Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

Kommentit (1266)

Vierailija
641/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja itsellä oli se tilanne, että äitiysneuvola oli käytännössä ensimmäinen kontakti julkiseen terveydenhuoltoon. Vanhempani ottivat minulle ja veljelleni yksityisen sairausvakuutuksen 80-luvulla ja minulla on ollut yksityinen sairausvakuutus siitä lähtien.

Neuvolassa pyörittelivät silmiään potilashistorialleni ja lääkitysteni suhteen. Kun tarvitsin lääkäriä raskauteen liittyvään asiaan, käskivät mennä yksityiselle. Totesin, että tämä kuuluu kylläkin raskauden seurantaan ja näin ollen heille, eli julkiselle terveydenhuollolle.

Eli voin kuvitella, että apua saavat ne suvut ja perheet, jotka ovat sitä sitä aiemminkin saaneet. Muiden oletetaan selviytyvän ilman, kuten tähänkin asti.

Mielenkiintoista. Mutta miten onnistuit välttämään koulussa terveystarkastukset ja hammashoidot. Niistähän jää jälki julkiseen terv.hoitoon. 

Varmaan tarkoitat, etteivät ne olleet digitaalisessa tai sähköisessä muodossa saatavilla ja näin on kaikkien suomalaisten, vaan ovat paperisina arkistojen syöverissä ja yksityiset potilaan arkistoissa. 

Vierailija
642/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis jos äidillä/anopilla on omlut mummot ja kunnan kodinhoitajat hoitamassa hommat se paljon selittää miksi nyt ei jaksa nuoremmat kotitöitään ja lapsiaan kun ei lapsena/teininä ole tarvinnut osallistua ja oppia 

En edelleenkään ymmärrä, mikä on se aikakausi, kun kunnalta on tullut kodinhoitajia siivoamaan ihan tavallisiin perheisiin. Ei ainakaan 70-80 -luvuilla.

70-luvulla kävi meillä.

Millä tavallinen perhe perusteli kunnan vastaavalle kodinhoitajalle tarpeensa?

Luulen että pienissä maalaiskunnissa oli helpommin saatavissa ja myöskin se ettei päällikkönainen uskaltanut sanoa kunnanlääkärin kotirouvalle ettei nyt ole vapaata kodinhoitajaa torstaiksi. Ennemmin peruutti parille vanhukselle luvatun avun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentit 545 ja 553 .  Kummassakin saanut perhe kerran viikossa maksuttoman kodinhoitajan. Oman muistikuvani mukaan yleensä perittiin maksu, ei meillä ole koskaan ollut.

Kaikki he kertovat jollakulla käyneen. Eivät kerro omakohtaisesti yhtikäs mitään.

Varmana tietona. Yrittäanopilla ja kaverin kotona. Antaen ymmärtää että kaikkihan sai vaikkei ollut ongelmia.

Ei kai täällä nyt pidä kirjoittajia epäillä väärästä tiedosta?

Vierailija
644/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis jos äidillä/anopilla on omlut mummot ja kunnan kodinhoitajat hoitamassa hommat se paljon selittää miksi nyt ei jaksa nuoremmat kotitöitään ja lapsiaan kun ei lapsena/teininä ole tarvinnut osallistua ja oppia 

En edelleenkään ymmärrä, mikä on se aikakausi, kun kunnalta on tullut kodinhoitajia siivoamaan ihan tavallisiin perheisiin. Ei ainakaan 70-80 -luvuilla.

70-luvulla kävi meillä.

Luulen että pienissä maalaiskunnissa oli helpommin saatavissa ja myöskin se ettei päällikkönainen uskaltanut sanoa kunnanlääkärin kotirouvalle ettei nyt ole vapaata kodinhoitajaa torstaiksi. Ennemmin peruutti parille vanhukselle luvatun avun.

Äidin suonikohjut, sappikivet ja keisarinleikkaus.

Vierailija
645/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla kävi meillä.

Sehän oli tarve. Ei terveelle kolmen lapsen perheelle maksuton viikkosiivous.

Vierailija
646/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ne lapset  hommataan vasta nelikymppisenä niin isovanhemmat ovat todennäklisesti yli 60 vuotiaita ja osa vielä työelämässä. Ei 60 v jaksa enää hoitaa pieniä lapsia. Nelikymppinen on tottunut elämään itsekkäästi ja vapaasti ja se miten paljon lapsi sitoo tulee monelle yllätyksenä. Nuorempi vanhempi on joustavampi ja jaksaa paremmin, tosin taloudellinen tilanne saattaa olla huonompi. Nykyajan vanhemmilla on vastuu ja aikuisuus hukassa, halutaan lapsi mutta samalla pitäisi saada viettää laatuaikaa puolison kanssa, matkustaa ja bilettää. Lapsi saa kaiken periksi koska on helpompaa antaa mennä kun kieltää, jotta vanhemmat saavat olla rauhassa. Älkää lisääntykö jos ette ole valmiita elämän muutokseen ja valmiita kasvattamaan lasta. Kasvakaa aikuisiksi ja ottakaa vastuu valinnoistanne. Isovanhemmat eivät ole mikään hoito automaatio.

Ei tietenkään vastuuta voi laittaa isovanhemmille. Mutta tosiasia on se, ettei kukaan tiedä, mitä vanhemmuus on, ennenkuin on vanhempi. Kukaan ei tiedä omaa jaksamista, ennenkuin sitä koetellaan. Kaikesta voi puhua ja kaikkea voi pohtia, mutta todellisuus on aina toinen. 

Nykyään lapset tehdään yhä vanhempana, isovanhemmat ovat töissä yhä myöhempään ikään ja välimatkat pitkät, sillä harva nuori jää kotinurkille, vaan lähtee opiskelemaan toiseen kaupunkiin, jopa toiseen maahan, eikä enää useampi sukupolvi asu samassa taloudessa. Ja tämän päivän isovanhemnat ovat 70-85v eivätkä jaksa hoitaa ja kuka edes antaa, kun he ovat jo riski liikenteessä, eivätkä saa harjoittaa edes ammattiaan, kun toimintakyky pysyvästi laskenut. Ja useimmilla isovanhemmilla useampi lapsi ja lastenlapset. 

Vierailija
647/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja itsellä oli se tilanne, että äitiysneuvola oli käytännössä ensimmäinen kontakti julkiseen terveydenhuoltoon. Vanhempani ottivat minulle ja veljelleni yksityisen sairausvakuutuksen 80-luvulla ja minulla on ollut yksityinen sairausvakuutus siitä lähtien.

Neuvolassa pyörittelivät silmiään potilashistorialleni ja lääkitysteni suhteen. Kun tarvitsin lääkäriä raskauteen liittyvään asiaan, käskivät mennä yksityiselle. Totesin, että tämä kuuluu kylläkin raskauden seurantaan ja näin ollen heille, eli julkiselle terveydenhuollolle.

Eli voin kuvitella, että apua saavat ne suvut ja perheet, jotka ovat sitä sitä aiemminkin saaneet. Muiden oletetaan selviytyvän ilman, kuten tähänkin asti.

Mielenkiintoista. Mutta miten onnistuit välttämään koulussa terveystarkastukset ja hammashoidot. Niistähän jää jälki julkiseen terv.hoitoon. 

Varmaan tarkoitat, etteivät ne olleet digitaalisessa tai sähköisessä muodossa saatavilla ja näin on kaikkien suomalaisten, vaan ovat paperisina arkistojen syöverissä ja yksityiset potilaan arkistoissa. 

Kävin pientä kyläkoulua. Ei terveystarkastuksia ollut edes joka vuosi. Yksi terveydenhoitaja, jonka vastuulla oli 5 koulua. Hammashoidossa kävin koulusta, kuten toisetkin.

En tarkoittanut tuota. Olen saanut lapseni 2010-luvulla. Potilashistoriaa yksityisistä lääkärifirmoista on about 30 käyntiä/ vuosi ihan kaikkien tietoihin pääsevien nähtävillä.

Minulla oli käytössä lääkityksiä, joita ei julkisella puolella juuri määrätä. Minulla oli ne käytössä myös raskauksien aikana. Ilmeisesti julkinen terveydenhuolto ei keskustele lainkaan yksityisten lääkäriasemien lääkärien kanssa. Eivät osanneet ratkaista, miten asian kanssa tulisi menetellä. Huvitti koko tilanne.

Vierailija
648/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ja vielä 90-luvun puolella, kunnes loppui

Vierailija
649/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tehdään 30+ikäisinä, opiskellaan kokoajan uutta tutkintoa, tehdään töitä täysipäiväisesti, harrastetaan muutama kerta viikossa, kavereita tavataan vähintään viikkottain ja välillä täytyy niitä lapsiakin hoitaa. Huomioida täytyy, että isät ovat kyllä tasa-arvoisia hoitajia ja kasvattajia.

Tuollaista on omien lähes 40v lasteni ja heidän kaveridensa elämä.

Isovanhempina olemme tehneet lapset aika usein noin 25v kun valmistuimme ja olemme viimeisiä vuosia työelämässä, varmasti ihan yhtä paljon hoidamme lastenlapsia kun omat vielä aikoinaan myös työelämässä olleet vanhempamme. Mutta eniten on muuttunut nykyisten äitien oma elämän tyyli ja  työelämän vaatimukset.

Ennen se oli sitä, että vain miehellä sai olla omia menoja eikä jopa uskallettu jättää lapsia isän kanssa tai joutui anomaan jotain harrastusaikaa... Onneksi nykyään on eri meininki!

Parempi olisi, että isätkin vähentäisivät omia menojaan eikä niin, että äidit menevät yhtä paljon. Lapset ovat uupuneita pitkän päiväkotipäivän tai koulupäivän ja läksyjen jälkeen. Ne pari tuntia illalla voisi hyvin rauhoittaa kotona perheen yhdessäolololle, eikä niin, että yhtä viedään jalkapalloon, toista taitoluisteluun, isä tanssikurssille ja äiti salille. Kaikki kiireellä väsyneinä ja kiukuissaan kotiin ja Seuraavana aamuna väsykiukkuisena taas uuteen päivään ja illalla painellaan taas eri harrastuksiin, joita sitten somessa tekopirteänä hehkutetaan.

Vierailija
650/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nykyään saa kohtuuhintaisen lapsenvahdin? MLL:n lastenhoitoapu on lopetettu.

No tämä. Hoidan lapsenlastani viikot. Kun minä sairastun, ei ole ketään. Lapseni joutuu valehtelemaan työnantajalle, et lapsi sairastui.

Vierailija
651/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ja vielä 90-luvun puolella, kunnes loppui

Jos noin on niin ihan hyvä että lopetettiinkin. Kyllä sille avulle olisi pitänyt olla oikea tarve eikä vaan kun ei hotsita. Eli tuossakin röyhkeimmät, väsyttää eikä jaksa, saivat siis, maksutonta kuten saajat kertoneet, siivous ym apua ja kiltit työläisäidit tekivät itse ja pakottivat miehen tamppaamaan matot ja aukomaan hankalat sisäinkunoiden mekanismit jne 

Vierailija
652/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nykyään saa kohtuuhintaisen lapsenvahdin? MLL:n lastenhoitoapu on lopetettu.

No tämä. Hoidan lapsenlastani viikot. Kun minä sairastun, ei ole ketään. Lapseni joutuu valehtelemaan työnantajalle, et lapsi sairastui.

Miksi lapsi ei ole päiväkodissa tai pienessä ryhmähoidossa?

Vierailija
653/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla kävi meillä.

Aivan. Kukaan täällä,ei olekaan kertonut mistään ilmaisista viikkosiivouksista kotonaan.

Mutta nykyäänhän ei juuri noihin tarvetilanteisiin saa sitä apua. Sehän se on ketjun aihekin. 

Vierailija
654/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi, molemmin puolin osallistuvat isovanhemmat ja tasavertaisesti vanhemmuuteen osallistuva isä. Silti uuvuin lapsen ollessa pieni, sillä pikkulapsiaika on intensiivistä ja oma lapseni esim. ei nukkunut yhtään kokonaista yötä kolmeen ensimmäiseen vuoteen ja siitä eskariin asti vain pari kertaa viikossa. Olisin minä pelkän perhe-elämän jaksanut, mutta kun siihen päälle piti vielä jaksaa kaikki muukin. 

Vierailija
655/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla kävi meillä.

Aivan. Kukaan täällä,ei olekaan kertonut mistään ilmaisista viikkosiivouksista kotonaan.

Mutta nykyäänhän ei juuri noihin tarvetilanteisiin saa sitä apua. Sehän se on ketjun aihekin. 

Onhan täällä kerrottu. Kommentit 545 ja 553. Ja välikomppauksia, näin oli, meilläkin kävi.

Me kaikki ostamme nykyisin siivouksen jos emme itse jaksa.

Nykyisin on päivähoito kaikille, jopa kotiäitien lapsille. 

Vierailija
656/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti  moni äiti on täysin kädetön kotihommissa. Ei osata muuta kuin somettaa ja imeä lattea.

Sitten isä tekee, kun osaa paremmin.

Isä somessa myös jotain litkien. Lapset pelaavat puhelimillaan. Jotain nekin imee ja litkii. Joku havahtuu, kun maha kurnii. Hei! nukkumaanmenoaika, ottakaa äkkiä jotain iltapalaa jääkaapista jos siellä on.

Vierailija
657/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan työssäkäyvä terve ihminen vaikka olisi kolme lasta tarvitse kunnalta maksutonta viikkosiivousta joka viikko. Jos vielä puolisokin.

Mistä sinä puhut?

Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Koko horinasi on jörjetön.

Nytkin ottaisit imurin ja pölyrätin esille netissä olemisen sijaan etkä mankuisi kun ei saa maksutonta apua mistään. 

Eri. Missähän kohtaa hän on mankunut, ettei saa ilmaista palvelua mistään? Tuo väittämäsi on yhtä absurdi kuin kuin kirjoituksesi, jossa annoit ymmärtää kunnalta saavan/saadun maksutonta viikkosiivouspalvelua. Ihme öyhötystä.

Näinhän täällä useampikin on kertonut. Meillä kävi kodinhoitaja siivoamassa viikottain. Lue keskustelu. Esim yrittäjäperheessä.

Oma mielinuvani on että joku saattoi saada lapsen tai itsensä sairastuttua päiväksi tai kahdeksi. 

KUKAAN ei ole väittänyt MISSÄÄN että heillä olisi jokin kunnallinen kodinhoitaja käynyt joka viikko, vaan kertonut, että hätätilanteissa sellaisen on kotiinsa ennen saanut. 

Nyt pitää lähteä taaksepäin lukemaan, en noin väärin ole voinut lukemaani käsittää.

Kun olin keuhkokuumeessa ja kolmen lapsen yh, sain kunnalta kh:n. Samaan aikaan nuorin sairasti vuodepotilaana. Sitten jouduin sairaalaan ja kh:t hoituvat kodin ja lapset, joista edelleen pienin vuodepotilas. Vuosi oli 1990.

Vierailija
658/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla kävi meillä.

Onhan täällä kerrottu. Kommentit 545 ja 553. Ja välikomppauksia, näin oli, meilläkin kävi.

EI OLE. He kertoo jonkun saaneen. Usko jo.

Vierailija
659/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan työssäkäyvä terve ihminen vaikka olisi kolme lasta tarvitse kunnalta maksutonta viikkosiivousta joka viikko. Jos vielä puolisokin.

Mistä sinä puhut?

Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Koko horinasi on jörjetön.

Nytkin ottaisit imurin ja pölyrätin esille netissä olemisen sijaan etkä mankuisi kun ei saa maksutonta apua mistään. 

Eri. Missähän kohtaa hän on mankunut, ettei saa ilmaista palvelua mistään? Tuo väittämäsi on yhtä absurdi kuin kuin kirjoituksesi, jossa annoit ymmärtää kunnalta saavan/saadun maksutonta viikkosiivouspalvelua. Ihme öyhötystä.

Näinhän täällä useampikin on kertonut. Meillä kävi kodinhoitaja siivoamassa viikottain. Lue keskustelu. Esim yrittäjäperheessä.

Oma mielinuvani on että joku saattoi saada lapsen tai itsensä sairastuttua päiväksi tai kahdeksi. 

KUKAAN ei ole väittänyt MISSÄÄN että heillä olisi jokin kunnallinen kodinhoitaja käynyt joka viikko, vaan kertonut, että hätätilanteissa sellaisen on kotiinsa ennen saanut. 

Nyt pitää lähteä taaksepäin lukemaan, en noin väärin ole voinut lukemaani käsittää.

Kun olin keuhkokuumeessa ja kolmen lapsen yh, sain kunnalta kh:n. Samaan aikaan nuorin sairasti vuodepotilaana. Sitten jouduin sairaalaan ja kh:t hoituvat kodin ja lapset, joista edelleen pienin vuodepotilas. Vuosi oli 1990.

Nykyään tuossa lähtisi yyhoolta lapsert. Eihän edes korona-aikana joustettu. Huostaan vaan.

Vierailija
660/1266 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla kävi meillä.

EI OLE. He kertoo jonkun saaneen. Usko jo.

Hekö mielestäsi kertovat muunnettua totuutta?

Miksi et usko lukemaasi?