Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (604)
Jos näille pummeille ei se ilmainen ruoka kelpaa mitä saa niin sitten kannattaa olla ilman ja ostaa omat ruuat
Luitko koko juttua? Ihan järkeviä toiveita avunsaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos näille pummeille ei se ilmainen ruoka kelpaa mitä saa niin sitten kannattaa olla ilman ja ostaa omat ruuat
Eihän tässä siitä ollut pelkästään kyse vaan siitäkin että on esimerkiksi ruokarajoitteita niin pitäisi saada valita mitä ottaa vastaan. Onhan se ruoan hukkaan heittämistä jos väkisellä tungetaan keliaakikolle vehnäleipää säkillinen. Viisaampaa sekin on lahjoittaa jollekin joka voi sitä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Minä mm kommentoin että en hae koskaan leipäjonosta mitään ( koska en pysty kaikkea syömään) ja sain vain lällättelyä ja moitteita että kuvittelen olevani parempi. Eikö se ole parempi etten hae niin jää yksi kassillinen enemmän muille?
Vierailija kirjoitti:
Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle
Bouillabaissessa ei ollut viimeksi kuin yksi Simpukka ja vain pieni Tiikeriravunpyrstö!
Jos edes kolme Simpukkaa olisi !!
Usassa on mm seurakunnilla usein lavatolkulla ruokaa jaettavana eivätkä tahdo saada jaettua kun ei ihmisille kelpaa. Tubettaja Prepper princess tästä kerran kertoi. Oli hänellekin tuputettu mutta ei jaksanut kantaa niin paljon kuin tarjottiin, ja hänelle kelpasi, kehuu olevansa miljonääri joka elää alle köyhyysrajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Minä ostan koulusta itselleni työpäivinä / koulupäivinä lounaan, maksan tästä noin 7€ / kerta.
Olen ollut tyytyväinen.
Opettaja-puolisoni on aina syönyt koulussa ja ollut tyytyväinen ruokiin.
Mihin maailma on mennyt kun työttömille pitäisi tarjoilla kaviaaria hopealautasilla kun normaali ruoka ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
Mistä olet saanut tuon päähäsi?
Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.
Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi."
ihmsiet siis odottaa saavansa kaiken ruoan ruokajakelusta. Siinähän se ongelma on. Lisäksi sitten kyvyttömyys osata nähdä mitä kaikkea ruokajakelun kassinsisällöstä voi saada tehtyä
ruoka-avun tuotteita voisi ajatella vaikka lisukkeina tai muuten täydentävinä tuotteina. Sitten itse käy ostamassa kaupasta vaikka linssejä, makaronia, kaalia, perunaa, porkkanaa (kaikki aika edullisia).
Joskus tarjottiin kaupunkimme ruokajakeluihin puutarhastamme tulevaa ylijäämää, tuli eräänä syksynä ihan hrmuinen sato. Sieltä kieltäydyttiin kohteliaasti ja sanottiin ettei kotipuutarhureiden sato kelpaa heidän asiakkaille, koska halutaan isoa ja virheetöntä ja samoja lajikkeita kuin kaupassa. Omenat on liian pieniä ja raparpereissä voi olla multaa varressa ja kerätyissä marjoissa voi olla mukana hyönteisiä (hui hirveää :D). Ja marjatkin olisi pitänyt olla valmiiksi siivottuja. Mustikoissa ei saisi olla mukana lehtiä ja herukoissa ei varsia :D
Pistettiin sitten sana kiertämään ja seuraavana päivänä kaikki oli mennyt. Huomionarvoista oli se, että yksikään ei tosiaan ollut ruokajonoihmisiä (olisimme vielä voineet viedä tuotteet, jos joku ei olisi pääsyt hakemaan) Yleensä hakijat olivat toisia ok-taloasujia, joilla itsellään ei kasvanut juuri siä mitä meillä kasvoi, tai kerrostalossa asuvia työssäkäyviä, jotka olivat sitä mieltä, että parhaanmakuiset tuotteet löytyy muualta kuin kaupan tiskiltä, koska kotipuutarhoissa on tuoreempaa tavaraa.
Täytyy sanoa, että tuolloin ajattelin, että kylläpä suomessa on hyvinvoivia ruokajonoasiakkaita.
Mä en usko tätä tarinaa. Ja jos todella olisikin totta, niin tuossahan sen ruokajakelun työntekijä on kieltäytynyt marjoista ja hedelmistä vetoamalla omiin höpöhöpö-juttuihinsa. Suunnilleen jokainen siinä jonossa olisi varmasti ottanut ilolla vastaan.
Uskoisin että jos kaupat ovat vastuussa hävikkiruoastaan mitä antavat eteenpäin, myös ruoka-avustusjärjestöt ovat vastuussa eteenpäin välittämistään tuotteista.
Melko mahdotonta ottaa vastuu yksityishenkilöitä saaduista tarvikkeista, ties mitä rotanmyrkkylihapullia sieltä voi saada jos lahjoittaja on ensin vihreä tai demari, joka haluaa köyhät mullan alle.
ruokaviraston sivuilla erikseen mainitaan, että kotipuutarhojen ylijäämätuotteita voi sekä myydä, että lahjoittaa eteenpäin ja annetaan esimerkiksi vahustentalot ja päiväkodit
Helsingissä vanhainkodit eivät ota vastaan edes omenoita.
Ruokavirasto suosittelee, että yksityishenkilö ei luovuta omassa ruokataloudessa käytössä olleita elintarvikkeita ruoka-apuun, vaan että yksityishenkilön toteuttamassa ruoka-avussa elintarvikkeet ovat elintarvikealan yrityksiltä saatuja lahjoituksia. Yksityishenkilöt eivät ole lähtökohtaisesti elintarvikevalvonnan piirissä ja riskinä on, että vastikkeettoman lahjoittamisen seurauksena ruoka-apuun voi päätyä elintarvikkeita tai ruokaa, jotka eivät olet turvallisia tai ihmisravinnoksi soveltuvia.
Ei oman puutarhan marjat ja omenat ole omassa ruokataloudessa käytössä olleita olleita elintarvikkeita. Ihan käyttämättömiä ne ovat. Kaupatkin ottavat myyntiin kotipuutarhureilta mm. perunoita ja raparperia ja metsämarjoja. Viimeksi mainitut ovat vielä verottomia. Miksi niitä ei saisi lahjoittaa ruoka-apuun tai vaikka vanhainkoteihin?
Ei siitä kovin pitkä aika ole, kun kyläkouluihin piti lasten viedä muutama marjalitra. Olivat itse poimittuja.
Kyllä niitä saa. Tuonnehan jo aiemmin tuotiin linkki ja lainaus, että saa. Joissakn ruokajakeluissa todellakin vain on sellainen tilanne ettei heidän ruoka-avun piirisissä oleville ihmisille kelpaa kuin kaupasta tuodut valmiiksi pakatut (eines)tuotteet. Uskoisin, että mitä kauemmas pk-seudulta mennään, niin sitä paremmin kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän
No ei jää..Miten ihmiset on näin tietämättömiä.
Siten ovat tietämättömiä, että eivät ole koskaan itse ostaneet ruokaa, hygieniatarvikkeita, vaatteita, eivät maksaneet puhelinlaskujaan , ei bussikorttia, vakuutuksia ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut tuon päähäsi?
Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.
Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.
Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.
Et sinä siitä rahasta maksa yhtään mitään asumiskuluja. Asutko vanhempiesi vai puolisosi kanssa, vai maksaako sossu asumisen, vaatteet, lääkkeet ym.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Minä ostan koulusta itselleni työpäivinä / koulupäivinä lounaan, maksan tästä noin 7€ / kerta.
Olen ollut tyytyväinen.
Olen ollut töissä paikassa, johon sai tilata ruokaa kouluruokalasta. Muuten oli hyvää, mutta joistakin palleroista ei tiennyt ruokalistaa katsomatta, olivatko ne olevinaan lihaa, kalaa, kanaa vai kasvista. Kouluruuissa on todella isoja eroja. Sellaisessakin koulussa olin töissä, jossa kukaan henkilökunnasta ei käynyt syömässä kouluruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokajonossa käyvän pitää tyytyä syömään vain leipää. Nahistuneita vihanneksia jos niitä sattuu olemaan sekä pilaantuneita lihatuoteita ja juomaan maitojauheesta tehtyä juomaa.
Ainakin jos palstanatseilta kysytään.
Ei tarvitse vaan voi käydä ruokajonoruuista säästyneellä rahalla ostamassa kaupasta vaikka kaviaaria. Eihän kukaan kiellä heitä ostamasta muutakin ruokaa!
Jos olisit katsonut sen kuvan, olisit nähnyt lihaleikkeleitä. Kuitenkin sen kassin väitettiin olleen peräisin ruokajakelusta. Toiset taas saavat vain kuivaa leipää ja nahistuneista vihanneksia.
Kuinka moni tätä ketjua lukevista on tarpeeksi teräviä huomatakseen näissä jutuissa jotain ristiriitaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla."
Miksi sinua haittaa, jos kasvisvaihtoehto ei näytä erilaiselta?
Varmaan siksi ettei niitä erota toisistaan. Duh.
-eri
Mitä väliä? Ruokaa ne on molemmat. Jos on nälkä niin kelpaa kumpi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Koko nykyisen kaltainen ruokajako pitäisi lopettaa. Sen voisi korvata valmiin ruuan jakelulla, hävikkiravintoloilla tai kunnollisten raaka-aineiden jakelulla.
Soppatykki olisi oiva ratkaisu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et huomaa eroa, eikö se ole sama kumman syöt?
Ei, vaan jos on vaarana että vahingossa syö vegeruokaa, molemmat vaihtoehdot syötetään mieluummin koiralle..
Miten joku voi olla noin hölmö? Etkö osaa lukea? Tuo alkuperäinen kirjoittaja oli kasvissyöjä, joten jos ei pysty erottamaan kummassa ruoassa on lihaa, niin eihän se niitä rupea maistelemaan kun ei kerran syö sitä lihaa. Haloo. Eli juuri päinvastoin mitä sinä kirjoitit.
Kyse ei ole mistään allergiasta. Kasvissyöjä voi tinkiä ideologiastaan jos on nälkä. Jos ei voi, niin sitten on oltava syömättä jos ei ole rahaa.
Sitä en ymmärrä että ruoka-avussa jaetaan epäterveellistä ultraprosessoitua "ruokaa" kuten leikkeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
'
Juuri se on ongelma, että ei voi jättää pois toisten otettavaksi sellaisia ruokia, joita ei itse tarvitse. "Me määräämme, mitä sinun on otettava" on jakajien motto. Vallankäyttöä eikä vilpitöntä auttamista.
Jätä menemättä niin ei tarvitse miettiä käyttääkö joku valtaa suhteessa suhin ruokakassia ojentaessaan.
Missävitussa on kiitollisuus? Tällasta helvetinlässytystä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.
Ihanko teet noista 3 aineksesta pizzan. Kerro ihmeessä resepti!
Ei ihme, että nälkä tulee tällä avuttomuuden määrällä. Seuraavalla kerralla kun siellä jonossa on purkki tomaattimurskaa ja juusto sä itket ettei niillä mitään tee eikä edes sitä pizzaa kun ei ole jauhoa. Sitä jauhoa siis mikä tossa pussissa nyt on.