Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

 

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

 

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

 

Kommentit (2901)

Vierailija
2721/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Ihan tuossa sun omassa lainauksessa sanotaan, että se oli osa oppikoulukokonaisuutta.

Ja alle selitin, että VAIKKA SEN OLISI PITÄNYT VASTATA KAIKKEA OPPIKOULUSSA, EI SE KÄYTÄNNÖSSÄ ONNISTUNUT. Onhan sitä nykyäänkin kouluja, joissa kaikki ei onnistu, vaikka pitäisi. Mikä se oli se helsinkiläinen koulukin, joka ei ollut vuosikausiin tarjonnut oppilailleen lainkaan uimaopetusta, vaikka kuinka pitäisi.

 

Mitä ammattitaidottomampaa porukkaa tuollaista on tekemässä, sitä kauemmas tupataan tavoitteista jäädä.

Vierailija
2722/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin se emännöiminen perhe päivällisillä juhlapyhinä on erittäin tärkeä osa isovanhemmuutta. Toisille lapsiperheille se sopii ja on helpotus, kun ei tarvitse itse laittaa. 

Toisille lapsiperheille se on rasitus lähteä aina juhlapyhinä erikseen mummolaan, vaikka haluttaisiin rauhoittua ja levätä kotona. Haluttaisiin käydä muulloin kun juhlapyhinä ja tästä taas isovanhempi vetää herneen nenäänsä. 

Auttamisen tavat ja tukiverkkoilu tuottaa kaikenlaista skismaa muutenkin, mutta sellaista elämä on, kun ei olla kaikki samasta puusta veistettyjä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2723/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni teki aikoinaan varmaankin viisaan ratkaisun. Meitä oli tuvallinen ja vähän kamariinkin lapsia ja oltiin kaikki aika hyväoppisia. Yhtä minua vanhempaa sisarusta opettaja kävi oikein kotona puhumassa että tuo  Kaarina oppikouluun. Isä oli sanonut  että kun osa jo työssä ja tuossa noita pienempiä hän ei pysty kaikkia laittamaan kaupunkiin kouluja käymään.  Tasapuolisesti ei sitten vain yhtä.

Oppikoulu olisi edellyttänyt koulukaupungissa asumista.

Vierailija
2724/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Vierailija
2725/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Vierailija
2726/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonkun täytyy erikseen tehdä Google-hakuja itselleen ventovieraan ihmisen vanhasta koulusta? Onko vähän köyhä elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2727/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus uuvuttaa äidit.

Vierailija
2728/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2729/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun täytyy erikseen tehdä Google-hakuja itselleen ventovieraan ihmisen vanhasta koulusta? Onko vähän köyhä elämä.

Tämä rupesi kiinnostamaan kun en ole tuollaisista kokeellisista keskikouluista koskaan kuullut, eikä näköjään ole kuullut kukaan muukaan. Minulle on aivan se ja sama mitä koulua sinä olet käynyt.

Vierailija
2730/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2731/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nykyihmisiä 😂 kun ollaan mukamas "uupuneita". Mutta kysymys kuuluu kuinka he uupuvat? Aikaa on silti Netflixin katseluun sekä somettamiseen. Miten fyysistä ei enää jakseta tehdä, kun koneet tekee niiden puolesta kaiken ja silti uuvutaan...

Omassa lapsuudessa piti kaikki tehdä ihan itse alusta loppuun, ei ollut tiskikoneita, pyykinpesukoneita ym. mukavuuksia. N64

Vierailija
2732/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Jos niistä saatiin keskikoulun todistus ja oikeus hakea lukioon silloin ne olivat keskikouluja.

Muistan kyllä kuulleeni noista kunnallisista keskikouluista kun olin jo ohi kouluiän. Niitä oli joillain paikkakunnilla, ei suinkaan ympäri Suomen.

Itse tiesin vain yksityisistä oppikouluista. Ja helsinkiläislapset uimakoulussa normaalikoulusta. Silloin kuuntelin suu auki, mikä se on. Nyttemmin sitten lapsenlasten peruskoulu oli normaalikoulu. Siitä siirtyivät "merkkilukioihin." 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2733/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Jos niistä saatiin keskikoulun todistus ja oikeus hakea lukioon silloin ne olivat keskikouluja.

Muistan kyllä kuulleeni noista kunnallisista keskikouluista kun olin jo ohi kouluiän. Niitä oli joillain paikkakunnilla, ei suinkaan ympäri Suomen.

Itse tiesin vain yksityisistä oppikouluista. Ja helsinkiläislapset uimakoulussa normaalikoulusta. Silloin kuuntelin suu auki, mikä se on. Nyttemmin sitten lapsenlasten peruskoulu oli normaalikoulu. Siitä siirtyivät "merkkilukioihin." 

Nimitys normaalikoulu juontaa juurensa latinan sanasta norma ja ranskan kielen sanasta normale. Nimi viittaa normin antamiseen eli toimintaan mallina ja ohjenuorana muille kouluille.

 

Niissähän opettajat auskultoivat suorittaessaan pedagogisia opintojaan.

Vierailija
2734/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Tuossa siis kerrotaan kunnallisten keskikoulujen kokeilusta ja tulosta Suomen. Nissä oli tasan ja tarkkaan sama opetussuunnitelma kuin muissa sen ajan keskikouluissa. Niinhän tuossa sinunkin tekstissässi sanotaan: "Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa."Olen sattumoisin käynyt juurikin yhtä listalla olevaa kunnallista keskikoulua. Ne siis perustettiin kuntalaisten aloitteesta 1945. Omat isoisäni ja isoisäni-isä olivat omalla paikkakunnalla puuhamiehinä, oli toki tietysti muitakin. Kunnanisät halusivat siis tarjota fiksuille köyhille oppilaille ilmaisen  keskikoulun. Toki varakkaaamman väen lapset kävivät ihan samaa koulua.  Ensin piti ottaa omat eväät, mutta myöhemmin siihen kouluun sisältyi kouluruokakin. Mitään "kokeellisia" keskikouluja ne eivät siis opetuksen suhteeen olleet, eikä opetus ollut mitenkään huonoa kuten väität. Lukio meille tuli kuntaan 1959, siihen asti lukioon piti mennä muualle. Muistaakseni lukion perusti jonkinlainen kannatusyhdistys, mutta en ole siittä varma. Parhaita lukioita lukiovertailussa se on kuitenkin maassa edelleen.

 

Osa näistä kunnallisista keskikouluista (jotka olivat siis myös oppikoulun osia), oli jatkossa ensimmäisiä peruskoulun kokeilukouluja. Syynä, että maksuttomasta keskikoulusta oli helpompi askel siirtyä maksuttomaan peruskouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2735/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Tuossa siis kerrotaan kunnallisten keskikoulujen kokeilusta ja tulosta Suomen. Nissä oli tasan ja tarkkaan sama opetussuunnitelma kuin muissa sen ajan keskikouluissa. Niinhän tuossa sinunkin tekstissässi sanotaan: "Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa."Olen sattumoisin käynyt juurikin yhtä listalla olevaa kunnallista keskikoulua. Ne siis perustettiin kuntalaisten aloitteesta 1945. Omat isoisäni ja isoisäni-isä olivat omalla paikkakunnalla puuhamiehinä, oli toki tietysti muitakin. Kunnanisät halusivat siis tarjota fiksuille köyhille oppilaille ilmaisen  keskikoulun. Toki varakkaaamman väen lapset kävivät ihan samaa koulua.  Ensin piti ottaa omat eväät, mutta myöhemmin siihen kouluun sisältyi kouluruokakin. Mitään "kokeellisia" keskikouluja ne eivät siis opetuksen suhteeen olleet, eikä opetus ollut mitenkään huonoa kuten väität. Lukio meille tuli kuntaan 1959, siihen asti lukioon piti mennä muualle. Muistaakseni lukion perusti jonkinlainen kannatusyhdistys, mutta en ole siittä varma. Parhaita lukioita lukiovertailussa se on kuitenkin maassa edelleen.

 

Osa näistä kunnallisista keskikouluista (jotka olivat siis myös oppikoulun osia), oli jatkossa ensimmäisiä peruskoulun kokeilukouluja. Syynä, että maksuttomasta keskikoulusta oli helpompi askel siirtyä maksuttomaan peruskouluun.

SOVELTAEN. Ja kuten totesin, ei se aina myöskään onnistunut - kuten ei nykyäänkään aina onnistu.

Vierailija
2736/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Tuossa siis kerrotaan kunnallisten keskikoulujen kokeilusta ja tulosta Suomen. Nissä oli tasan ja tarkkaan sama opetussuunnitelma kuin muissa sen ajan keskikouluissa. Niinhän tuossa sinunkin tekstissässi sanotaan: "Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa."Olen sattumoisin käynyt juurikin yhtä listalla olevaa kunnallista keskikoulua. Ne siis perustettiin kuntalaisten aloitteesta 1945. Omat isoisäni ja isoisäni-isä olivat omalla paikkakunnalla puuhamiehinä, oli toki tietysti muitakin. Kunnanisät halusivat siis tarjota fiksuille köyhille oppilaille ilmaisen  keskikoulun. Toki varakkaaamman väen lapset kävivät ihan samaa koulua.  Ensin piti ottaa omat eväät, mutta myöhemmin siihen kouluun sisältyi kouluruokakin. Mitään "kokeellisia" keskikouluja ne eivät siis opetuksen suhteeen olleet, eikä opetus ollut mitenkään huonoa kuten väität. Lukio meille tuli kuntaan 1959, siihen asti lukioon piti mennä muualle. Muistaakseni lukion perusti jonkinlainen kannatusyhdistys, mutta en ole siittä varma. Parhaita lukioita lukiovertailussa se on kuitenkin maassa edelleen.

 

Osa näistä kunnallisista keskikouluista (jotka olivat siis myös oppikoulun osia), oli jatkossa ensimmäisiä peruskoulun kokeilukouluja. Syynä, että maksuttomasta keskikoulusta oli helpompi askel siirtyä maksuttomaan peruskouluun.

Niin, sinä kerrot jostakin koulusta. Minä kerron toisesta koulusta. Emme puhu samasta koulusta.


Minun koulussani oli heikkotasoista opetusta paljon ja myös sisällöistä nipistettiin.


Minä en ole yleistänyt omaa kouluani koskevia tietoja koskemaan muita.

Vierailija
2737/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Tuossa siis kerrotaan kunnallisten keskikoulujen kokeilusta ja tulosta Suomen. Nissä oli tasan ja tarkkaan sama opetussuunnitelma kuin muissa sen ajan keskikouluissa. Niinhän tuossa sinunkin tekstissässi sanotaan: "Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa."Olen sattumoisin käynyt juurikin yhtä listalla olevaa kunnallista keskikoulua. Ne siis perustettiin kuntalaisten aloitteesta 1945. Omat isoisäni ja isoisäni-isä olivat omalla paikkakunnalla puuhamiehinä, oli toki tietysti muitakin. Kunnanisät halusivat siis tarjota fiksuille köyhille oppilaille ilmaisen  keskikoulun. Toki varakkaaamman väen lapset kävivät ihan samaa koulua.  Ensin piti ottaa omat eväät, mutta myöhemmin siihen kouluun sisältyi kouluruokakin. Mitään "kokeellisia" keskikouluja ne eivät siis opetuksen suhteeen olleet, eikä opetus ollut mitenkään huonoa kuten väität. Lukio meille tuli kuntaan 1959, siihen asti lukioon piti mennä muualle. Muistaakseni lukion perusti jonkinlainen kannatusyhdistys, mutta en ole siittä varma. Parhaita lukioita lukiovertailussa se on kuitenkin maassa edelleen.

 

Osa näistä kunnallisista keskikouluista (jotka olivat siis myös oppikoulun osia), oli jatkossa ensimmäisiä peruskoulun kokeilukouluja. Syynä, että maksuttomasta keskikoulusta oli helpompi askel siirtyä maksuttomaan peruskouluun.

SOVELTAEN. Ja kuten totesin, ei se aina myöskään onnistunut - kuten ei nykyäänkään aina onnistu.

Ja edelleen, koska olen itse käynyt yhtä noista listan kouluista, tiedän ihan varmasti, että se keskikoulu oli osa oppikoulua. Se oli oppikoulun osa niin kauan kunnes muuttui kokeiluperuskouluksi ja pelkäksi peruskouluksi lopulta.

Vierailija
2738/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koulussani oli myös se paikkakunnan heikko oppilasaines koska ne valopäät yleensä meni sinne oppikouluun. Joko koti maksoi tai sitten jopa kunta tai joku järjestö sponssasi.

Vierailija
2739/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten korkeasti koulutetulle voi olla oman nuoruutensa koulusysteemit vaikeasti käsitettäviä.  Keskikoulu = osa oppikoulukokonaisuutta.

Koska se oli kokeellinen keskikoulu:

 

Kokeellinen keskikoulu oli oppi- ja opetussuunnitelmaltaan osa oppikoulukokonaisuutta, mutta hallinnollisesti ja taloudellisesti se kuului kansakoulujärjestelmään.

 

Kokeellisuuden takia myös se opetuksen taso ja laajuus oli vielä kokeilussa, ja vaikka sen olisi pitänyt vastata kaikessa oppikoulua, ei se käytännössä ihan onnistunut, koska se oli kokeilu. Siellä oli myös todella huonot opettajat, eivät siis olleet mitään opettajia kaikki ollenkaan, vaan kunnanjohtajan siskonpoikaa jne. Se oli KOKEILU, leikittiin koulua.

Google-haulla tai kysyttäessä AI:lta ei löydy mitään tietoaa mistään mystisestä Suomessa olleesta oppikoululaitokseen kuulumattomasta kokeellisestä keskikoulusta. Tuo sinun tummennettu kohtasi vie ilmeisesti jollekin journalistisivulle, mihin ei pääse. Mutta mitään sinne päinkään ei löydy mistään netistä. Tiedän kyllä, että tuohon aikaan osa keskikouluista muuttui kokeiluperuskouluiksi. Oli siis ensimmäisiä versioita peruskoulusta ja niissä saattoi opetus olla ihan erilaista kuin samaan aikaan keskikouluissa. Sitäkään en ymmärrä mitä järkeä tuohon aikaan edes olisi ollut pykätä joku kokeellinen keskikoulu kun kuitenkin oltiin juuri siirtymässä peruskouluun. 

Peruskouluun Suomessa alettiin siirtyä 1972. Siirtyminen alkoi pohjoisesta, Helsingissä viimeinen vuosiluokka, joka ei käynyt luokkaakaan peruskoulua oli 1961 syntyneet. Eli kyllä tuo minun mainitsemani kokeellinen keskikoulu oli olemassa vuosikaudet, koska sitä kävi jo nekin, jotka syntyivät vuonna 1950.

Peruskoulun ensimmäiset kokeilukoulut alkoivat jo 60-luvun puolella.  Niissä siis todella kokeiltiin erilaisia systeemejä. Eri kouluissa saattoi niilläkin olla keskenäänkin erilaiset järjestelyt.  Tuollaisia kokeilukouluja oli esimerkiksi Pirkkalassa, Luumäellä, Savonlinnassa, oli muitakin mutta nuo tulivat ensiksi mieleen. Näiden jälkeen sitten 1972 alkoi varsinainen pruskouluun siirttyminen vaiheittain.

 

Jos oli olemassa kokeellinen keskikoulu 1950 syntyneille, silloin sinne mentiin 1960. Se siis jatkui kymmenen vuotta? Missä ei ollut mitään järkeä kun suunnilleen samaan aikaan puuhattiin jo kokeellista peruskoulua. Joka tapauksessa jos tuollainen koulu oli olemassa, se on ollut osa oppikoulujärjstelmää, mikään muu ei ole mahdollista. Tai muussa tapauksessa  se oli jo peruskoulu.

Kokeelliset keskikoulut (usein kokeilukeskikoulut tai kunnalliset kokeilukeskikoulut) olivat Suomessa 1940-luvulta aina 1970-luvulle asti toimineita oppilaitoksia. Ne tasoittivat tietä tulevalle peruskoulu-uudistukselle. [1, 2, 3, 4]

 

Maksuton vaihtoehto: Kokeilujen avulla maaseudun ja vähävaraisten perheiden lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus teoreettisempaan keskikoulukoulutukseen ilman kalliita lukukausimaksuja tai pitkiä koulumatkoja kaupunkeihin.

 

Ensimmäiset kokeilut: Ensimmäiset kunnalliset keskikoulukokeilut käynnistyivät vuonna 1946 Jyväskylässä, Luumäellä ja Utajärvellä. [1]

 

Rakenne: Kokeilukoulut toimivat usein kunnallisen kansakoulun yhteydessä tai sen jatkona. Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa. [1, 2]

Tuossa siis kerrotaan kunnallisten keskikoulujen kokeilusta ja tulosta Suomen. Nissä oli tasan ja tarkkaan sama opetussuunnitelma kuin muissa sen ajan keskikouluissa. Niinhän tuossa sinunkin tekstissässi sanotaan: "Niissä noudatettiin soveltaen perinteisen oppikoulun opetussuunnitelmaa."Olen sattumoisin käynyt juurikin yhtä listalla olevaa kunnallista keskikoulua. Ne siis perustettiin kuntalaisten aloitteesta 1945. Omat isoisäni ja isoisäni-isä olivat omalla paikkakunnalla puuhamiehinä, oli toki tietysti muitakin. Kunnanisät halusivat siis tarjota fiksuille köyhille oppilaille ilmaisen  keskikoulun. Toki varakkaaamman väen lapset kävivät ihan samaa koulua.  Ensin piti ottaa omat eväät, mutta myöhemmin siihen kouluun sisältyi kouluruokakin. Mitään "kokeellisia" keskikouluja ne eivät siis opetuksen suhteeen olleet, eikä opetus ollut mitenkään huonoa kuten väität. Lukio meille tuli kuntaan 1959, siihen asti lukioon piti mennä muualle. Muistaakseni lukion perusti jonkinlainen kannatusyhdistys, mutta en ole siittä varma. Parhaita lukioita lukiovertailussa se on kuitenkin maassa edelleen.

 

Osa näistä kunnallisista keskikouluista (jotka olivat siis myös oppikoulun osia), oli jatkossa ensimmäisiä peruskoulun kokeilukouluja. Syynä, että maksuttomasta keskikoulusta oli helpompi askel siirtyä maksuttomaan peruskouluun.

Niin, sinä kerrot jostakin koulusta. Minä kerron toisesta koulusta. Emme puhu samasta koulusta.


Minun koulussani oli heikkotasoista opetusta paljon ja myös sisällöistä nipistettiin.


Minä en ole yleistänyt omaa kouluani koskevia tietoja koskemaan muita.

Olethan! Olet luokitellut ne kunnalliset keskikoulut vitosen kouluiksi kautta linjan.

Vierailija
2740/2901 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut vain ja ainoastaan omasta koulustani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan