Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä

Vierailija
12.06.2026 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html

Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia. 

Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää? 

Kommentit (749)

Vierailija
61/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama käytäntö voimaan kuin Tanskassakin eli jos äidinkieli ei ole mikään kotimaisista kielistä, niin 1-vuotiaana varhaiskasvatukseen oppimaan kieltä. Mikään muu ei ihan oikeasti auta. Meillä ei ole varaa näihin "18 vuotta Suomessa asuneisiin kielitaidottomiin". Ja nyt näyttää pahasti siltä, että heidän Suomessa syntyneet lapsetkaan eivät opi kieltä.

Uskomatonta.

Kieltämättä hämmentävää luettavaa. Mussa Muna myös puhuu pötyä pienten lasten kyvystä oppia lomittain useita kieliä. 
Näin syntyy varjoyhteiskunta, kun vanhemmat käytännössä tekevät lapsen kielen oppimisen ja kotoutumisen mahdottomaksi. 
Pakko alkaa Suomessa jykevämmin vaatimaan lapsilta suomen kielen oppimista. Koulussa ei saa edetä, ellei tietty taso ole hallussa. 

Vierailija
62/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ajatella että 18 vuotta maassa asunut osaisi puhua jo sujuvasti kyseisen maan kieltä ihan ilman kurssejakaan mutta ilmeisesti ei. Yhteiskunnan vika tietysti kun ei ole annettu riittävästi tälle ihmiselle tukea kotoutumiseen. Ihmiseltähän ei voi itseltään vaatia tietenkään yhtään mitään. Suomessa syntynyttä 13-vuotiasta lastakin pitäisi kotouttaa kun ei osaa kieltämme hyvin. 

Tai ehkä parempi olisi että kotouttamisen sijaan tällainen perhe kotiutettaisiin takaisin Etiopiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa kieliä. Kielten opiskelu ja opettelu on työtä. Lapsen voi vielä Espoossakin ilmaisille satutunneille kirjastoon, käydä asukaspuistojen kokoontumisissa, opetella vaikka kymmenen sanaa päivässä yhdessä lapsen kanssa, lainata kirjoja ilmaisesta kirjastosta, katsoa tv-ohjelmia, olemalla itse esikuva!

Minulla on oppilaita jotka ovat opiskelleet jopa ruotsin, vaikka ovat saapuneet Suomeen vain pari vuotta sitten! Jokaikinen päivä ponnistelleet antamatta periksi.

Eikö Munan lapsi ole käynyt peruskoulua? Muuten ei ole mahdollista että ei osaa Suomea.

Vierailija
64/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nimi on Mussa Muna, niin ehkä parempikin, ettei ymmärrä suomea. Eikä lapsensakaan.

(I have a dick inside me.)

Vierailija
65/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaalainen nainen puhuu vain Thaimaata Suomessa 7 vuotta puhuu myös tyttärelleen vain Thaimaata . Ovat yhteydessä Thaimaahan kännykällä ja Facebook.  Raha täältä siirtyy thai pankkiin. 

Vierailija
66/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitaidottomuusvero tarvitaan. Kummasti motivoi, jos joutuu maksamaan tyhjästä veroa, mutta samalla rahalla pääsisi kurssille.

Ai niille kursseille, joilla käydään hyvällä tuurilla 5 päivää viikossa, mutta yleensä vähemmän, ja päivä alkaa kello 9. 9-10 jutustellaan mitä kuuluu. Sitten pidetään 15-30 minuutin tauko. Sitten opiskellaan jotain asiaa 11.30 asti, kunnes lounaalle ja kotiin. Läksyjä ei tarvitse tehdä, jos niitä ylipäätään annetaan.

Pitää myös olla itse aktiivinen, eikä vain odottaa käsi ojossa. Tiedän useamman suomalaisen, jotka ovat lähes ummikkona muuttaneet eri maihin. Niin vaan on otettu ko. maan kieli haltuun parissa vuodessa. Tiedän erään myös joka muutti Suomeen. Ei käynyt yhtäkään kurssia. Silloin ei ollut netti aika. Kulki sanakirja taskussa ja kirjoitti sanoja paperille. Oppi nopeasti pärjäämään suomen kielellä.

Mun tuttu muutti Kiinaan, puoliso oli Nokialla töissä. Kävi jonkun kirjekurssin ja maassa heti jonnekin kurssille.

Asuivat 3 v ja toimii Suomessa kiinan tulkkina.

Toinen tuttu muutti Emiraatteihin. Vauva oli pieni. Samoin opiskeli alkeet Suomessa ja perillä meni jonnekin mamma-vauva kerhoon.

Asuivat, kunnes vauva täytti 3 ja oppi puhumaan arabiaa.

Muna on asunut Suomessa 18 v, pihalla kun käki

Vierailija
67/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha kelpaa. Suomen kieli ei kiinnosta. Saa olla vaan. Sitten ulistaan kuinka ollaan rasisteja. Sen sanan kyllä osaavat.

Vierailija
68/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaikku myy kuivattuja mustikoita Thaimaahan. Suomessa se myy thai ruokia. Pankki on Thaimaan pankki mitä se käyttää ja kone.  

Vierailija
69/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on säilönyt lasta kotona ja perustelee että enste pitää oppia äidinkieli. Loruja, lapsi oppii vaivatta kaksi tai kolmekin kieltä rinnan. Äiti itse ei osaa muuta kuin omaa kieltään ja hiukan englantia. 

Uskomatonta etteivät perheen isommatkaan lapset osaa suomea 

Tätä se koulutuksen puute teettää. Päiväkoti pitäisi olla pakollinen muualta tulleiden lapsille, aivan järjetöntä että Suomessa syntyneet lapsetkaan ei osaa kieltä. Äiti olisi myös pitänyt laittaa pakolliselle kielikurssille aikoja sitten. 

Kyllä afrikkalaiset oppii kieltä mikäli vaan haluavat. Mulla oli aikoinaan vanhempi somalinainen naapurina, ja hän puhui erinomaisesti suomenkieltä. 

Vierailija
70/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaikut on perustanut Vantaalle ja jokioisiin budhan temppelin .  Keltainen kultapatsas . 

Vierailija
71/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset ortodoksit avasi juuri uuden tsasounan Saarijärvelle .  Käyttävät venäjän kieltä. 

Vierailija
72/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja Kongosta siirtää rahat heti western union ja ei puhu suomea yhtään .  

Vierailija
73/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Munalla ois munaa, muuttas takasi sinne mistä on tullu. Ku ei kerran kieltäkään viitti opiskella. 

Vierailija
74/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietnamilainen " kauneushoitola " miehet lakkaa kynsiä Hakaniemi Helsinki kone ja tulot Vietnamin bank . Budha. 

Vierailija
75/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehensä lienee nimeltään Musta.

Ja pikkuveljen nimi on Nysä.

Lapseton setä on Tuhka Muna

😂

Vierailija
76/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaikut on perustanut Vantaalle ja jokioisiin budhan temppelin .  Keltainen kultapatsas . 

Vantaalla onkin niin ihanan monikulttuurista. 😂 Onneksi ei tarvii kovin usein käydä. 

Vierailija
77/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kissa ymmärtää sekä suomea että ruotsia. 

Mun koira ymmärtää oikeasti englantia suomen lisäksi. Pätevä koira.

Vierailija
78/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo vain tuollaisten asenteesta eli Suomeen tullaan loisimaan ja paskat muusta. Tämä on mahdollista, koska Suomen kansa on yksi suuri lammaslauma, joka tottelee isäntää laumana.

Suomalaisten pitäisi ymmärtää, kun eiväthän hekään opi edes pakolla ruotsin kieltä, niin luulisi tajuavan miltä muista tuntuu kun suomea pitää opetella.

Vierailija
79/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuoden ruotsissa duunissa enkä oppinu ruotsia ees kunnolla.

T. Mun Muna

Mun kielitaidon täti muutti aikoinaan Ruotsiin TÖIHIN ja oppi ruotsinkielen. Sama homma kuin avomiehellään, oppivat kun oli pakko.

Vierailija
80/749 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira oli kristitty ja helluntailaiset varasti sen papereineen.  Huumehellarit.