja vain muutaman kaverini äiti oli kotiäiti ja heillä oli lapsia 4-5, joten silloisella päivähoitopolitiikalla ei töissä käyty.
Mummot asuivat usein satojen kilometrien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhriutua, ei uhrautua. Et osaa edes kirjoittaa.
Tuo oli hyvä! Lainaukseet oli muuten ihan suoria kopioita, ihan kuin lainausmerkeistäkin näkyy. Joten ihan kirjoitustaitoa sinullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ennen edes kodinkoneita ja silti jaksoimme kaikki hoitaa, pestä ja siivota koti. Pyykki keitettiin padassa ja kaikki käsivoimin. Tämä 60- luvun lopulla. Jääkaappi oli ainoa kodinkone ja tietysti sähköhella. Ei ollut imuria, ei pyykinpesukonetta. Kaksi lasta ja kolmas oli tulossa. Kunnon ihmisiä ja veronmaksajia ja pitkälle
oppineita ihmisiä heistä tuli, eivätkä olleet mitenkään vaativia. On muisteltu usein miten kaikki oli vaatimatonta, emme muuta osanneet vaariakaan. Heidän lapsensa ovat myös oppineet pienestä saakka, ettei mitään saa ilman ja pitää itse panostaa paljon.
Ja lisää kodinkonehorinaa…
Pölynimureita oli jo 50- luvulla
Tuolle äidille (?) joka täällä koviten todella nyt UHRIUTUU vanhemmuuden vaatimuksista, miten ihmeessä voit äitinä notkua vauvapalstalla koko päivän 7.30 - 22.40? Eikö sinun pitänyt olla niin lapsillesi koko ajan läsnä?
Täällä on monta kertaa mainittu some ja miten se vaikuttaa vanhempiin kun siellä keikistelee ”täydellisiä perheitä siisteissä kodeissa”. Niin miksi tämmöiset ihmiset selaa somea jos tämmöinen menee tunteisiin? Kai ihmiset ymmärtää että suurin osa valehtelee sinne? Ei kukaan ole mielestäni vaatinut vanhemmilta sen enempää kuin 20 vuotta sitten.
Ennenvanhaan saattoi rikkaat ja säätyläisten vaimot olla kotona ja piiat teki työt. Naiset naitettiin nuorena, äideillä vielä oma synnytysikä kesken, eikä taas säätyläisten äitienkään ja anoppien sopinut tehdä töitä.
Mutta koska joku teki ne työt, naiset ovat siis aina tehneet työtä. Palvelija jätti lapsensa siihen mäkitupaan ruotimuorin hoitoon.
Vanhempani ja tätini ovat syntyneet 1900 -1920. Tädeilläni oli iso lapsiparvi lähikaupungissa, yhden mies puuseppä, yhden autonkuljettaja ja yhden kaupungin katu-ja puhtaustöissä. Tädit olivat ravintolan tarjoilija, sairaalan keittiöapulainen ja ruokakaupan myyjä. Sitä en tiedä miten serkkujeni hoito oli järjestetty koska lapsi olin itsekin. Ei ainakaan minun mummoni ja tietääkseni nää rouvat oli myös maaseudun taloista.
En ymmärrä tätä kotiäitihorinaa. Minun viitepiireissäni on niin oma ikäluokka kuin vanhempiemme ikäluokka tehneet töitä. Pienviljelystilojen ja isompienkaan emäntiä ei voi sanoa kotirouviksi, piti tehdä töitä jotra meijeritilit tuli.
Eikä edes nk paremmissa piireissä naiset olleet kotona. He olivat opettajia, sairaanhoitajia, toimistoissa. Lapseni hoitopaikassa, yksityinen täti, oli lähiön luokanopettajan lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle äidille (?) joka täällä koviten todella nyt UHRIUTUU vanhemmuuden vaatimuksista, miten ihmeessä voit äitinä notkua vauvapalstalla koko päivän 7.30 - 22.40? Eikö sinun pitänyt olla niin lapsillesi koko ajan läsnä?
Täällä keskustellaan YLEISELLÄ TASOLLA ja eikö ole vain suotavaa, että ne, jotka asiasta jotain tietävät keskustelevat, eikä esimerkiksi sinunkaltaisesi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on monta kertaa mainittu some ja miten se vaikuttaa vanhempiin kun siellä keikistelee ”täydellisiä perheitä siisteissä kodeissa”. Niin miksi tämmöiset ihmiset selaa somea jos tämmöinen menee tunteisiin? Kai ihmiset ymmärtää että suurin osa valehtelee sinne? Ei kukaan ole mielestäni vaatinut vanhemmilta sen enempää kuin 20 vuotta sitten.
Niin sen on maininneet ne jotka haluavat solvata äitejä. Mitenkään ei liity aiheeseen, kunhan haukkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Sellaistakin voisi pysähtyä miettimään, että jos nykyään vanhemmuuden vaatimukset ovat ihan sietämättömät, pitäisikö niitä vaatimuksia hiukan laskea. Jos ei vanhemmat yksinkertaisesti jaksa, silloin täytyy olla vaatimuksissakin vikaa. Täällä on otettu joissakin kirjoituksissa mukaan lastensuojelukin, mutta kyllä vanhemmuuden älyttömät vaatimukset tulevat suurelta osin ihan niiltä vanhemmilta, erityisesti äideiltä.
Toki lapsista pitää pitää perustasolla huolta, muttei tässä nykyisessä curling- tai helikopterivanhemmuudessa ole mitään järkeä. Lasten pitää oppia kokemaan pettymyksiä, kaikki ei ole aina kivaa, tylsääkin voi olla, tekemistä voi keksiä itsekin jne. Väitän ettei sellainen lapsi, joka pienestä lähtien ei ole kokenut pettymyksiä tai joka pelkästään saa kaiken muiden huomion, ei opi sietämään pettymyksiä myöskään aikuisena.