HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html
Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia.
Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat persut eivät osaa suomea vaikka ovat syntyneet täällä. Johtuu varmaan samasta kuin persuuskin, nimittäin matalasta älykkyysosamäärästä. tutkittu USA:ssa erittäin reliaabelilla ja laajalla tutkimuksella.
Avaisitko vähän, että miksi et halua, että mmuuttaja ja hänen lapsensa eivät opi suomea?
Tuo on se, mikä minua noissa tulijoissa eniten ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sama käytäntö voimaan kuin Tanskassakin eli jos äidinkieli ei ole mikään kotimaisista kielistä, niin 1-vuotiaana varhaiskasvatukseen oppimaan kieltä. Mikään muu ei ihan oikeasti auta. Meillä ei ole varaa näihin "18 vuotta Suomessa asuneisiin kielitaidottomiin". Ja nyt näyttää pahasti siltä, että heidän Suomessa syntyneet lapsetkaan eivät opi kieltä.
Uskomatonta.
Ehei tuohon vielä voida mennä. On täysin poissuljettu ajatus, että opittaisiin naapurien virheistä. Kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta.
Eipä ole tuo nainen sitten kotiutunut. On se kyllä kumma, että näiltä ei vaadita yhtään mitään kun tänne tulevat. Lapsia kyllä osaavat tehdä ja yhteiskuntaa maksumieheksi. Mun mielestäni suomenkielen (ruotsinkielen) opinnot pitäisi olla kaikille tulijoille pakollisia. Ilman minkäänlaisia poikkeuksia. Sitten etenkin nuo naiset istuvat kotona, seurustelevat ehkä toisten kaltaistensa (kielitaidotomien) kanssa tai pahimmillaan istuvat ainoana aikuisena lastensa kanssa yksin kotona. Kielitaito on nimenomaan heidän OMA etunsa, koska silloin ymmärtävät kuulemansa ja lukemansa, että mitä suomalaisessa yhteiskunnassa tapahtuu. Se ei ole minkäänlaista syrjintää tai rasismia, jos jonkinlainen kielitaito edellytetään. Vihervasemmisto haluaa tuoda näitä ihmisiä Suomeen, kuka milläkin syyllä mutta sitten heidät jätetään oman onnensa nojaan. Mun mielestäni se, jos mikä on rasismia, että jätetään nämä ihmiset (etenkin naiset) yksikseen kotiinsa. Vihervasemmiston on täysin turha kiillottaa kilpeään ihmiskunnan pelastajana, koska se heidän pelastuksensa tapa jättää nämä ihmiset aina ns. puolitiehen. Toki maahantulijallakin on oma vastuunta, mutta ensin sitä kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, että mikä se ajatus tässä tietynlaisen mm taustalla on? Miksi halutaan erityineitä asuinalueita ongelmineen?
Ja siis ymmärtäisin, jos olisivat ns. turvassa sen ajan kun omassa maassa vaarallista, mutta pyrkisivät palaamaan sinne heti kun se on mahdollista.
Mutta en näe oikein isompaa kuvaa tässä?
Hän imee oletettavasti kaikki mahdolliset tuet Suomesta eikä varmaan ole lähdössä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jankutat? Olet tehnyt saman aloituksen ties kuinka monta kertaa.
Vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaidottomuusvero tarvitaan. Kummasti motivoi, jos joutuu maksamaan tyhjästä veroa, mutta samalla rahalla pääsisi kurssille.
Ja ketäköhän päätyisi maksumieheksi, mitäs luulet?
Munakaan ei taida olla työelämässä. Etiopiaan voi ainakin palata, jos ei tykkää Suomessa olla
Vierailija kirjoitti:
Useimmat persut eivät osaa suomea vaikka ovat syntyneet täällä. Johtuu varmaan samasta kuin persuuskin, nimittäin matalasta älykkyysosamäärästä. tutkittu USA:ssa erittäin reliaabelilla ja laajalla tutkimuksella.
Jos et pidä tyhmistä ihmisistä, miksi sitten haluat, että heitä haalitaan tänne ulkomailta? Somaliassa ihmisten keskimääräinen ÄO on 68, Etiopiassa 69.
Vierailija kirjoitti:
Minun virolainen vaimoni muutti suomeen 2008 ja osasi suomea hyvin jo 2011. Me tutustuttiin 2009 ja alettiin seurustelee. Se meni kouluun ja opiskeli ja oppi suomen kielen melko hyvin.
Miksi virolaisella kesti kolme vuotta opetella suomea?Suomen kieli on niin helppo virolaiselle että sen oppii hetkessä.
Eli tämä Mussa Muna tullut Suomeen lisääntymään ja elämään KELAN=PANKIN rahoilla, ei kiinnosta suomen kieli, ei kulttuuri, eikä oikein mikään muukaan, mutta ILMAINEN ELÄMÄ TIETENKIN KIINNOSTAA.
Miksi Suomeen päästetään tällaista ainesta, ihan pimeetä toimintaa viranomaisilta. Kotiin koko porukka. Tämä ei selvästikään ole heidän kotimaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun virolainen vaimoni muutti suomeen 2008 ja osasi suomea hyvin jo 2011. Me tutustuttiin 2009 ja alettiin seurustelee. Se meni kouluun ja opiskeli ja oppi suomen kielen melko hyvin.
Minun tyttäreni puhuu ja kirjoittaa suomen kieltä erittäin hyvin. Hän ei ole koskaan asunut Suomessa, ei opiskellut suomen kieltä ; kotona hänen kanssaan on aina puhuttu esp. ja/ Italiaa ( isä on esp./ italialainen), englantia (eng.koulu) ja minä hänelle jonkin verran suomen kieltä. Hän on itse ollut aina innostunut suomen kielen opiskelusta/ oppimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tuo nainen sitten kotiutunut. On se kyllä kumma, että näiltä ei vaadita yhtään mitään kun tänne tulevat. Lapsia kyllä osaavat tehdä ja yhteiskuntaa maksumieheksi. Mun mielestäni suomenkielen (ruotsinkielen) opinnot pitäisi olla kaikille tulijoille pakollisia. Ilman minkäänlaisia poikkeuksia. Sitten etenkin nuo naiset istuvat kotona, seurustelevat ehkä toisten kaltaistensa (kielitaidotomien) kanssa tai pahimmillaan istuvat ainoana aikuisena lastensa kanssa yksin kotona. Kielitaito on nimenomaan heidän OMA etunsa, koska silloin ymmärtävät kuulemansa ja lukemansa, että mitä suomalaisessa yhteiskunnassa tapahtuu. Se ei ole minkäänlaista syrjintää tai rasismia, jos jonkinlainen kielitaito edellytetään. Vihervasemmisto haluaa tuoda näitä ihmisiä Suomeen, kuka milläkin syyllä mutta sitten heidät jätetään oman onnensa nojaan. Mun mielestäni se, jos mikä on rasismia, että jätetään nämä ihmiset (etenkin naiset) yksikseen kotiinsa. Vihervasemmiston on täysin turha kiillottaa kilpeään ihmiskunnan pelastajana, koska se heidän pelastuksensa tapa jättää nämä ihmiset aina ns. puolitiehen. Toki maahantulijallakin on oma vastuunta, mutta ensin sitä kielitaitoa.
Vihervasemmisto tuo itselleen äänestäjiä. Muu ei kiinnosta.
Ei tätä voi lakaista maton alle, ei suomen talous kestä elättää kolmansista maista tulleita elintasopakolaisia, joista suurin osa on heitä. Jos täällä haluat elää ja asua, tee töitä ja maksa verosi, kaikki lähtee siitä kun osaat kielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pidä tyhmistä ihmisistä, miksi sitten haluat, että heitä haalitaan tänne ulkomailta? Somaliassa ihmisten keskimääräinen ÄO on 68, Etiopiassa 69.
niin
Vierailija kirjoitti:
Joo,vassarin viisautta.Jaksat jankuttaa persuja aamusta iltaan kun pääkoppa on muuten tyhjä.Se siitä "älykkyydestä"
Vierailija kirjoitti:
Eli tämä Mussa Muna tullut Suomeen lisääntymään ja elämään KELAN=PANKIN rahoilla, ei kiinnosta suomen kieli, ei kulttuuri, eikä oikein mikään muukaan, mutta ILMAINEN ELÄMÄ TIETENKIN KIINNOSTAA.
Miksi Suomeen päästetään tällaista ainesta, ihan pimeetä toimintaa viranomaisilta. Kotiin koko porukka. Tämä ei selvästikään ole heidän kotimaa.
Jos tällä linjalla jatketaan niin myös maanpuolustahto romuttuu Suomessa hyvin nopealla aikataululla. Tänne tulleita ei todellakaan kiinnosta ja kaikki tämä syö rotan lailla myös suomalaisten intoa maanpuolustukseen.
Läpä läpä taas. Huivi kertoo kaiken. Ne ei halua. Tai mies ei halua, niinhän se menee.
Ei ole vertaisarvioitu