Miksi et koskaan oppinut ruotsin kieltä kunnolla?
Luulisi kansalliskielen oppimisen olevan kunnia-asia. Eikö polla riitä? Et kyllä saa perheemme arvostusta. Mitä oikein luulit? Meillä ruotsin kieli raikaa!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä opin. Puhuin 80-luvulla sitä sujuvasti. Mutta kun kieltä ei käytä, se unohtuu. En tiedä, missä käyttäisin.
Eikö sinua kiinnosta lukea netistä ruotsalaisia lehtiä? Tai käydä heidän keskustelupalstallaan? Tai katsoa ohjelmia SVTplay-appin kautta?
Ruotsalaisia aikakauslehtiä on myynnissä täällä Suomenkin lehtipisteissä, yleensä noin viittä erilaista. Niissä on paremmat reseptit kuin suomalaisissa, ne ovat keskittyneet sekasyöjille eli lihaakin käytetään. Jokaisessa lehdessä vegeruokareseptejä on ehkä yksi tai kaksi ja nekin ovat joistakin linsseistä tai kikherneistä, harvoin näistä lihankorvikehirvityksistä quornia lukuunottamatta.
Et osaa hakea reseptejä netistä? Siis ihan suomalaisia?
Voi sinua täysin ymmärrysvajaata pökiötä: Kyllä ne reseptit netistäkin löytyvät. Osaan kyllä etsiä suomalaisiakin, ei sen puoleen, enkä edes tarvitsisi, koska olen oppinut taidon jo vuosikymmeniä sitten. Lisäksi sinulla jäi ymmärtämättä varsinainen idea: Ruotsissa uskalletaan käyttää lihaa sen korvikkeiden tilalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta hurrien mongerrus.
Ketään ei kiinnosta sinun mongerruksesi.
En ole koskaan tarvinut ruotsinkieltä mihinkään, joten se mitä koulussa oppi on jo aikoija sitten unohtunut.
Mikäli kieltä ei tarvitse missään yhteydessä, niin pelkillä koulun opeilla ei pitkälle pääse. Itse en ole ruotsia tarvinnut kertaakaan töissäni tai muutenkaan.
Koska en halua. En ole koskaan halunnut. Ruotsi ei ole edes kieli vaan puhevika. Vihasin sitä ja sen pakkotyrkyttämistä jo koulussa. Nykyäänkin vaihdan kanavaa heti jos tulee ruotsinkielinen ohjelma. En vaan kestä kuunnella.
Puhun sujuvaa englantia ja espanjaa, italialla pärjään. Kaikki ruotsinkokeet vedin vasurilla kun ei vaan kiinnostanut eikä kiinnosta. Silti arvosana oli aina 7 tai 8.
Mitään niistä tunneista en muista ja hyvä niin.
Ei ole koulun jälkeen ollut tarvetta käyttää. Englantia taas olen osannut ja käyttänyt 6-vuotiaasta asti koska lähes kaikki musiikki, elokuvat, sarjat, pelit ja kirjat ovat englanniksi.
Et osaa hakea reseptejä netistä? Siis ihan suomalaisia?