HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html
Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia.
Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää?
Kommentit (118)
Millähän statuksella kyseinen henkilö on Suomessa?Onko saanut kansalaisuuden kielitaidottomana?Lapsilla ilmeisesti kansalaisuus on kun ovat täällä syntyneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun virolainen vaimoni muutti suomeen 2008 ja osasi suomea hyvin jo 2011. Me tutustuttiin 2009 ja alettiin seurustelee. Se meni kouluun ja opiskeli ja oppi suomen kielen melko hyvin.
Miksi virolaisella kesti kolme vuotta opetella suomea?Suomen kieli on niin helppo virolaiselle että sen oppii hetkessä.
Tälle alapeukuttajalle tiedoksi että olen itse virolainen ja osasin suomea ilman yhtäkään kurssia jo ennen kun muutin tänne.Kukaan mun työkavereista ei ole tiennyt että en ole suomalainen.Kolme vuotta opiskella kieltä ja vielä kehuskella sillä on lähinnä naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi etiopialainen muslimi on otettu tänne, sehän on kristitty maa pääasiassa.
Ja miksi tullut? Eihän siellä edes sodita.
Miksi päästetty? Tulosyyn vielä ymmärrän (ilmainen raha ja ylläpito vailla mitään velvollisuuksia).
Vierailija kirjoitti:
Suomen.kieli-on vaike-aa.
Terveisin ,Sussa Muna
Ruotsi on helpompaa. Opiskelisivat sitä edes.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti somali, joka sattunut asumaan Etiopian puolella.
Ap, taidat olla dementikko kun et muista tehneesi tämän saman aloituksen jo monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen.kieli-on vaike-aa.
Terveisin ,Sussa Muna
Ruotsi on helpompaa. Opiskelisivat sitä edes.
Hyvä idea, kunhan muuttavat Ruotsiin ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat persut eivät osaa suomea vaikka ovat syntyneet täällä. Johtuu varmaan samasta kuin persuuskin, nimittäin matalasta älykkyysosamäärästä. tutkittu USA:ssa erittäin reliaabelilla ja laajalla tutkimuksella.
Jos et pidä tyhmistä ihmisistä, miksi sitten haluat, että heitä haalitaan tänne ulkomailta? Somaliassa ihmisten keskimääräinen ÄO on 68, Etiopiassa 69.
On ihan varma että, tuolla äo:lla ei pysty hakemaan kaikkia mahdollisia tukia vaan apuna on armeija tukien kuppaamisen asiantuntijoita vihervasemmistosta.
Kumma juttu että mun vaikeasti kehitysvammainen lapsikin osaa suomea, mutta nuo ei opi sitten millään...
Vierailija kirjoitti:
Millähän statuksella kyseinen henkilö on Suomessa?Onko saanut kansalaisuuden kielitaidottomana?Lapsilla ilmeisesti kansalaisuus on kun ovat täällä syntyneet?
Jos vanhemmat ovat muun maan kansalaisia, ei lapsi saa kansalaisuutta vain sen perusteella että on Suomessa syntynyt.
Migrin sivuilta: Suomessa syntynyt lapsi, jolla on ulkomaalaiset vanhemmat, voi saada Suomen kansalaisuuden yksin vain harvoin.
Kun lapsi täyttää 18 niin voi itse hakea kansalaisuutta.
Meidän koirakin osaa suomea, mutta nämä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat persut eivät osaa suomea vaikka ovat syntyneet täällä. Johtuu varmaan samasta kuin persuuskin, nimittäin matalasta älykkyysosamäärästä. tutkittu USA:ssa erittäin reliaabelilla ja laajalla tutkimuksella.
Joo,vassarin viisautta.Jaksat jankuttaa persuja aamusta iltaan kun pääkoppa on muuten tyhjä.Se siitä "älykkyydestä"
Sinä itse teet törkyaloituksia vassareista aivan solkenaan. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, että mikä se ajatus tässä tietynlaisen mm taustalla on? Miksi halutaan erityineitä asuinalueita ongelmineen?
Ja siis ymmärtäisin, jos olisivat ns. turvassa sen ajan kun omassa maassa vaarallista, mutta pyrkisivät palaamaan sinne heti kun se on mahdollista.
Mutta en näe oikein isompaa kuvaa tässä?Ei tässä mitään järkeä olekaan. Tätä tehdään ainoastaan siksi, että viherzuvakille tulisi hyvä mieli.
Islamin levittäminen on tarkoitus, ja vasemmistowokeilijat on heille hybä työkalu tähän. Tietyt lähi-idän muslimimaat rahoittavat monia suvaitsevaisuus- ja wokekampanjoita ja ideologioita, täällö Suomessakin pitäisi herätä siihen miksi islamistit pitää DEI-koulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitaidottomuusvero tarvitaan. Kummasti motivoi, jos joutuu maksamaan tyhjästä veroa, mutta samalla rahalla pääsisi kurssille.
Ja ketäköhän päätyisi maksumieheksi, mitäs luulet?
Kukahan tai ketkähän. Jeesus sentään.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansalaisuutta ei (luojan kiitos) saa vain sillä perusteella, että syntyy täällä vaan menee äidin kansalaisuuden mukaan.
Mutta samaa ihmettelen että MITÄ IHMETTÄ hän täällä tekee? Niin kuin MIKSI? Miksi hön on tullut Suomeen? Ja mitä ihmettä SUOMI tällaisilla tyhjäntoimittajilla tekee?
Alkaa pikkuhiljaa vtuttaa tällaista akateemista kirjaviisastakin. Ja pitäisi tosiaan hälytyskellot jo soida yleisen maanpuolustustahdon kannalta, eikö tätä oikeasti ole ajateltu yhtään kun on lyhyen ajan sisään tullut puoli miljoonaa muukalaista? Tälläisiäkö meidän omien miesten pitäisi sitten puolustaa hengellään että saavat jatkaa lojumistaan? Gimme me fkin break.
Äiti on säilönyt lasta kotona ja perustelee että enste pitää oppia äidinkieli. Loruja, lapsi oppii vaivatta kaksi tai kolmekin kieltä rinnan. Äiti itse ei osaa muuta kuin omaa kieltään ja hiukan englantia.
Uskomatonta etteivät perheen isommatkaan lapset osaa suomea
Kaikki tuet pois mikäli ei mene kielikurssille ja opettele kieltä, lapset päiväkotiin opettelemaan kieltä ja varhaiskasvatuksen piiriin. Ilmainen asuminen ei ole perusoikeus.
Käsittämättömintä on tuo, että äiti puhuu lapsilleen englantia.
Vierailija kirjoitti:
Miehensä lienee nimeltään Musta.
Ja pikkuveljen nimi on Nysä.