Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (3042)

Vierailija
2981/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälle menneisyyteen pitää mennä, että isovanhemmat ovat osallistuneet lastenhoitoon. Itse olen X sukupolvea ja omat vanhempani ovat Boomereita ja heiltä ei ole koskaan herunut minkäänlaista lastenhoitoapua. Itse asiassa he eivät ole osallistuneet edes omien lastensa kasvatukseen vaan tultiin siinä sivussa ja pärjäiltiin itse. Boomeri vanhempieni vanhemmat, kuuluivat hiljaiseen sukupolveen. He olivat niitä, jotka auttoivat. 

Myöskin boomerit pärjäsivät ilman mummoja koska he hakautuivat kotipaikkakunnilta työpaikkojen viereen ja opiskelemaan.

Boomereista enää vähemmistö jäi jonnekin maatilalla missä vanhemmat omassa päädyssään.  Pienemmät tilat lopetettiin maaseudultakin 70-luvulla, maksettiin pakettikorvauksia kun tilat metsittymään.

Vierailija
2982/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2983/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälle menneisyyteen pitää mennä, että isovanhemmat ovat osallistuneet lastenhoitoon. Itse olen X sukupolvea ja omat vanhempani ovat Boomereita ja heiltä ei ole koskaan herunut minkäänlaista lastenhoitoapua. Itse asiassa he eivät ole osallistuneet edes omien lastensa kasvatukseen vaan tultiin siinä sivussa ja pärjäiltiin itse. Boomeri vanhempieni vanhemmat, kuuluivat hiljaiseen sukupolveen. He olivat niitä, jotka auttoivat. 

Olen ensimmäisen polven kaupunkilainen, boomeri. Kyllä me kasvatettiin lapsemme ihan itse hoitotätien, jos töissä käytiin, avulla.  

Mutta meillä jokaisella on oma kokemus. Jonkun viiskymppisen lapsuudessa  virkamiesperheen kotona saattoi vielä 70-luvulla olla kotiapulainenkin. Kälyni vielä naimisiin mentyään oli perheessä töisdä kun perhe salli veljeni muuttaa työsuhdeyksiöön.

Ja meissä boomereissakin oli vastuuntoisia ja pärjääviä, toiset ongelmaiset  tarvitsivat sen äitinsä ja anoppinsa ja koko sukunsa ilmaisina avustajinaan.  Tottakai jos ei ole omia lapsiaan kyennyt vastuuntuntoisesti hoitamaan ei kai mumminakaan muutu.

Vierailija
2984/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Vierailija
2985/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin lapsia påivät ja tein töitäni illat ja yöt. Itse en jättäisi tytärtäni auttamatta noin.

Mikäpä sinua esti viemästä lapsia päivähoitoon, ei olisi tarvinut tehdä töitä öisin ja iltaisin?

Kyseessä oli tyttäreni lapset, hoidin heitä kun työelämä on nykyisin niin paljon rankempi nuorille. Itse pystyin sopimaan töissä, että teen vain yövuoroja.  Omat vanhempani selvisivät silloin vielä suurimmaksi osaksi itse, riitti että käyn muutaman kerran viikossa.

Miksi ei päiväkodit? Miten työ on "nykyisin rankempaa". Gurling-lasten tietä aikuisenakin on äidin tasoiteltava oman jaksamisensa uhalla.  Tuohan on sairasta, päivät päiväkotitätinä, yöt ansiotyössä.

Rahasta tiukkaa ja eivät halunneet lapsia pienestä asti siihen oravanpyörään. 

Vierailija
2986/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt vankasti mummuikäinen. Onneksi en rasita lapsiani vielä mitenkään.

Heillä kyllä jo aikuiset lapsetkin.  Kyllästyttää tuokin narina kun vanhuksetkin vielä.  Suurin osa ikäisistäni ei tarvitse vielä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2987/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Voin toki. Kerro sinä ensin siitä omastasi, mistä sinulla itselläsi on kokemusta. Ei mitään välikäsien kertomaa.

Vierailija
2988/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin lapsia påivät ja tein töitäni illat ja yöt. Itse en jättäisi tytärtäni auttamatta noin.

Mikäpä sinua esti viemästä lapsia päivähoitoon, ei olisi tarvinut tehdä töitä öisin ja iltaisin?

Kyseessä oli tyttäreni lapset, hoidin heitä kun työelämä on nykyisin niin paljon rankempi nuorille. Itse pystyin sopimaan töissä, että teen vain yövuoroja.  Omat vanhempani selvisivät silloin vielä suurimmaksi osaksi itse, riitti että käyn muutaman kerran viikossa.

Miksi ei päiväkodit? Miten työ on "nykyisin rankempaa". Gurling-lasten tietä aikuisenakin on äidin tasoiteltava oman jaksamisensa uhalla.  Tuohan on sairasta, päivät päiväkotitätinä, yöt ansiotyössä.

Rahasta tiukkaa ja eivät halunneet lapsia pienestä asti siihen oravanpyörään. 

Mutta äidin/anopin oravapyörään laittaminen ja jaksaminen ei haitannut.

Eikös päiväkotimaksut ole tulotason mukaiset?

Ei ne aina näköjään ne mummit ole itsekkäitä vaan aikuiset ja ajattelemattomia vielä päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2989/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Voin toki. Kerro sinä ensin siitä omastasi, mistä sinulla itselläsi on kokemusta. Ei mitään välikäsien kertomaa.

Taloushallinnon työt.  Mies teollisuuden kolmivuorossa.

Kertopa sinä nyt vuorostasi alasta jossa on rankempaa kuin ennen?

Vierailija
2990/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka 60-luvulla tai milloin tahansa on tehty asiat jotenkin. Ne on menneitä aikoja. Nyt on nyt. Isovanhemmilla ei ole eikä ole ollut elatusvelvollisuutta lastenlapsiin. Vanhemmat ovat itsekkäitä jos yrittävät painostaa muita ihmisiä osallistumaan taloudellisesti/ajallisesti harrastukseen, jonka he ovat itse valinneet. Muut eivät ole sitä valinneet.

Mitä jos vaikka alettaisiin hyödyntää ihan oikeuta lapsenvahteja? Ai niin, siitä joutuisi maksaa rahaa, oikeaa palkkaa, oikeasta työstä. Kertooko tämä siitä, että lastenkasvatusTYÖTÄ ei arvosteta, että siitä haluttaisiin maksaa asiallinen korvaus joka kuuluu työn tekijälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2991/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Voin toki. Kerro sinä ensin siitä omastasi, mistä sinulla itselläsi on kokemusta. Ei mitään välikäsien kertomaa.

Onko tyttäresi samalla alalla kuin sinä joten voitte vertailla hänellä olevan rankempaa?

Vierailija
2992/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Voin toki. Kerro sinä ensin siitä omastasi, mistä sinulla itselläsi on kokemusta. Ei mitään välikäsien kertomaa.

Taloushallinnon työt.  Mies teollisuuden kolmivuorossa.

Kertopa sinä nyt vuorostasi alasta jossa on rankempaa kuin ennen?

Ethän sä edes kertonut kuin alan. Miten se ei ole nykyisin rankempaa nuorille kuin ennen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2993/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Voin toki. Kerro sinä ensin siitä omastasi, mistä sinulla itselläsi on kokemusta. Ei mitään välikäsien kertomaa.

Taloushallinnon työt.  Mies teollisuuden kolmivuorossa.

Kertopa sinä nyt vuorostasi alasta jossa on rankempaa kuin ennen?

Ethän sä edes kertonut kuin alan. Miten se ei ole nykyisin rankempaa nuorille kuin ennen?

Mikä siitä sen rankempaa tekisi? Sama tietomäärä pitää hallita vaikkapa kirjanpidossa, verotuksesta, työehtosopimuksista.   Ennen ehkä paperista näpytellä lukuja enemmän, nyt samat tiedot automaattisesti eri tiedostoissa.  Esim Tuntitiedot menee työn numerolle suoraan, ei tarvitse jonkun erikseen esim sitä työvaihetta tehdä kustannuslaskentaan. 

Onkohan vain niin että nuorille raskasta jo se että työssä tehdään työtä eikä roikuta puhelimella ja lähetellä sydämiä puolisolle ja ostoslistoja.

Vierailija
2994/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa koko ketjua lukea... Itse olen tehnyt havaintoja lähipiiristä ja muista samassa elämäntilanteessa olevilta perheiltä. Edelleen korostuu se, että nainen eli äiti on se, joka hoitaa lähes yksin kodin ja lapset - vaikka kävisi itsekin töissä! Isälle jää vaan töissä käynti ja jotain kotijuttuja silloin tällöin, mutta se koko paletti pyörii pääasiassa naisen toimesta. En lähtisi isovanhempia arvostelemaan, vaan surkeita miehiä.

Minulla on onneksi käynyt tuuri miehen suhteen. On hyvin perhekeskeinen ja tykkää esimerkiksi siitä, että on siistiä, pyykit hoidettu oikein ja terveellistä ruokaa, joten nämä hommat hoituu häneltä mukisematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2995/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin lapsia påivät ja tein töitäni illat ja yöt. Itse en jättäisi tytärtäni auttamatta noin.

Mikäpä sinua esti viemästä lapsia päivähoitoon, ei olisi tarvinut tehdä töitä öisin ja iltaisin?

Kyseessä oli tyttäreni lapset, hoidin heitä kun työelämä on nykyisin niin paljon rankempi nuorille. Itse pystyin sopimaan töissä, että teen vain yövuoroja.  Omat vanhempani selvisivät silloin vielä suurimmaksi osaksi itse, riitti että käyn muutaman kerran viikossa.

Ymmärsinko nyt ihan oikein, hoidit yövuorojen jälkeen nukkumatta lastenlapsia kun vanhempien työelämä on niin raskasta? Nukuit ehkä pari kolme tuntia ja menit töihin yövuoroon? Ei kyllä turvalliselta hoidolta kuulosta. En ikinä olisi uskaltanut päästää väsynyttä yövuorolaista hoitamaan lapsiani. Enkä olisi työnantajanasikaan tuosta riemuinnut.

Vierailija
2996/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Voin toki. Kerro sinä ensin siitä omastasi, mistä sinulla itselläsi on kokemusta. Ei mitään välikäsien kertomaa.

Taloushallinnon työt.  Mies teollisuuden kolmivuorossa.

Kertopa sinä nyt vuorostasi alasta jossa on rankempaa kuin ennen?

Ethän sä edes kertonut kuin alan. Miten se ei ole nykyisin rankempaa nuorille kuin ennen?

Ihan ohiksena kirjoitan. Mietipä vaikka entisajan kunnanlääkäriä kuuskyt-seitkytluvulla. Potilaita saattoi olla päivässä monta kymmentä. Ei ollut edes vastaanottovirkailijaa auttamassa. Nyt terveyskeskuslääkäri ottaa 4 - 6 potilsta vastaan päivässä ja on olevinaan ihan hirveän rankkaa. Ei voi olla.

Vierailija
2997/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa koko ketjua lukea... Itse olen tehnyt havaintoja lähipiiristä ja muista samassa elämäntilanteessa olevilta perheiltä. Edelleen korostuu se, että nainen eli äiti on se, joka hoitaa lähes yksin kodin ja lapset - vaikka kävisi itsekin töissä! Isälle jää vaan töissä käynti ja jotain kotijuttuja silloin tällöin, mutta se koko paletti pyörii pääasiassa naisen toimesta. En lähtisi isovanhempia arvostelemaan, vaan surkeita miehiä.

Minulla on onneksi käynyt tuuri miehen suhteen. On hyvin perhekeskeinen ja tykkää esimerkiksi siitä, että on siistiä, pyykit hoidettu oikein ja terveellistä ruokaa, joten nämä hommat hoituu häneltä mukisematta.

Ja siis faktahan on se, että moni palkkatyö on helpompaa kuin lasten kanssa kotona oleminen!

Vierailija
2998/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa koko ketjua lukea... Itse olen tehnyt havaintoja lähipiiristä ja muista samassa elämäntilanteessa olevilta perheiltä. Edelleen korostuu se, että nainen eli äiti on se, joka hoitaa lähes yksin kodin ja lapset - vaikka kävisi itsekin töissä! Isälle jää vaan töissä käynti ja jotain kotijuttuja silloin tällöin, mutta se koko paletti pyörii pääasiassa naisen toimesta. En lähtisi isovanhempia arvostelemaan, vaan surkeita miehiä.

Minulla on onneksi käynyt tuuri miehen suhteen. On hyvin perhekeskeinen ja tykkää esimerkiksi siitä, että on siistiä, pyykit hoidettu oikein ja terveellistä ruokaa, joten nämä hommat hoituu häneltä mukisematta.

"Edelleen korostuu se, että nainen eli äiti on se, joka hoitaa lähes yksin kodin ja lapset - vaikka kävisi itsekin töissä! "

 

Tuo kyllä ihmetyttää kun oman kokemukseni mukaan nykyään miehet ovat ihan hyvin kartalla kotitöistä ja lastenhoidosta, ovat olleet jo vuosikymmeniä. Isyyslomallakin on jo kolme isää neljästä.

Vierailija
2999/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä työtä tuon rankkuutta nykyisin. Mietin ammatteja, lääkäri, ravintolan kokki, kirjanpitäjä, ompelija, talouspäällikkö, myyjä, copywriter, kunnan virkanainen, naispuolinen raksainssi tai tuotantopäällikkö.

Miksi esim nuo työt olisivat nykyisin sen rankempia kuin ennen? Naiset ei enää ees tiilenkantajina.

Kuinka pitkä kokemus sulla on noista töistä? Muutamassa vuodessa sitä ei välttämättä huomaa. 

43 vuotta olin työelämässä. Joku käsitys on työnteosta eri aloiltakin sukulaisten ja tuttujen kertomina.  En tiedä niin väsyneitä jotka eivät edes päiväkotiin jaksaneet lapsia viedä. Tai että lapset joka viikomloppu yökylissä mummoilla.

Voisitko ottaa itsellesi tutun ammatin ja kertoa miksi se nyt on raskaampi kuin 25 vuotta sitten?

Voin toki. Kerro sinä ensin siitä omastasi, mistä sinulla itselläsi on kokemusta. Ei mitään välikäsien kertomaa.

Taloushallinnon työt.  Mies teollisuuden kolmivuorossa.

Kertopa sinä nyt vuorostasi alasta jossa on rankempaa kuin ennen?

Ethän sä edes kertonut kuin alan. Miten se ei ole nykyisin rankempaa nuorille kuin ennen?

Ihan ohiksena kirjoitan. Mietipä vaikka entisajan kunnanlääkäriä kuuskyt-seitkytluvulla. Potilaita saattoi olla päivässä monta kymmentä. Ei ollut edes vastaanottovirkailijaa auttamassa. Nyt terveyskeskuslääkäri ottaa 4 - 6 potilsta vastaan päivässä ja on olevinaan ihan hirveän rankkaa. Ei voi olla.

Ympäri kuntaa meni ihmiset ilman ajanvarausta istumaan odotushuoneeseen. Lääkäri otti vastaan kaikki paikalle tulleet. Hänellä saattoi olla pienoisröntgen nurkassa, sillä läpivalaisi ihan itse keuhkot jne. Sama hammaslääkärit. Sinne lähikaupungin hampilääkärin odotushuoneeseen menivät istumaan. Lääkäri napsi hampaat suusta pois, monen ksi olinin jo siinä kunnossa.

Vierailija
3000/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa koko ketjua lukea... Itse olen tehnyt havaintoja lähipiiristä ja muista samassa elämäntilanteessa olevilta perheiltä. Edelleen korostuu se, että nainen eli äiti on se, joka hoitaa lähes yksin kodin ja lapset - vaikka kävisi itsekin töissä! Isälle jää vaan töissä käynti ja jotain kotijuttuja silloin tällöin, mutta se koko paletti pyörii pääasiassa naisen toimesta. En lähtisi isovanhempia arvostelemaan, vaan surkeita miehiä.

Minulla on onneksi käynyt tuuri miehen suhteen. On hyvin perhekeskeinen ja tykkää esimerkiksi siitä, että on siistiä, pyykit hoidettu oikein ja terveellistä ruokaa, joten nämä hommat hoituu häneltä mukisematta.

"Edelleen korostuu se, että nainen eli äiti on se, joka hoitaa lähes yksin kodin ja lapset - vaikka kävisi itsekin töissä! "

 

Tuo kyllä ihmetyttää kun oman kokemukseni mukaan nykyään miehet ovat ihan hyvin kartalla kotitöistä ja lastenhoidosta, ovat olleet jo vuosikymmeniä. Isyyslomallakin on jo kolme isää neljästä.

Juu, onhan näitä hyviä miehiä - kuten omanikin. Mutta paljon on edelleen näitä, jotka eivät juurikaan osallistu lasten ja kodin hoitoon. Äiti ei voi lähteä esimerkiksi harrastamaan, kun mies ei muka pärjää lasten kanssa sen aikaa!? Meillä on pärjännyt ihan pikkuvauvan kanssa. Tai ei halua pitää omaa osuuttaan vanhempainvapaista, vaikka taloudellisesti olisi mahdollista.