Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vartijalla oikeutta tutkia reppua?

Vierailija
12.06.2026 |

Mitä tapahtuu jos kieltäytyy?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tekevät elämästä näin vaikeata? Miksi ei voi näyttää reppua jos ei ole mitään ottanut? Miksi aina jängätä viimeiseen asti periaatteesta? Tämä minäminä ja minun oikeudet-yhteiskunta on raskasta ja älytöntä.

Minun repun sisältö ei kuulu ulkopuolisille. Kun en ole varastanut, kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinne.

Kannattaakin nostaa iso meteli siitä kassalla, kanssaihmisten uteliaisuus on taattu. Saat hetkesi parrasvaloissa ja jäät ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi  "tuossa menee tuo kaveri, joka piilotteli kynsin hampain reppuansa. Mitähän siellä mahtoi olla, kun niin piti peitellä. Ei vaikuta ainakaan rehelliseltä. Tuskin ottaisin kaveria töihin, jos tulisi niitä kysymään".

Ja pienillä paikkakunnilla varkaan maine koko loppuiäksi on varmaa.

Se onkin sellainen "tuomio", josta on vaikeaa tehdä valitus.

Miksi kaupan myyjä haluaisi kurkata kassiin, jos kukaan ei ole nähnyt, että tämä henkilö on varastanut?

Työnantajan ohjeistus. Oletan että ne on nykyisin satunnaistarkastuksia. Kommentoin samalla myös edelliselle, joka kertoi ettei kassalla työskennellessään kertaakaan katsonut kenenkään kassiin, eikä se häntä yhtään kiinnostanutkaan. Kun itse työskentelin kassalla, meille lueteltiin madonluvut, kuinka paljon hävikki on lisääntynyt. Sen myötä oli kassintarkastuskampanjoita, joista välillä myös kuulutettiin asiakkaille keskusradion kautta. Lisäksi kassoilla oli kylttejä ja tarroja, joissa pyydettin laukkujen avaamista. Siitä muistutettiin meitä joka päivä, että ne on katsottava. Meillä oli yksi ainoa kassa jonka en nähnyt koskaan pyytävän tätä asiakkailta, ja hän oli myös ainoa jota ei asiakkaiden toimesta tästä haukuttu. Meitä muita huoriteltiin, haukuttiin p*skoiksi ja sioiksi, ja nikä ihmeellisintä, heidän toimestaan keillä ei mitään ollut. Menetimme useita asiakkaita, vaikka noudatimme vain esimiehen ohjeita. Säyseimmin suhtautuivat paikalliset pultsarit, jotka kaivoivat housuistaan ja paitojensa sisältä varastamansa tuotteet ja pyysivät anteeksi. He jatkoivat normaalisti käyntejään, ostivat jotain ja yrittivät pölliä jotain. Varastamisesta kiinni jääneet "normaali"- ihmiset vaihtoivat kauppaa ja levittivät juttua kuinka olivat saaneet huonoa palvelua meillä ja sen takia vaihtaneet kauppaa. Olen tästä vuosia sitten jossain muussa  aihetta koskevassa keskustelussa jo kertonutkin.

Vierailija
82/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä jäisin odottamaan syyttömänä poliisia. Sitten poliisin läsnäollessa pyytäisin näyttämään videotallenteen, jossa varastelen. Ja luonnollisesti antaisin heidän syynätä minut päästä jalkoihin. Siinäpähän sitten ihmettelevät, kun mitään ei löydy.

Joku kommentoi aiemmin asiakkaan ajan haaskaanista. Tässä se oikein konkretisoituu, haaskataan useiden ihmisten aikaa ja ihan turhan takia. Tämä olisi vältetty henkilökunnan pyyntöä noudatramalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä jäisin odottamaan syyttömänä poliisia. Sitten poliisin läsnäollessa pyytäisin näyttämään videotallenteen, jossa varastelen. Ja luonnollisesti antaisin heidän syynätä minut päästä jalkoihin. Siinäpähän sitten ihmettelevät, kun mitään ei löydy.

Joku kommentoi aiemmin asiakkaan ajan haaskaanista. Tässä se oikein konkretisoituu, haaskataan useiden ihmisten aikaa ja ihan turhan takia. Tämä olisi vältetty henkilökunnan pyyntöä noudatramalla.

Jos aletaan syyttelemään ilman todisteita, niin ilomielin haaskaan kaikkien aikaa ja resursseja oikein urakalla.

Vierailija
84/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset tekevät elämästä näin vaikeata? Miksi ei voi näyttää reppua jos ei ole mitään ottanut? Miksi aina jängätä viimeiseen asti periaatteesta? Tämä minäminä ja minun oikeudet-yhteiskunta on raskasta ja älytöntä.

Minun repun sisältö ei kuulu ulkopuolisille. Kun en ole varastanut, kenelläkään ei ole oikeutta katsoa sinne.

Kannattaakin nostaa iso meteli siitä kassalla, kanssaihmisten uteliaisuus on taattu. Saat hetkesi parrasvaloissa ja jäät ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi  "tuossa menee tuo kaveri, joka piilotteli kynsin hampain reppuansa. Mitähän siellä mahtoi olla, kun niin piti peitellä. Ei vaikuta ainakaan rehelliseltä. Tuskin ottaisin kaveria töihin, jos tulisi niitä kysymään".

Kukaan haluakaan töihin sellaiselle, joka syyttelee varkaaksi ilman syytä. Hiton raskasta.

Tässä oli kyse paikalle sattuneen sivullisen oletetuista ajatuksista. Ei syytetty, vaan ihmeteltiin että mitähän hän piilottelee. Piilottelija antoi samalla huonon kuvan itsestään. Harva ajattelisi että tuossapa fiksu tyyppi.

Vierailija
85/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä onko vartialla oikeus tutkia peppua? Jos epäilee että sinne on kätketty jotain.

Kyllä on. Olen sellaiseen joutunut. Riisua piti ihan munasilleen ja Vartia kumihanskat kädessä tutki pepun.

Vierailija
86/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran myyjä väitti että olen edellisellä viikolla varastanut vyön sieltä kaupasta. Jankutti ja jankutti. En todellakaan ollut varastanut mitään vyötä tai mitään muutakaan. En ole ikinä mitään varastanut. Kyllä vitutti kun olin vielä pomon kanssa liikenteessä. Oli pikkuliikeen omistaja itse niin en voinut edes valittaa mihinkään törkeää kohtelua. 

Vierailija
87/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi mitään estettä näyttää reppu, jos siellä ei ole mitään luvatonta?

Yksityisyydensuoja ja se, etten varastanut mitään. Seuraavalla kerralla kieltäydyn ja kävelen pois.

Edelleen, miksi? Pienimmän riesan tie on näyttää se reppu, menee n. 15 sekuntia ja homma on ohi - edellyttäen että mitään luvatonta ei löydy.

Pienempi riesa on vain kävellä pois, kuten ketjussa jo sanottiin. Vartijan täytyy sitten tehdä kiinniotto jos haluaa, että poliisit tutkivat repun. Mikä on tietysti vartijalle noloa, kun mitään varastettua ei paljastu. Siitä taas on se hyvä puoli, että vartijalle jää vahva muistijälki siitä, että juuri tätä asiakasta ei kannata häiriköidä.

Vartija ei saa ottaa kiinni, jos kukaan ei ole konkreettisesti nähnyt, että henkilö on varastanut. Pelkkä epäily ei riitä.

Entä kaupan varashälyttimen huutaminen? Monesti ovat aiheettomasti hälyttäneet, ja vartija syöksynyt kopeloimaan. 

Kai nyt jokainen rehellinen ihminen haluaa selvitettävän miksi portti huusi? On se huutanut minunkin kohdallani ja asia on tutkittu saman tien. En edes välittänyt kuinka moni näki, koska minulla ei ollut salattavaa, eikä se aiheuttanut minulle tietenkään häpeää.

Joku änkyrä saa näistä porttihälyistä syyn alkaa mahtailla ja änkyröi luonteensa mukaisesti, mutta oikeita näpistelijöitäkin niillä pysäytellään. 

Vietiin vielä takahuoneeseen tutkittavaksi, ja aikaa tuhrautui. Kuulutettiin kyllä, että hälytys oli väärä, mutta kukaan joka näki ei varmasti ollut enää paikalla.

Miksi et sanonut että siinä heti saa tutkia? Kokeilemalla selviää hälyttääkö laukku vai ihminen. Totuus selviää aina, eikä rehellisellä ole mitään hävettävää tai pelättävää.

Vierailija
88/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos siellä on jotain luvatonta , muttei varastettua? 

Kysytään nyt suoraan: Mitä sitten tapahtuu jos sieltä repusta löytyy huimaus aineita tai jotain muuta "jännää", joka on selvä ettei ole varastettu kaupasta?

Vierailija
89/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyydensuoja ja se, etten varastanut mitään. Seuraavalla kerralla kieltäydyn ja kävelen pois.

Edelleen, miksi? Pienimmän riesan tie on näyttää se reppu, menee n. 15 sekuntia ja homma on ohi - edellyttäen että mitään luvatonta ei löydy.

Pienempi riesa on vain kävellä pois, kuten ketjussa jo sanottiin. Vartijan täytyy sitten tehdä kiinniotto jos haluaa, että poliisit tutkivat repun. Mikä on tietysti vartijalle noloa, kun mitään varastettua ei paljastu. Siitä taas on se hyvä puoli, että vartijalle jää vahva muistijälki siitä, että juuri tätä asiakasta ei kannata häiriköidä.

Vartija ei saa ottaa kiinni, jos kukaan ei ole konkreettisesti nähnyt, että henkilö on varastanut. Pelkkä epäily ei riitä.

Entä kaupan varashälyttimen huutaminen? Monesti ovat aiheettomasti hälyttäneet, ja vartija syöksynyt kopeloimaan. 

Kai nyt jokainen rehellinen ihminen haluaa selvitettävän miksi portti huusi? On se huutanut minunkin kohdallani ja asia on tutkittu saman tien. En edes välittänyt kuinka moni näki, koska minulla ei ollut salattavaa, eikä se aiheuttanut minulle tietenkään häpeää.

Joku änkyrä saa näistä porttihälyistä syyn alkaa mahtailla ja änkyröi luonteensa mukaisesti, mutta oikeita näpistelijöitäkin niillä pysäytellään. 

"En edes välittänyt kuinka moni näki, koska minulla ei ollut salattavaa, eikä se aiheuttanut minulle tietenkään häpeää."

Minä näin sinut, enkä usko hetkeäkään että et olisi varas.

Jaa, no se ei haittaa 😊.

Vierailija
90/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt saatana, jos toiselta estetään TYÖSSÄ käyminen. Millä hän sitten elättää itsensä? Varastelemalla?

Vierailija
91/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsutaan "kantapään kautta opettamiseksi." Joillekin ihmisille ei vaan mene asia sinne päähän ennen kuin joutuu toteamaan, että eihän tästä ole muuta kuin haittaa kaikille. Ehkäpä oppii kauppias pitämään naamansa kiinni, kun seuraavan kerran tuntuu sille, että "tuo saattaa hyvinkin olla varkaissa."

Vierailija
92/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos siellä on jotain luvatonta , muttei varastettua? 

Kysytään nyt suoraan: Mitä sitten tapahtuu jos sieltä repusta löytyy huimaus aineita tai jotain muuta "jännää", joka on selvä ettei ole varastettu kaupasta?

no mitä sinä teet jos näet jollain huumeita tai muuta jännää?

Vierailija
93/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin ja kääntelin pitkään kahvikuppeja eräässä marketissa. Mietin ja vertailin. Palasin hetken päästä ja mietittyäni vielä samalle hyllylle. Siinäpä samassa ilmestyi vartija viereeni :) Sanoin, että ota vaan sinä ensin jos olet jo päättänyt mitä otat. Närkästyi selvästikin, pikku virkaintoinen :) 

Otin kupit ja jatkoin matkaa kassan suuntaan. 

Vierailija
94/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ajan haaskaaminen olisi vältetty sillä, että valvontakameralla tai henkilökunnan suoralla näköhavainnolla toteen näytettävässä varkaustapauksessa tehdään laillinen kiinniotto ja että syyttömiä kohtaan ei edes yritetä käyttää lainvastaisia pakkotoimia "vahvemman oikeudella".

Vierailija
95/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran myyjä väitti että olen edellisellä viikolla varastanut vyön sieltä kaupasta. Jankutti ja jankutti. En todellakaan ollut varastanut mitään vyötä tai mitään muutakaan. En ole ikinä mitään varastanut. Kyllä vitutti kun olin vielä pomon kanssa liikenteessä. Oli pikkuliikeen omistaja itse niin en voinut edes valittaa mihinkään törkeää kohtelua. 

Keskustelu videolle ja rikosilmoitus kunnianloukkauksesta.

Vierailija
96/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattekos kun, olikohan se kasarilla, kaupoissa revitettiin slogania "avattu kassi luottamuspassi". Todellisuudessahan koko ajatus on ilmiselvä osoitus EPÄluottamuksesta.

Vierailija
97/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka ei niin tavis kamaa repussa, vaan: dildo, alastonkuvia, mt-lääkettä, valoherkkä kemikaali, huolella pakattuja siemeniä, setelinippuja, nippusiteitä, Erkki-enon kirjoittama uusi runoteosprintti.... 

Vierailija
98/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä onko vartialla oikeus tutkia peppua? Jos epäilee että sinne on kätketty jotain.

Mielenkiintoa herättää jos siinä kassa-alueella peräpeili tutkitaan. Kuljetustapana huumeille suosittu mm vankilan sisään ns lomaltapaluupeukku. 

Vierailija
99/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim se syy, ettei me asuta pohjois koreassa

Pohjois-Koreassa ei todellakaan saisi toimia yksityinen vartiointiyritys jolla olisi minkäänlaisia tutkinta-, kiinniotto- tai voimankäyttöoikeuksia.

Ja onkohan siellä tavan kansalaisille muuta pöllittävää kuin johtajan virnuisia jullareita. 

Vierailija
100/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauppojen valvontakamerojen kuvanlaatu niin hyvä, että niistä selviäisi että on jotain tapahtunut, ellei sitten ole ottanut reppua pois selästä ja laittanut siihen tavaraa, tai heitellyt peittelemättä jotakin kassiin? Kamerat eivät kuitenkaan ole kovin lähellä kuvauskohteita ja HD-resoluutiokin riittää vain tiettyyn rajaan asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi