Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a
Kommentit (2901)
Ja perustettiinkin jo sota-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista kun eläkeiän kynnyksellä 10 kieltä osaavana maisterina suret vielä heikkotasoiseksi kokemaasi keskikoulua. Hyvinhän olet pärjännyt.
Kyllä ja tosi surullista, että vasta tässä vaiheessa käy ilmi, että hän on käynyt oppikoulua ihan samalla tavalla kuin kadehtimansa veli. Aiheesta on kirjoittaja ollut kuitenkin katkera jo 56 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista kun eläkeiän kynnyksellä 10 kieltä osaavana maisterina suret vielä heikkotasoiseksi kokemaasi keskikoulua. Hyvinhän olet pärjännyt.
Kyllä ja tosi surullista, että vasta tässä vaiheessa käy ilmi, että hän on käynyt oppikoulua ihan samalla tavalla kuin kadehtimansa veli. Aiheesta on kirjoittaja ollut kuitenkin katkera jo 56 vuotta.
Olen köynyt kansakoulaitoksen alaisuudessa toimineen koekeskikoulun mistä ei ole 56 vuotta.
Sotketaan nyt vielä. Minun kotikunnassani oli oppikoulu, johon pyrittiin kansakoulun 4 luokan jälkeen. Ne jotka eivät pyrkineet, jatkoivat kansalaiskoulussa. Oppikoulussa oli aluksi luokat 1-5. Mutta sitten tuli peruskoulu, en tiedä oliko kuntani joku kokeilukunta. Minun olisi pitänyt aloittaa oppikoulun 3. luokalla, mutta luokasta tulikin peruskoulun 7a luokka. Kansalaiskoululaiset samasta ikäluokaata laitettiin tylysti 7b luokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.
Eli kunnallisessa hallinnossa koska perinteiset oppikoulut olivat kaikki yksityisiä. Jossain oli valtion kouluja.
Kun te oppikoululaiset lähditte neljänneltä luokalta ei kansakoulu siihen päättynyt muilta. He kävivät vielä kaksi vuotta kansakoulua ja sitten 2 vuotta kansalaiskoulua jolloin oppivelvollisuus täyttyi. N 15-vuotiaana.
Ja kansakoulu on kauan ollut 8-vuotinen. Selailin sisareni jäämistöä, s 1931, kyllä hänkin on käynyt 8 vuotta kansakoulua, ihan maalaiskunnassa.
Peruskoulun tulo oli aivan mainio asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.
Kansakoulu kesti 8 vuotta tai siihen kun täytti 16. ( jos jäi usein luokalleen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.Kansakoulu kesti 8 vuotta tai siihen kun täytti 16. ( jos jäi usein luokalleen)
Kansakoulu kesti neljä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.Kansakoulu kesti 8 vuotta tai siihen kun täytti 16. ( jos jäi usein luokalleen)
Kansakoulu kesti neljä vuotta.
Sinulla kun lähdit oppikouluun tai sinne koekeskikouluun, oli 4 vuotta kansakoulua.
Kyllä se kansakouluun jääneille oli kahdeksanvuotinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.
Nyt sinun maisterin kannattaisi hiukan opiskella tätä asiaa. Alkaa olla jo ihan yleeissivistyksen puutetta nuo kommenttisi.
"Vuonna 1921 tuli voimaan oppivelvollisuuslaki, jolloin kansakoulu muuttui kuusivuotiseksi. Kansalaiskoulu, puhekielessä myös jatkokoulu, oli Suomessa vuosina 1958–1977 toiminut kansakoulun jälkeen suoritettu, yleensä kaksivuotinen koulu, joka oli pakollinen niille, jotka eivät menneet kansakoulusta muuhun kouluun, kuten oppikouluun tai ammattikouluun. "
Oli siis ensin kuusivuotinen kansakoulu ja siihen päälle kahden tai kolmen vuoddeen kansalaiskoulu. Oppivelvolliuus oli siis kahdeksan vuotta, viimeinen vuosi kansalaiskoulussa oli vapaaehtoinen. Kansakoulu - kansalaiskoulusta pullahti siis ulos maksimissaan vain vuotta aiemmin kuin keskikoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.Kansakoulu kesti 8 vuotta tai siihen kun täytti 16. ( jos jäi usein luokalleen)
Kansakoulu kesti neljä vuotta.
Kansakoulu kesti kuusi vuotta. Oppikouluun haettiin neljännen luokan jälkeen, mutta ne, jotka eivät oppikouluun lähteneet, jatkoivat vielä kaksi vuotta kansakoulussa ja sen jälkeen siirtyivät kansalaiskouluun. Näin ainakin 70-luvun alussa meidän kunnassa, jossa ei ollut mitään koulukokeiluja.
Jossain kuulemma saattoi hakea ammattikouluun kansakoulun seitsemänneltä.
Itse kuitenkin muistan kuin eilisen päivän kun veljeni 1963 haki ammattikoulun metallilinjalle piti lähettää hakemus ja oikeaksi todistettu jäljennös kansakoulun päästötodistuksesta.
( olen häntä vanhempi, pukersin kauppaharjoittelijana ja iltakeskikoulua)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sinne läheisen kaupungin oppikouluun otettiin muuten myös ekalle luokalle oppilaita, jotka oli käyneet kansakoulun ja sen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua. Siellä siis saattoi olla oppilaina ekalla luokalla oppilainan 10-11-vuotiaita ja joukossa 12-13-vuotiaita.
Ennen keskikouluun, sinne kunnalliseenkin, saatettiin pyrkiä seuraavaana vuonna uudestaan jos ei ekana vuonna päässyt. Mutta tuota loppua en taas usko. Että oli käynyt kansakoulun kuusi luokkaa ja siihen päälle kaksi luokkaa kansalaiskoulua, silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Ei siinä vaiheessa enää kukaan keskikouluun pyrkinyt.
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.Kansakoulu kesti 8 vuotta tai siihen kun täytti 16. ( jos jäi usein luokalleen)
Kansakoulu kesti neljä vuotta.
Kansakoulu kesti kuusi vuotta. Oppikouluun haettiin neljännen luokan jälkeen, mutta ne, jotka eivät oppikouluun lähteneet, jatkoivat vielä kaksi vuotta kansakoulussa ja sen jälkeen siirtyivät kansalaiskouluun. Näin ainakin 70-luvun alussa meidän kunnassa, jossa ei ollut mitään koulukokeiluja.
Kansakoulun päästötodistusta ei saanut kun kansalaiskoulun käytyään. Se oli osa kansakoulua.
Ja silloin sanottiin päästötodistus.
Nyt löysin yhden jutun, tässä siitä muutamia otteita:
"Keskikoulun oppimäärien oli vastattava valtion keskikoulun oppimääriä."
"Kuhmon KKK:ssa noudatettiin valtion suomenkielisten 8-luok-kaisten yhteislyseoiden keskikouluasteelle vahvistettua lukusuunnitelmaa,"
https://journal.fi/koulujamenneisyys/article/view/99876/57484
Jutun kirjoittaja kirjoittaa koko ajan oppikoulumistoistaan eli hänkin kävi todella oppikoulua.
Mielenkiintoinn juttu, helppoa ei ol koululaisilla ollut. Kuuden oppilaan tyly kohtelu päättäjäisissä oli ihan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Ja perustettiinkin jo sota-aikana.
Näytti perustetun 1948, ei siis sota-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perustettiinkin jo sota-aikana.
Näytti perustetun 1948, ei siis sota-aikaan.
en tiedä mistä nyt puhut, ei ole 1948
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perustettiinkin jo sota-aikana.
Näytti perustetun 1948, ei siis sota-aikaan.
en tiedä mistä nyt puhut, ei ole 1948
Tuon linkkaamani jutun tekstissä sanottiin, ettei moisia kouluja ollut ennen vuotta 1948.
Olet kyllä tosi vanha jos olet käynyt koulun nelivuotisen kansakoulun aikaan. Pitkälle yli sadan vuoden ikää se vaatii, koska kuusivuotinen kansakoulu tuli jo 1921.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista kun eläkeiän kynnyksellä 10 kieltä osaavana maisterina suret vielä heikkotasoiseksi kokemaasi keskikoulua. Hyvinhän olet pärjännyt.
Kyllä ja tosi surullista, että vasta tässä vaiheessa käy ilmi, että hän on käynyt oppikoulua ihan samalla tavalla kuin kadehtimansa veli. Aiheesta on kirjoittaja ollut kuitenkin katkera jo 56 vuotta.
Olen köynyt kansakoulaitoksen alaisuudessa toimineen koekeskikoulun mistä ei ole 56 vuotta.
Niin, olet mennyt sinne keskikouluun 56 vuotta sitten. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perustettiinkin jo sota-aikana.
Näytti perustetun 1948, ei siis sota-aikaan.
en tiedä mistä nyt puhut, ei ole 1948
Tuon linkkaamani jutun tekstissä sanottiin, ettei moisia kouluja ollut ennen vuotta 1948.
Olet kyllä tosi vanha jos olet käynyt koulun nelivuotisen kansakoulun aikaan. Pitkälle yli sadan vuoden ikää se vaatii, koska kuusivuotinen kansakoulu tuli jo 1921.
Kansakoulu oli nelivuotinen niille jotka menivät keskikouluun tai oppikouluun. Ne koulut oli kokeellisia ja erilaisia. Mun koulun historiikissa lukee että aloitti sota-aikana. Se liittyi luultavasti siihen että paikkakunnalla oli paljon huvila-asukkaita pommituksia paossa ja heille ja paikallisille pidettiin jonkinlaista koulua nykyisen kirjaston tiloissa. Olenkin aina ihmetellyt miksi kyseistä koulua on muistelleet helsinkiläiset mökkiläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista kun eläkeiän kynnyksellä 10 kieltä osaavana maisterina suret vielä heikkotasoiseksi kokemaasi keskikoulua. Hyvinhän olet pärjännyt.
Kyllä ja tosi surullista, että vasta tässä vaiheessa käy ilmi, että hän on käynyt oppikoulua ihan samalla tavalla kuin kadehtimansa veli. Aiheesta on kirjoittaja ollut kuitenkin katkera jo 56 vuotta.
Olen köynyt kansakoulaitoksen alaisuudessa toimineen koekeskikoulun mistä ei ole 56 vuotta.
Niin, olet mennyt sinne keskikouluun 56 vuotta sitten. 🥱
En edelleenkään ole
Kansakoulu oli nelivuotinen, ei kuusivuotinen.
Ja nyt kun googletin se meidän keskikoulu oli viralliselta nimeltään koekeskikoulu ja kuului hallinnollisesti kansakoululaitoksen alaisuuteen. Siksi se pääsykoekin puuttui.