Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (542)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
Lue se perkeleen artikkeli, tollo akka.
"Olen jakanut tuttaville niitä ruokia, jotka eivät minua miellytä"
Silti niitä kasseja heitetään isot määrät jopa puskiin, kun ei saada vietyä edes roskakatoksen lattialle
No kun tietää millaista myrkkyä teollinen ruoka on niin onhan se nyt aika naurettavaa pakkosyöttää myrkyllistä paskaa jollekin, vaikka tämä olisikin köyhä. Ymmärrän täysin että valmiiksi pakatusta pussista menee puolet roskikseen, itsekin varmaan laittaisin ellen olisi ihan nälkäkuoleman partaalla.
Toimii ihan hyvin ruokajono jossa on eroteltu tietyt tuotteet laatikoihin (esim. jugurtit ja maustetut rahkat, leikkeleet, leivät) ja siitä saa napata mukaansa vaikka yhden tuotteen per laatikko. Ylijääneet sitten vapaampaan jakoon, kun kaikki ovat saaneet ensin yhden. Huonosti organisoitu nämä jos eivät osaa tällaista järjestää.
Kun itse ostaa, tienaamillaan rahoilla, saa tuota kaikkea.
Jos elää tukien ja avun varassa, ei voi vaatia.
Kyllä joillakin on otsaa. Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Joku roti vaateillakin.
Olen järkyttynyt siitä, kuinka paljon Suomessa on KÖYHIÄ JA UUSAVUTTOMIA ihmisiä nykyään.
Olin 90-luvulla 20-30 vuotias, silloin oli lama ja minulla ja poikaystävälläni ei ollut aina töitä, elimme todella pienellä budjetilla, emme koskaan käyneet missään ruoka-avuissa. Teimme kaiken ruoan itse, söimme vähemmän, leivoin itse, emme ostaneet mitään ylimääräistä.
Suomessa asiat on olleet liian hyvin liian pitkään ja ihmisistä on tullut röyhkeitä ja uusavuttomia, ruokajakelussakin pitäisi olla heille lohta ja täytekakkua, HALOO NYT.
Ottakaa ihmiset itseänne niskasta kiinni ja alkakaa pärjätä omillanne, Suomessa on Kela mistä saa rahaa, jos hassaatte rahanne muualle kuin ruokaan, kuolkaa sitten vaikka nälkään mun puolesta.
Ei mekään syöty mitään lohta ja täytekakkua 90-luvulla, vaan ihan perusruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku kurja täällä vielä yrittää mustamaalata noita vapaaehtoisia auttajia.
Sanoisin kyllä, että pitäkää tunkkinne, nyt loppui kun hommat, ei kelpaa ruoka ja vielä yritetään varkaaksikin tehdä.
Mitä jos söisit itse pilaantuneet ruuat?
Ruoka-apua järjestävien toimintaa valvotaan vain, jos joku, esimerkiksi ruokajonossa ollut, huomaa ongelmia tai epäilee ruokamyrkytystä.
Jotain täytyy siis olla pielessä, jotta kunnan viranomainen voi tehdä tarkastuskäynnin.
Niin oli Etelä-Hämeessä, jossa tarkastuskäyntien tuloksena löydettiin muun muassa vanhentunutta ruokaa.
– Tarkastetuissa ruoka-apupaikoissa jaettiin viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä tuotteita tuoreena, ja saatettiin jakaa myös lommoutuneita säilykkeitä. Elintarvikkeiden lämpötilojen hallinnassa oli myös puutteita, sanoo ympäristöterveystarkastaja Maria Jussila.
Tällaisia ruokia syövä voi pahimmassa tapauksessa saada ruokamyrkytyksen
https://yle.fi/a/74-20209679
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Ihmettelin artikkelissa maitojauheen vieroksumista. Sillähän korvaa makaronilaatikossa munamaidon. Ohje on saatavilla netissä ja kerrottu jo minun aikanani peruskoulun kotitaloustunnilla. Ja tarviiko sitä roskiin laittaa jos se ei itselle kelpaa? Antaa vaikka naapurille tai kaverilleen sen. Sitä voi käyttää kun leipoo sämpylöitä, rieskoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt siitä, kuinka paljon Suomessa on KÖYHIÄ JA UUSAVUTTOMIA ihmisiä nykyään.
Olin 90-luvulla 20-30 vuotias, silloin oli lama ja minulla ja poikaystävälläni ei ollut aina töitä, elimme todella pienellä budjetilla, emme koskaan käyneet missään ruoka-avuissa. Teimme kaiken ruoan itse, söimme vähemmän, leivoin itse, emme ostaneet mitään ylimääräistä.
Suomessa asiat on olleet liian hyvin liian pitkään ja ihmisistä on tullut röyhkeitä ja uusavuttomia, ruokajakelussakin pitäisi olla heille lohta ja täytekakkua, HALOO NYT.
Ottakaa ihmiset itseänne niskasta kiinni ja alkakaa pärjätä omillanne, Suomessa on Kela mistä saa rahaa, jos hassaatte rahanne muualle kuin ruokaan, kuolkaa sitten vaikka nälkään mun puolesta.
Ei mekään syöty mitään lohta ja täytekakkua 90-luvulla, vaan ihan perusruokaa.
Ei ole enää perusruoka vaan ylijäämäruokaa jota ei osteta edes alennuksella. Viimeksi tuli 20 kpl voileipäkakkuja, kolhiintuneita säilykkeitä, majoneesia, jne.
Vierailija kirjoitti:
Leipää kyllä voi syödä, vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt
Leivästä voi kuivata uunissa korppuja. Laittaa kiertoilmaisu päälle ja 100 astetta. Jättää uuninluukun raolleen ja vaikka metallisen piparkakkumuotin sen luukun rakoon, että ilma kulkee uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Ihmettelin artikkelissa maitojauheen vieroksumista. Sillähän korvaa makaronilaatikossa munamaidon. Ohje on saatavilla netissä ja kerrottu jo minun aikanani peruskoulun kotitaloustunnilla. Ja tarviiko sitä roskiin laittaa jos se ei itselle kelpaa? Antaa vaikka naapurille tai kaverilleen sen. Sitä voi käyttää kun leipoo sämpylöitä, rieskoja jne.
Sulle tulee yllätyksenä kuin moni suomalainen saa oireita laktoosista?
Suomessa laktoosi-intoleranssista kärsii noin 17–20 prosenttia väestöstä, mikä tarkoittaa lähes joka viidettä suomalaista. Määrällisesti tämä vastaa noin miljoonaa ihmistä
Vierailija kirjoitti:
No kun tietää millaista myrkkyä teollinen ruoka on niin onhan se nyt aika naurettavaa pakkosyöttää myrkyllistä paskaa jollekin, vaikka tämä olisikin köyhä. Ymmärrän täysin että valmiiksi pakatusta pussista menee puolet roskikseen, itsekin varmaan laittaisin ellen olisi ihan nälkäkuoleman partaalla.
Toimii ihan hyvin ruokajono jossa on eroteltu tietyt tuotteet laatikoihin (esim. jugurtit ja maustetut rahkat, leikkeleet, leivät) ja siitä saa napata mukaansa vaikka yhden tuotteen per laatikko. Ylijääneet sitten vapaampaan jakoon, kun kaikki ovat saaneet ensin yhden. Huonosti organisoitu nämä jos eivät osaa tällaista järjestää.
Pakkosyöttää? Sun ei ole mikään pakko sinne jonoon mennä eikä kukaan väkisin kaada sun kurkustasi alas yhtään mitään. Oksettavaa että ilmaiseksi annettu ruoka ei kelpaa, vaan siitäkin pitää valittaa. Toivottavasti sosiaalituki lopetetaan tässä maassa kokonaan, koska mistään ei osata olla tyytyväisiä.
Sinne menet sitten pulloja keräilemään ja miettimään mitä niillä pullorahoilla kaupasta saa. Valitse sitten mieleisiäsi ruokia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
Kaikki selkeästi eivät kehtaa sitä tehdä paikan päällä niin silloin järkevintä on antaa ihmisten valita mitä haluavat ottaa ettei turhat päädy roskiin. Säännöksi vain että 1 kpl/tuote/hlö.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tarvitse ruoka-apua toistaiseksi, mutta en todellakaan ymmärrä osaa kommenteista. Mitä tarkoitetaan mädillä banaaneilla? Ruskeita banaanejako? Niistä voi tehdä monenlaista ruokaa, samoin tomaateista ja meillä menee chilitahnakin. Ostamme omalle perheelle hävikkiruokaa ihan rahalla, joten tuollainen valitus ilmaisesta ruuasta on kamalaa. Jos on oikeasti nälkä, kaikki käy. Isovanhempani joutuivat syömään pettua, juolavehnänjuuria ja osmankäämejä kun oli nälkävuodet.
Ostin eilen kaupasta mustapilkkuisia banaaneja ja laitoin niitä sellaisenaan pakastimeen. Niistä saa hyvää jäätelönkorviketta sauvasekoittimella. Pilkottuja kakkosluokan banaaneja laitan muovirasiaan pakastimeen ja otan sieltä smoothieihin banaania.
Vierailija kirjoitti:
Tomaattia sellaisenaan tai leivän päälle, jauhelihakastikkeeseen tai salaattiin.
Jauhoista pannuleipiä.
https://www.soppa365.fi/reseptit/aamiaiset-valipalat-suolainen-leivonta…
Chilitahnalla voi resepteissä korvata tuoreen chilin tai maustaa itse tehdyn marinadin.
Mulle tuli riisihäröjä ruokajaosta. Kuivatuote vilisi niitä enkä heti tajunnut vaan hetken päästä.
Olen vähän tyytyväinen tupakoimaton alkoton hoikka nainen mulle käy periaatteessa mitä vaan mitä tulee,yleensähän se on leipää pakkaseen.
Jossain ruoka avussa tyrkättiin muovikassi käteen ja seuraava jonossa... Ei siinä voinu valkata mitään. Pakasteesta tuotteita. Kylmä ketju ei ollut katkennut!!!!. Oma vikani kun luotin että ovat syömäkelpoisia. Hyviä olivat syödä... Alle puoli tuntia niin tuntui että oksensin kaikki sisäkalukseni ulos! Koko illan! Joo kiitos ei valmiiksi paneroituja broilereita. Se muu siinä ruoka-apukassissa oli tyyliin homevalkojuustomajoneesikastiketta ym. kaupoista myymättä jääneitä tuotteita joita KUKAAN ei osta.
Vierailija kirjoitti:
Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.
Hapanmaitotuotteet säilyvät melkein ikuisesti. Samoin ketsuppi. Tavallinen maito on käyttökelpoista vielä viikon parasta ennen päiväyksen jälkeen. Laita lettutaikinaan, jos et uskalla juoda sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... Et vissiin ole koskaan käynyt ruokajonossa? Mä olen mestari tekemään pienen budjetin aterioita, ja varsinkin sellainen kun kaapeissa ei ole "mitään" ja pitäisi laittaa ruokaa, on mun bravuuri. Mutta. Sitten kun niissä kaapeissa ei todellakaan ole mitään ja nälkä on, ja saat ruokajonossa kassin missä on yksi omena, yksi porkkana, purkki ranskankermaa, kuiva pullapitko ja pikku pala valkohomejuustoa, loppuu mullakin ideat ja kyllähän siinä itku pääsi. Miten noista laitat ruokaa?
Köyhät ritarit omenaporkkanahillokkeen ja juuston kera. Niitä köyhiä ritareita ei tarvi uittaa munamaidossa. Ihan vedessä kastaminen kostuttaa niitä. Lisäksi tarvit paketin margariinia, 50 centtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruokakonpissa käydään, toivotaan ruoka-aineksia, joista voi tehdä jotain jörkevää. Se, että saat esim litran smetanaa ei ole järkevää.
Minä sain joskus ruoka-avusta 3 kg pönikän smetanaa. Ehdin syömään siitä ehkä 200-300 g ennen kuin loput alkoi näyttää ja haista omituiselle ja heitin ne varmuuden vuoksi roskiin.
Miksi et pakastanut sitä annoksina?
Tomaateista voi tehdä itse tomaattikeittoa. Ai mutta sehän vaatisi että itsekin pitäisi tehdä jotain, ei siis käy kun kaikki pitäisi saada valmiina...
Jessus sentään...
Toivo vaan. Eikö ihmiset tajua, että jaetaan sitä mitä kaupoista saa? Ei me voida itse ostaa juuri sulle sopivaa ruokaa.
Oon mukana noissa hommissa kummallakin puolella, jakajana ja avun saajana. Jakajat ei rohmua, me ollaan vapaaehtoisia ja samalla tavalla köyhiä.
Meillä on jako järjestetty niin, että eväät on osioissa, joista voi yleensä ottaa yhden jokaisesta tai olla ottamatta. Allergikot ja perheelliset pyritään huomioimaan, mutta se vaan ei ole mahdollista että kaikille on sopivaa, koska sitä ei kaupoista tule. Ihmiset ei edes tajua ottaa omaa kassia mukaan???
Viimeksi saatiin hitosti paistopistetuotteita ja vihanneksia. En sit tiedä miten muut niistä kokkaa, mutta paistopistepitsat meni kaikki, hedelmiä jäi. Avokadothan on tosi kalliita, niistä yksinään ei varsinaista ruokaa saa mutta kyllä ne elossa pitää.
Me myös tarjotaan koulujen ylijäämäruokaa, sillekään ei mahdeta mitään mitä sieltä tulee jos tulee.
Aivan totta että ruokajako ei varmasti anna kaikille kaikkea tarpeellista mutta en yhtään ymmärrä tätä kitinää. Jos oot köyhä eikä kelpaa syystä tai toisesta niin sä tiedät että voit anoa esim harkinnanvaraisena ttt tai diakonialta maksusitoumusta ruokakauppaan.
Mäkin olin joskus kasvissyöjä mutta kun jouduin ruoka-avun varaan niin kyllä mä mieluummin otan sen makkarapaketin ja oon kiitollinen siitä että näitä edes järjestetään.
Mulla muuten on ruokabudjetti n 30-100e/kk. En pärjäisi ilman ruokajonoja.
Ja kyllä oon kiitollinen.
Jostain syystä ne ronkeleimmat ihmiset on aina ylipainoisia.
Päiväysvanha ruoka on jaettavaa. Parasta Ennen päiväyksellä sitä saa jakaa 3 päivää. Viimeisellä käyttö päivällä olevat on kaupat pakastaneet, eli ne on täysin syötäviä. Ainakin täällä kylmäketjusta he pitää huolen ja yleensä ihmiset valmistaa siitä päivän ruuan.
Dyykkaamista voi toki harrastaa tai sit ihan vaan itse ostaa sen ruuan jos ei ole sopivaa omiin makunystyröihin.