Estääkö jokin köyhän perheen lasta kouluttautumasta lääkäriksi tai diplomi-insinööriksi?
Eikö köyhän perheen lapsen ole helppoa tehdä luokkanousu vain kouluttautumalla hyväpalkkaiseen ammattiin? Tuskin on mitään, mikä sitä estäisi. DI:ksi tai lääkäriksi vain kouluttautumaan.
Kommentit (506)
Miksi pitäisi kouluttautua Lääkäriksi tai DI:ksi?
En ymmärrä.
Minusta kaikkien pitäisi kouluttautua Sukellusveneen kapteeneiksi tai Riippuliitäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitään lahjakkuutta/älykkyyttä/sivistystä ei enää papin ammatissa vaadita. Siihen ei edes älyä tarvita.
He ovat työläisiä, ennen kaikkea poliittisia työläisiä joille kirkko on pelkkä huvittelupaikka.
Lääkäriksi ei ole vaadittu ennen eikä nytkään sivistystä, mutta lääkärit ovat välttämättömiä ja heidän on pakko omata edes jonkin verran älykkyyttä.
Diplomi - insinööriksi ei vaadita sivistystä, mutta määrätty älykkyys kylläkin vaaditaan ja heistäkin on yhteiskunnassa hyötyä.
Eräs DI jolla on ollut kunniallinen koti ja erittäin paljon älyä, oli yksi sivistymättömimmistä ihmisistä joihin sattumalta elämäni aikana olen törmännyt.
Oletan, että varmaankin hyväpalkkainen.
Oletan että myös hyväpalkkaisesta kodista kotoisin.
Joillain nousee keskinkertainen orjaduunikin välittömästi hattuun ja kaikki sivistyksen rippeet - jos sellaisia on koskaan ollutkaan - katoavat rahavallan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kouluttautua Lääkäriksi tai DI:ksi?
En ymmärrä.
Minusta kaikkien pitäisi kouluttautua Sukellusveneen kapteeneiksi tai Riippuliitäjiksi.
Hys hys. Tässä ketjussa lääkärit ja dipat miettivät miten eteviä ovat ja miten kaikkien tulisi tavoitella heidän asemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen työläiskodeissakin usein luettiin, kovaa työntekoa myös arvostettiin. Nykyään duunariporukat paljolti ovat vetelää p a ska s akkia. Lukemisharrastus on romahtanut, enää ei lueta edes sarjakuvia, joten ei- opiskeluorientoituneet hädintuskin oppivat lukemaan. Siitä on hankala nousta, vaikka myöhemmin halua olisi.
Lukeminen oli aikansa media, sitten tuli telsu ja nykyään on muut mediat. Vanhojen medioiden ihannointi ei ole sivistystä vaan jälkijättöisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei ainakaan kannustettu tämmöisiin, eikä oikeastaan mihinkään muuhunkaan.
Kannustus kotoa on äärimmäisen tärkeää! Lapsilla on taipumus luottaa vanhempiin ja jos rivien välistä lukee että opiskelu ei ole tärkeää, ei lapsi sitä edes mieti.
Minua kannustettiin. Koulu meni hyvin.
Mutta minulla ei ollut tippaakaan kunnianhimoa. Ei. Minulla oli paljon mielenkiintoisempaa puuhaa liittyen monen alan luovuuteen.
Vihasin mm. syvästi tylsää kommunistista peruskoulua.
Olin lähinnä oman tieni kulkija ja vapaa - ajattelija.
Kukaan ei ikimaailmassa olisi voinut pakottaa minua mihinkään kouluun. Ei houkuttelemalla, ei kiristämisellä, ei uhkailulla eikä rahalla. Ei auktoriteetilla, ei millään.
Olin poikkilahjakas nimenomaan luovilla aloilla.
Mutta sitten kun ykkösala löytyi ja itselläni heräsi siihen tosi voimakas kutsumus, minua ei enää mikään pidätellyt kun lähdin opiskelemaan kutsumusammattiani. Olin tosi onnellinen.
Itse asiassa minua hirvitti ja säälitti ylikiltit ihmiset jotka menivät opiskelemaan pelkästään vanhempien toiveiden mukaisesti.
Itse kannustan jokaista nuorta nimenomaan tiedostamaan sen, mihin hän tuntee kutsumusta.
Ap: lle tämä on luultavasti outoa.
Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään lahjakkuutta/älykkyyttä/sivistystä ei enää papin ammatissa vaadita. Siihen ei edes älyä tarvita.
He ovat työläisiä, ennen kaikkea poliittisia työläisiä joille kirkko on pelkkä huvittelupaikka.
Lääkäriksi ei ole vaadittu ennen eikä nytkään sivistystä, mutta lääkärit ovat välttämättömiä ja heidän on pakko omata edes jonkin verran älykkyyttä.
Diplomi - insinööriksi ei vaadita sivistystä, mutta määrätty älykkyys kylläkin vaaditaan ja heistäkin on yhteiskunnassa hyötyä.
Eräs DI jolla on ollut kunniallinen koti ja erittäin paljon älyä, oli yksi sivistymättömimmistä ihmisistä joihin sattumalta elämäni aikana olen törmännyt.
Oletan, että varmaankin hyväpalkkainen.
Oletan että myös hyväpalkkaisesta kodista kotoisin.
Joillain nousee keskinkertainen orjaduunikin välittömästi hattuun ja kaikki sivistyksen rippeet - jos sellaisia on koskaan ollutkaan - katoavat rahavallan myötä.
Näin on.
Muutamat myyvät sielunsa rahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen (ainoa) lapsi, tytär, oli koko kouluaikansa luokkansa priimus, lukuaineiden keskiarvo täysi 10. Sai kaikki mahdolliset stipendit ja hymypatsaan ym. kun oli muutenkin kiva kaveri kaikille. Hänen vanhempansa olivat maanviljelijöitä, ja ainakin hänen äitinsä suku suorastaan halveksi oppineisuutta. Tytär ei mennyt lukioon vaan opiskeli lähihoitajaksi. Toki hyvä valinta, mutta ehkä harvempi kympin tyttö kuitenkaan valitsee lähihoitajan uraa.
Maalla naiset eivät kouluttaudu muutakuin vatkuloimaan miesten munia ja kokkaamaan.
Tuttavapiirisi on varmaan hyvin suppea, jos tuon enempää et tiedä ihmisistä etkä maalta kotoisin olevista?
Kunpa avartaisit maailmankatsomustasi.
Näkemyksesi kuulostaa hyvin ummehtuneelta ja pimeältä. Mitä tietämättömyyttä ja vanhakantaisuutta.
Mikähän mahtaa olla taustasi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään estä mutta kyllä se vaatii paljon enemmän köyhän perheen lapselta kuin rikkaan perheen lapselta. Ei ole maksullisia valmennuskursseja käytössä, ei vanhempien maksamaa asuntoa ja rahallisia avustuksia pitkän opiskelun aikana ym. Ja hyvä palkkaisiin insinöörin töihin pääsee usein suhteilla tai hitaalla etenemisellä jossa aloitetaan suunnilleen duunarin palkalla ja pienellä vastuulla isossa firmassa.
Taas paljon fiktiota eikä faktaa. Luepa tämä ketju läpi ja tässä kerrotaan nuo kaikki luulot vääriksi. Vähän muutenkin kirjoituksesi kuulostaa tuulahdukselta menneiltä vuosilta. Totta on toki se ettei useinkaan johtajaksi pääse kulkematta lähtöruudun kautta.
Ja se että joku kertoo vauva-palstalla mielipiteensä muuttaa sen faktaksi? Vähän muutenkin kirjoituksesi kuulostaa todellisuudesta irrallaan kuplassa eläneen öyhötykseltä. Mikään mtåssö ketjussa ei muuten lumonnut kertoniani faktoja agressivisuudestasi huolimatta.
Muuan sukulainen (50 - luvun boomer ) kertoi, mitä häirikköjä ja muita hällä - väliä - tyyppejä hänellä oli luokkakavereina.
Kaikki ihmettelivät myöhemmin, että siitäkin tuli lääkäri ja siitä ja siitä tuli se ja se. Että ei ikinä ois uskonu.
Muutamat elävät villiä nuoruutta ennen kuin tulee järki päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ällin puute!
Miksei köyhällä voi olla älliä?
Mallin puute ja tuki koulussa vanhemmilta puuttuu.
Ei osaa ajatella, millaista olisi muunlainen kuin duunarielämä.
Mun vanhemmat hoki aina että lääkikseen kannattaa hakea. Kolme kuudesta haki, kaksi valmistui lääkäriksi. Toiset kaksi di:ksi. Vertailun vuoksi, lääkärit on ihan omassa luokassaan tulojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ällin puute!
Ei toki. Sinun tietämyksesi on hyvin puutteellista ja olet luultavasti viettänyt koko ikäsi hyvin suppeassa piirissä.
Edellä kerroin monta esimerkkiä ja ne olivat pelkästään omasta suvustani.
Ällin puutetta se ei ole.
Siinä on monia muitakin tekijöitä mm.
- onko ällistä huolimatta kunnianhimoa?
Vanhemmilla voi olla, itsellä ei.
- tuleeko myöhemmin järkiinsä, jos sattuu olemaan älykäs?
- katsooko, että vaikka älliä on, mieluummin tekee rahaa ja tulee rikkaaksi. Helpompi tie.
- onko tarpeeksi voimakasta kutsumusta?
- millainen luonne itsellä on jne?
Ap: n toive on kommunistinen yhteiskunta missä kaikki ihmiset laitetaan muutamaan karsinaan ja se on siinä.
Byrokraatin utopia.
Mikä painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin. Toisaalta se vaatii myös köyhältä enemmän tahtoa kun ei ole samanlaista taloudellista tukea pitkän opiskelun ajaksi kuin rikkaalla. On eri asia opiskella yliopistossa kun asuu kivassa kämpässä keskustassa ja ajella uudehkolla autolla ja syödä ulkona kuin asua rauhattomassa lähiössä, kulkea bussilla ja syödä halvalla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat hoki aina että lääkikseen kannattaa hakea. Kolme kuudesta haki, kaksi valmistui lääkäriksi. Toiset kaksi di:ksi. Vertailun vuoksi, lääkärit on ihan omassa luokassaan tulojen suhteen.
Oletko onnellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin. Toisaalta se vaatii myös köyhältä enemmän tahtoa kun ei ole samanlaista taloudellista tukea pitkän opiskelun ajaksi kuin rikkaalla. On eri asia opiskella yliopistossa kun asuu kivassa kämpässä keskustassa ja ajella uudehkolla autolla ja syödä ulkona kuin asua rauhattomassa lähiössä, kulkea bussilla ja syödä halvalla kotona.
Toisin sanoen, oletko kokkari - persu joka levittää ilosanomaa uudesta yhteiskunnasta, missä vain rikkaiden perheiden kersat saavat opiskella?
Siitähän seuraa, että valtava määrä lahjakkuuspotentiaalia menisi hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen, oletko kokkari - persu joka levittää ilosanomaa uudesta yhteiskunnasta, missä vain rikkaiden perheiden kersat saavat opiskella?
Siitähän seuraa, että valtava määrä lahjakkuuspotentiaalia menisi hukkaan.
Suurin osa yliopisto-opiskelijoista on keskituloisista perheistä.
Jossain Hankenilla on varmaan niitä nepobabyja, jossa pappa betalar ja hankkii vielä kivan pikku duunin kesäksi. Luuleeko joku näiden olevan sen onnellisempia kuin vaatimattomista oloista pikkukaupungin kasvatti, joka on joutunut näkemään vaivaa opintojensa ja elämisen eteen ihan eri tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään estä mutta kyllä se vaatii paljon enemmän köyhän perheen lapselta kuin rikkaan perheen lapselta. Ei ole maksullisia valmennuskursseja käytössä, ei vanhempien maksamaa asuntoa ja rahallisia avustuksia pitkän opiskelun aikana ym. Ja hyvä palkkaisiin insinöörin töihin pääsee usein suhteilla tai hitaalla etenemisellä jossa aloitetaan suunnilleen duunarin palkalla ja pienellä vastuulla isossa firmassa.
Taas paljon fiktiota eikä faktaa. Luepa tämä ketju läpi ja tässä kerrotaan nuo kaikki luulot vääriksi. Vähän muutenkin kirjoituksesi kuulostaa tuulahdukselta menneiltä vuosilta. Totta on toki se ettei useinkaan johtajaksi pääse kulkematta lähtöruudun kautta.
Ja se että joku kertoo vauva-palstalla mielipiteensä muuttaa sen faktaksi? Vähän muutenkin kirjoituksesi kuulostaa todellisuudesta irrallaan kuplassa eläneen öyhötykseltä. Mikään mtåssö ketjussa ei muuten lumonnut kertoniani faktoja agressivisuudestasi huolimatta.
Faktaa, jotka voi tarkistaa oppilaitosten sivuilta
-yli puolet valitaan todistusvalinnalla, joten suurin osa ei käy valmennuskurssia
Faktaa asumisesta, hinnat löytyy netistä
-solun saa n. 350 eurolla Helsingistä läheltä kampusta
Faktaa tuista, näkee netistä
-Opintotuki ja asumistuki. Niillä elää juuri ja juuri ilman lainaa. Lainaa saa lisäksi tarvittaessa.
Lähtöpalkka, tilastot näkyvät netistä
-n 4000 e/kk, hieman yli tai ali, kesätyöpalkka on n. 2000-2500 e/kk, (toki vaikea nyt saada alan kesätöitä)
Oma kokemus, noin 25 v alalla
-suurin osa työpaikoista menee osaamisen perusteella. Itse en ole palkannut yhtään tuttua enkä saanut yhtään paikkaa suhteilla. Myöskin kollegoiden tarinat on vastaavia.
-harva keskituloinenkaan, johon myös itse kuulun, maksaa lapsensa asuntoa ja elämistä. Tämä on myös osa kasvatusta aikuisuuteen ja talouden hallintaan
Kerropa ala. Seuraan työkseni eri toimialojen, ammattien ja koulutusten työllisyystilanteita. Käytössä on esim. koko maan kattava Työvoiman saatavuus ja kohtaanto -tietokanta
https://tyomarkkinatori.fi/teemasivut/tyovoiman-saatavuus-ja-kohtaanto
Tällä hetkellä suurin pula koko maassa on yleislääkäreistä sekä metallien jalostuksen duunareista, ja molempiin tarvitaan alan koulutus.