Miksi et koskaan oppinut ruotsin kieltä kunnolla?
Luulisi kansalliskielen oppimisen olevan kunnia-asia. Eikö polla riitä? Et kyllä saa perheemme arvostusta. Mitä oikein luulit? Meillä ruotsin kieli raikaa!
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä opin. Puhuin 80-luvulla sitä sujuvasti. Mutta kun kieltä ei käytä, se unohtuu. En tiedä, missä käyttäisin.
Eikö sinua kiinnosta lukea netistä ruotsalaisia lehtiä? Tai käydä heidän keskustelupalstallaan? Tai katsoa ohjelmia SVTplay-appin kautta?
Ruotsalaisia aikakauslehtiä on myynnissä täällä Suomenkin lehtipisteissä, yleensä noin viittä erilaista. Niissä on paremmat reseptit kuin suomalaisissa, ne ovat keskittyneet sekasyöjille eli lihaakin käytetään. Jokaisessa lehdessä vegeruokareseptejä on ehkä yksi tai kaksi ja nekin ovat joistakin linsseistä tai kikherneistä, harvoin näistä lihankorvikehirvityksistä quornia lukuunottamatta.
Et osaa hakea reseptejä netistä? Siis ihan suomalaisia?
Voi sinua täysin ymmärrysvajaata pökiötä: Kyllä ne reseptit netistäkin löytyvät. Osaan kyllä etsiä suomalaisiakin, ei sen puoleen, enkä edes tarvitsisi, koska olen oppinut taidon jo vuosikymmeniä sitten. Lisäksi sinulla jäi ymmärtämättä varsinainen idea: Ruotsissa uskalletaan käyttää lihaa sen korvikkeiden tilalla.
Minä opin. Ruotsi on työkieleni.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta hurrien mongerrus.
Ketään ei kiinnosta sinun mongerruksesi.
En ole koskaan tarvinut ruotsinkieltä mihinkään, joten se mitä koulussa oppi on jo aikoija sitten unohtunut.
Mikäli kieltä ei tarvitse missään yhteydessä, niin pelkillä koulun opeilla ei pitkälle pääse. Itse en ole ruotsia tarvinnut kertaakaan töissäni tai muutenkaan.
Koska en halua. En ole koskaan halunnut. Ruotsi ei ole edes kieli vaan puhevika. Vihasin sitä ja sen pakkotyrkyttämistä jo koulussa. Nykyäänkin vaihdan kanavaa heti jos tulee ruotsinkielinen ohjelma. En vaan kestä kuunnella.
Puhun sujuvaa englantia ja espanjaa, italialla pärjään. Kaikki ruotsinkokeet vedin vasurilla kun ei vaan kiinnostanut eikä kiinnosta. Silti arvosana oli aina 7 tai 8.
Mitään niistä tunneista en muista ja hyvä niin.
Ei ole koulun jälkeen ollut tarvetta käyttää. Englantia taas olen osannut ja käyttänyt 6-vuotiaasta asti koska lähes kaikki musiikki, elokuvat, sarjat, pelit ja kirjat ovat englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulun jälkeen ollut tarvetta käyttää. Englantia taas olen osannut ja käyttänyt 6-vuotiaasta asti koska lähes kaikki musiikki, elokuvat, sarjat, pelit ja kirjat ovat englanniksi.
Mitkä kirjat??? Valtaosa suomalaisesta kirjallisuudesta on julkaistu nimenomaan suomeksi. Maailmalla on julkaistu myös paljon eri maiden omilla kielillä paljon kirjallisuutta ja moni tuon alan klassikko on kaikkea muuta kuin englanninkielistä alkujaan.
Hakkaan aina jos kuulen jonkun homohurrin puhuvan paskakieltään.
Täysin turha kieli, ei sitä ole maailmalla tarvinnut. Eikä kyllä kotimaassakaan.
Opin kyllä, mutta periaatteen vuoksi kieltäydyn käyttämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä opin. Puhuin 80-luvulla sitä sujuvasti. Mutta kun kieltä ei käytä, se unohtuu. En tiedä, missä käyttäisin.
Eikö sinua kiinnosta lukea netistä ruotsalaisia lehtiä? Tai käydä heidän keskustelupalstallaan? Tai katsoa ohjelmia SVTplay-appin kautta?
Ruotsalaisia aikakauslehtiä on myynnissä täällä Suomenkin lehtipisteissä, yleensä noin viittä erilaista. Niissä on paremmat reseptit kuin suomalaisissa, ne ovat keskittyneet sekasyöjille eli lihaakin käytetään. Jokaisessa lehdessä vegeruokareseptejä on ehkä yksi tai kaksi ja nekin ovat joistakin linsseistä tai kikherneistä, harvoin näistä lihankorvikehirvityksistä quornia lukuunottamatta.
Vegaaneilla on kuulemma erilaisia puutoksia johtuen ruokavaliosta. Kannattaisko popsia niitä pillereitä niin ymmärtäisit mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin pakko-opiskelun puolustajien kannattaisi olla vaan hiljaa ja pikemminkin yrittää hiljaisesti tukahduttaa keskustelua. Argumentit on niin köykäisiä, että potkivat vaan omille nilkoille.
Jokainen kuitenkin ymmärtää, että ruotsin kielen opiskelu on nykymaailmassa keskiverto suomalaiselle ihan täyttä ajan haaskausta. Yhteisten rahojemme mitä typerintä haaskausta myös.
Ei tarvitse argumenttia kun hesari sensuroi koko ketjun taas kerran kunhan toimittaja selviää aamukrapulastaan töihin. Ihan vastaavasti vasenpuolueiden johtajat tuntuu tyhmenevän kierros toisensa jälkeen kun noidenkaan ei tarvitse osata argumentoida mitenkään kun media sensuroi ja valkopesee kaiken noita suosivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua täysin ymmärrysvajaata pökiötä: Kyllä ne reseptit netistäkin löytyvät. Osaan kyllä etsiä suomalaisiakin, ei sen puoleen, enkä edes tarvitsisi, koska olen oppinut taidon jo vuosikymmeniä sitten. Lisäksi sinulla jäi ymmärtämättä varsinainen idea: Ruotsissa uskalletaan käyttää lihaa sen korvikkeiden tilalla.
Miten se lihan käyttö liittyy kielen opiskeluun? Taidat olla vähän ymmärrystä vailla
Opiskelin koko yläalasteen,lukiossa ja yliopistossa pakollinen kielikoe. Ruottia en kuitenkaan ole kohta 30 vuoteen tarvinnut yhtään mihinkään, eikä sitä asuinalueellani puhuta. Eipä tuosta ruottin kielestä kyllä paljoakaan edes muista enää
Miten niin miksi et? Puhun loistavaa ruotsia.
Koska en kertaakaan ole tarvinnut sitä koulun ulkopuolella. Kirjoitin lukiossa hyvän arvosanan, kiitos pelottavan ja vaativan opettajan, mutta kun kieltä ei ole sittemmin tarvinnut, niin kyllä se äkkiä hapertuu.
ryöttäläiset tuo ikuinen suomen sortaja on jäänyt unholaan, pahempia kuin ruskipaska kun historiaa katsotaan.Kannattaisi teidänkin tutkia asiaa mitä nämä swedut ovat tehneet suomalaisille , olisitte ehkäpä vähemmä svedu myönteisijä.Kaarle vaan kusee ja sitä te idiootit ihastelette.