Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a
Kommentit (1266)
Vierailija kirjoitti:
Eikö opiskelun jälkeen ole valmistuminen luonnollista?
Kuoleminenkin on luonnollista, mutta silti pidetään hautajaisia.
Olen itse kasvanut 90-luvulla siten, että olin kaikki kesät ainakin sen pari kuukautta, isovanhempieni vastuulla mökillä tai muualla vaihdellen. Vanhemmat tekivät töitä ja lomailivat. Samoin syys-joulu-ja talvilomat.
Meillä yksi lasten isovanhemmista jäi aikaisemmin eläkkeelle, voidakseen olla nimenomaan lastenhoitoavuksi.
Eipä sitä apua kuitenkaan käytännössä ole, kun on kaikenmaailman kursseja ja menoja, joihin mummo mielummin menee. Mutta hänellä on oikeus viettää eläkkeensä kuten haluaa, turha siitä on alkaa kitistä.
Minun vanhemmat, nämä jotka jättivät minut sisaruksineen hoitoon vanhemmilleen aina kun mahdollista, eivät ole ollenkaan avuksi nyt lastenlasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäidit roikkuu somessa, kuvaa itseään sinne tai riitelee nettipalstoilla. Tämä on varmaan 5. Sukupolvi jossa mummot on itse töissä ja asuu toisella puolen Suomea. Mikään ei ole enää muuttunut paitsi äideistä tullut minäkeskeisempiä. Minä ja minun lapset eikä muista niin väliä...
Aiemmin jo kommentoin, mut uudestaan: en tunne yhtään nykyäitiä, jotka somettais äitiyttään. Ja tunnen monia uusia vanhempia. Kaikki nämä nuoret perheet ovat hyvin tiedostavia, eivätkä todellakaan käytä aikaansa somessa.
Taitaa olla joku harha, kun jotkut ovat näitä influenssereita, niin käsitys on, et se olis joku sukupolvijuttu.
Tämmöisenä lapsenlapsia vahtivana isoäitinä joudun olemaan eri mieltä. Vietän leikkipuistossa noin 2 tuntia päivässä, ympärillä runsaasti muitakin ja olen ainoa, jolla ei ole puhelin kädessä. Minä olen lapsenlapsen kanssa, ohjaan, neuvon, ihailen, annan tehdä ja kokeilla ihan rauhassa ja olen tarpeen tullen apuna. Olen ainoa laatuani, muut ympärillä keskittyvät puhelimeen (äänikirjaan, koska silmät voivat olla kiinni?) tai juttelemaan muille aikuisille. Valitettavasti minun oletetaan katsovan myös muiden lasten perään, mutta sitä en tee ja siitä tulee usein palautetta, että "sen verran voisi katsoa, etteivät ehdi karkailemaan" - siis minulle tuntemattomat lapset!
Ei vanhemmuuttaan tarvitse somettaa ollakseen somessa. Somen äärellä voi rentoutua, upota omiin ajatuksiinsa, keskittyä kuuntelemaan ja olla vahvasti sitä mieltä, että kyllä kylä kasvattaa ja joku vanhus minun lapsestani huolehtii, eihän sillä ole muuta kuin aikaa ja yönsäkin se saa nukkua rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan työssäkäyvä terve ihminen vaikka olisi kolme lasta tarvitse kunnalta maksutonta viikkosiivousta joka viikko. Jos vielä puolisokin.
Mistä sinä puhut?
Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Koko horinasi on jörjetön.
Nytkin ottaisit imurin ja pölyrätin esille netissä olemisen sijaan etkä mankuisi kun ei saa maksutonta apua mistään.
Eri. Missähän kohtaa hän on mankunut, ettei saa ilmaista palvelua mistään? Tuo väittämäsi on yhtä absurdi kuin kuin kirjoituksesi, jossa annoit ymmärtää kunnalta saavan/saadun maksutonta viikkosiivouspalvelua. Ihme öyhötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan työssäkäyvä terve ihminen vaikka olisi kolme lasta tarvitse kunnalta maksutonta viikkosiivousta joka viikko. Jos vielä puolisokin.
Mistä sinä puhut?
Nytkin ottaisit imurin ja pölyrätin esille netissä olemisen sijaan etkä mankuisi kun ei saa maksutonta apua mistään.
Eri. Missähän kohtaa hän on mankunut, ettei saa ilmaista palvelua mistään? Tuo väittämäsi on yhtä absurdi kuin kuin kirjoituksesi, jossa annoit ymmärtää kunnalta saavan/saadun maksutonta viikkosiivouspalvelua. Ihme öyhötystä.
Näinhän täällä useampikin on kertonut. Meillä kävi kodinhoitaja siivoamassa viikottain. Lue keskustelu. Esim yrittäjäperheessä.
Oma mielinuvani on että joku saattoi saada lapsen tai itsensä sairastuttua päiväksi tai kahdeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäidit roikkuu somessa, kuvaa itseään sinne tai riitelee nettipalstoilla. Tämä on varmaan 5. Sukupolvi jossa mummot on itse töissä ja asuu toisella puolen Suomea. Mikään ei ole enää muuttunut paitsi äideistä tullut minäkeskeisempiä. Minä ja minun lapset eikä muista niin väliä...
Aiemmin jo kommentoin, mut uudestaan: en tunne yhtään nykyäitiä, jotka somettais äitiyttään. Ja tunnen monia uusia vanhempia. Kaikki nämä nuoret perheet ovat hyvin tiedostavia, eivätkä todellakaan käytä aikaansa somessa.
Taitaa olla joku harha, kun jotkut ovat näitä influenssereita, niin käsitys on, et se olis joku sukupolvijuttu.
Tämmöisenä lapsenlapsia vahtivana isoäitinä joudun olemaan eri mieltä. Vietän leikkipuistossa noin 2 tuntia päivässä, ympärillä runsaasti muitakin ja olen ainoa, jolla ei ole puhelin kädessä. Minä olen lapsenlapsen kanssa, ohjaan, neuvon, ihailen, annan tehdä ja kokeilla ihan rauhassa ja olen tarpeen tullen apuna. Olen ainoa laatuani, muut ympärillä keskittyvät puhelimeen (äänikirjaan, koska silmät voivat olla kiinni?) tai juttelemaan muille aikuisille. Valitettavasti minun oletetaan katsovan myös muiden lasten perään, mutta sitä en tee ja siitä tulee usein palautetta, että "sen verran voisi katsoa, etteivät ehdi karkailemaan" - siis minulle tuntemattomat lapset!
Ei vanhemmuuttaan tarvitse somettaa ollakseen somessa. Somen äärellä voi rentoutua, upota omiin ajatuksiinsa, keskittyä kuuntelemaan ja olla vahvasti sitä mieltä, että kyllä kylä kasvattaa ja joku vanhus minun lapsestani huolehtii, eihän sillä ole muuta kuin aikaa ja yönsäkin se saa nukkua rauhassa.
Sinun aikanasi äidit laittoi lapsensa ihan yksikseen ulos tai menivät naistenlehden kanssa penkille. Ei he olleet IKINÄ lastensa kanssa.
Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja itsellä oli se tilanne, että äitiysneuvola oli käytännössä ensimmäinen kontakti julkiseen terveydenhuoltoon. Vanhempani ottivat minulle ja veljelleni yksityisen sairausvakuutuksen 80-luvulla ja minulla on ollut yksityinen sairausvakuutus siitä lähtien.
Neuvolassa pyörittelivät silmiään potilashistorialleni ja lääkitysteni suhteen. Kun tarvitsin lääkäriä raskauteen liittyvään asiaan, käskivät mennä yksityiselle. Totesin, että tämä kuuluu kylläkin raskauden seurantaan ja näin ollen heille, eli julkiselle terveydenhuollolle.
Eli voin kuvitella, että apua saavat ne suvut ja perheet, jotka ovat sitä sitä aiemminkin saaneet. Muiden oletetaan selviytyvän ilman, kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä puhut?
Näinhän täällä useampikin on kertonut. Meillä kävi kodinhoitaja siivoamassa viikottain. Lue keskustelu. Esim yrittäjäperheessä.
Oma mielinuvani on että joku saattoi saada lapsen tai itsensä sairastuttua päiväksi tai kahdeksi.
KUKAAN ei ole väittänyt MISSÄÄN että heillä olisi jokin kunnallinen kodinhoitaja käynyt joka viikko, vaan kertonut, että hätätilanteissa sellaisen on kotiinsa ennen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ei ollut lapsilisiä, sitteriä, päivähoitoa, television lastenohjelmia, nettiä josta kysyä neuvoa tai saada vertaistukea. Ei ollut sellaista keskustelu kulttuuria, nykyisiä vauvanvaippoja, ei välttämättä juoksevaa vettä.
Vs nykypäivä. Nopeatempoinen yhteiskunta, joka vaatii enemmän ja tehokkaammin.
En tiedä, koska tämä ennenaikaan mielestäsi on. Äitini sai lapsia viiskyt-ja kuuslytluvuilla. Hänelle tuli yllärinä se, et lapsilisää maksettiin. Sai sit jälkikäteen ison summan. Osti sillä rahalla mankelin, se toimii edelleen.
Eli ei osannut hakea. Kyllä 70-luvun alussa neuvola antoi sen lapsilisän hakulomakkeenkin ja neuvoi milloin se kannattaa lähettää.
Ensimmäiset lapsilisät joita perheemme sai oli 250 markkaa neljännesvuodelta eli 1000 mk vuodessa.
Mutta silloin oli verotuksessa lapsivähennys ja puolisoiden yhteisverotus, josta luovuttiin 80-luvulla ja etu siirrettiin lapsilisiin ja aloitettiin maksatus kuukausittain.
Lapsilisät eivät ole juuri nousseet, vaan niiden ostovoima on edelleen 80-luvun tasolla.
Sipilän hallitus Kokoomus ja Persut leikkasivat lapsilisiä n. 10%.
Ja nyt, kun Kokoomus ja Persut hallituksessa, leikataan yh-korotus + porras korotukset useammasta lapsesta, jolloin lapsilisien ostovoima heikkenee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos äidillä/anopilla on omlut mummot ja kunnan kodinhoitajat hoitamassa hommat se paljon selittää miksi nyt ei jaksa nuoremmat kotitöitään ja lapsiaan kun ei lapsena/teininä ole tarvinnut osallistua ja oppia
En edelleenkään ymmärrä, mikä on se aikakausi, kun kunnalta on tullut kodinhoitajia siivoamaan ihan tavallisiin perheisiin. Ei ainakaan 70-80 -luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä puhut?
KUKAAN ei ole väittänyt MISSÄÄN että heillä olisi jokin kunnallinen kodinhoitaja käynyt joka viikko, vaan kertonut, että hätätilanteissa sellaisen on kotiinsa ennen saanut.
Nyt pitää lähteä taaksepäin lukemaan, en noin väärin ole voinut lukemaani käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ennen isovanhemmat osallistuivat aktiivisemmin perheen arkeen? Ei ole kiva ajatus, että yksin on pakko pärjätä.
Olen 70-luvulla syntynyt ja isovanhempani eivät olleet millään tavalla läsnä. Mutta ei myöskään vanhemmuus ollut samanlaista turbosuorittamista.#vapaakasvatus
70-luvulla monella perheellä oli molemmat mummot joko kotirouvia tai eläkeläisiä. Oli myös ihan tavallista lähettää lapset jopa koko kesäksi mummolaan.
Äitiydeksi riitti se, että suunnilleen kerran päivässä ruokki, kerran viikossa pesi vaatteet ja suunnilleen piti hengissä. Sillä tyylillä nykypäivänä lapsi on huostassa heti.
Juuri näin. Lisäksi sai ilmaista kodinhoitoa ja mll tuli ilmaiseksi kotiin hoitamaan lapsia. Anopilla kävi tuo kotihoito ilmaiseksi kerran viikossa (kolme lasta), mummo hoiti lapset aina jos olivat sairaina (eli ei ollut itse töistä pois. Nykyaikana ei yksikään mummo ota sairaita lapsia!!), lapset olivat päiväkodissa ja mll tarjosi ilmaisia hoitajia jos vanhemmat tarvitsivat omaa aikaa (ja käyttivät sitäkin, vaikka lapset oli paljon mummolassa!). Nämä ihan anopin kertomaa.
Ensinnäkään ei tulisi mieleenikään laittaa omia lapsiani noin paljon pois kotoa. Toisekseen vanhemmus on nykyään paljon haastavampaa, sillä siihen on ihan erilaiset vaatimukset. Ja mitään ilmaista siivoojaa tai hoitajaa ei todellakaan tipu.
Muuten allekirjoitan, mutta ei se mll ollut mitään ilmaista. Me maksettiin ja käteisellä. Käteistä piti siis olla, yllärikeikkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ei ollut lapsilisiä, sitteriä, päivähoitoa, television lastenohjelmia, nettiä josta kysyä neuvoa tai saada vertaistukea. Ei ollut sellaista keskustelu kulttuuria, nykyisiä vauvanvaippoja, ei välttämättä juoksevaa vettä.
En tiedä, koska tämä ennenaikaan mielestäsi on. Äitini sai lapsia viiskyt-ja kuuslytluvuilla. Hänelle tuli yllärinä se, et lapsilisää maksettiin. Sai sit jälkikäteen ison summan. Osti sillä rahalla mankelin, se toimii edelleen.
Eli ei osannut hakea. Kyllä 70-luvun alussa neuvola antoi sen lapsilisän hakulomakkeenkin ja neuvoi milloin se kannattaa lähettää.
Ensimmäiset lapsilisät joita perheemme sai oli 250 markkaa neljännesvuodelta eli 1000 mk vuodessa.
Mutta silloin oli verotuksessa lapsivähennys ja puolisoiden yhteisverotus, josta luovuttiin 80-luvulla ja etu siirrettiin lapsilisiin ja aloitettiin maksatus kuukausittain.
Lapsilisät eivät ole juuri nousseet, vaan niiden ostovoima on edelleen 80-luvun tasolla.
Sipilän hallitus Kokoomus ja Persut leikkasivat lapsilisiä n. 10%.
Ja nyt, kun Kokoomus ja Persut hallituksessa, leikataan yh-korotus + porras korotukset useammasta lapsesta, jolloin lapsilisien ostovoima heikkenee entisestään.
Hyvä että yhteisverotuksesta luovuttiin. Se ei kohdellut ihmisiä yksilöinä, ja syrji siten ihmisiä jotka viihtyivät yksin. Valtion tehtävänä ei ole ohjailla missä oloissa ihmiset elävät. Mitä se poliitikoille kuuluu miten pentit ja pirkot asuvat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lapsilisät on voinut tulla yllätyksenå, sillä niitä maksettiin jo ennen sota-aikaa, se on voinut tulla yllätyksenä 60-luvulla, että ne maksettiin vain äidin pankkitilille, ei lapsen isän ja kaikilla äideillä piti olla pankkitili, jolla naisella käyttöoikes, tai miehen kanssa yhteinen. Näin ajateltiin lapsilisät menevän lapsen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ne lapset hommataan vasta nelikymppisenä niin isovanhemmat ovat todennäklisesti yli 60 vuotiaita ja osa vielä työelämässä. Ei 60 v jaksa enää hoitaa pieniä lapsia. Nelikymppinen on tottunut elämään itsekkäästi ja vapaasti ja se miten paljon lapsi sitoo tulee monelle yllätyksenä. Nuorempi vanhempi on joustavampi ja jaksaa paremmin, tosin taloudellinen tilanne saattaa olla huonompi. Nykyajan vanhemmilla on vastuu ja aikuisuus hukassa, halutaan lapsi mutta samalla pitäisi saada viettää laatuaikaa puolison kanssa, matkustaa ja bilettää. Lapsi saa kaiken periksi koska on helpompaa antaa mennä kun kieltää, jotta vanhemmat saavat olla rauhassa. Älkää lisääntykö jos ette ole valmiita elämän muutokseen ja valmiita kasvattamaan lasta. Kasvakaa aikuisiksi ja ottakaa vastuu valinnoistanne. Isovanhemmat eivät ole mikään hoito automaatio.
Ei tietenkään vastuuta voi laittaa isovanhemmille. Mutta tosiasia on se, ettei kukaan tiedä, mitä vanhemmuus on, ennenkuin on vanhempi. Kukaan ei tiedä omaa jaksamista, ennenkuin sitä koetellaan. Kaikesta voi puhua ja kaikkea voi pohtia, mutta todellisuus on aina toinen.
Ei voikaan tietää, mutta kyllä vastuu on ihmisellä itselläkin. Mikään pakko ei ole vääntää kakaralaumaa minimaalisella ikäerolla, eikä myöskään ole pakko vääntää useita lapsia sellaisen kumppanin kanssa, jota ei lapsiarki nappaa.
Jos arki on kuormittavaa eikä apuja heru, niin lisääntymisen voi suosiolla lopettaa siihen yhteen lapseen ja jatkossa huolehtia ehkäisystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos äidillä/anopilla on omlut mummot ja kunnan kodinhoitajat hoitamassa hommat se paljon selittää miksi nyt ei jaksa nuoremmat kotitöitään ja lapsiaan kun ei lapsena/teininä ole tarvinnut osallistua ja oppia
En edelleenkään ymmärrä, mikä on se aikakausi, kun kunnalta on tullut kodinhoitajia siivoamaan ihan tavallisiin perheisiin. Ei ainakaan 70-80 -luvuilla.
70-luvulla kävi meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä puhut?
Nyt pitää lähteä taaksepäin lukemaan, en noin väärin ole voinut lukemaani käsittää.
YKSI kirjoitti, että hänen anopillaan olisi käynyt.
Että aika paksusti liioittelet kun sinun mielestä lukuisa määrä olisi kertonut heillä käyneen...
Kommentit 545 ja 553 . Kummassakin saanut perhe kerran viikossa maksuttoman kodinhoitajan. Oman muistikuvani mukaan yleensä perittiin maksu, ei meillä ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kommentit 545 ja 553 . Kummassakin saanut perhe kerran viikossa maksuttoman kodinhoitajan. Oman muistikuvani mukaan yleensä perittiin maksu, ei meillä ole koskaan ollut.
Kaikki he kertovat jollakulla käyneen. Eivät kerro omakohtaisesti yhtikäs mitään.
Ei tietenkään vastuuta voi laittaa isovanhemmille. Mutta tosiasia on se, ettei kukaan tiedä, mitä vanhemmuus on, ennenkuin on vanhempi. Kukaan ei tiedä omaa jaksamista, ennenkuin sitä koetellaan. Kaikesta voi puhua ja kaikkea voi pohtia, mutta todellisuus on aina toinen.