Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a
Kommentit (2901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut vain ja ainoastaan omasta koulustani.
Etkä ole! Vertaat kaikkia kunnallisia keskikouluja ihan samassa nipussa.
"Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.
Jotkuthan puhekielessäkin puhuivat erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun. Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa."
Sinä vastaat: "Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. "
Olen joka olen tuon lainaamasi kirjoittanut. En ole puhunut mistään 5, 33 lukioista.
Nää lainaukset ei kyllä toimi. Käytännön puheissa keskikoulu ja oppikoulu olivat ihan synonyymit, samalla bussilla 12-vuotiaat menivät samaan luokkahuoneeseen vaikka toisen kotona puhuttiin keskikoulusta, tlisen oppikoulusta.
No meillä ei ollut. Kahden kunnan yhteinen kokeellinen keskikoulu toisen kunnan kirkonkylällä oli keskikoulu. Läheisen kaupungin lyseon luokat 1-5 oli oppikoulu. Eka ilmainen kaikille avoin ilman pääsykoetta, toka maksullinen pääsykokeellinen.
Ihan kuule saivat sieltä kaupungin koulustakin keskikoulun päästötodistuksen viis vuotta käytyään.
Semmoista tutkintoa ei suomessa ole kuin oppikoulu. Eikä todistuksia, on käynyt oppikoulun .
Oli kansakoulu, keskikoulu ja lukio eli ylioppilaat. ( tietysti ammatilliset tutkinnot.)
Minä tiedän mitä meillä oli. Sinä et. End of.
No olen elänyt tuona aikana. Oppikouluissa käytiin keskikoulu ja saatiin keskikoulun todistus.
Mitään "on suorittanut oppikoulun" todistuksia ei ole olemassakaan. Jos et laita kuvaa semmoisesta
No hienoa, mutta et sinä silti tiedä, millaisia ratkaisuja minun kotipaikkakunnallani ja naapurikunnissa ja -kaupungeissa oli tai ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
No olihan nuo "kokeilukeskikoulut "uusi juttu.
Kai niihin mentiin 11-12-vuotiaina eikä kansakoulun jatkeena?
Tämä menee nyt tosi sekavaksi. Kunnalliset keskikoulut olivat uusi juttu siinä mielessä, että kunta kustansi ne koulut kuntansa oppilaille. Niihin mentiin tai pyrittiin neljän kansakouluvuoden jälkeen, ihan samalla tavalla kuin maan kaikkiin muihinkin keskikouluihin.
Siellä oppikoulussakin oli vielä kaikenlaista säätöä:
- Ko kaupungissa asuville ruoka oli ilmaista, mutta kirjat maksoivat.
- Ko kaupungin maalaiskunnasta tuleville se oma maalaiskunta korvasi puolet matkakuluista ja puolet kouluruokakuluista.
- Muista ympäröivistä kunnista tulevat maksoivat itse kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
No olihan nuo "kokeilukeskikoulut "uusi juttu.
Kai niihin mentiin 11-12-vuotiaina eikä kansakoulun jatkeena?
Tämä menee nyt tosi sekavaksi. Kunnalliset keskikoulut olivat uusi juttu siinä mielessä, että kunta kustansi ne koulut kuntansa oppilaille. Niihin mentiin tai pyrittiin neljän kansakouluvuoden jälkeen, ihan samalla tavalla kuin maan kaikkiin muihinkin keskikouluihin.
Ja edelleen meidän kunnan ja naapurikunnan kokeelliseen keskikouluun EI OLLUT PÄÄSYKOETTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut vain ja ainoastaan omasta koulustani.
Etkä ole! Vertaat kaikkia kunnallisia keskikouluja ihan samassa nipussa.
"Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.
Jotkuthan puhekielessäkin puhuivat erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun. Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa."
Sinä vastaat: "Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. "
Olen joka olen tuon lainaamasi kirjoittanut. En ole puhunut mistään 5, 33 lukioista.
Nää lainaukset ei kyllä toimi. Käytännön puheissa keskikoulu ja oppikoulu olivat ihan synonyymit, samalla bussilla 12-vuotiaat menivät samaan luokkahuoneeseen vaikka toisen kotona puhuttiin keskikoulusta, tlisen oppikoulusta.
No meillä ei ollut. Kahden kunnan yhteinen kokeellinen keskikoulu toisen kunnan kirkonkylällä oli keskikoulu. Läheisen kaupungin lyseon luokat 1-5 oli oppikoulu. Eka ilmainen kaikille avoin ilman pääsykoetta, toka maksullinen pääsykokeellinen.
Ihan kuule saivat sieltä kaupungin koulustakin keskikoulun päästötodistuksen viis vuotta käytyään.
Semmoista tutkintoa ei suomessa ole kuin oppikoulu. Eikä todistuksia, on käynyt oppikoulun .
Oli kansakoulu, keskikoulu ja lukio eli ylioppilaat. ( tietysti ammatilliset tutkinnot.)
Minä tiedän mitä meillä oli. Sinä et. End of.
No olen elänyt tuona aikana. Oppikouluissa käytiin keskikoulu ja saatiin keskikoulun todistus.
Mitään "on suorittanut oppikoulun" todistuksia ei ole olemassakaan. Jos et laita kuvaa semmoisesta
No hienoa, mutta et sinä silti tiedä, millaisia ratkaisuja minun kotipaikkakunnallani ja naapurikunnissa ja -kaupungeissa oli tai ei ollut.
No jos sinulla on todistus oppikoulun käymisestä olkoon niin. Ja haluat ettei oppikoulussasi ollut keskikoulun oppimäärää. Ei se minua kiinnosta loppujen lopulta.
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut vain ja ainoastaan omasta koulustani.
Etkä ole! Vertaat kaikkia kunnallisia keskikouluja ihan samassa nipussa.
"Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.
Jotkuthan puhekielessäkin puhuivat erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun. Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa."
Sinä vastaat: "Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. "
Olen joka olen tuon lainaamasi kirjoittanut. En ole puhunut mistään 5, 33 lukioista.
Nää lainaukset ei kyllä toimi. Käytännön puheissa keskikoulu ja oppikoulu olivat ihan synonyymit, samalla bussilla 12-vuotiaat menivät samaan luokkahuoneeseen vaikka toisen kotona puhuttiin keskikoulusta, tlisen oppikoulusta.
No meillä ei ollut. Kahden kunnan yhteinen kokeellinen keskikoulu toisen kunnan kirkonkylällä oli keskikoulu. Läheisen kaupungin lyseon luokat 1-5 oli oppikoulu. Eka ilmainen kaikille avoin ilman pääsykoetta, toka maksullinen pääsykokeellinen.
Ihan kuule saivat sieltä kaupungin koulustakin keskikoulun päästötodistuksen viis vuotta käytyään.
Semmoista tutkintoa ei suomessa ole kuin oppikoulu. Eikä todistuksia, on käynyt oppikoulun .
Oli kansakoulu, keskikoulu ja lukio eli ylioppilaat. ( tietysti ammatilliset tutkinnot.)
Minä tiedän mitä meillä oli. Sinä et. End of.
No olen elänyt tuona aikana. Oppikouluissa käytiin keskikoulu ja saatiin keskikoulun todistus.
Mitään "on suorittanut oppikoulun" todistuksia ei ole olemassakaan. Jos et laita kuvaa semmoisesta
No hienoa, mutta et sinä silti tiedä, millaisia ratkaisuja minun kotipaikkakunnallani ja naapurikunnissa ja -kaupungeissa oli tai ei ollut.
No jos sinulla on todistus oppikoulun käymisestä olkoon niin. Ja haluat ettei oppikoulussasi ollut keskikoulun oppimäärää. Ei se minua kiinnosta loppujen lopulta.
En ole väittänyt käyneeni oppikoulua, joten luonnollisestikaan ei minulla sellaista todistusta ole. Kerroin että VELJENI kävi sen oppikoulun. Hänen todistuksiaan minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut vain ja ainoastaan omasta koulustani.
Etkä ole! Vertaat kaikkia kunnallisia keskikouluja ihan samassa nipussa.
"Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.
Jotkuthan puhekielessäkin puhuivat erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun. Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa."
Sinä vastaat: "Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. "
Olen joka olen tuon lainaamasi kirjoittanut. En ole puhunut mistään 5, 33 lukioista.
Nää lainaukset ei kyllä toimi. Käytännön puheissa keskikoulu ja oppikoulu olivat ihan synonyymit, samalla bussilla 12-vuotiaat menivät samaan luokkahuoneeseen vaikka toisen kotona puhuttiin keskikoulusta, tlisen oppikoulusta.
No meillä ei ollut. Kahden kunnan yhteinen kokeellinen keskikoulu toisen kunnan kirkonkylällä oli keskikoulu. Läheisen kaupungin lyseon luokat 1-5 oli oppikoulu. Eka ilmainen kaikille avoin ilman pääsykoetta, toka maksullinen pääsykokeellinen.
Ihan kuule saivat sieltä kaupungin koulustakin keskikoulun päästötodistuksen viis vuotta käytyään.
Semmoista tutkintoa ei suomessa ole kuin oppikoulu. Eikä todistuksia, on käynyt oppikoulun .
Oli kansakoulu, keskikoulu ja lukio eli ylioppilaat. ( tietysti ammatilliset tutkinnot.)
Minä tiedän mitä meillä oli. Sinä et. End of.
No olen elänyt tuona aikana. Oppikouluissa käytiin keskikoulu ja saatiin keskikoulun todistus.
Mitään "on suorittanut oppikoulun" todistuksia ei ole olemassakaan. Jos et laita kuvaa semmoisesta
Ja minä olen käynyt jopa vänkääjän erikseen nimeämää keskikoulua. Tiedän ihan tarkkaaan todeksi tuon minua edellisen kirjoittajan "Oppikouluissa käytiin keskikoulu ja saatiin keskikoulun todistus." Lisäksi sitä oppikoulua oli myös lukio, mutta sitä ei tietenkään ollut pakko käydä.
Keskikoulu oli aina samalla siis oppikoulua, mutta oppikoulu ei ollut pelkkä keskikoulu, vaan siihen samaan kokonaisuuten kuuluu lukio, kävi sen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
Kansakoulun jatke?
Niin. Yksi kokeellisten keskikoulujen tehtävä oli testata, miten yleissivistävä keskikoulu voitaisiin yhdistää osaksi kunnallista kansakoulujärjestelmää.
Niin siis siirtää peruskoulutus julkisen puolen hoidettavaksi pois yksityisiltä yhdistyksiltä joiden hallussa oppikoulut ( keskikoulu +lukiot) olivat.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Kansakoulu oli aikanasi 8 vuotta. Kunnasta riippuen 1 tai 2 viimeistä vuotta kansalaiskoulua. Kansakoulun päättäneet olivat siis 15-vuotiaita.
Pyrittiinhän oppikouluunkin joskus vasta viidenneltä, joku ehkä kuudenneltakin jos ei onnistunut edellisinä vuosina.
En oikeen usko että joku kansakolun päästötodistus kädessä olisi tullut ( tai edes päässyt) siihen ilmaiseen keskikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
Kansakoulun jatke?
Niin. Yksi kokeellisten keskikoulujen tehtävä oli testata, miten yleissivistävä keskikoulu voitaisiin yhdistää osaksi kunnallista kansakoulujärjestelmää.
Niin siis siirtää peruskoulutus julkisen puolen hoidettavaksi pois yksityisiltä yhdistyksiltä joiden hallussa oppikoulut ( keskikoulu +lukiot) olivat.
Niin, eli siinä vaiheessa sitten niissä KOKEELLISISSA kouluissa TESTATTIIN. Ei ne kaikki välttämättä samalla tavalla testanneet tai edes toimineet.
Kunnat säätivät eri lailla eri asioita omasta tilanteestaan riippuen ja lähtien.
Minun kotikunnallani sattui olemaan naapurissa myös se oppikoululleni kaupunki. Kaikilla ei varmasti sattunut.
Minun kotikunnallani oli myös poikkeuksellisen pitkät kouluperinteet erilaisista historiallisista syistä. Kaikilla ei varmasti ollut.
Minun kotikunnallani oli kaikenlaista yhteistä palveluviritelmää eri naapurikuntien kanssa. Kaikilla ei varmasti ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
Kansakoulun jatke?
Niin. Yksi kokeellisten keskikoulujen tehtävä oli testata, miten yleissivistävä keskikoulu voitaisiin yhdistää osaksi kunnallista kansakoulujärjestelmää.
Niin, mikä mielestäsi on tuossaa ongelma? Kansakoulujärjestelmä: kansakoulu luokat 1 - 6, kansalaiskoulu 7 - 8 (9)
Aiemmin piti pyrkiä maksulliseen keskikouluun neljännen kansakoululuokan jälkeen jos halusi oppikoulun käydä, mutta nyt kokeiltiin miten se keskikoulu toimi maksuttomana. Mutta edelleen sinne piti pyrkiä eli oli tietty perusvaatimus oppilaille. Oppilaille oli siis kaksi kouluviikseä mistä valita, vaikka ensimmäiset neljä vuotta käytiin samaa kansakoulua. Toisessa opeteltiin vähemmän kieliä ja teoreettisia asioita (kansa- ja kansalaiskoulu), toisessa oli niitä kieliä, vaikeampaa matikkaa jne.
P.S. Oli meillä mahdollista lukea myös latinaa.
Jotenkin surullista kun eläkeiän kynnyksellä 10 kieltä osaavana maisterina suret vielä heikkotasoiseksi kokemaasi keskikoulua. Hyvinhän olet pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
Kansakoulun jatke?
Niin. Yksi kokeellisten keskikoulujen tehtävä oli testata, miten yleissivistävä keskikoulu voitaisiin yhdistää osaksi kunnallista kansakoulujärjestelmää.
Niin, mikä mielestäsi on tuossaa ongelma? Kansakoulujärjestelmä: kansakoulu luokat 1 - 6, kansalaiskoulu 7 - 8 (9)
Aiemmin piti pyrkiä maksulliseen keskikouluun neljännen kansakoululuokan jälkeen jos halusi oppikoulun käydä, mutta nyt kokeiltiin miten se keskikoulu toimi maksuttomana. Mutta edelleen sinne piti pyrkiä eli oli tietty perusvaatimus oppilaille. Oppilaille oli siis kaksi kouluviikseä mistä valita, vaikka ensimmäiset neljä vuotta käytiin samaa kansakoulua. Toisessa opeteltiin vähemmän kieliä ja teoreettisia asioita (kansa- ja kansalaiskoulu), toisessa oli niitä kieliä, vaikeampaa matikkaa jne.
P.S. Oli meillä mahdollista lukea myös latinaa.
Meillä oli kolme väylää:
-kansalaiskoulu eli muutama lisäluokka kansakoulussa
- maksuton pääsykokeeton keskikoulu naapurikunnassa kuntayhteistyönä
- naapurikaupungin pääsykokeellinen oppikoulu, jonne piti maksaa matkat, kirjat ja ruoka
487
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
No olihan nuo "kokeilukeskikoulut "uusi juttu.
Kai niihin mentiin 11-12-vuotiaina eikä kansakoulun jatkeena?
Tämä menee nyt tosi sekavaksi. Kunnalliset keskikoulut olivat uusi juttu siinä mielessä, että kunta kustansi ne koulut kuntansa oppilaille. Niihin mentiin tai pyrittiin neljän kansakouluvuoden jälkeen, ihan samalla tavalla kuin maan kaikkiin muihinkin keskikouluihin.
Ja edelleen meidän kunnan ja naapurikunnan kokeelliseen keskikouluun EI OLLUT PÄÄSYKOETTA.
Edelleen sellaista "kokeellista" keskikoulua ei ole edes ollut olemassa. Olet kyllä sitkeä inttäjä.
Mitä ne muut koululaiset teki, jotka ei siis menneet keskikouluun? Miten se valinta suoitettiin? Ihan aikuistn oikeasti en ole kuullut yhdestäkään keskikoulusta Suomessa mihin ei ollut pääsykoetta. Jos se koulu oli siihen aikaan kokeilu peruskoulu, sinne ei pyritty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.
En usko tuota. Ensinnäkin miten se heikko oppiaines olisi edes päässyt sisään, keskikouluun mentiin aina pääsykokeiden kautta. Kunta ei missään tapauksessa olisi myöskään maksanut osaa oppilaista mihinkään muuhun kuntaan kouluun, jos siis omassa kunnassa on ollut maksuton kunnallinen keskikoulu. Omalla paikkakunnallani ei ainakaan ollut yhtään alakoulun oppilasta, joka olisi muualle keskikouluun lähtenyt. Lukioon piti tietysti ensin mennä muualle, kunnes paikkakunnalle tuli oma lukio.
Kyseiseen kokeelliseen keskikouluun ei ollut pääsykoetta. Sinne pääsi ihan kaikki halukkaat lapset noiden kahden kunnan alueelta.
Se ei kuitenkaan korvannut kansakoulua ja sinne mentiin 11-vuotiaina? Jos ei korvannut kansakoulua eli ollut jo peruskoulun esiaste en usko että sinne nyt kaikkein heikkotasoisemmat tuli. Siihen aikaanhan oli vielä ehdot ja luokalle jääntikin.
Kyseenalaistan vähän sikäli muistikuviasi että olit lapsi. Ja koska se oli uusi juttu oli se "kaupungin oppikoulu" se jota arvostettiin. jonne meni varakkaat.
Varmaan joku yleinen mielipide jätti alemmuudentunnetta. Tässä käyn maksutonta koulua kuntakeskuksessa enkä kaupungin vanhassa yksityisessä oppikoulussa
En saa mitään selvää koko kirjoituksesta. Mikä ihmeen uusi juttu?? Kuten linkissäni kerrottiin kunnallinen keskikoulu saattoi olla myös kansakoulun jatke.
No olihan nuo "kokeilukeskikoulut "uusi juttu.
Kai niihin mentiin 11-12-vuotiaina eikä kansakoulun jatkeena?
Tämä menee nyt tosi sekavaksi. Kunnalliset keskikoulut olivat uusi juttu siinä mielessä, että kunta kustansi ne koulut kuntansa oppilaille. Niihin mentiin tai pyrittiin neljän kansakouluvuoden jälkeen, ihan samalla tavalla kuin maan kaikkiin muihinkin keskikouluihin.
Ja edelleen meidän kunnan ja naapurikunnan kokeelliseen keskikouluun EI OLLUT PÄÄSYKOETTA.
Edelleen sellaista "kokeellista" keskikoulua ei ole edes ollut olemassa. Olet kyllä sitkeä inttäjä.
Mitä ne muut koululaiset teki, jotka ei siis menneet keskikouluun? Miten se valinta suoitettiin? Ihan aikuistn oikeasti en ole kuullut yhdestäkään keskikoulusta Suomessa mihin ei ollut pääsykoetta. Jos se koulu oli siihen aikaan kokeilu peruskoulu, sinne ei pyritty.
Meillä oli kolme väylää:
-kansalaiskoulu eli muutama lisäluokka kansakoulussa
- maksuton pääsykokeeton keskikoulu naapurikunnassa kuntayhteistyönä
- naapurikaupungin pääsykokeellinen oppikoulu, jonne piti maksaa matkat, kirjat ja ruoka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut vain ja ainoastaan omasta koulustani.
Etkä ole! Vertaat kaikkia kunnallisia keskikouluja ihan samassa nipussa.
"Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.
Jotkuthan puhekielessäkin puhuivat erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun. Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa."
Sinä vastaat: "Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. "
Olen joka olen tuon lainaamasi kirjoittanut. En ole puhunut mistään 5, 33 lukioista.
Nää lainaukset ei kyllä toimi. Käytännön puheissa keskikoulu ja oppikoulu olivat ihan synonyymit, samalla bussilla 12-vuotiaat menivät samaan luokkahuoneeseen vaikka toisen kotona puhuttiin keskikoulusta, tlisen oppikoulusta.
No meillä ei ollut. Kahden kunnan yhteinen kokeellinen keskikoulu toisen kunnan kirkonkylällä oli keskikoulu. Läheisen kaupungin lyseon luokat 1-5 oli oppikoulu. Eka ilmainen kaikille avoin ilman pääsykoetta, toka maksullinen pääsykokeellinen.
Ihan kuule saivat sieltä kaupungin koulustakin keskikoulun päästötodistuksen viis vuotta käytyään.
Semmoista tutkintoa ei suomessa ole kuin oppikoulu. Eikä todistuksia, on käynyt oppikoulun .
Oli kansakoulu, keskikoulu ja lukio eli ylioppilaat. ( tietysti ammatilliset tutkinnot.)
Minä tiedän mitä meillä oli. Sinä et. End of.
No olen elänyt tuona aikana. Oppikouluissa käytiin keskikoulu ja saatiin keskikoulun todistus.
Mitään "on suorittanut oppikoulun" todistuksia ei ole olemassakaan. Jos et laita kuvaa semmoisesta
No hienoa, mutta et sinä silti tiedä, millaisia ratkaisuja minun kotipaikkakunnallani ja naapurikunnissa ja -kaupungeissa oli tai ei ollut.
Suomessa oli vain kansakoulu (+ kansalaiskoulu osana sitä) - oppikoulu ja myöhemmin peruskoulu. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole ollut. Yksittäiset keskikoulut eivät ole koskaan olleet tuon systeemin ulkopuolella, ne ovat AINA olleet osa oppikoulujärjestelmää. Miten ihmeessä tämä voi olla näin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut vain ja ainoastaan omasta koulustani.
Etkä ole! Vertaat kaikkia kunnallisia keskikouluja ihan samassa nipussa.
"Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen keskikoulu antoi maksutta saman oppimäärän kuin oppikoulut 5 ensimmäistä vuotta.
Jotkuthan puhekielessäkin puhuivat erilailla, toinen naapuri sanoi että pantiin tyttö keskikouluun, toinen kehaisi meidän tyttö pääsi oppikouluun. Ja ihan luokkakavereina olivat molemmat samassa koulussa."
Sinä vastaat: "Käytännössä ero on sama kuin se että joku opiskelee 5,33 rajan lukiossa ja toinen Ressun lukiossa. "
Olen joka olen tuon lainaamasi kirjoittanut. En ole puhunut mistään 5, 33 lukioista.
Nää lainaukset ei kyllä toimi. Käytännön puheissa keskikoulu ja oppikoulu olivat ihan synonyymit, samalla bussilla 12-vuotiaat menivät samaan luokkahuoneeseen vaikka toisen kotona puhuttiin keskikoulusta, tlisen oppikoulusta.
No meillä ei ollut. Kahden kunnan yhteinen kokeellinen keskikoulu toisen kunnan kirkonkylällä oli keskikoulu. Läheisen kaupungin lyseon luokat 1-5 oli oppikoulu. Eka ilmainen kaikille avoin ilman pääsykoetta, toka maksullinen pääsykokeellinen.
Ihan kuule saivat sieltä kaupungin koulustakin keskikoulun päästötodistuksen viis vuotta käytyään.
Semmoista tutkintoa ei suomessa ole kuin oppikoulu. Eikä todistuksia, on käynyt oppikoulun .
Oli kansakoulu, keskikoulu ja lukio eli ylioppilaat. ( tietysti ammatilliset tutkinnot.)
Minä tiedän mitä meillä oli. Sinä et. End of.
No olen elänyt tuona aikana. Oppikouluissa käytiin keskikoulu ja saatiin keskikoulun todistus.
Mitään "on suorittanut oppikoulun" todistuksia ei ole olemassakaan. Jos et laita kuvaa semmoisesta
No hienoa, mutta et sinä silti tiedä, millaisia ratkaisuja minun kotipaikkakunnallani ja naapurikunnissa ja -kaupungeissa oli tai ei ollut.
No jos sinulla on todistus oppikoulun käymisestä olkoon niin. Ja haluat ettei oppikoulussasi ollut keskikoulun oppimäärää. Ei se minua kiinnosta loppujen lopulta.
Olisi varmaan aika karua huomata tässä vaiheeessa, että on ollut sille veljelle 56 vuottaa ihan turhaan kateellinen. Molemmat ovat käyneet sen oppikoulun loppuviimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Niin. Yksi kokeellisten keskikoulujen tehtävä oli testata, miten yleissivistävä keskikoulu voitaisiin yhdistää osaksi kunnallista kansakoulujärjestelmää.