Miksi et koskaan oppinut ruotsin kieltä kunnolla?
Luulisi kansalliskielen oppimisen olevan kunnia-asia. Eikö polla riitä? Et kyllä saa perheemme arvostusta. Mitä oikein luulit? Meillä ruotsin kieli raikaa!
Kommentit (117)
Koska tiesin että en tarvitse Ruotsin kieltä elämässäni mihinkään niin ei kiinnostanut oppia. Se ei ole multa pois millään tavalla että en saa teidän perheeltä arvostusta. Mua ei kiinnosta teidän perhe.
Mulla syynä on harjoituksen puute. Tykkäsin ruotsista koulussa, kirjoitin siitä aikoinani ällän ja opiskelin sitä yliopistossakin sen verran, että mulla on jopa ruotsinopettajan pätevyys. Päädyin kuitenkin työhön, jossa en tarvitse ruotsia. Olen lisäksi asunut koko ikäni umpisuomenkielisillä seuduilla, joten en pääse harjoittelemaan kieltä missään. Toki katson ruotsinkielisiä ohjelmia ja luen ruotsinkielisiä lehtiä ihan sujuvasti. Mutta jos nyt joutuisin vaikka pitämään ex tempore -puheen, lopputulos olisi kömpelö. Niin se ikävä kyllä on, että taito ruostuu, jos kieltä ei käytä aktiivisesti.
Sivuhuomautuksena: onneksi tuli viime vuonna tämä mainio KAJ-yhtye, jota ryhdyin seuraamaan aktiivisesti. Siinä on samalla alkanut mun ruotsini heräillä henkiin, ja olen huomaamattani oppinut jopa vöyrin murteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulun jälkeen ollut tarvetta käyttää. Englantia taas olen osannut ja käyttänyt 6-vuotiaasta asti koska lähes kaikki musiikki, elokuvat, sarjat, pelit ja kirjat ovat englanniksi.
Mitkä kirjat??? Valtaosa suomalaisesta kirjallisuudesta on julkaistu nimenomaan suomeksi. Maailmalla on julkaistu myös paljon eri maiden omilla kielillä paljon kirjallisuutta ja moni tuon alan klassikko on kaikkea muuta kuin englanninkielistä alkujaan.
Eihän tuossa sanottu mitään siitä, että kieltenopiskelu olisi turhaa, vai mitä ajat takaa?
Kaikki kirjat ovat englanniksi edeltävän kirjoittajan mukaan. Mitä sinä et tuosta ymmärtänyt, vai ymmärsitkö mitään? Ymmärrätkö yleensä, mitä on kirja?
Tarkoitin että lähes kaikki minua kiinnostava kirjallisuus tulee luettua englanniksi. Esim fantasiakirjallisuudesta ainoastaan Witcherit olen lukenut suomeksi käännettynä. Musiikin puolella suurin osa kuuntelemastani on joko englanniksi tai ranskaksi. On ehkä kolme suomenkielistä bändiä joita kuuntelen.
Kirjoitin ruotsista läpällä laudaturin ja 99 pisteen aineen. Ennen lukiota en osannut sitä yhtään.
Minähän kirjoitin ruotsista L:n. Jonkun verran sitä ymmärrän ja jotakin hyvin yksinkertaista sanoa. Siinä se. En ole tarvinnut ruotsia missään. Asun Oulussa ja olen pian 60.
järkevämpää tuhlata aikansa kieliin, joita oikeasti kuulee ja pääsee käyttämään. Jos asuisin Ruotsin ja Suomen rajalla esim Torniossa niin silloin se olisi järkevää. Keskellä Suomea en ole ikinä tarvinnut saati joutunut käyttämään ruotsia. Mitäpä luulet miten sille kielitaidolle käy?
Osasin minä sitä peruskoulussa ja lukiossa 9 edestä ja yliopistossa ruotsin kurssitkin tuli suoritettua, mutta en kuullut ruotsia arkena, kaikki kyltit ja opasteet oli vain suomeksi enkä tarvinnut käyttää ruotsin kieltä edes töissä enkä tarvitse edelleenkään.
T: 35 vuotta työelämää takana
Olin Saksassa nuorena töissä ja opin puhumaan saksaa aika nopeasti. Vähän on vissiin ruostunut kun saksalaiset aina ihmettelevät osaamistani mutta eivät keksi mitä Saksan murretta puhun?
Opin kunnolla ja kirjoitin L. En tarvinnut ruotsia kertaakaan tuon jälkeen, joten unohdin lähes kaiken ja nyt 25 vuotta myöhemmin osaan ehkä just ja just kahvin tilata.
onnistuu ihan yhtä hyvin kuin suomenkieli, joten ...?
Siksi en oppinut ruotsinkieltä kunnolla, koska asun Suomessa, enkä tarvitse ruotsinkieltä mihinkään. Jos asuisin Ruotsissa olisin opetellut ruotsinkielen.
Miksi muuten Ahvenanmaalainen ei opettele suomenkieltä ollenkaan, eikä osaa sanakaan ja kuitenkin asuu Suomessa?
Koulussa oli usein vain käännöstehtäviä ja puhe oli ns. suomenruotsia. Sain kyllä laudaturin ruotsista. Kielellä ei ole ollut paljon käyttöä työelämässäkään.
Huvitan nykyään perhettäni puhumalla kyökkiruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten oikeassa elämässä ruotsinkielisiä ei ole ikinä haitannut jos sanat menee väärin, pitikö olla en vai ett vai tuleeko tähän väliin edes artikkelia, ne kyllä ymmärtävät mitä tarkoitan vaikka se ei ihan täydellistä ole. Vain netissä näkee näitä bättre folkeja kitisemässä toisten kielitaidosta ja vielä suomeksi.
Eiköhän tämä aloitus ole ihan vaan trollin käsialaa. Tuskin osaa ruotsia itsekään, mutta haluaa saada ihmiset haukkumaan toisiaan.
Ahvenanmaalaisilla on sama toisinpäin kuin meillä suomenkielisillä alueilla asuvilla suomalaisilla. Ahvenanmaalla ei koskaan kuule eikä tarvitse suomea missään. Vaikea siinä on oppia sujuvaa suomea.
Motivaatio puuttui!
Nykyisinkin työelämässä keskustellaan englanniksi ruotsalaisten kanssa. Eivät edes odota, että sopimukset tehtäisiin vaikkapa ruotsiksi.
Kokkolassakin olen saanut kahvini, tosin hieman nyrpeää naamaa on näytetty. No, voipi olla parempi jättää Kokkola väliin ja kahvitella ja ruokailla muualla jos käytetty kieli on pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi en oppinut ruotsinkieltä kunnolla, koska asun Suomessa, enkä tarvitse ruotsinkieltä mihinkään. Jos asuisin Ruotsissa olisin opetellut ruotsinkielen.
Miksi muuten Ahvenanmaalainen ei opettele suomenkieltä ollenkaan, eikä osaa sanakaan ja kuitenkin asuu Suomessa?
Kyllä jotkut ahvenanmaalaiset osaavat suomea ainakin jonkin verran, vaikka se ei siellä esimerkiksi koulussa olekaan pakollinen oppiaine. Ahvenanmaalta lähdetään myös usein opiskelemaan Ruotsiin tai Suomen ruotsinkielisiin oppilaitoksiin, joten suomea ei siinäkään ole pakko osata. Mutta käytännössä monella on joku yhteys suomenkielisiin, vaikka toinen vanhemmista tai joku isovanhemmista tai sitten oma kumppani. Meillä toinen vanhemmista on kaksikielinen, toinen osasi vähän suomea, kotona puhuttiin kuitenkin ruotsia kun olin lapsi. Sen jälkeen kun toinen vanhemmista kuoli puhuttiin kotona lähinnä suomea.
Hassua miten oikeassa elämässä ruotsinkielisiä ei ole ikinä haitannut jos sanat menee väärin, pitikö olla en vai ett vai tuleeko tähän väliin edes artikkelia, ne kyllä ymmärtävät mitä tarkoitan vaikka se ei ihan täydellistä ole. Vain netissä näkee näitä bättre folkeja kitisemässä toisten kielitaidosta ja vielä suomeksi.