Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

Kommentit (1263)

Vierailija
1241/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän outoa, että nykyvanhemmat tarvitsevat vielä aikuisenakin apua, kun on  kotitöitä helpottavat kodinkoneet, vauvoilla kertakäyttövaipat, kaupat notkuvat eineksistä, tehdään 5pv työviikkoa, pitkät äitiyslomat, lapsilla subjektiivinen oikeus päivähoitoon 10h pv jne. 

Toista oli ennen, vielä 50-70-luvulla monessa talossa oli ulkohuusit, vesi kannettiin kaupungissakin vesipostissa, pyykit keitettiin padassa ja pestiin käsin, siat kasvatettiin itse, kaikilla oli kasvimaat, myös kaupungissa, vaatteet ommeltiin itse, huoneet lämmitettiin puulla jne.  Ja suurin osa naisista kävi myös töissä.  Pyykinpesu saattoi viedä koko päivän, kun vesi piti kantaa, lämmittää ja lopuksi viedä ulos. 

Pulsaattori pesukoneet tuli 60-luvulla ja autom.pesikoneet 70-luvulla, ast.pesukoneet 80-luvulla, samoin mikrot jne. 

Mitä töitä ne isovanhemmat tekisivät, kun kone pesee astiat ja pyykit, imuri roskat, vesi tulee hanasta ja lähtee viemäristä pois, kaupat notkuvat vaatteista, keskuslämmitys lämmittää huoneet jne. 

Ja lapset ovat päiväkodissa 10h/pv ja alakouluikäisellä iltapäiväkerhot.  On pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja töitäkin tehdään vain 5pv viikossa. 

Ja taas kierretään kehä kotitöihin jotka ei liity ketjun aiheeseen mitenkään.

Kyllähän kotityöt liittyy tiiviisti lapsiperheeseen. Jos mummo leikkii, voi vanhemmat tehdä kotitöitä. Tai päinvastoin.

aihe on vanhemmuuden vaatimukset, ei pulsaattoripesukone

Se on vielä pahempaa ja  rumempaa jos pelkkä lapsi väsyttää vanhempia. Se on ymmärrettävämpää että työ, kotityöt ja pieni lapsi väsyttävät

Vierailija
1242/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologisesti ottaen isoäidin tehtävä on hoitaa lapsenlapsia. Todennäköisesti siksi ihmisnaaraalla on menopaussi, jotta pitkäikäinen eläin ei enää itse lisäänny, mutta mahdollistaa omien jälkeläistensä menestyksen. Ihminen on tässä suuri poikkeus, lähes kaikki muut nisäkäsnaaraat pysyvät sukukypsinä loppuun saakka

Biologisesti kyllä isoäidit kuolivat 40-vuotiaina ja äidit hoitivat lapsiaan.. Tosin se hoito olis luultavasti sitä, että jotain evästä piti löytää pöytään. Viljelyn hoiti taas mies, jotta olisi ollut laareissaa viljaa talveksi. Toki keväällä jo moniltä alkoi nälkä huimata köyhimpiä. Lehmäkin tahtoi mennä umpeen talviaikaan, kun ei ollut tarpeeksi ruokaa sillekään antaa.

Mutta ei ollut ylipaino-ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän outoa, että nykyvanhemmat tarvitsevat vielä aikuisenakin apua, kun on  kotitöitä helpottavat kodinkoneet, vauvoilla kertakäyttövaipat, kaupat notkuvat eineksistä, tehdään 5pv työviikkoa, pitkät äitiyslomat, lapsilla subjektiivinen oikeus päivähoitoon 10h pv jne. 

Toista oli ennen, vielä 50-70-luvulla monessa talossa oli ulkohuusit, vesi kannettiin kaupungissakin vesipostissa, pyykit keitettiin padassa ja pestiin käsin, siat kasvatettiin itse, kaikilla oli kasvimaat, myös kaupungissa, vaatteet ommeltiin itse, huoneet lämmitettiin puulla jne.  Ja suurin osa naisista kävi myös töissä.  Pyykinpesu saattoi viedä koko päivän, kun vesi piti kantaa, lämmittää ja lopuksi viedä ulos. 

Pulsaattori pesukoneet tuli 60-luvulla ja autom.pesikoneet 70-luvulla, ast.pesukoneet 80-luvulla, samoin mikrot jne. 

Mitä töitä ne isovanhemmat tekisivät, kun kone pesee astiat ja pyykit, imuri roskat, vesi tulee hanasta ja lähtee viemäristä pois, kaupat notkuvat vaatteista, keskuslämmitys lämmittää huoneet jne. 

Ja lapset ovat päiväkodissa 10h/pv ja alakouluikäisellä iltapäiväkerhot.  On pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja töitäkin tehdään vain 5pv viikossa. 

Kyllähän kotityöt liittyy tiiviisti lapsiperheeseen. Jos mummo leikkii, voi vanhemmat tehdä kotitöitä. Tai päinvastoin.

Se on vielä pahempaa ja  rumempaa jos pelkkä lapsi väsyttää vanhempia. Se on ymmärrettävämpää että työ, kotityöt ja pieni lapsi väsyttävät

Aihe ei ole se mitä joku vajaaälyinen kykenee ymmärtämään.

Vierailija
1244/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mummoista ole hyötyä ihmiset yleensä ostavat sitten apua tilanteissa.  Kilpirauhanen on silleen hermostosairaus ettei oikein kestä räjähtelemättä mutta onko se anopin syy?

Minun anoppini on kuollut. Puhun yleisellä tasolla ja kerroin sitten esimerkin miten käy kun ihminrn on lujilla pitkään. Kilpirauhanen ei ole hermostoa.

Oireilee raivotautina. Liikakasvuna apaattisuutena.

Ei oireile, vaan kyse on autoimmuunireaktiosta.

Kuitenkin esim masennusta valittavilta ihan ekaks otetaan kilpirauhasarvot.

Työkaveri räjähteli, ohjattiin työterveyteen, kilpirauhanen syynä. 

Herjaat. Ei liity masennukseen, ei laiskuuteen, ei hermoihin, ei raivoamiseen. Kyse oli siitå että kun ihminen on liian lujilla liian pitkään, elimistö pettää. Surullista että sinä toivot sitä lasten huoltajille.

Jos sairastat kilpirauhasta etkä ole edes perehtynyt miten se oireilee kummassakin tapauksessa ihmettelen suuresti.  En tiedä mistä se saa alkunsa muttei ainakaan anopista.

Minulta ylipainoisena diabeetikkona otetaan vuositarkastuksissa aina kilpirauhasarvot mutta vika ei ole niissä.  Eikä ainakaan liikakasvua, en raivoa enkä arsyynny helposti.

Anoppini on kuollut. Minun kilpirauhaseni tulehtui. Autoimmuunireaktio. Ei liity ylipainoon, eikä ärsyyntymiseen. Se petti. Olin vuoden kuumeessa kun tulehdusta ei saatu sammumaan. Sitten se leikattiin pois. Nyt syön tyroksiinia sitten loppuikäni.

Siis ylipaino liiallisessa, hermostuneisuus alhaisessa ovat oireita, eivät sairastumisen syy. Siksi masentuneilta ja raivokkailta otetaan kilpirauhasarvot sen oireen poissulkemiseksi.

Minkä oireen? Miksi sinä jankkaat, jankkaat ja jankkaat? Ei liity minuun tai ketjuun mitenkään. Autoimmuunireaktiossa jokin elin alkaa toimia omaa kehoa vastaan. Kuten minulla se kilpirauhanen.

Helposti kuitenkin kiihdyt tiedosta mikä löytyy googlaamalla kilpirauhasen oireita. Tietysti on monta muutakin oiretta kuin mielialaan vaikuttavart.

Sinä herjaat. Mitä sinä googlettelit. Et ainakaan sanaa autoimmuunireaktio. Olet törkeä.

Kilpirauhasen oireet.  Terveyssivulta laajemmankin jutun.

Ihan kuule asiatietoa.  

Ei vaan liity minuun mi-ten-kään. Ketjuun vielä vähemmän.

Sikäli liittyy aiheeseen kun koet sairastuneesi puuttuvasta isovanhempien antamasta avusta.

En ole kirjoittanut mitään sellaista vaan vastasin edelliseen tölvimiseesi. 

Alunperin kirjoitit jotenkin näin; kun minua ei voitu auttaa mitenkään pamahti kilpirauhanen. Itse  ihan yhdistit sen tähän keskusteluun ja puuttuvaan apuun.

En kirjoittanut.

Kommentti 1201. Etkö muista mitä kirjoitit?

Vierailija
1245/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepas otsikko. Isovanhemmista siinä puhutaan.

Ja isovanhemmat on susta kotityön synonyymi?

Vierailija
1246/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mummoista ole hyötyä ihmiset yleensä ostavat sitten apua tilanteissa.  Kilpirauhanen on silleen hermostosairaus ettei oikein kestä räjähtelemättä mutta onko se anopin syy?

Minun anoppini on kuollut. Puhun yleisellä tasolla ja kerroin sitten esimerkin miten käy kun ihminrn on lujilla pitkään. Kilpirauhanen ei ole hermostoa.

Herjaat. Ei liity masennukseen, ei laiskuuteen, ei hermoihin, ei raivoamiseen. Kyse oli siitå että kun ihminen on liian lujilla liian pitkään, elimistö pettää. Surullista että sinä toivot sitä lasten huoltajille.

Jos sairastat kilpirauhasta etkä ole edes perehtynyt miten se oireilee kummassakin tapauksessa ihmettelen suuresti.  En tiedä mistä se saa alkunsa muttei ainakaan anopista.

Minulta ylipainoisena diabeetikkona otetaan vuositarkastuksissa aina kilpirauhasarvot mutta vika ei ole niissä.  Eikä ainakaan liikakasvua, en raivoa enkä arsyynny helposti.

Anoppini on kuollut. Minun kilpirauhaseni tulehtui. Autoimmuunireaktio. Ei liity ylipainoon, eikä ärsyyntymiseen. Se petti. Olin vuoden kuumeessa kun tulehdusta ei saatu sammumaan. Sitten se leikattiin pois. Nyt syön tyroksiinia sitten loppuikäni.

Siis ylipaino liiallisessa, hermostuneisuus alhaisessa ovat oireita, eivät sairastumisen syy. Siksi masentuneilta ja raivokkailta otetaan kilpirauhasarvot sen oireen poissulkemiseksi.

Minkä oireen? Miksi sinä jankkaat, jankkaat ja jankkaat? Ei liity minuun tai ketjuun mitenkään. Autoimmuunireaktiossa jokin elin alkaa toimia omaa kehoa vastaan. Kuten minulla se kilpirauhanen.

Helposti kuitenkin kiihdyt tiedosta mikä löytyy googlaamalla kilpirauhasen oireita. Tietysti on monta muutakin oiretta kuin mielialaan vaikuttavart.

Sinä herjaat. Mitä sinä googlettelit. Et ainakaan sanaa autoimmuunireaktio. Olet törkeä.

Ihan kuule asiatietoa.  

Sikäli liittyy aiheeseen kun koet sairastuneesi puuttuvasta isovanhempien antamasta avusta.

Alunperin kirjoitit jotenkin näin; kun minua ei voitu auttaa mitenkään pamahti kilpirauhanen. Itse  ihan yhdistit sen tähän keskusteluun ja puuttuvaan apuun.

En kirjoittanut.

Muistan. Vastasin nälvintääsi siitå miten vaan pitää jaksaa. Että kun ihminen on liian lujilla liian kauan elimistö pettää.

Vierailija
1247/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepas otsikko. Isovanhemmista siinä puhutaan.

Ja isovanhemmat on susta kotityön synonyymi?

Sinua siis uuvuttaa pelkkä lapsen olemassaolo? Etkö koskaan ennen ollut nähnyt miten sitova lapsi on ekat vuodet?

Vierailija
1248/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mihin sitä apua isovanhemmat antaisivat, ainakin kahden vanhemman taloudessa tai jotain suunnittelussa mättää. 

Ymmärrän yh, jos sairastuu esim. mahatautiin ja tarvitsee viedä lapset hoitoon. 

Ei niitä mahatautikodin lapsia saa viedä hoitoon.

Eikä sairaita klassisissa kukaan ajatteleva vanhempi vie isovanhemmille hoitoon.

Vierailija
1249/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule asiatietoa.  

En kirjoittanut.

Muistan. Vastasin nälvintääsi siitå miten vaan pitää jaksaa. Että kun ihminen on liian lujilla liian kauan elimistö pettää.

Et vastannut minulle. Täällä on monta kirjoittajaa.  Rupesin vaan miettimään  kilpirauhasjuttuja kun läheinen sairastui masennukseen, ekana kilpirauhanen tarkistettiin  Ja räyhäyskohtauksia saanut työkaveri sai lääkkeet.

Vierailija
1250/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani työnsivät koko kesäksi mummolaan. Nyt ovat liian kiireisiä viettämään aikaa lastenlasten kanssa. Mutta miten jaksaisivat nytkään viettää aikaa lasten kanssa kun ei omatkaan aikanaan kiinnostaneet. Minä tiesin tämän kyllä enkä luottanut heidän apuunsa

Tämä.

Taitaa olla aika tavallinen tarina nykyään.

Vierailija
1251/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvä kun joku sairaus piilee jo elimistössä luonnollista ettei jaksa hektistä lapsiperhe-elämää.

Vierailija
1252/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ennen edes kodinkoneita ja silti jaksoimme kaikki hoitaa, pestä ja  siivota koti. Pyykki keitettiin padassa ja kaikki käsivoimin. Tämä 60- luvun lopulla. Jääkaappi oli ainoa kodinkone ja tietysti sähköhella. Ei ollut imuria, ei pyykinpesukonetta. Kaksi lasta ja kolmas oli tulossa. Kunnon ihmisiä ja veronmaksajia ja pitkälle

oppineita ihmisiä heistä tuli, eivätkä olleet mitenkään vaativia. On muisteltu usein miten kaikki oli vaatimatonta, emme muuta osanneet vaariakaan. Heidän lapsensa ovat myös oppineet pienestä saakka,  ettei mitään saa ilman ja pitää itse panostaa paljon.

Vierailija
1253/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut ennen edes kodinkoneita ja silti jaksoimme kaikki hoitaa, pestä ja  siivota koti. Pyykki keitettiin padassa ja kaikki käsivoimin. Tämä 60- luvun lopulla. Jääkaappi oli ainoa kodinkone ja tietysti sähköhella. Ei ollut imuria, ei pyykinpesukonetta. Kaksi lasta ja kolmas oli tulossa. Kunnon ihmisiä ja veronmaksajia ja pitkälle

oppineita ihmisiä heistä tuli, eivätkä olleet mitenkään vaativia. On muisteltu usein miten kaikki oli vaatimatonta, emme muuta osanneet vaariakaan. Heidän lapsensa ovat myös oppineet pienestä saakka,  ettei mitään saa ilman ja pitää itse panostaa paljon.

Ja lisää kodinkonehorinaa…

Vierailija
1254/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsella oli nuoret ja terveet isovanhemmat ja olivat mukana lapsen elämässä hyvin aktiivisesti. Olihan se itsellä usein helppoa, kun ottivat ja veivät lapsen mukanaan. 

Vierailija
1255/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsella oli nuoret ja terveet isovanhemmat ja olivat mukana lapsen elämässä hyvin aktiivisesti. Olihan se itsellä usein helppoa, kun ottivat ja veivät lapsen mukanaan. 

Eivät palauttaneet?

Vierailija
1256/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime viikolla joku kaunis iltapäivä kävelyllä. Kiinnitin huomiota kun iäkkään näköinen laiha pitkä rouva tuli rollaattorin kanssa vastaan ja ehkä n 4 v poika käveli vieressä ja piti rollaattorin kädensijasta myös kiinni.  Alueella ei kauppoja. Ehkä olivat vaan ihan pihalla lyhyesti, toivottavasti ei lapsi ainakaan hoidossa.

Vierailija
1257/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummona sanon, että en ikinä ole saanut kiitosta lähes joka viikkoisesta hoitamisesa ja olen ollut syvästi järkyttänyt, miten lapseni lapsensa käytöksestä, normi lapsi, somettaa ja ettii vikoja. 

En saa selvää mitä tarkoitat, lausejärjestyksesi on hiukka outo. Lapsesi haukkuu lastaan somettamisesta vai haukkuu somessa lastaan? Etkö itsekin arvostele nyt somessa lastasi? Aikuista lastasi joka on huolissaan oman lapsensa somen käytöstä? Se on normia. 

Vierailija
1258/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät palauttaneet?

Kyllä he palauttivatkin, ja usein isovanhemmat (kaksi paria) hakivat yhdessä. Lämmöllä muistelen näitä isovanhempia, ja silloista elämänmenoa. 

Vierailija
1259/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOME on syynä (vaatimukset mallit mutta yleensäkin ajankäyttö) , vmoista puhelimen räpläämistä eikä jakseta hoitaa muksuja. 

Vierailija
1260/1263 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisää kodinkonehorinaa…

Ota opiksesi vaan.  Sulle ne on itsestäänselvyys ja siksi höpiset kodinkonehorinasta.  

Vai ärsyttääkö, kun et voi vastaakaan väittää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän