Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (858)

Vierailija
621/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko ap vaan porvoilet vai Oikeastiko et ymmärrä lukemaasi? Pyydä jotakuta älykkäämpää lukemaan ja selittämään artikkeli sinulle lause lauseelta. Syksyllä sitten vaikka kansanopiston kurssille lukemisen alkeita opiskelemaan.  

Vierailija
622/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et osta mitään ennenkuin olet maksanut vuokran ja sähkön. Sitten muun . Sitten katsot jääkaapista minkä voit tänään käyttää ja et osta uutta.  Syöt ne pikkuhiljaa .  Työnnät kaapit ja otat jääkaapin pois päältä. Peset sen . Töpseli pois seinästä. Pelkästään eri makaronit tulee hyväksi kun keitä ja sulatat päälle juustosi tai margariinia.  Et elä syödäksesi vaan syöt elääksesi.   Syöt vain kun oikeasti täytyy.  Et huvikseen.   Keitä keiton kaikesta mitä on ja soseutat sen . Kuorit hedelmät kiltisti ja laitat paloina kulhoon. Napsit niitä illalla.  Lopetat kaiken AHNEUDEN ja tuhlailun. Et ostele mitään meikkejä kun entiset on käyttämättä. Et ostele mitään mistään.  Käytät sen mitä nyt on ensin.  NO NYT SULLA ON RAHAA maksaa kaupassa 1€ leipä eikö niin. Ja 1€ pizza. 

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Ruokaa menee lähes jokaisesta kaupasta, koulusta ja päiväkodista roskiin aivan tuhottomasti. Miksei niitä voitaisi järkevästi jakaa tarvitseville vaan pitää syödä pelkkää makaronia jos sattuu olemaan ikävä elämäntilanne. Mieti vaikka lapsiakin jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa, makaroniako heillekin vaan? Ehdottomasti hyvää ruokaa jakoon ennemmin kuin roskiin. Ei minua edes haittaa vaikka olisi käyttänyt omat rahansa päihteisiin, silti inhimillisyys on aina hyvä asia. 

Nykyään kaupat pyrkivät minimoimaan ruokahävikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et osta mitään ennenkuin olet maksanut vuokran ja sähkön. Sitten muun . Sitten katsot jääkaapista minkä voit tänään käyttää ja et osta uutta.  Syöt ne pikkuhiljaa .  Työnnät kaapit ja otat jääkaapin pois päältä. Peset sen . Töpseli pois seinästä. Pelkästään eri makaronit tulee hyväksi kun keitä ja sulatat päälle juustosi tai margariinia.  Et elä syödäksesi vaan syöt elääksesi.   Syöt vain kun oikeasti täytyy.  Et huvikseen.   Keitä keiton kaikesta mitä on ja soseutat sen . Kuorit hedelmät kiltisti ja laitat paloina kulhoon. Napsit niitä illalla.  Lopetat kaiken AHNEUDEN ja tuhlailun. Et ostele mitään meikkejä kun entiset on käyttämättä. Et ostele mitään mistään.  Käytät sen mitä nyt on ensin.  NO NYT SULLA ON RAHAA maksaa kaupassa 1€ leipä eikö niin. Ja 1€ pizza. 

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Ruokaa menee lähes jokaisesta kaupasta, koulusta ja päiväkodista roskiin aivan tuhottomasti. Miksei niitä voitaisi järkevästi jakaa tarvitseville vaan pitää syödä pelkkää makaronia jos sattuu olemaan ikävä elämäntilanne. Mieti vaikka lapsiakin jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa, makaroniako heillekin vaan? Ehdottomasti hyvää ruokaa jakoon ennemmin kuin roskiin. Ei minua edes haittaa vaikka olisi käyttänyt omat rahansa päihteisiin, silti inhimillisyys on aina hyvä asia. 

Nykyään kaupat pyrkivät minimoimaan ruokahävikin. 

Pyrkivät ja pyrkivät mutta silti sitä tulee. Joskus vähemmän ja joskus todella paljonkin. Kyllä dyykkaamalla löytäisi vaikka mitä, mutta yleensä roskikset ovat lukittuina joten se on hankalaa nykyään. Sitten nuo koulut, päiväkodit, lounasravintolat tms. Roskiin menee aivan hyvää ruokaa todella paljon, olen itsekin sitä joutunut lappaamaan biojätteeseen kilotolkulla. Mielestäni surullista. 

Vierailija
624/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma suosikkini on tämä: "Ruoka-avun hävikkiruuassa korostuvat kalliit tuotteet, joita en ikinä ostaisi."

Mikä siitä tekee suosikin?

Mikään muu kuin omat suosikit ei kelpaa. Ei edes kalliit luksussapuskat, joiden ostamiseen ei monen työssäkäyvänkään budjetti taivu.

Kertoo asenteistasi köyhiä kohtaan, että tulkitset sitaatin noin. Itse tulkitsen sen niin, että pussissa on turhia ja köyhän näkökulmasta kummallisia elintarvikkeita, joita hän ei ostaisi, koska ovat kalliita ja joilla hän ei ehkä edes tee mitään, koska ne vaativat sitä ja tätä ja tuota, että niistä saa sen lounaan tehtyä. Ei kukaan syö esim jotain kallista kaviaaria lusikalla suoraan purkista. Siis turhaa, kallista, vaikea valmistaa, mutta ehkä kuitenkin syömäkelpoista. 

Kokemusta on. Kävin ruoka-avussa kun siihen oli tarve muutamia kertoja, tästä jo joitain vuosia, mutta varmaan sama meno jatkuu. Leipää en voinut syödä, jos se ei ollut gluteenitonta. No ei koskaan ollut. Jogurttia en voinut syödä jos ei ollut laktoositonta. No leikkeleet jees vaikka ilman leipää ihan paljaaltaan. Mutta en ostaisi niitä 30€/kg leikkeleitä kaupasta omalla rahalla, en tosiaankaan. Summa summarum n 50% sian jakaa muille perheenjäsenille tai kavereille, koska en itse voinut niitä syödä. Valmiita pusseja ja ei meillä ollut mahdollisuutta siellä alkaa valkkaamaan että en voi syödä tätä oisko tilalle jotain laktoositonta jne.

Vierailija
625/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.

Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.

En ole uusavuton. Olen vain laskenut, ettei ruuan tekeminen itse kannata. En jaksa syödä kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa. Minulla ei ole tiskikonetta eikä varsinaista pakastinta. Jääkaapissa on pieni pakastelokero. Kaikkiaan on niin pieni keittiötaso ettei siinä kummoisia ruokia tehdä. Kaksi hellanlevyä on, mutta jos pienemmällä levyllä kiehuu vesikattila niin isommalle ei mahdu kunnolla paistinpannu. Yksi pieni tiskiallas johon ei mahdu esimerkiksi tuo paistinpannu pestäväksi. Saa tulla kokeilemaan, mutta yleensä noita neuvoja jaellaan kunnon keittiöistä. Neuvojat ei asu 15 neliön yksiössä itse.

Noin pienissä tiloissa einekset on käytännössä helpoin ja edullisin tapa syödä. Ehkä keittoja voisi tehdä itse tai yhden pannun ruokia. 

Paistinpannujakin on erikokoisia. Toisaalta, miksi pitää väkisin asua selvästikin Helsingissä, jos noin vaikeaa on. Vai pitäisikö hänelle räätälöidä oma ruoka-apupaketti,jotta hän olisi tyytyväinen.

Eikö tämä sossuporukka osaa kuin valittaa??

Jos ruoka-apuna saa päiväysvanhentuneet kinuskikakun, maitojauhepaketin, chilitahnaa. lohisiivuja ja pari pilaantunutta banaania, niin kokeilepa valittavan sossuporukan menu’a. Mene vaikka  Ap:n luokse vastaavat tuotteet mukanasi ja loihtikaa niistä terveellinen, tai edes syötävä malli-ateria. Keittiön koolla tai hienoudella/huonoudella ei nyt tässä testissä ole merkitystä. Kertokaa sitten, jatkatteko vastaavilla tuotteilla kokkailua ja herkuttelua. Aterioidessanne voitte aina haukkua lisää huono-osaisia. Onneksi vielä jotakin kuitenkin jaetaan. Vanhentunut täytekakkukin täyttää mahan. Saattaapa se maha sitten kyllä tyhjentyä muutaman  tunnin kuluttua. Molemmista päistä. 

Vierailija
626/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Siis koiralle kelpasi vegeversiokin?

Vierailija
627/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt

Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa. 

No jos ei omista sitä metallista piparkakkumuottia? 

Minulla ei ole kumpaakaan, kiertoilmauunia eikä edes  sitä piparimuottia, miten minä niitä korppuja sitten kuivatan?

Sähköhän on myös ilmaista näissä kiertoilmauuneissa :-) Kyllä joka köyhällä kunnon uuni on ja siinä ilmainen sähkö.

Sossuhan sen sähkön teille valittaville loisille maksaa, kuten kaiken muunkin elämisen. Mikään ei riitä ja kokoajan vaan märisette jostain. 

Millä sinä oot aivos pilannu kun et ymmärrä että sossu ei maksa elämistä? Tämä on jo kymmeniä kertoja sanottu sulle.

Vierailija
628/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Mistä olet saanut tuon päähäsi?

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Ai että ei tule sähkö, vesi, vakuutus eikä yhtiövastikelaskuja joka kuukausi? Miten sinä asut? Äidin peräkammarissa?

Ne maksetaan jos on toimeentulotuella. Yhtiövastiketta nyt ei tietenkään, koska sehän tarkoittaa että on omistusasunto. Siitä pitää hankkiutua eroon. Kyllä se jollekin kelpaa, kun tarpeeksi halvalla myy.

Omistusasuntoon saa toimeentulotukea, jos muuten kriteerit täyttyvät. Ei tarvitse myydä. 

Vierailija
629/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.

Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.

En ole uusavuton. Olen vain laskenut, ettei ruuan tekeminen itse kannata. En jaksa syödä kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa. Minulla ei ole tiskikonetta eikä varsinaista pakastinta. Jääkaapissa on pieni pakastelokero. Kaikkiaan on niin pieni keittiötaso ettei siinä kummoisia ruokia tehdä. Kaksi hellanlevyä on, mutta jos pienemmällä levyllä kiehuu vesikattila niin isommalle ei mahdu kunnolla paistinpannu. Yksi pieni tiskiallas johon ei mahdu esimerkiksi tuo paistinpannu pestäväksi. Saa tulla kokeilemaan, mutta yleensä noita neuvoja jaellaan kunnon keittiöistä. Neuvojat ei asu 15 neliön yksiössä itse.

Noin pienissä tiloissa einekset on käytännössä helpoin ja edullisin tapa syödä. Ehkä keittoja voisi tehdä itse tai yhden pannun ruokia. 

Paistinpannujakin on erikokoisia. Toisaalta, miksi pitää väkisin asua selvästikin Helsingissä, jos noin vaikeaa on. Vai pitäisikö hänelle räätälöidä oma ruoka-apupaketti,jotta hän olisi tyytyväinen.

Onhan niitä pieniä asuntoja joka kaupungissa.  Eikä tuossa kukaan valittanut vaan totesi tosiasian.

Vierailija
630/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt

Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa. 

No jos ei omista sitä metallista piparkakkumuottia? 

Minulla ei ole kumpaakaan, kiertoilmauunia eikä edes  sitä piparimuottia, miten minä niitä korppuja sitten kuivatan?

Sähköhän on myös ilmaista näissä kiertoilmauuneissa :-) Kyllä joka köyhällä kunnon uuni on ja siinä ilmainen sähkö.

Sossuhan sen sähkön teille valittaville loisille maksaa, kuten kaiken muunkin elämisen. Mikään ei riitä ja kokoajan vaan märisette jostain. 

Saatpahan lisää märisemisen aihetta, kun jakelet köyhille neuvoja, joilla vanhan leivän syömisen kustannukset nousevat pilviin. Minä keksin kuule paremman: liottakoot vanhoja leipiä muutaman päivän, tai vaikka viikon vesiastiassa, kunnes pehmenee mössöksi. Siitä voi sitten muotoilla palleroita tai vaikka sillä piparkakkumuotilla sydämiä, tai vaikka piparipossun mallisen. Sehän on jo melkeen lihaisaa! Eipä märisytä sinuakaan sitten enää.

Vierailija
631/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ilmainen ruoka kelpaa niin aina voi ostaa omat ruuat tai olla syömättä kokonaan

Vierailija
632/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

Tarkenna. Asumiseen ei mene tuosta senttiäkään, jos ei asu kuntakohtaisesti määriteltyä kalliimmassa asunnossa. Asumistuki ja täydentävä toimeentulotuki kattaa koko vuokran. Vaatteita saa kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta halvalla,  joskus ilmaiseksikin. Reseptilääkket maksetaan toimeentulotuen päälle, samoin sähkölasku ja kotivakuutus. Hygieniatarvikkeet maksaa jotain, mutta ei niihinkään isoja summia kuukaudessa mene. Mihin pakolliseen muka tuosta rahasta menee niin paljon, ettei riitä enää ruokaan?

Iso osa ei saa senttiäkään asumistukea eikä toimeentulotukea. Ei vaikka polvillaan rukoilisi. 595€:lla on pärjättävä.

Jos ei saa, ei ole oikeutettu siihen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että on muita tuloja tai omaisuutta.

Edelleen niillä asunnon seinillä ei voi maksaa laskuja. Eikä sitä saa heti myytyäkään.

Äkkiä menee kaupaksi kun hinta on sopiva. 

Sitähän siinä hyvätuloiset kuolaa että köyhä joutuisi myymään kotinsa pilkkahinnalla. Saisi sitten jonkun toisen siihen vuokralle ja saisi asumistukena asunnon maksettua yhteiskunnan varoista. No ne talorahat on äkkiä käytetty ja sitten ollaan hakemassa asumistukea kaksi tai kolme kertaa kalliimpaan asuntoon. 

Vierailija
633/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusosan on tarkoitus kattaa seuraavat menot: [1]

ravinto ja vaatetus

vähittäiset henkilökohtaiset ja kodin puhtaanapitoon liittyvät menot

puhelimen käyttö

sanomalehden tilaus

harrastus- ja virkistystoiminta

vastaavat muut jokapäiväiseen elämään kuuluvat tavanomaiset menot.

Kyllä se perusosa noihin riittääkin. Sanomalehden jättäisin kokonaan pois tuolta listalta. Sitä ilman pärjää ihan hyvin.

Harrastus- ja virkistystoiminta myös poistettavien listalle! Ilmankin pärjää. 

Vierailija
634/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on aika monimutkainen ilmiö eikä rahan puute ole sen ainoa ulottuvuus. 

Suomessahan suurin osa köyhyydestä on suhteellista köyhyyttä. 

Voi olla vaikka kansaneläkettä saava pikkupaikkakunnalla elävä yksinasuva, joka syö hapankorppuja ja kaurapuuroa jotta pärjää.

Samaan aikaa voi olla Pk-seudulla asuva viisilapsinen perhe, jonka vanhemmista toinen on työtän ja toinen lähihoitaja. Perhe pärjää suht hyvin, asuu omakotitalossa. Lapsi toivoo kuitenkin joululahjaksi Ipadia ja toinen rumpuja, joihin perheellä ei ole varaa, mutta saavat sossusta maksusitoumuksen. He voisivat elää ilman rumpuja ja Ipadiä.

Vierailija
635/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta alkaa tuntua siltä, että köyhyys  ei ole pelkkää rahanpuutetta.

Ei olekaan, hyvin monilla se on työkyvyttömyyttä mutta kun ei saa sairauspäivärahaa eikä eläkettä niin pitää olla työtön työnhakija tai oikeammin sanottuna työkyvytön työnhakija.

Vierailija
636/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Ap saavuttaa kadehtimansa onnen. Pääsee konkurssin, tai muun itsestään riippumattoman syyn takia elämäntilanteeseen, jossa saa nauttia ruoka-avun buffetista. Vääristellä ainakin osaa lukemaansa, ehkäpä toimii niin muissakin yhteyksissä ja saattaa käry käydä. 

Vierailija
637/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle

Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään. 

Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.

Siis koiralle kelpasi vegeversiokin?

Miksi ei kelpaisi? Vai luuletko, että koirat syövät pelkkää lihaa?

Vierailija
638/858 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

No jep. Olen ihan työssä käyvä, mutta osasairaslomalla, joten palkka on tietysti pienempi. Lapsi sairastui ja pakollinen antibiootti ja lääkärin määräämä tulehduskipulääke yhteensä maksoivat vähän alle 70 euroa. Ei Kela-korvausta eikä mene vuotiseen lääkekattoon. Hieman piti hieraista silmiä kun katsoin kuittia, että voiko todella olla näin. Onneksi itselläni on siinä mielessä hyvä tilanne, että on säästöjä pahan päivän varalle, mutta kyllä minä ihmettelen, miten oikeasti vähävaraiset lapsiperheet tuollaisiakin yllättäviä, pakollisia hengen pelastavia lääkekuureja maksavat?

Vierailija
639/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoka-apuna saa päiväysvanhentuneet kinuskikakun, maitojauhepaketin, chilitahnaa. lohisiivuja ja pari pilaantunutta banaania, niin kokeilepa valittavan sossuporukan menu’a. Mene vaikka  Ap:n luokse vastaavat tuotteet mukanasi ja loihtikaa niistä terveellinen, tai edes syötävä malli-ateria. Keittiön koolla tai hienoudella/huonoudella ei nyt tässä testissä ole merkitystä. Kertokaa sitten, jatkatteko vastaavilla tuotteilla kokkailua ja herkuttelua. Aterioidessanne voitte aina haukkua lisää huono-osaisia. Onneksi vielä jotakin kuitenkin jaetaan. Vanhentunut täytekakkukin täyttää mahan. Saattaapa se maha sitten kyllä tyhjentyä muutaman  tunnin kuluttua. Molemmista päistä. 

Ei ruoka-avulla ole tarkoituskaan kattaa koko ateriaa. Se on vain lisää niin, että ostoruokaan tarvitsee rahaa vähemmän. Ei niistä mitään malliaterioita loihdita, vaan seurakunnan tai sossun antamalla ostokortilla hankitaan puuttuvat  terveelliset osat, jos omat rahat on käytetty muuhun.

Kuinka väärin moni tässä ketjussa käsittää koko ruokajakelun.

Vierailija
640/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut tuon päähäsi?

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän