"Synnyitkö 1980-1990-luvulla? Lapsuutesi oli täynnä asioita, jotka olisivat nykypäivänä mahdottomia" - "Kyllä me saatiin remmistä"
"Moni kyselyyn vastanneista millenniaaleista kertoo lapsuuteensa kuuluneen myös fyysistä kuritusta."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4088602f-d656-453a-8509-e6ac43ad3712
Tosiaanko vielä tuolloin kuritettiin? Luulin, että kiellettiin jo 80-luvun alussa. Mutta 90-luvulla syntyneethän olisivat saaneet remmiä vielä 2000-luvullakin? Oudolta kuulostaa.
Kommentit (361)
Eihän kyse ole mielipuolisesta ja harkitsemattomasta hakkaamisesta vaan oikeudenmukaisesta, mutta tiukasta rankaisusta
Muistan vain yhden kerran, kun minua piiskattiin mattopiiskalla. Silloin oli joku juopporemmi meillä kylässä, ja isä ehkä tahtoi jotain näyttää heille. Voi olla, että sitä oli muulloinkin, mutta en muista.
Minua, 60 luvun lasta, rangaistiin mitättömistä vahingoista, jopa tyhjännauramisesta! Isän fyysinen pahoinpitely, piiska, oli silti mieluisampi kuin äidin henkinen kidutus. Remmi sattui vain hetken mutta mykkäkoulu ja tiuskiminen saattoi jatkua ja jatkua. Tunsi itsensä mitättömäksi ja avuttomaksi kun ignoorattiin; "parempi kertarytinä kuin ainainen kitinä."
Vielä ysärillä sen ajan yhteiskunta yleisesti hyväksyi, että aikuisten, oli ne sitten lapsen vanhemmat, lapsen tuttavat, naapurin tädit tai sedät, tai vaikka ventovieraat, oli sallittua sanoa vaikka muutaman vuoden ikäiselle lapselle päin naamaa, kuinka siitä lapsesta ei tule koskaan tulemaan yhtään mitään.
En muista kertaakaan ajatelleeni kun kersana saatiin piiskaa, että kyse olisi pahoinpitelystä. Aiheesta tuli ja paljon, mutta ei syyttä.
Olin kylässä serkkujeni luona 1980-luvun lopulla, riehuimme ja serkkuni isä antoi minulle ja serkulle remmiä. Vanhempieni mielestä hänellä oli oikeus tehdä niin, koska hän oli silloin siinä tilanteessa se säännöt määrävä aikuinen. Vihasin tätä tätini miestä sen jälkeen enkä halunnut mennä serkuille.
Rullalle kääritty pyyhe paljaalle persiille on yllättävän pirullinen kuritustapa.
Olen monesti kuullut, että niitä se jumala rakastaa, keitä kurittaa.
Sain 15 vuotiaana tukkapöllyä koska äitini oli väärässä eräässä asiassa ja sanoin siitä. Lastani tukistin kaksi kertaa kun oli sanottu jo useaan kertaan että ei saa tehdä kuten teki, ja viimeisen kerran oli sanottu että jos kerran vielä teet, niin otan tukasta kiinni.
Minä sain tukistuksen vielä 17-vuotiaana lukiolaisena. Olin loukkaantunut mutta jälkeenpäin ymmärrän, että kiukuttelevana teininä saatoin olla rasittava.
Kyllähän tuota tuli saatua remmistä useaan otteeseen. Yleensä ihan syystäkin. Joinain viikkoina ilman syytä, koska "pahuus lähtee piiskaamalla".
Sain omat lapset noin kymmenen vuotta sitten ja olen jatkanut traditiota. Mielestäni oiva keino pitää pikku tuholaiset pahanteosta.
M39
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuota tuli saatua remmistä useaan otteeseen. Yleensä ihan syystäkin. Joinain viikkoina ilman syytä, koska "pahuus lähtee piiskaamalla".
Sain omat lapset noin kymmenen vuotta sitten ja olen jatkanut traditiota. Mielestäni oiva keino pitää pikku tuholaiset pahanteosta.
M39
Tajuatko sekä tehneesi rikoksen että aiheuttaneesi lapsillesi vakavan trauman? Toivottavasti olet trolli.
Äitini tukisteli ja antoi luunappeja jatkuvasti, eipä lapsenlapselleen tehnyt samaa. Myös kasvattsminen oli toisten edessä nolaamista ja mitätöintiä, outo ja ylpeä nainen oli. N.62v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M39
Tajuatko sekä tehneesi rikoksen että aiheuttaneesi lapsillesi vakavan trauman? Toivottavasti olet trolli.
Ei se nahkavyö tee niin pahaa jälkeä, että rikoksen kriteerit täyttyy. Paitsi muutaman kerran olen niittipuolella lyönyt. Sen jälket jää muutamaksi viikoksi. Poika kaatoi maitopurkin lattialle, joten oli oikeutettua. Ilman traumaa lapsi ei opi. Minäkin opin olemaan huolellinen, koska muistan miltä tuntuu saada nahkaremmistä
Vierailija kirjoitti:
M39
Muista hakata kantapäille niin ei jää jälkiä.
80-luvulla saatiin selkään ihan kunnolla. Housut nilkkoihin ja nahkavyöllä persuksille. Se oli maan tapa tuolloin.
Kyllä sitä 2000-luvun alussa tuli omiakin kuritettua omassa lapsuudessa opituilla tavoilla. Tasapainoisia nuoria aikuisia heistä on kasvanut ja eivät muistele pahalla. Kuulemma jokusen selkäsaunan enemmänkin olisi ollut syytä antaa.
Ookkona vähän hullu ? On nähty kun somali pitää vyötä kädessä ja uhkailee sisaruksiaan . Mutta Suomessa lasten ruumiillinen lyöminen on kielletty. Näkee silti sitä muumaalaisille ehkä heille ei ole kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti kuullut, että niitä se jumala rakastaa, keitä kurittaa.
Jumala loi poikaansa Jeesusta mutta kun kiellät Jeesuksen olet lain alainen kirouksen ja kosto on pojallesi jahvelta . Ei sun tarvi lyödä . Jahve lyö . Vertauskuva kuningas David teki pahan teon ja poikansa tappoi Jahve .
Oikeastaan kun vanhemmat tekee vääriä valintoja ja kärsii sitä itse . Sitten niillä on hermot kireällä . Lapset pyörii häiritsee niiden arkea jutuillaan kun pitää käydä työssä ja hoitaa asioita . Työssä käynnin lisäksi pitää hoitaa lapset koulut hoitopaikat ja ruuat siivoukset pyykit niiltä palaa hermot .
Huumaava vallantunne ja keino purkaa väkivaltaisia halujaan turvallisesti kotona puolustuskyvyttömään aiheuttaa orgastisen tilan.