Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vartijalla oikeutta tutkia reppua?

Vierailija
12.06.2026 |

Mitä tapahtuu jos kieltäytyy?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tekevät elämästä näin vaikeata? Miksi ei voi näyttää reppua jos ei ole mitään ottanut? Miksi aina jängätä viimeiseen asti periaatteesta? Tämä minäminä ja minun oikeudet-yhteiskunta on raskasta ja älytöntä.

Olisit tyytyväinen että joku viitsii pitää yllä periaatteita..

Olen eri, mutta petiaatteet ja periaatteet.. vartija edustaa tässä tilanteessa auktoriteettia, ja ei ole mitenkään eduksi alkaa vänkäämään sellaisessa asemassa olevan kanssa. Yleensäkin näkisin, että joustavuus ja rentous vievät kevyemmin elämässä eteenpäin, kuin vängätä työkseen vartiointia tekevän kanssa. Mutta jotkuthan nauttivat riitelystä asiasta kuin asiasta, se on valitettavaa. 

Vierailija
62/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos siellä on jotain luvatonta , muttei varastettua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tekevät elämästä näin vaikeata? Miksi ei voi näyttää reppua jos ei ole mitään ottanut? Miksi aina jängätä viimeiseen asti periaatteesta? Tämä minäminä ja minun oikeudet-yhteiskunta on raskasta ja älytöntä.

Minun repun sisältö ei kuulu ulkopuolisille. Kun en ole varastanut, kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinne.

Kannattaakin nostaa iso meteli siitä kassalla, kanssaihmisten uteliaisuus on taattu. Saat hetkesi parrasvaloissa ja jäät ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi  "tuossa menee tuo kaveri, joka piilotteli kynsin hampain reppuansa. Mitähän siellä mahtoi olla, kun niin piti peitellä. Ei vaikuta ainakaan rehelliseltä. Tuskin ottaisin kaveria töihin, jos tulisi niitä kysymään".

Kukaan haluakaan töihin sellaiselle, joka syyttelee varkaaksi ilman syytä. Hiton raskasta.

Vierailija
64/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi mitään estettä näyttää reppu, jos siellä ei ole mitään luvatonta?

Yksityisyydensuoja ja se, etten varastanut mitään. Seuraavalla kerralla kieltäydyn ja kävelen pois.

No mä en kyll ymmärrä, miksi rehellinen ihminen tekisi tästä ongelman. Ymmärtän kyllä, että epärehelliset vastustaa.

Joissain kaupoissa on jo oven suussa ilmoitus, ettei omia reppuja ja kasseja kauppaan, joten eiks tämäkin ole vähän yksityisyydensuoja- asia? Kauppias saanee määrätä kuljetaanko hänen tiloissaan repun kanssa.

Tästä on käyty keskustelua kautta aikain, ja aina uusi sukupolvi ihmettelee.

Olin itse vuosikaudet kaupan kassalla nuorena, ja voi luoja kuinka paljon jo silloin ihmiset varastivat. Nuoret, vanhat, laitapuolen kulkijat, perheenisät ja -äidit, opettajat, vartijat, ekonomit, insinöörit ja työkaveritkin. Varastelu oli helppoa niin kauan kun niitä kasseja ei haluttu esimerkiksi tutulta tai läheiseltä tarkistaa, mutta ans olla kun asia tuli ilmi, ei haluttukaan enää asioida siinä "huonossa" kaupassa.

Itse näytän aina pyytämättä ja kysymättä  tai jätän säilytykseen jos mukana on jotain ylimääräistä. Ei tuota pienintäkään hankaluutta. Opettele sinäkin, niin asiointi on sen jälkeen vaivatonta ja helppoa!

En ole koskaan jättänyt reppua säilytykseen ja silti asioiminen on ollut vaivatonta ja helppoa.

Sen takia näpistykset ja varkaudet ovat lisääntyneet, kun se on niin vaivatonta ja helppoa. Ihmiset tunkevat tavaraa reppuihinsa, taskuihinsa ja housuihinsa ja kävelevät muina miehinä ulos, koska voivat.

Vierailija
65/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyydensuoja ja se, etten varastanut mitään. Seuraavalla kerralla kieltäydyn ja kävelen pois.

Edelleen, miksi? Pienimmän riesan tie on näyttää se reppu, menee n. 15 sekuntia ja homma on ohi - edellyttäen että mitään luvatonta ei löydy.

Pienempi riesa on vain kävellä pois, kuten ketjussa jo sanottiin. Vartijan täytyy sitten tehdä kiinniotto jos haluaa, että poliisit tutkivat repun. Mikä on tietysti vartijalle noloa, kun mitään varastettua ei paljastu. Siitä taas on se hyvä puoli, että vartijalle jää vahva muistijälki siitä, että juuri tätä asiakasta ei kannata häiriköidä.

Vartija ei saa ottaa kiinni, jos kukaan ei ole konkreettisesti nähnyt, että henkilö on varastanut. Pelkkä epäily ei riitä.

Entä kaupan varashälyttimen huutaminen? Monesti ovat aiheettomasti hälyttäneet, ja vartija syöksynyt kopeloimaan. 

Kai nyt jokainen rehellinen ihminen haluaa selvitettävän miksi portti huusi? On se huutanut minunkin kohdallani ja asia on tutkittu saman tien. En edes välittänyt kuinka moni näki, koska minulla ei ollut salattavaa, eikä se aiheuttanut minulle tietenkään häpeää.

Joku änkyrä saa näistä porttihälyistä syyn alkaa mahtailla ja änkyröi luonteensa mukaisesti, mutta oikeita näpistelijöitäkin niillä pysäytellään. 

Vierailija
66/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mut sit odotetaan poliisia.

Voin riisua vaikka alasti. Siihen menee 8 minuuttia ja vartija saa vatsassani trauman. Mut yhden reppuun vilkaisun en jää odottamaan jopa tuntia poliisia.

Se ei ole kiirekeikka.

Vierailija
67/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikset haluaisi näyttää laukkuasi vartijalle? Oletko kenties käynyt marketissa varkaissa? Jotain epäilyttävää kysymyksessäsi joka tapauksessa on. Toivottavasti jäät kiinni ja saat rangaistuksen oli tekosi sitten mikä tahansa.

Vierailija
68/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, miksi? Pienimmän riesan tie on näyttää se reppu, menee n. 15 sekuntia ja homma on ohi - edellyttäen että mitään luvatonta ei löydy.

Pienempi riesa on vain kävellä pois, kuten ketjussa jo sanottiin. Vartijan täytyy sitten tehdä kiinniotto jos haluaa, että poliisit tutkivat repun. Mikä on tietysti vartijalle noloa, kun mitään varastettua ei paljastu. Siitä taas on se hyvä puoli, että vartijalle jää vahva muistijälki siitä, että juuri tätä asiakasta ei kannata häiriköidä.

Vartija ei saa ottaa kiinni, jos kukaan ei ole konkreettisesti nähnyt, että henkilö on varastanut. Pelkkä epäily ei riitä.

Entä kaupan varashälyttimen huutaminen? Monesti ovat aiheettomasti hälyttäneet, ja vartija syöksynyt kopeloimaan. 

Kai nyt jokainen rehellinen ihminen haluaa selvitettävän miksi portti huusi? On se huutanut minunkin kohdallani ja asia on tutkittu saman tien. En edes välittänyt kuinka moni näki, koska minulla ei ollut salattavaa, eikä se aiheuttanut minulle tietenkään häpeää.

Joku änkyrä saa näistä porttihälyistä syyn alkaa mahtailla ja änkyröi luonteensa mukaisesti, mutta oikeita näpistelijöitäkin niillä pysäytellään. 

Vietiin vielä takahuoneeseen tutkittavaksi, ja aikaa tuhrautui. Kuulutettiin kyllä, että hälytys oli väärä, mutta kukaan joka näki ei varmasti ollut enää paikalla.

Vierailija
69/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se kun on törkeetä väittää mua varkaaks ja toisekseen vaatia mua todistaan syyttömyyteni. missä syyttäjän todisteet ? 

Väittikö joku? Ymmärsin että pyydettiin vain näyttämään mitä reppu sisältää? Liiottelun ja vääristelyn taipumuksestakin on hyvä opetella pois jo nuorena. Se ei ole mikään plus-tekijä vuorovaikutustilanteissa.

Miksi se repunsisältö pitäisi näyttää myyjälle tai vartijalle? Seuratkoon kameroista ja menkööt sitten kiinniottamaan oikeat myymälävarkaat.

Heillä on oikeus pyytää, ja sinulla on oikeus kieltäytyä tai suostua. Mieti, jos siis olet rehellinen ihminen, kumpi tapa johtaa myönteiseen lopputulokseen. Varkaalla tämä toimii päinvastoin.

Vierailija
70/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko vartialla oikeus tutkia peppua? Jos epäilee että sinne on kätketty jotain.

Vierailija
71/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En edes välittänyt kuinka moni näki, koska minulla ei ollut salattavaa, eikä se aiheuttanut minulle tietenkään häpeää."

Minä näin sinut, enkä usko hetkeäkään että et olisi varas.

Vierailija
72/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se kun on törkeetä väittää mua varkaaks ja toisekseen vaatia mua todistaan syyttömyyteni. missä syyttäjän todisteet ? 

Väittikö joku? Ymmärsin että pyydettiin vain näyttämään mitä reppu sisältää? Liiottelun ja vääristelyn taipumuksestakin on hyvä opetella pois jo nuorena. Se ei ole mikään plus-tekijä vuorovaikutustilanteissa.

Miksi se repunsisältö pitäisi näyttää myyjälle tai vartijalle? Seuratkoon kameroista ja menkööt sitten kiinniottamaan oikeat myymälävarkaat.

Heillä on oikeus pyytää, ja sinulla on oikeus kieltäytyä tai suostua. Mieti, jos siis olet rehellinen ihminen, kumpi tapa johtaa myönteiseen lopputulokseen. Varkaalla tämä toimii päinvastoin.

Myönteiseen lopputulokseen johtaa se, että kävelen ulos. 

Vierailija
73/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko vartijalla oikeutta tutkia peppua?

Vierailija

12.06.2026 | 16:51

Mitä tapahtuu jos kieltäytyy?"

On.

Vierailija
74/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setä kertoo maailman tyhmimmät ammatit haluaako jotkut olla kuulolla?

Vierailija
75/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla olin eräässä konsertissa. Pirtilla tarkastettiin kaikkien laukut. Piti luovuttaa 0,5 litran vesipullo, mutta sai ostaa uuden hintaan 4,-€. En ihan ymmärtänyt.

Vierailija
76/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla olin eräässä konsertissa. Pirtilla tarkastettiin kaikkien laukut. Piti luovuttaa 0,5 litran vesipullo, mutta sai ostaa uuden hintaan 4,-€. En ihan ymmärtänyt.

Miten pirtu auttaa tarkastamisessa?

Vierailija
77/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun repun sisältö ei kuulu ulkopuolisille. Kun en ole varastanut, kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinne.

Kannattaakin nostaa iso meteli siitä kassalla, kanssaihmisten uteliaisuus on taattu. Saat hetkesi parrasvaloissa ja jäät ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi  "tuossa menee tuo kaveri, joka piilotteli kynsin hampain reppuansa. Mitähän siellä mahtoi olla, kun niin piti peitellä. Ei vaikuta ainakaan rehelliseltä. Tuskin ottaisin kaveria töihin, jos tulisi niitä kysymään".

Ja pienillä paikkakunnilla varkaan maine koko loppuiäksi on varmaa.

Se onkin sellainen "tuomio", josta on vaikeaa tehdä valitus.

Ja vain sen takia, ettet ollut yhteistyökykyinen ja näyttänyt sitä reppuasi. Ei etenkään nuoret osaa ottaa huomioon, että tällaisella vikuroinnilla voi olla kauaskantoiset seuraukset. Mutta sehän on selvä, että omalla käytöksellään voi antaa joko positiivisen tai negatiivisen vaikutuksen.

Vierailija
78/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen laki sallii liian helpolla näpistelyn ja varastamisen. Sanktioita pitäisi lisätä, ja mikä tahansa varastettu tavara hinnasta viis laskettaisiin kertoihin, joiden ylärajan jälkeen ei enää selviäisi taas vain maksamatta jäävillä sakoilla.

Ei tarvita kuin lainmuutos, että vartija saa tarvittaessa tutkia epäillyn taskuineen ja laukkuineen.

Sitten vasta poliisi paikalle, jos varastettua tavaraa löytyy epäillyn hallusta.

" ei tarvita kuin lainmuutos niin vartija saa hakata kaikki jotka haluaa"

Luoja näitä trollien provoja.

Vierailija
79/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen laki sallii liian helpolla näpistelyn ja varastamisen. Sanktioita pitäisi lisätä, ja mikä tahansa varastettu tavara hinnasta viis laskettaisiin kertoihin, joiden ylärajan jälkeen ei enää selviäisi taas vain maksamatta jäävillä sakoilla.

tutkimusten mukaan varastelu vähenee jos ihmisillä on töitä eli tuloa ja riittävät tuet.

Vierailija
80/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita kuin lainmuutos, että vartija saa tarvittaessa tutkia epäillyn taskuineen ja laukkuineen.

Sitten vasta poliisi paikalle, jos varastettua tavaraa löytyy epäillyn hallusta.

" ei tarvita kuin lainmuutos niin vartija saa hakata kaikki jotka haluaa"

Luoja näitä trollien provoja.

Ei onnistu edes lakia muuttamalla. Perustuslaki kieltää antamasta muille kuin viranomaisille oikeuksia merkittävän julkisen vallan käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi