Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estääkö jokin köyhän perheen lasta kouluttautumasta lääkäriksi tai diplomi-insinööriksi?

Vierailija
13.06.2026 |

Eikö köyhän perheen lapsen ole helppoa tehdä luokkanousu vain kouluttautumalla hyväpalkkaiseen ammattiin? Tuskin on mitään, mikä sitä estäisi. DI:ksi tai lääkäriksi vain kouluttautumaan.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kognitiiviset taidot ovat geeneissä, ei mikään koulutus geenejä sinänsä jalosta tässä mielessä paremmaksi. Ihan samoin kuin ulkonäkö on geeneissä, eikä mikään ehostus niitä muuksi muuta. Yleisnero Leonardo Da Vinci ei omannut yliopistutkintoa. Yleisnero Benjamin Franklin lopetti koulunkäynnin 10-vuotiaana. Keksijänero Thomas Edison kävi koulua 2 kuukautta. Ei ole mitään näyttöä siitä, että kouluttautuminen olisi välttämätöntä saavuttaakseen elämässään jotain merkittävää. Koulutus kaiken kaikkiaan on yliarvostettu juttu.

Ajattelitko ryhtyä lääkäriksi, asianajajaksi, psykologiksi tai DI:ksi ihan tuosta noin?
Vain tyhmä ja/tai heikon itsetunnon omaava kateellinen väittää koulutuksen olevan yliarvostettua nykymaailmassa.

Ei yritykset koulutuksesta maksa, vaan osaamisesta. 

Joihinkin ammatteihin on pätevyysvaatimukset ja koulutus usein tuottaa osaamista.

Julkisella sektorilla on kaiken maailman turhia koulutusvaatimuksia, joilla vain pyritään suojaamaan oman ammattikunnan työpaikkoja. Yksityisellä sektorilla ei ole tällaisia akateemisia suojatyöpaikkoja.

Niin niin, eihän sitä esim. lääkäri tai palomies mitään osaamista tai pätevyyttä tarvitse, turhia suojatyöpaikkoja kaikki tyynni?

Vierailija
102/104 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhästä avioperheestä lähtöisin ja en saanut tukea opintoihin käytännössä ollenkaan vanhemmiltani. Töitä oli toki tarjolla kesällä ja opintojen ohessa aika hyvin. Ensin opiskelin diplomi-insinööriksi ja sitten lääkäriksi. 

Palkkaan olen tyytyväinen vaikka veroja menee paljon. Kun on oppinut elämään pienillä menoilla niin joka kuukausi jää jotain säästöön. 

Suosittelen edelleen lääkäriksi kouluttautumista vaikka eläkkeelle jäävien määrä on noin puolet valmistuvien määrästä jos otetaan huomioon ulkomailla opiskelevat. Kilpailu työpaikoista on paikoin kovaa jo nyt ja voi vaatia muuttoa kauemmaksi erikoistumisen aikana ja sen jälkeen.

Keinoäly muuttaa lääkäreidenkin työtä, voi vähentää työvoiman tarvettakin.

Tekoäly ei vähennä lääkärin työtä, mutta voi olla ja onkin apuna esim, kun jikainen syöpähoito räätälöidään yksilöllisesti. Kannattaisi nyt perehtyä, mitä AI tarkoittaa. AI ei tee eikä tule tekemään yhtään läketieteellistä päätöstä.

Tekoäly pystyy tekemään parempia diagnooseja kuin lääkärit. Tekoäly pystyy tekemään hommia 24/7 ilmaiseksi. 

Mä olen laittanut tekoälylle kuvan pihani kasvista ja tähän mennessä vastauksia on tullut 15 ja jokaisessa ehdotetaan eri kasvia. 

Jotenkin veikkaisin, että samalla hakuammunnalla meillä olisi tekoälylääkärin jäljiltä hyvin suuri joukko vainaita, joiden diagnoosit eivät ole olleet oikeaan osuneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei toki liittynyt vain köyhyyteen, mutta köyhyys lisää myös tutkitusti valtavasti muita ongelmia useimmille. Mun lapsuus ja nuoruus meni selvitymisessä, kun paremman perheen lapsella se meni itsensä kehittämiseen, joka edesauttaa mielettömästi myöhempää menestystä. En saanut sellaista tukea myöskään, jota niin moni hyväosainen saa. tie oli kyllä tosi pitkä ja kivinen. Moniongelmaisena teininä mun keskiarvolla ei luonnollisestikaan menty lukioon noin vaan. Olin laitoksessa nuo vuodet. Myöhemmin pääsin aikuislukioon, ja oppimishaasteideb vuoksi siinä meni tosi kauan. AMK:ssa meni 8 vuotta, koska olin osastohoidossa kesken opiskelujen. Arvosanoilla ei luonnollisestikaan noin vaan menty kauppikseen. No, keräsin kaksi vuotta pisteitä käymällä avoimen ylipiston kursseilla, jotka oli maksullisia. Lopulta mä pääsin kuin pääsinkin kauppikseen. Eli joo, minä köyhän perheen lapsi lopulta pääsin hakupainealalle yliopistoon, mutta kyllä mä uskallan väittää, että mun tie oli vaikeampi kuin hyväosaisen lapsen. Ja ymmärrän täysin, jos joku ei tähän kykene lainkaan. Meillä ei ole samanlaiset mahdollisuudet. 

Vierailija
104/104 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estää. Koulutus Suomessa EI OLE ilmaista.

250€ kuukaudessa on mitä saat opiskelijana. Et mitään muuta. Ei sillä Suomessa elä pitkää tutkintoa suorittaessa

Ei pidä paikkaansa. Opiskelijana saa noin 550e tai jopa enemmän esim. Helsingissä

Se on silti sen verran vähän, että ei sillä elä. On pakko joko tehdä töitä tai nostaa lainaa, jos uskaltaa. Ja jos yliopiston ovet ei eka kerralla aukea, välivuosia valintakursseilla ei paljon vietetä, jos rahaa ei ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme