Onko vartijalla oikeutta tutkia reppua?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi mitään estettä näyttää reppu, jos siellä ei ole mitään luvatonta?
se kun on törkeetä väittää mua varkaaks ja toisekseen vaatia mua todistaan syyttömyyteni. missä syyttäjän todisteet ?
Väittikö joku? Ymmärsin että pyydettiin vain näyttämään mitä reppu sisältää? Liiottelun ja vääristelyn taipumuksestakin on hyvä opetella pois jo nuorena. Se ei ole mikään plus-tekijä vuorovaikutustilanteissa.
Miksi se repunsisältö pitäisi näyttää myyjälle tai vartijalle? Seuratkoon kameroista ja menkööt sitten kiinniottamaan oikeat myymälävarkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se kun on törkeetä väittää mua varkaaks ja toisekseen vaatia mua todistaan syyttömyyteni. missä syyttäjän todisteet ?
Väittikö joku? Ymmärsin että pyydettiin vain näyttämään mitä reppu sisältää? Liiottelun ja vääristelyn taipumuksestakin on hyvä opetella pois jo nuorena. Se ei ole mikään plus-tekijä vuorovaikutustilanteissa.
syytön kunnes toisin todistetaan ei ole mikään nuorten haihatus. se on meitä kaikkia varten. eikö mulle pidä kertoo mistä mua epäillään, mitä olen varastanu ja onko liiottelua alkaa edes selvittään tilannetta jonkun 1e patukan takia ? vai onko varkaus periaate juttu vaan toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeutta. Vasta poliisilla on oikeus. Poliisin tuloon asti saa ja pitää olla oikeuksistaan kiinni pitävä kansalainen.
Poliisiakaan ei tarvitse jäädä odottelemaan, jos ei ole mitään todistetta näpistämisestä.
Hah, naamahan jäi välittömästi muistiin, ja saat vahdin perääsi seuraavilla asiointikerroilla. Tämä on tietoista huomionhakua.
KUN et ole varastanut, sinun ei ole nähty varastavan eli ei tarvitse ryhtyä juttusille henkilökunnan kanssa ollenkaan jos et ole juttutuulella, Edes huutava varashälytin ei muuta tilannetta.
Jokainen koulutettu pamppupoika tämän tietää.
Poliisia Ei kutsuta eikä se tulisi vaikka kutsuttaisiin.
t. vartija
Suomen laki sallii liian helpolla näpistelyn ja varastamisen. Sanktioita pitäisi lisätä, ja mikä tahansa varastettu tavara hinnasta viis laskettaisiin kertoihin, joiden ylärajan jälkeen ei enää selviäisi taas vain maksamatta jäävillä sakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeutta. Vasta poliisilla on oikeus. Poliisin tuloon asti saa ja pitää olla oikeuksistaan kiinni pitävä kansalainen.
Poliisiakaan ei tarvitse jäädä odottelemaan, jos ei ole mitään todistetta näpistämisestä.
Hah, naamahan jäi välittömästi muistiin, ja saat vahdin perääsi seuraavilla asiointikerroilla. Tämä on tietoista huomionhakua.
Vahdi rauhassa. En ole koskaan näpistänyt mitään, enkä tule näpistämään. Enkä koskaan tule vapaaehtoisesti kassini sisältöä näyttämään tai jää odottelemaan poliisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset tekevät elämästä näin vaikeata? Miksi ei voi näyttää reppua jos ei ole mitään ottanut? Miksi aina jängätä viimeiseen asti periaatteesta? Tämä minäminä ja minun oikeudet-yhteiskunta on raskasta ja älytöntä.
Minun repun sisältö ei kuulu ulkopuolisille. Kun en ole varastanut, kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinne.
Kannattaakin nostaa iso meteli siitä kassalla, kanssaihmisten uteliaisuus on taattu. Saat hetkesi parrasvaloissa ja jäät ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi "tuossa menee tuo kaveri, joka piilotteli kynsin hampain reppuansa. Mitähän siellä mahtoi olla, kun niin piti peitellä. Ei vaikuta ainakaan rehelliseltä. Tuskin ottaisin kaveria töihin, jos tulisi niitä kysymään".
Se on toisaalta ikävää, jos rehellisen asiakkaan aikaa aletaan varastaa katteettomien epäilyksien pohjalta. Poliisi kun pitäisi jotenkin saada paikalle, että saadaan katteeton epäily mahdollisesti kirjattua. Kirjauksien kautta voisi selvitä onko joku vartija joko hyvä työssään tai suorastaan harhainen, jos ilmoittelee olemattomia epäilyjä.
On,jos epäilee varastaa jtn.Tai kutsuu poliisin sillä on oikeus tehdä vaikka rektum tutkimus.Esimiehen luvalla tosin se .Kyllä vartija tutkii kaikki ,meille jäänyt hälytin paikkaan mitä ei huomattu,ei ostettu siitä liik.sen he näki.Mutta ystävällinen vartija sanoi etsitään se ei soi missään enää.Laosrn tavara oltiin vanh..mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyydensuoja ja se, etten varastanut mitään. Seuraavalla kerralla kieltäydyn ja kävelen pois.
No mä en kyll ymmärrä, miksi rehellinen ihminen tekisi tästä ongelman. Ymmärtän kyllä, että epärehelliset vastustaa.
Joissain kaupoissa on jo oven suussa ilmoitus, ettei omia reppuja ja kasseja kauppaan, joten eiks tämäkin ole vähän yksityisyydensuoja- asia? Kauppias saanee määrätä kuljetaanko hänen tiloissaan repun kanssa.
Tästä on käyty keskustelua kautta aikain, ja aina uusi sukupolvi ihmettelee.
Olin itse vuosikaudet kaupan kassalla nuorena, ja voi luoja kuinka paljon jo silloin ihmiset varastivat. Nuoret, vanhat, laitapuolen kulkijat, perheenisät ja -äidit, opettajat, vartijat, ekonomit, insinöörit ja työkaveritkin. Varastelu oli helppoa niin kauan kun niitä kasseja ei haluttu esimerkiksi tutulta tai läheiseltä tarkistaa, mutta ans olla kun asia tuli ilmi, ei haluttukaan enää asioida siinä "huonossa" kaupassa.
Itse näytän aina pyytämättä ja kysymättä tai jätän säilytykseen jos mukana on jotain ylimääräistä. Ei tuota pienintäkään hankaluutta. Opettele sinäkin, niin asiointi on sen jälkeen vaivatonta ja helppoa!
Varmaan kohta kaupassa täytyy käydä alastomana, jos reputkin on kielletty.
Hui.. pelkkä reppu ei vaateta ihmistä. Näen sieluni silmin sinun viuhahtavan kauppaan 🤭.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset tekevät elämästä näin vaikeata? Miksi ei voi näyttää reppua jos ei ole mitään ottanut? Miksi aina jängätä viimeiseen asti periaatteesta? Tämä minäminä ja minun oikeudet-yhteiskunta on raskasta ja älytöntä.
Minun repun sisältö ei kuulu ulkopuolisille. Kun en ole varastanut, kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinne.
Kannattaakin nostaa iso meteli siitä kassalla, kanssaihmisten uteliaisuus on taattu. Saat hetkesi parrasvaloissa ja jäät ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi "tuossa menee tuo kaveri, joka piilotteli kynsin hampain reppuansa. Mitähän siellä mahtoi olla, kun niin piti peitellä. Ei vaikuta ainakaan rehelliseltä. Tuskin ottaisin kaveria töihin, jos tulisi niitä kysymään".
Ja pienillä paikkakunnilla varkaan maine koko loppuiäksi on varmaa.
Se onkin sellainen "tuomio", josta on vaikeaa tehdä valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko keneltäkään oikeasti pyydetty kaupassa huvin vuoksi näyttämään kassien sisältö? Minä olen käynyt kaupassa lukuisia kertoja ison kassin kanssa ja samalla kaivellut taskusta puhelinta ja lompakkoa, mutta koskaan ei ole käsketty näyttää kassien sisältöä. Eikä minua kaupan kassalla työskennellessä vähempää voinut kiinnostaa asiakkaiden kassien sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaupan myyjä haluaisi kurkata kassiin, jos kukaan ei ole nähnyt, että tämä henkilö on varastanut?
Vierailija kirjoitti:
miksei vartia voi pyytää yhteystietoja kiltisti ja palata asiaan jos kameroista näkyy jotain ?
"Vartija".. opettaja, keittäjä, katsoja... haltija. Vartia on sukunimi ja haltia olisi satuolento. Anteeksi oikaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kieltäytyjä on rikollinen.
Niskoittelija ainakin.
Minä kyllä jäisin odottamaan syyttömänä poliisia. Sitten poliisin läsnäollessa pyytäisin näyttämään videotallenteen, jossa varastelen. Ja luonnollisesti antaisin heidän syynätä minut päästä jalkoihin. Siinäpähän sitten ihmettelevät, kun mitään ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Suomen laki sallii liian helpolla näpistelyn ja varastamisen. Sanktioita pitäisi lisätä, ja mikä tahansa varastettu tavara hinnasta viis laskettaisiin kertoihin, joiden ylärajan jälkeen ei enää selviäisi taas vain maksamatta jäävillä sakoilla.
Ei tarvita kuin lainmuutos, että vartija saa tarvittaessa tutkia epäillyn taskuineen ja laukkuineen.
Sitten vasta poliisi paikalle, jos varastettua tavaraa löytyy epäillyn hallusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaupan myyjä haluaisi kurkata kassiin, jos kukaan ei ole nähnyt, että tämä henkilö on varastanut?
Miksi henkilö ei voi kassia avata, jos ei kerran mitään ole varastanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi henkilö ei voi kassia avata, jos ei kerran mitään ole varastanut?
Miksi pitäisi avata? Siellä on minun henkilökohtaisia tavaroita. Esitteletkö sinä omia tavaroitasi ohikulkijoille? Käytännössä ihan sama asia.
Varmaan kohta kaupassa täytyy käydä alastomana, jos reputkin on kielletty.