Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (858)

Vierailija
641/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Mistä olet saanut tuon päähäsi?

Tuo on jumittunut tuohon ajatukseen ja kommentoi sen jokaiseen keskusteluun koska saa sillä aina heten  huomiota jota vaille muuten jää joka päivä. Vähän reppana se on, ehkä mt ongelmainen. Ei kannata kommentoida sille mitään.

Yhtä reppana on tuo joka väittää maksavansa kaiken 595 eurosta.

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

Näin on mutta joka kalenterikuukaudessa se 595€ tulee yhden kerran. Sillä pitää ne kuukausittaiset laskut maksaa.

Ei ole muita laskuja kuin puhelinlasku. Siis sellaisia oikeasti pakollosia laskuja, joita ei makseta toimeentulotuen perusosan lisäksi. 

Äitisi ostaa sinulle vaatteet, uuden puhelimen, hygieniatarvikkeet ym.?

No näin...

Vierailija
642/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai minä vai? Minä olen sinulle selittänyt jo vähintään viisi kertaa hyvinkin yksityiskohtaisesti miten rahani käytän, tasan sen 595€/kk. Sulla on päässä aika iso vika jos et ymmärrä. Enkä ole ainoa jonka pitää sillä summalla pärjätä. Hae itsellesi sitä päälääkettä.

Koetappa sinä puolestasi ymmärtää, että se on 595 € per 4 viikkoa. Ei kuukausi. Bruttona se on 800 € / kk.

595e riittäisi meillä seuraavasti (tuo 595 on kai per hlö, ei per talous!?):

- 400e 2 aikuisen + sunnuntaisin 5-6 hengen ruokiin per 4 viikkoa 

- puhelimet 2x 25e/kk

- kotivakuutus 40e/kk

Noista jää vielä 55e yli, eikös sossu maksa vuokrat, laskut, sähköt yms teille??

Sossu ei maksa minulle yhtään senttiä eikä yhtään laskua. Kaiken elämiseen kuuluvan maksan yksin tuosta 595€:sta PISTE!

Kuka tuon 595e sulle maksaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse tarvitsisin ruoka-apua, kaipaisin ensisijaisesti seuraavia tuotteita:

- täysjyvä(kauraa), hiutaleina, mieluiten isoja

- papuja, tölkissä

- leipää (ruis, kaura, ei vehnää), näkkäri paras

- kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, ym.

- jotakin proteiinipitoista ja vähärasvaista, kuten maitotuotteita

Sen sijaan en halua:

- mitään sokerileivoksia

- vaaleita viljatuotteita

- jogurttia

- kakkuja

- huonolaatuisia eineksiä, jossa on vähän proteiinia ja paljon rasvaa

- ultraprosessoitua jätettä ja snackseja

- muuta paskaa

Vierailija
644/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ilmainen ruoka kelpaa niin aina voi ostaa omat ruuat tai olla syömättä kokonaan

Kelpaa, mutta aloituksen aihe olikin se, että siinä on myös sellaista, jota joku ei itse syö. Sitä ei voi myöskään jättää jakelupaikalla jollekin sellaiselle, jolle maitojauhe ja chilitahna kelpaisivat. Kuvassa tosin oli lihaleikkeleitä (joita ruoka-apukasseissa harvemmin on), leipää ja eineksiä. 

Kuvan perusteella väittäisin, että ei kyse ollut ruoka-apukassista vaan jostakin muusta.

Vierailija
645/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- papuja, tölkissä

Sen sijaan en halua:

- mitään sokerileivoksia

- jogurttia

- kakkuja

- muuta paskaa

Juuri toivomiasi oli EU-avussa. Ei mitään prosessoitua vaan mm. maitojauhetta, jonka avunhakijat heittivät metsään. Sehän oli enemmän maatalouspolitiikkaa, mutta ei siinä silti pähkinöitä, hedelmiä tai mitään tuoretavaraa ollut. 

Hävikkiruokien jakelussa on ollut mitä tahansa, mm. savulohta, jota ei itsellä ollut varaa ostaa.

Vierailija
646/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

595e riittäisi meillä seuraavasti (tuo 595 on kai per hlö, ei per talous!?):

- 400e 2 aikuisen + sunnuntaisin 5-6 hengen ruokiin per 4 viikkoa 

- puhelimet 2x 25e/kk

- kotivakuutus 40e/kk

Noista jää vielä 55e yli, eikös sossu maksa vuokrat, laskut, sähköt yms teille??

Sossu ei maksa minulle yhtään senttiä eikä yhtään laskua. Kaiken elämiseen kuuluvan maksan yksin tuosta 595€:sta PISTE!

Kuka tuon 595e sulle maksaa? 

Ilmeisesti hän on Kelan työmarkkinatuen saaja, vai mikä sen päivärahan nimi nykyään onkaan.

Vierailija
647/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en osta juuri kuin kaljaa ja kananmunia kaupasta, niin hyvin saan ruokajonosta lohta ja kananfileitä ja salaatteja leipä maitoa etten tarvii mitään, korkeintaan erikois chilisoossia tilaan Holannista ovelle muutaman litran aina kerrallaan

+ilmainen aamupala +2 kertaa viikossa lounas ilmainen ruokajaossa

ei tarvii ruokaa kaupasta. Mooses

Vierailija
648/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Tomaatti, chilitahna ja jauhot ovat oikein hyviä ainesosia ruoanlaittoon. Ja niistä chilitahna ja jauhot ovat vielä hyvin säilyviä, ei niitä pitäisi olla tarkoituskaan kerralla syödä. 

Kommentti kertoo todellisesta uusavuttomuudesta, ja sen pitämisestä normaalina.

Vierailija
649/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että saan kaikki ruokat ruoka-apusta enkä tarvii ostaa mitään paitsi....

Vierailija

13.06.2026 | 08:05

kaljaa ja kananmunia

eilenkin sain ruoka-apuista graavilohta 2 siivua, kanafileitä, 2 kg valmisruokavuokan, erilaisia soosseja raejuustoa leipää salaatteja, pullaakin jota en koskaan ota edes, vain chiliä pitää joskus tilata ulkomailta soossina, kun niitä ei Suomessa ole.

+ ilmaiset aamupalat joka päivä ja 2 kertaa viikossa ilmaislounas.

pakkanenn täynnä ruokoo, muutama lohi ja fileitä. on tämä jännä maa kyllä.

ruokajo nossa käypi joku 100 ihmistä ja puolet ainakin  on venäläisiä ja ukrainalaisia

ja jono kiertään 3 kertaa , itse saa valita ruokansa mitä ottaapi

tv Sampo Lapin maisemista

Vierailija
650/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusmiehiä käy ostamassa kaupasta useimmin patongin tai salaatin . Samoin siivoojat . Olisiko niin että sämpylän leipojat hommiin niistä avustusjauhoista .  Sämpylä käteen ja mehupurkki . Parempi niin . Avustusruuasta saa aikaan täytetyn sämpylän ja mehuja niillä on jakaa .  Onpa vielä teetä kahvia jos joku osaaja keittää .  Eipä tule ahmintaa eikä roskaa kun tehdään valmiiksi kuin olisivat työssä olevia tauolla. Päivällä. 

Pelkistä jauhoista et sämpylöitä tee, enkä ole koskaan saanut, tai nähnyt tai edes kuullut jonkun saaneen sieltä mehua, teetä saati kahvia(!). Tai edes mitään sämpylän päälle/väliin.

Mikä siinä ruoka-avun käsitteessä on niin vaikeaa? Vapaaehtoisten pyörittämät ruokajakelut täydentävät ahdinkoon joutuneiden ruokakaappia, yleisimmin hävikkituotteilla. 

Suomessa on sosiaaliturva, joka kunnioittaa sen verran yksilönvapautta, että jokainen päättää itse mihin tukirahansa käyttää. Jos ei äärimmäisen vähävaraisena pysty sen vertaa suunnittelemaan, että käy ruokajonossa ajoissa ja sumplii omasta pussista tehdyt ostokset saadun avun mukaan, niin paha siinä kenenkään ulkopuolisen on enää tehdä mitään. Vapautta on myös vapaus huonoihin valintoihin. 

Vierailija
651/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaiselle jää vähintään 595 euroa kuussa ruokaan. Luulisi tuolla jo pärjäävän

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

No jep. Olen ihan työssä käyvä, mutta osasairaslomalla, joten palkka on tietysti pienempi. Lapsi sairastui ja pakollinen antibiootti ja lääkärin määräämä tulehduskipulääke yhteensä maksoivat vähän alle 70 euroa. Ei Kela-korvausta eikä mene vuotiseen lääkekattoon. Hieman piti hieraista silmiä kun katsoin kuittia, että voiko todella olla näin. Onneksi itselläni on siinä mielessä hyvä tilanne, että on säästöjä pahan päivän varalle, mutta kyllä minä ihmettelen, miten oikeasti vähävaraiset lapsiperheet tuollaisiakin yllättäviä, pakollisia hengen pelastavia lääkekuureja maksavat?

Harkinnanvaraisesta toimeentulotuen lisästä. 

Jos ei kykene hakemaan, tilanne kärjistyy pikkuhiljaa siten, että lastensuojelun asiakkuus ja lopulta lapsen sijoitus alkavat näyttää todennäköisiltä. Silloin kyse on elämänhallinnan, ei rahan puutteesta. 

Vierailija
652/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et osta mitään ennenkuin olet maksanut vuokran ja sähkön. Sitten muun . Sitten katsot jääkaapista minkä voit tänään käyttää ja et osta uutta.  Syöt ne pikkuhiljaa .  Työnnät kaapit ja otat jääkaapin pois päältä. Peset sen . Töpseli pois seinästä. Pelkästään eri makaronit tulee hyväksi kun keitä ja sulatat päälle juustosi tai margariinia.  Et elä syödäksesi vaan syöt elääksesi.   Syöt vain kun oikeasti täytyy.  Et huvikseen.   Keitä keiton kaikesta mitä on ja soseutat sen . Kuorit hedelmät kiltisti ja laitat paloina kulhoon. Napsit niitä illalla.  Lopetat kaiken AHNEUDEN ja tuhlailun. Et ostele mitään meikkejä kun entiset on käyttämättä. Et ostele mitään mistään.  Käytät sen mitä nyt on ensin.  NO NYT SULLA ON RAHAA maksaa kaupassa 1€ leipä eikö niin. Ja 1€ pizza. 

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Ruokaa menee lähes jokaisesta kaupasta, koulusta ja päiväkodista roskiin aivan tuhottomasti. Miksei niitä voitaisi järkevästi jakaa tarvitseville vaan pitää syödä pelkkää makaronia jos sattuu olemaan ikävä elämäntilanne. Mieti vaikka lapsiakin jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa, makaroniako heillekin vaan? Ehdottomasti hyvää ruokaa jakoon ennemmin kuin roskiin. Ei minua edes haittaa vaikka olisi käyttänyt omat rahansa päihteisiin, silti inhimillisyys on aina hyvä asia. 

Nykyään kaupat pyrkivät minimoimaan ruokahävikin. 

Kovin hyvin eivät siinä onnistu, kun katsoo tähänkin ketjuun linkitettyä Hesarin tämän viikon juttua. Järjetön määrä käyttökelpoista ruokaa roskissa. 

Tässä tuo juttu. Maksumuurin takana, mutta pointti on, että hävikkiä tulee edelleen valtavat määrät. 

Vierailija
653/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat  hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään 

Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan 

Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista? 

Ei kai ruoka-avun ole tarkoitus olla ainoa ruuan lähde, vaan lisäapu.

Oikeastaan ruoka-avun tarkoitus ei ole olla edes lisäapukaan, vaan sen tarkoitus on, että kaupias pääsee helposti eroon siitä ruoasta, mikä jäi myymättä. Hävikistä. Eikä mene jätemaksua kun rakoa-apu hakee ne. 

Köyhät saavat siis ottaa, mitä jäi. Eikä niin, että köyhiä varten valikoitaisi jotain tiettyjä ruokia, joita sitten annetaan. Ruokajako ei ole sosiaalityötä vaan almu, eikä siihen voi esittää vaatimuksia. 

Vierailija
654/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.

Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.

En ole uusavuton. Olen vain laskenut, ettei ruuan tekeminen itse kannata. En jaksa syödä kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa. Minulla ei ole tiskikonetta eikä varsinaista pakastinta. Jääkaapissa on pieni pakastelokero. Kaikkiaan on niin pieni keittiötaso ettei siinä kummoisia ruokia tehdä. Kaksi hellanlevyä on, mutta jos pienemmällä levyllä kiehuu vesikattila niin isommalle ei mahdu kunnolla paistinpannu. Yksi pieni tiskiallas johon ei mahdu esimerkiksi tuo paistinpannu pestäväksi. Saa tulla kokeilemaan, mutta yleensä noita neuvoja jaellaan kunnon keittiöistä. Neuvojat ei asu 15 neliön yksiössä itse.

Noin pienissä tiloissa einekset on käytännössä helpoin ja edullisin tapa syödä. Ehkä keittoja voisi tehdä itse tai yhden pannun ruokia. 

Paistinpannujakin on erikokoisia. Toisaalta, miksi pitää väkisin asua selvästikin Helsingissä, jos noin vaikeaa on. Vai pitäisikö hänelle räätälöidä oma ruoka-apupaketti,jotta hän olisi tyytyväinen.

Eikö tämä sossuporukka osaa kuin valittaa??

Onhan niitä pieniä asuntoja joka kaupungissa.  Eikä tuossa kukaan valittanut vaan totesi tosiasian.

Pienessä asunnossa kymmenen vuotta asuneena totean, ettei kyse ole tosiasiasta, vaan valinnoista. Pidän ruoanlaitosta, ja moni asia onnistuu mainiosti siinä kahden hellanlevyn ja pikkujääkaapin minikeittiössä. Jos ei edes nälkäänsä suostu kokkaamaan, niin nälkiintyminen on silloin oma päätös. 

Omilla rahoilla, tukirahoillakin, kukin ostaa juuri sitä mikä miellyttää. Ruoka-avusta saa sitä, mitä kulloinkin on jaossa. Ei se valittamalla muutu. 

Vierailija
655/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et osta mitään ennenkuin olet maksanut vuokran ja sähkön. Sitten muun . Sitten katsot jääkaapista minkä voit tänään käyttää ja et osta uutta.  Syöt ne pikkuhiljaa .  Työnnät kaapit ja otat jääkaapin pois päältä. Peset sen . Töpseli pois seinästä. Pelkästään eri makaronit tulee hyväksi kun keitä ja sulatat päälle juustosi tai margariinia.  Et elä syödäksesi vaan syöt elääksesi.   Syöt vain kun oikeasti täytyy.  Et huvikseen.   Keitä keiton kaikesta mitä on ja soseutat sen . Kuorit hedelmät kiltisti ja laitat paloina kulhoon. Napsit niitä illalla.  Lopetat kaiken AHNEUDEN ja tuhlailun. Et ostele mitään meikkejä kun entiset on käyttämättä. Et ostele mitään mistään.  Käytät sen mitä nyt on ensin.  NO NYT SULLA ON RAHAA maksaa kaupassa 1€ leipä eikö niin. Ja 1€ pizza. 

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Ruokaa menee lähes jokaisesta kaupasta, koulusta ja päiväkodista roskiin aivan tuhottomasti. Miksei niitä voitaisi järkevästi jakaa tarvitseville vaan pitää syödä pelkkää makaronia jos sattuu olemaan ikävä elämäntilanne. Mieti vaikka lapsiakin jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa, makaroniako heillekin vaan? Ehdottomasti hyvää ruokaa jakoon ennemmin kuin roskiin. Ei minua edes haittaa vaikka olisi käyttänyt omat rahansa päihteisiin, silti inhimillisyys on aina hyvä asia. 

Kovin hyvin eivät siinä onnistu, kun katsoo tähänkin ketjuun linkitettyä Hesarin tämän viikon juttua. Järjetön määrä käyttökelpoista ruokaa roskissa. 

Tässä tuo juttu. Maksumuurin takana, mutta pointti on, että hävikkiä tulee edelleen valtavat määrät. 

Siis tässä:

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012019813.html

Vierailija
656/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- papuja, tölkissä

Sen sijaan en halua:

- mitään sokerileivoksia

- jogurttia

- kakkuja

- muuta paskaa

Eihän ruoka-apua tarvitseva voi sanella, mitä kauppiaalla jää myymättä. Ruoka-apuun lahjoitetaan niitä ruokia, mitkä ei ole menneet kaupaksi. Se on sitten ruoka-avun järjestäjän asia, että pakkaako kaikille samanlaisen kassin, vai saako ruokia itse valita kuten Hurstilla. Riippuu varmasti niistä tiloistakin, missä jakelu tapahtuu, että mikä on mahdollista. 

Vierailija
657/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä:

Miltä vuodelta tuo artikkeli on? Nykyisin kauppojen biojäteastiat ovat lukittuja.

Vierailija
658/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä jaetaan ruokaa joka ei kelpaa edes 60% ilta-alesta ostajille. Mut köyhälle voidaan työntää jätteet syötäväksi, niin kauppiaalla menee vähemmän jätemaksuja.

Juuri näin. Kauppias on arvioinut jonkin tuotteen menekin väärin ja sitä jää myymättä, ei mene alessakaan. Sitten se annetaan ruokajakoon. Ja nyt joku köyhä valittaa, että miksi ruokajaossa on vain tätä eikä tuota. No just siksi. 

Vierailija
659/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tasan jää. Tuosta 595€ maksetaan kaikki muukin eläminen ruuan lisäksi. Ihmisillä on elämässään muitakin kuluja kuin ruoka. 

Opit tämän siten, kun muutat omillesi ja otat itse vastuun omasta taloudestasi.

Tarkenna. Asumiseen ei mene tuosta senttiäkään, jos ei asu kuntakohtaisesti määriteltyä kalliimmassa asunnossa. Asumistuki ja täydentävä toimeentulotuki kattaa koko vuokran. Vaatteita saa kirpparilta ja kierrätyskeskuksesta halvalla,  joskus ilmaiseksikin. Reseptilääkket maksetaan toimeentulotuen päälle, samoin sähkölasku ja kotivakuutus. Hygieniatarvikkeet maksaa jotain, mutta ei niihinkään isoja summia kuukaudessa mene. Mihin pakolliseen muka tuosta rahasta menee niin paljon, ettei riitä enää ruokaan?

Iso osa ei saa senttiäkään asumistukea eikä toimeentulotukea. Ei vaikka polvillaan rukoilisi. 595€:lla on pärjättävä.

Siihen on kyllä aina jokin hyvä peruste, jos joku hakee asumistukea tai toimeentulotukea, eikä niitä ole myönnetty. Ruokajako ei silti ole osa sosiaaliturvaa, vaan se on vain hävikkiruoan jakamista niille, kenelle se kelpaa. 

Vierailija
660/858 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä:

Miltä vuodelta tuo artikkeli on? Nykyisin kauppojen biojäteastiat ovat lukittuja.

Muruseni, se ilmeistyi tällä viikolla. Satuin näkemään ikkunastani, kun juttua kuvattiin yhdessä sen kohteista toukokuun viimeisenä päivänä. Lähikaupan roska-astiat eräällä Helsingin kantakaupungin alueella. 

Moni kauppa lukitsee roskiksensa, kyllä. Varmasti suureksi osaksi siksi, ettei kukaan näkisi, mitä sinne roskiin todellisuudessa menee ja miten paljon. Lain pitäisi puuttua ruokahävikkiin paljon tiukemmin kuin nyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme