Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi

Vierailija
12.06.2026 |

täytekakku jne.

Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita

En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa

https://yle.fi/a/74-20230529

Kommentit (406)

Vierailija
381/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron yhden salaisuuden; sitä jaetaan mitä on kaupoilta saatu ns. hävikkinä. Jollei ole saatu kuin erä tomaattikastiketta, niin sitä jaetaan. 

Norjalaisessa lehdessä kerrottiin pari vuotta sitten, että saatu lahjoitusruoka ei sielläkään riittänyt. Jonon viimeiset saattoivat saada  pikaruokapaikkojen lahjoittamia pieniä ketsuppi- ja sinappipusseja, majoneesikastiketta tai muuta vastaavaa, josta ei ollut saajalle hyötyä.

Vierailija
382/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi vanhukset voi syödä vain pehmeitä ruokia ja leipiä.  Heille voi antaa juotavaksi vitamiineja ja ravintolisiä.  Soseutettuja keittoja . Omenat pitää kuoria ja viipaloida tai raastaa. Päärynät. Ei kukaan rollaattori ihminen enää voi kuin nuorena .  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron yhden salaisuuden; sitä jaetaan mitä on kaupoilta saatu ns. hävikkinä. Jollei ole saatu kuin erä tomaattikastiketta, niin sitä jaetaan. 

Norjalaisessa lehdessä kerrottiin pari vuotta sitten, että saatu lahjoitusruoka ei sielläkään riittänyt. Jonon viimeiset saattoivat saada  pikaruokapaikkojen lahjoittamia pieniä ketsuppi- ja sinappipusseja, majoneesikastiketta tai muuta vastaavaa, josta ei ollut saajalle hyötyä.

Me tosin on syöty nuorena pelkkää ketsuppia nälkään SE KUN ON TOMAATTIA ja sokeria. 

Vierailija
384/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-apuun ei ole pakko mennä, jos se ei miellytä. Ruoka-avun järjestävä taho päättää miten avun toteuttaa.

Itse asiassa kaupat päättävät siitä. Ruokalahjoitukset tulevat heiltä.

Vierailija
385/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.

Näin kun omalla rahalla ostaa ruokansa, niin todellakin syön  vaikkapa 3 päivää sitten vanhentuneita maitotuotteita tai päiväysvanhaa leipää. Jopa lihaa syön vaikka sen viimeinen käyttöpäivä olisi ollut eilen tai jopa toissapäivänä.Ei mulla ole varaa heittää ruokaa hukkaan, ja vaikkapa mainitsemistasi maitotuotteista huomaa kyllä helposti, jos ne ovat pilaantuneet. -silloin ei tietenkään pidä syödä.

Näköjään kun saa kaiken ilmaiseksi eteen yhteiskunnan maksamana on varaa nirsoillakin. 

Olen saanut ruokajakelusta lihavalmisteita,. joiden päiväys oli 2 tai 3 viikon takainen ja muita tuotteita, jotka myös olivat vanhoja. NIiden sanottiin olleen "kylmässä".

Vierailija
386/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon perustarvikkeita kuten perunoita, kaalua, porkkanaa, kananmunia jne. Sitten joku Marttojen järjestämä ruoanlaittokurssi. 

Vierailija
387/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko nykyisen kaltainen ruokajako pitäisi lopettaa. Sen voisi korvata valmiin ruuan jakelulla, hävikkiravintoloilla tai kunnollisten raaka-aineiden jakelulla.

En kyllä valmiilla ruoalla alkaisi näitä palvelemaan. Kotimaisia halpoja kasviksia, juureksia, perunaa, kaurahiutaleita, hieman halvinta lihaa possua/kanaa. Hyvää, halpaa ja terveellistä. Jos joku on niin nahjus ettei perunoita saa keitettyä niin nääntyköön nälkäänsä

Se joku ei välttämättä ole nahjus vaan sairas, mt-ongelmainen tai vanhus, joka ei jaksa laittaa ruokaa. Tosin viimeksimainitut eivät ehkä käy ruokajonoissa, koska eivät jaksa seistä pitkiä aikoja.

Vierailija
388/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakajat vohkii parhaat pihvit päältä, ja vaikka sanotaan että heillekin vain 1 tuote per pöytä niin otetaan kassi täyteen ja jo salassa autossa kun haetaan ruokaa

Vierailija
389/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Sanoitko tarvitseva? Oikeasti? 

Mitä nykyään tarkoittaa tarvitseva? 

Voit katsoa ihan suomen kielen sanakirjasta, jos kyseinen sana on sinulle vieras. "Nykyään" tarvitseva tarkoittaa aivan samaa kuin tähänkin asti.

"Välillä sieltä saa lohta ja joskus täytyy alistua siihen, että pitää sietää makkaraa."

Tarvitseva tarkoittaa nykyään haluavaa. Olis kiva joo mussuttaa lohta ilmaiseksi ja kamala kärsimys on kun pitää joskus SIETÄÄ makkaraa. Jos on oikeasti nälkä nii luulis kelpaavan. Kukaan ei kuole lohen puutteeseen niin ei ole tarvitsemisesta kyse.

"Tarvitaan" sossusta kampaamorahaa kun "tarvitaan" raidat tms turhaa. Eikö se ole enemmän haluamista kuin tarvitsemista. Jne.

Vierailija
390/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jakajat vohkii parhaat pihvit päältä, ja vaikka sanotaan että heillekin vain 1 tuote per pöytä niin otetaan kassi täyteen ja jo salassa autossa kun haetaan ruokaa

Varmaan näin. Siinä lehtijutussa sanoi jakaja, että kavereillekin vien vähän...

Vierailija
391/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein tuota ruokakassia haetaan? Luulisi, että kaappiin kerääntyy pikkuhiljaa väistämättäkin jotain ruokia, joita ei ehdi kassien välissä syödä loppuun esim. jauhoja, maitojauhetta tms. Jotenkin tuntuu, että eletään kädestä suuhun ja loput nakataan roskiin.

Vierailija
392/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakajana otin tänään suolatun lohicviipaleen, bonesless chiken paketin ison pastan ja graavilohen sekä jugurtteja raejuustoa ja hedelmiä, en niin paljon kuin toinen jakaja  ja jotkut jakajat ottavat tunnollisesti vain yhden tuotteen esiom vain makkaran ja juuston!

on se semmost!

Vierailija
393/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.

Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.

Pizza? joo joo. Mutta kun siihen pitsaan pitäisi saada vielä jotain lihaakin päälle. Esim jauhelihaa.

Ja olen samaa mieltä maitojauheesta, turhaa, isä tosin teki itselleen aikanaan uunijuustoa siitä kun haki ruoka-avusta paketteja.

Itse en ole hakenut koska vaikka olisin oikeutettu siihen niin luonto ei anna periksi hakea, tuntuu että on minuakin huonommin pärjääviä jotka voivat hakea sitä.

Toisaalta hygieniatarvikkeita voisi sieltä kysellä.

Ei pizza lihaa tarvitse. Kun itse olin köyhä, söin joskus riisiä ketsupilla! Tai tein pitsaa, jossa oli sipulirenkaita, tomaattikastiketta ja juustoa. Oli hyvää!

Ihme valitusta.

Vierailija
394/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisiahan on olemassa. Pitää katsoa netistä, esim rednet.fi itse toivoisin, että ne jaettavat kassit olisi kunnollista ruokaa, ei hävikkiä. Ja niin, että sisällön saa itse valita. Viimeksi meni kaikki suoraan roskiin. Siinä meni aikaa hukkaan monta tuntia matkat mukaan lukien. Mut siltä alueelta sai paljon hyvää ruokaa ja juomaa (ei alkoholia !!) kasseja odotellessa. Jopa jäätelön ! Hyvää oli. Nyt sinne pitää mennä uudestaan, kun seuraavan kerran on jakelu. Onneksi on tässä lähelläkin. 

Vierailija
395/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon perustarvikkeita kuten perunoita, kaalua, porkkanaa, kananmunia jne. Sitten joku Marttojen järjestämä ruoanlaittokurssi. 

Jos ei nykyaikana netistä osaa etsiä edes niitä yksinkertaisempia ruokaohjeita niin saakin ihminen kuolla nälkään! (Kotikokki.net,valio,kinuskikissa.com yms  ruokasivustot)

Vierailija
396/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa vähän vähä-älyisiltä nuo saajien kommentit. Esimerkiksi maitojauheella saa hyvin proteiinilisää esimerkiksi leipiin ja leivontaan, ei sitä yleensä maidonkorvikkeena käytetä. 200 grammasta mausteista lihaa saa hyvin jatkamalla perheaterian jne.

Olin aikoinaan vapaaehtoisena opastamassa vähävaraisia perheitä. Näytettiin ihan kädestäpitäen, miten tehdä jauhelihasta ja kasviksista ruokaa 4-henkiselle perheelle. Ei menyt jakeluun millään, koska ei ole totuttu siihen, että jauhelihakastikkeessa on porkkanaa. Eikä auttanut selittää, että nistipataan voi lisätä juureksia, kuulemma silloin siitä tuli ihan kummallista ruokaa.

Niin että kaivoon kannettu vesi ei siellä pysy eikä meiltä köyhät auttamalla katoa.

Tarkoitat, että.dinä haluat päättää, mitä köyhä saa syödäj ja miten se ruoka pitää laittaa. 

Koska olet parempi ihminen.

Kyllä, juuri noin. MInä haluan päättää, että yhteiskunnan elättämä henkilö valmistaa itse ruokansa, hänellä on siihen runsaasti aikaa, mutta ei lainkaan halua. En suostu siihen, että maksan 42% tuloistani veroja siksi, että toimeentulotukiasiakkaat haluavat syödä jonkun toisen tekemää ruokaa kotiovelle kannettuna.

Olen parempi ihminen, koska elätän oman perheeni ja muutaman työtävieroksuvan aikuisen perheet. En suostu siihen vasemmiston vaatimukseen, että elättiperheillä on oltava korkeampi elintaso kuin työtätekevillä.

Pers'aukinen voimafantasioi.

Vierailija
397/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisiahan on olemassa. Pitää katsoa netistä, esim rednet.fi itse toivoisin, että ne jaettavat kassit olisi kunnollista ruokaa, ei hävikkiä. Ja niin, että sisällön saa itse valita. Viimeksi meni kaikki suoraan roskiin. Siinä meni aikaa hukkaan monta tuntia matkat mukaan lukien. Mut siltä alueelta sai paljon hyvää ruokaa ja juomaa (ei alkoholia !!) kasseja odotellessa. Jopa jäätelön ! Hyvää oli. Nyt sinne pitää mennä uudestaan, kun seuraavan kerran on jakelu. Onneksi on tässä lähelläkin. 

Jonotus kestäisi melko pitkään jos saisi itse valita. Ja se olisi ulkona, koska harvalla jakelijalla olisi niin paljon tilaa.

Vierailija
398/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla."

Miksi sinua haittaa, jos kasvisvaihtoehto ei näytä erilaiselta? 

Sittenhän lihansyöjät voi myös siirtyä syömään vegelaatikkoa, jos vain ruuan ulkonäöllä on väliä. 

Vierailija
399/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain artikkelissa sanottiin, että jako kestäisi tunteja pidempään, jos jokainen valitsisi, mitä ottaa. 

Vierailija
400/406 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-apuun ei ole pakko mennä, jos se ei miellytä. Ruoka-avun järjestävä taho päättää miten avun toteuttaa.

Itse asiassa kaupat päättävät siitä. Ruokalahjoitukset tulevat heiltä.

Ei kauppa päätä, jaetaanko valmiita kasseja vai saako hakija itse päättää mitä ottaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi