Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (843)

Vierailija
601/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Mistä olet saanut tuon päähäsi?

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Ai että ei tule sähkö, vesi, vakuutus eikä yhtiövastikelaskuja joka kuukausi? Miten sinä asut? Äidin peräkammarissa?

Vierailija
602/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

Tarkenna. Asumiseen ei mene tuosta senttiäkään, jos ei asu kuntakohtaisesti määriteltyä kalliimmassa asunnossa. Asumistuki ja täydentävä toimeentulotuki kattaa koko vuokran. Vaatteita saa kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta halvalla,  joskus ilmaiseksikin. Reseptilääkket maksetaan toimeentulotuen päälle, samoin sähkölasku ja kotivakuutus. Hygieniatarvikkeet maksaa jotain, mutta ei niihinkään isoja summia kuukaudessa mene. Mihin pakolliseen muka tuosta rahasta menee niin paljon, ettei riitä enää ruokaan?

Iso osa ei saa senttiäkään asumistukea eikä toimeentulotukea. Ei vaikka polvillaan rukoilisi. 595€:lla on pärjättävä.

Jos ei saa, ei ole oikeutettu siihen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että on muita tuloja tai omaisuutta.

Edelleen niillä asunnon seinillä ei voi maksaa laskuja. Eikä sitä saa heti myytyäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Tarkenna. Asumiseen ei mene tuosta senttiäkään, jos ei asu kuntakohtaisesti määriteltyä kalliimmassa asunnossa. Asumistuki ja täydentävä toimeentulotuki kattaa koko vuokran. Vaatteita saa kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta halvalla,  joskus ilmaiseksikin. Reseptilääkket maksetaan toimeentulotuen päälle, samoin sähkölasku ja kotivakuutus. Hygieniatarvikkeet maksaa jotain, mutta ei niihinkään isoja summia kuukaudessa mene. Mihin pakolliseen muka tuosta rahasta menee niin paljon, ettei riitä enää ruokaan?

Iso osa ei saa senttiäkään asumistukea eikä toimeentulotukea. Ei vaikka polvillaan rukoilisi. 595€:lla on pärjättävä.

Jos ei saa, ei ole oikeutettu siihen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että on muita tuloja tai omaisuutta.

Edelleen niillä asunnon seinillä ei voi maksaa laskuja. Eikä sitä saa heti myytyäkään.

Äkkiä menee kaupaksi kun hinta on sopiva. 

Vierailija
604/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Olen eri vastaaja, mutta se neljä viikkoa on käytännössä sama kuin kuukausi, ei sillä parilla kolmella päivällä mitään merkitystä oikeastaan ole. Ja aika monet ihmiset tekevät itselleen kuukausibudjetin, ja ainakin itse laitan sen neljän viikon tuen osaksi sitä budjettia. Tuon neljän viikon korostaminen on lähinnä saivartelua. Ja sen vaikutus tuntuu lähinnä vuositasolla, kun on tosiaan 13 maksua vuodessa, jokapäiväinen arki on ihan toinen juttu. Kun joutuu selviämään pienillä tuloilla päivästä toiseen, niin eipä siinä esim. ruokakaupassa euroja ja senttejä laskiessa mieti, että paljonko sitä rahaa vuoden aikana tulee.

Vierailija
605/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Ai että ei tule sähkö, vesi, vakuutus eikä yhtiövastikelaskuja joka kuukausi? Miten sinä asut? Äidin peräkammarissa?

Ne maksetaan jos on toimeentulotuella. Yhtiövastiketta nyt ei tietenkään, koska sehän tarkoittaa että on omistusasunto. Siitä pitää hankkiutua eroon. Kyllä se jollekin kelpaa, kun tarpeeksi halvalla myy.

Vierailija
606/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä menee kaupaksi kun hinta on sopiva. 

Eipä näytä menevän. En aio myydä sadan tonnin asuntoa puoleen hintaan vaikka kuinka rikas vinkuu alennusta. Pärjään vielä.

Vierailija
607/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se täällä ehdotettu sossun kuponki tarvittaisiin noihinkin palveluihin. Tyyliin Kela approves this customer. Nyt näköjään kaikki muut paitsi nälkäiset savat noita kasseja.

Vierailija
608/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa löytyä paremmin motivaatiota hakea työpaikka tai myydä asunto.

Vierailija
609/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afgaani on ikänsä syönyt vuohen lihaa ja käy ostamassa halal uhrilihaa . Vuohi on uhri elukka ja oinas.  Siksi niiden pitää hakea ruokansa sieltä eikä muilta.   Nekin jakaa avustuksia .  Ortodokskirkossa jaetaan joka viikko AVUSTUSRUOKIA ylijäänyttä ja vapaakirkossa samoin . Että KUKIN omissa uskonnoissa saa sen mikä heille sopii.  Virossakin eri uskonnot jakaa omat omille ja lahkot. 

Voi helvetti että olet sekaisin. Olet spämmännyt jo 2000 viestiä horinoitasi, joissa ei ole päätä eikä häntää. Kirjoitustyylistä sinut tunnistaa. 

Lopeta jo

Vierailija
610/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, onhan tuo suuntaus ollut nähtävissä jo vuosia. Meillä vielä jaettiin niitä EU-tuki ruokakasseja kuutisen vuotta sitten. Sitä tavaraa sai ruhtinaallisesti kassitolkulla perheen pääluvun mukaan.

Oli nötköttiä, hapankorppuja, italianpata pss, vehnäjauhoja, sämpyläjauhoja, keksejä, puurohiutaleita, makaronia ja maitojauhetta.

Ihmiset jätti hakupaikalle esim jauhoja, kun ei leivo kuitenkaan, nötkötti on pahaa.. Toiset sitten sai enemmän, kun ei mekään voidaan niitä kovin kauaa säilyttää. Se on ollut ainoa kerta, kun mäkin olen jaosta jotain ottanut. 20 kiloa jauhoja. Sain käytettyä helposti pois. Vein töihinkin valmiita sämpylöitä tms. kyllä ne sitten kelpas. :)

Vierailija
611/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alkaa tuntua siltä, että köyhyys  ei ole pelkkää rahanpuutetta.

Vierailija
612/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahmimalla ruokaa menee roskiin.  Älä ahmi .  Vain mitä oikeasti tarvii . Parin päivän ruoka.  Se yksi hernekeitto purkki on jaettavissa kahteen osaan vedellä.  Ja sitä voi maustaa. Kuin lisätä siihen paistettua makkaraa tai pekonia.   Ja se porkkana , sä peset sen vedellä ja kuorit sen . Syöt sen tai raastat siitä raastetta.  Raastin rautoja saat kirppiksiltä.   Se käy myös keittoihin paloina. Ja se tyhmä tomaatti . Huuhtele se ja viipaloi leivälle tai pannulla munan päälle. Saat munakkaan. Ja se kuiva leipä laita pannulle kuumenna hetki . Voita päälle tai juustoa. Tai öljyä. Tai jos ei ole kostuta vedellä.  Aikuiseksi kasvamisesta on omat kipunsa. Töitä tehden voit maksaa itse ruokasi ja vuokran niin itsetunto kasvaa ja ihmisarvo. 

Kysyttiinkö sulta neuvoja?

Jutun aiheena on ruokajakelun ongelmat.

Vierailija
613/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että tarvitsee kun omaisuutta kuitenkin löytyy.

Niin miten niillä asunnon seinillä maksaa laskuja? Jos sitä ei saa myytyäkään.

Sulla on muutakin omaisuutta, säästöjä, arvopapereita. Syö niitä.

Vierailija
614/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä jaetaan ruokaa joka ei kelpaa edes 60% ilta-alesta ostajille. Mut köyhälle voidaan työntää jätteet syötäväksi, niin kauppiaalla menee vähemmän jätemaksuja.

jos kauppiaat heittäisi ne roskiin, niin köyhät olisi haukkumassa kauppiasta, että miksei voi antaa köyhille. Koskaan ei mikään ole oikein. 

Vierailija
615/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt

Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa. 

No jos ei omista sitä metallista piparkakkumuottia? 

Oletko kovin heikkolahjainen vai nussitko pilkkua päivät läpeensä? 

Jos sulla ei ole metallista piparkakku muottia, laita jotain muuta metallista. Lusikka,haarukka, veitsi, kattilankansi tms. 

Ei kukaan VOI olla noin vajaa. Tai typerä että jaksaa saivarrella itsestäänselvyyksiä

Vierailija
616/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt

Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa. 

No jos ei omista sitä metallista piparkakkumuottia? 

Minulla ei ole kumpaakaan, kiertoilmauunia eikä edes  sitä piparimuottia, miten minä niitä korppuja sitten kuivatan?

Sähköhän on myös ilmaista näissä kiertoilmauuneissa :-) Kyllä joka köyhällä kunnon uuni on ja siinä ilmainen sähkö.

Sossuhan sen sähkön teille valittaville loisille maksaa, kuten kaiken muunkin elämisen. Mikään ei riitä ja kokoajan vaan märisette jostain. 

Vierailija
617/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt et osta mitään ennenkuin olet maksanut vuokran ja sähkön. Sitten muun . Sitten katsot jääkaapista minkä voit tänään käyttää ja et osta uutta.  Syöt ne pikkuhiljaa .  Työnnät kaapit ja otat jääkaapin pois päältä. Peset sen . Töpseli pois seinästä. Pelkästään eri makaronit tulee hyväksi kun keitä ja sulatat päälle juustosi tai margariinia.  Et elä syödäksesi vaan syöt elääksesi.   Syöt vain kun oikeasti täytyy.  Et huvikseen.   Keitä keiton kaikesta mitä on ja soseutat sen . Kuorit hedelmät kiltisti ja laitat paloina kulhoon. Napsit niitä illalla.  Lopetat kaiken AHNEUDEN ja tuhlailun. Et ostele mitään meikkejä kun entiset on käyttämättä. Et ostele mitään mistään.  Käytät sen mitä nyt on ensin.  NO NYT SULLA ON RAHAA maksaa kaupassa 1€ leipä eikö niin. Ja 1€ pizza. 

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Ruokaa menee lähes jokaisesta kaupasta, koulusta ja päiväkodista roskiin aivan tuhottomasti. Miksei niitä voitaisi järkevästi jakaa tarvitseville vaan pitää syödä pelkkää makaronia jos sattuu olemaan ikävä elämäntilanne. Mieti vaikka lapsiakin jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa, makaroniako heillekin vaan? Ehdottomasti hyvää ruokaa jakoon ennemmin kuin roskiin. Ei minua edes haittaa vaikka olisi käyttänyt omat rahansa päihteisiin, silti inhimillisyys on aina hyvä asia. 

Vierailija
618/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Tuttava asui eräässä yksityisessä palvelutalossa ja sen ruokasalissa vierailijakin sai syödä samaan hintaan. Ruokatoimittaja oli sama yritys läheisen koulun kanssa. Sinä päivänä oli tarjolla veteen keitetty herne-maissi-paprika pakasteesta tehtyä ”kesäkeittoa”, kaksi palaa nahkeapintaiseksi kuivunutta leipää, lasi maitoa tai sekamehua. Hinta silloin vuosia sitten 8.€. Nykyisin varmaan 2  X. Siinä katteet teki töitä, olisi varmaan silloinen PM sanonut touhukkaasti. Ei ole ihme. etteivät koululaiset syö koulu”ruokaa” ja vanhukset laihtuvat luurangoiksi, kun ruoka ei nyt ” tällä kertaa” maistunut, kun joku vierailija on näkemässä.

Vierailija
619/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.

Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.

En ole uusavuton. Olen vain laskenut, ettei ruuan tekeminen itse kannata. En jaksa syödä kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa. Minulla ei ole tiskikonetta eikä varsinaista pakastinta. Jääkaapissa on pieni pakastelokero. Kaikkiaan on niin pieni keittiötaso ettei siinä kummoisia ruokia tehdä. Kaksi hellanlevyä on, mutta jos pienemmällä levyllä kiehuu vesikattila niin isommalle ei mahdu kunnolla paistinpannu. Yksi pieni tiskiallas johon ei mahdu esimerkiksi tuo paistinpannu pestäväksi. Saa tulla kokeilemaan, mutta yleensä noita neuvoja jaellaan kunnon keittiöistä. Neuvojat ei asu 15 neliön yksiössä itse.

Noin pienissä tiloissa einekset on käytännössä helpoin ja edullisin tapa syödä. Ehkä keittoja voisi tehdä itse tai yhden pannun ruokia. 

Paistinpannujakin on erikokoisia. Toisaalta, miksi pitää väkisin asua selvästikin Helsingissä, jos noin vaikeaa on. Vai pitäisikö hänelle räätälöidä oma ruoka-apupaketti,jotta hän olisi tyytyväinen.

Eikö tämä sossuporukka osaa kuin valittaa??

Vierailija
620/843 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajako pitää järjestää niistä elintarvikkeista mitä jakoon saadaan. Ne myös pitää saada jaettua jokseenkin tasapainoisesti. Ei niin että ensimmäiset valkkaavat halutuimmat tuotteet ja lopuille jää vain pussikaupalla maitojauhetta ja chilitahnaa. Olen ollut kiitollinen kaikesta mitä sieltä on saanut. Jos jokin on pilaantunut niin en kehtaa valittaa. Ei ole itsestään selvää, että kaupat luovuttavat tavaraa jakoon ja että vapaaehtoiset viettävät päivän lajitellen niitä. En pidä makkarasta, mutta sitten vaan syödään makkarasoppaa. Kilo juureksia ei maksa paljon mitään niin lähes ilmainen ruoka pariksi päiväksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi