Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vartijalla oikeutta tutkia reppua?

Vierailija
12.06.2026 |

Mitä tapahtuu jos kieltäytyy?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi mitään estettä näyttää reppu, jos siellä ei ole mitään luvatonta?

Yksityisyydensuoja ja se, etten varastanut mitään. Seuraavalla kerralla kieltäydyn ja kävelen pois.

Edelleen, miksi? Pienimmän riesan tie on näyttää se reppu, menee n. 15 sekuntia ja homma on ohi - edellyttäen että mitään luvatonta ei löydy.

Pienempi riesa on vain kävellä pois, kuten ketjussa jo sanottiin. Vartijan täytyy sitten tehdä kiinniotto jos haluaa, että poliisit tutkivat repun. Mikä on tietysti vartijalle noloa, kun mitään varastettua ei paljastu. Siitä taas on se hyvä puoli, että vartijalle jää vahva muistijälki siitä, että juuri tätä asiakasta ei kannata häiriköidä.

Vartija ei saa ottaa kiinni, jos kukaan ei ole konkreettisesti nähnyt, että henkilö on varastanut. Pelkkä epäily ei riitä.

Vierailija
22/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks nuori naisvartija kaivoi mun housusta onko mulla tupla patukka siellä. En ollut vielä edes ehtinyt kaupan puolelle kun iski kiinni.

Mutta kun tajusi, että sieltä löytyy vain nahistunut katkarapu, päästi tirskuen jatkamaan matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tekevät elämästä näin vaikeata? Miksi ei voi näyttää reppua jos ei ole mitään ottanut? Miksi aina jängätä viimeiseen asti periaatteesta? Tämä minäminä ja minun oikeudet-yhteiskunta on raskasta ja älytöntä.

Minun repun sisältö ei kuulu ulkopuolisille. Kun en ole varastanut, kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinne.

Vierailija
24/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyydensuoja ja se, etten varastanut mitään. Seuraavalla kerralla kieltäydyn ja kävelen pois.

Edelleen, miksi? Pienimmän riesan tie on näyttää se reppu, menee n. 15 sekuntia ja homma on ohi - edellyttäen että mitään luvatonta ei löydy.

Pienempi riesa on vain kävellä pois, kuten ketjussa jo sanottiin. Vartijan täytyy sitten tehdä kiinniotto jos haluaa, että poliisit tutkivat repun. Mikä on tietysti vartijalle noloa, kun mitään varastettua ei paljastu. Siitä taas on se hyvä puoli, että vartijalle jää vahva muistijälki siitä, että juuri tätä asiakasta ei kannata häiriköidä.

Vartija ei saa ottaa kiinni, jos kukaan ei ole konkreettisesti nähnyt, että henkilö on varastanut. Pelkkä epäily ei riitä.

no shit sherlock muutenhan meillä olisi joka kymmenes asiakas kanveesissa.

Vierailija
25/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim se syy, ettei me asuta pohjois koreassa

Vierailija
26/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vartija ei koske muhun tai mun tavaroihin. Onhan se nähty, miten nämä työskentelee ja tappaa asiakkaitaan. Soittaisin itse poliisit paikalle ja sen jälkeen poistuisin tyytyväisenä paikalta. Yhtä syyttömänä kuin ennenkin.

Vierailija
27/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näytätkö mulle jos tuun kadulla vastaan ja mikset näyttäs ? mua kiinnostaa eikä se sua haittaa. 

Vierailija
28/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoitko vapaaehtoisesti tutkia peppusi? 

Vierailija
29/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta. Vasta poliisilla on oikeus. Poliisin tuloon asti saa ja pitää olla oikeuksistaan kiinni pitävä kansalainen.

Vierailija
30/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim se syy, ettei me asuta pohjois koreassa

Pohjois-Koreassa ei todellakaan saisi toimia yksityinen vartiointiyritys jolla olisi minkäänlaisia tutkinta-, kiinniotto- tai voimankäyttöoikeuksia.

Vierailija
31/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksei vartia voi pyytää yhteystietoja kiltisti ja palata asiaan jos kameroista näkyy jotain ? 

vartija

Vierailija
32/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäys vielä: jos meinaat lähteä varkaisiin, niin älä. Hävikinhallintaan on lisätty viime aikoina resursseja lisääntyneiden näpistysten takia. Meillä on viime aikoina panostettu etenkin myymäläetsivätoimintaan.

sakkoja sakkojen päälle. ei kiinnosta valvonta kun ei ole seuraamuksia. 

Vierailija
33/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en kyll ymmärrä, miksi rehellinen ihminen tekisi tästä ongelman. Ymmärtän kyllä, että epärehelliset vastustaa.

Joissain kaupoissa on jo oven suussa ilmoitus, ettei omia reppuja ja kasseja kauppaan, joten eiks tämäkin ole vähän yksityisyydensuoja- asia? Kauppias saanee määrätä kuljetaanko hänen tiloissaan repun kanssa.

Tästä on käyty keskustelua kautta aikain, ja aina uusi sukupolvi ihmettelee.

Olin itse vuosikaudet kaupan kassalla nuorena, ja voi luoja kuinka paljon jo silloin ihmiset varastivat. Nuoret, vanhat, laitapuolen kulkijat, perheenisät ja -äidit, opettajat, vartijat, ekonomit, insinöörit ja työkaveritkin. Varastelu oli helppoa niin kauan kun niitä kasseja ei haluttu esimerkiksi tutulta tai läheiseltä tarkistaa, mutta ans olla kun asia tuli ilmi, ei haluttukaan enää asioida siinä "huonossa" kaupassa.

Itse näytän aina pyytämättä ja kysymättä  tai jätän säilytykseen jos mukana on jotain ylimääräistä. Ei tuota pienintäkään hankaluutta. Opettele sinäkin, niin asiointi on sen jälkeen vaivatonta ja helppoa!

Vierailija
34/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeutta. Vasta poliisilla on oikeus. Poliisin tuloon asti saa ja pitää olla oikeuksistaan kiinni pitävä kansalainen.

Poliisiakaan ei tarvitse jäädä odottelemaan, jos ei ole mitään todistetta näpistämisestä.

Vierailija
35/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kaupan varashälyttimen huutaminen? Monesti ovat aiheettomasti hälyttäneet, ja vartija syöksynyt kopeloimaan. 

Vierailija
36/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en kyll ymmärrä, miksi rehellinen ihminen tekisi tästä ongelman. Ymmärtän kyllä, että epärehelliset vastustaa.

Joissain kaupoissa on jo oven suussa ilmoitus, ettei omia reppuja ja kasseja kauppaan, joten eiks tämäkin ole vähän yksityisyydensuoja- asia? Kauppias saanee määrätä kuljetaanko hänen tiloissaan repun kanssa.

Olin itse vuosikaudet kaupan kassalla nuorena, ja voi luoja kuinka paljon jo silloin ihmiset varastivat. Nuoret, vanhat, laitapuolen kulkijat, perheenisät ja -äidit, opettajat, vartijat, ekonomit, insinöörit ja työkaveritkin. Varastelu oli helppoa niin kauan kun niitä kasseja ei haluttu esimerkiksi tutulta tai läheiseltä tarkistaa, mutta ans olla kun asia tuli ilmi, ei haluttukaan enää asioida siinä "huonossa" kaupassa.

Itse näytän aina pyytämättä ja kysymättä  tai jätän säilytykseen jos mukana on jotain ylimääräistä. Ei tuota pienintäkään hankaluutta. Opettele sinäkin, niin asiointi on sen jälkeen vaivatonta ja helppoa!

En ole koskaan jättänyt reppua säilytykseen ja silti asioiminen on ollut vaivatonta ja helppoa.

Vierailija
37/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mää olen rehellisempi kun sää ja ehkä sen takia menee tunteisiin kun joku sitä epäilee.

Vierailija
38/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se kun on törkeetä väittää mua varkaaks ja toisekseen vaatia mua todistaan syyttömyyteni. missä syyttäjän todisteet ? 

Väittikö joku? Ymmärsin että pyydettiin vain näyttämään mitä reppu sisältää? Liiottelun ja vääristelyn taipumuksestakin on hyvä opetella pois jo nuorena. Se ei ole mikään plus-tekijä vuorovaikutustilanteissa.

Vierailija
39/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Yleisimmin asiakas itse suostuu siihen, kun vartija tulee kysymään, että saako katsoa. Tämä on sen merkki, että vihiä on, muttei näyttöä. Ammattilaiset tietävät sanoa ei kiitos, ja poistuvat normaaliin tahtiin paikalta.

Jos poistaminen halutaan estää, täytyy suorittaa kiinniotto ja silloin poliisi on aina kutsuttava paikalle. 

Jos näyttöä on tarpeeksi, ei tulla koskaan kysymään, että voitko kriminoida itsesi, vaan kontakti aloitetaan "moikka, tais jäädä jotain maksamatta" tai "tuus mukaan tuonne valvomoon". Kiinniotetun ei ole pakko liikkua mihinkään kiinniottopaikalta, mutta useimmat lähtevät kyllä mielellään pois asiakkaiden silmistä.

Turvatarkastuksen kiinniotetulle saa tehdä, ja siinä samassa jos löytyy anastettua omaisuutta, se voidaan ottaa toki pois.

Tarkastuksesta kieltäytyminen ei ole peruste kiinniotolle. Turvaporttien hälytyskään ei sellaisenaan riitä.

Käytäntö: Kun kieltäydyt tarkastuksesta vartijat vääntää sinut väkivalloin lattialle. Hyppii päälläsi raahaa kuin perunasäkin sivuhuoneeseen törmäten päälläsi jokaiseen vastaan tulevaan oven karmiin. Odottelet siellä takahuoneessa muusina poliisia joka tulee heittää sinut vääntäen maijan perään ja laitoksella heittää sinut maahan pomppii päälläsi ja vie vuorokaudeksi vankilaan ilman ruokailumahdollisuutta. Seuraavana päivänä saat sakon virkamiesten vastustamisesta kun  murretu kätesi on heilunut hakattaessa.

Vierailija
40/80 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisiakaan ei tarvitse jäädä odottelemaan, jos ei ole mitään todistetta näpistämisestä.

Varkaudesta tai näpistyksestä epäilty saa poistua ennen poliisin saapumista, ellei häntä oteta kiinni. Kuka tahansa (kuten myymälän vartija tai sivullinen) saa kuitenkin ottaa epäillyn kiinni teon tapahtuessa tai pakenemasta, jos kyseessä on rikos, josta voi seurata vankeutta. 

Lakipykälät ja tärkeimmät toimintaperiaatteet:

Jokamiehen kiinniotto-oikeus: Pakkokeinolain mukaan sivullinen tai myymälänvartija saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun varkaan. Kiinniotettu on luovutettava viipymättä poliisille. 

Voimakeinojen käyttö: Kiinniottaja saa käyttää paon estämiseksi vain sellaisia lieviä voimakeinoja, jotka ovat tilanteeseen nähden puolustettavia. Esimerkiksi lievästä näpistelystä ei saa aiheuttaa epäillylle tarpeettomia vammoja tai vaaraa. 

Poistuminen ilman kiinniottoa: Jos kukaan ei ota epäiltyä kiinni paikan päällä, poliisi ei voi estää poistumista tai vaatia paikoillaan pysymistä ennen kuin he itse saapuvat paikalle ja mahdollisesti ottavat henkilön kiinni tai pidättävät hänet. 

Seuraukset: Vaikka epäilty poistuisi paikalta, poliisi kirjaa tapahtuneen tehdyn rikosilmoituksen perusteella. Tunnistamisen tai valvontakameratallenteiden perusteella poliisi voi tavoittaa epäillyn myöhemmin kuulusteluja varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme