Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
5 litran tonkkaan Chardonayta, liekitettyä lohta, kamelin sisäfilettä, poron paistia, mitä muuta saisi olla? Kyllä köyhällä on nirso maku jos valmiiksi väsätty kassi ei kelpaa.
Mä en söisi noista mitään. Terveisin köyhä.
Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi.
No jos olisit valinnut 2x 200g lihapaketin joku toinen olisi jäänyt kokonaan ilman...
Jos on nälkä tuo 200g on parempi kuin ei mitään, riittää kastikkeeseen neljälle. Kahdesta tomaatista ja puuroriisistä saa tomaatirisoton soosille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.
Näin kun omalla rahalla ostaa ruokansa, niin todellakin syön vaikkapa 3 päivää sitten vanhentuneita maitotuotteita tai päiväysvanhaa leipää. Jopa lihaa syön vaikka sen viimeinen käyttöpäivä olisi ollut eilen tai jopa toissapäivänä.Ei mulla ole varaa heittää ruokaa hukkaan, ja vaikkapa mainitsemistasi maitotuotteista huomaa kyllä helposti, jos ne ovat pilaantuneet. -silloin ei tietenkään pidä syödä.
Näköjään kun saa kaiken ilmaiseksi eteen yhteiskunnan maksamana on varaa nirsoillakin.
Olen saanut ruokajakelusta lihavalmisteita,. joiden päiväys oli 2 tai 3 viikon takainen ja muita tuotteita, jotka myös olivat vanhoja. NIiden sanottiin olleen "kylmässä".
Eli säilytetty pakastettuna ja otettu sieltä jakeluun?
En syö ikinä chiliä, jos suinkin voin sen välttää. Se polttaa suuta ja koko ateria on pilalla sen jälkeen, kun suuhun sattuu. En tee chilillä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmis kouluruokakaan ei kelpaa nälkäiselle köyhälle
Oletko maistanut? Itse saan ylijäänyttä kouluruokaa ilmaiseksi. Olen kasvissyöjä, ja ymmärrän täysin ettei se harmaa, mauton ja hajuton mössö innosta ketään. Huvittavinta on se, että usein niistä sapuskoista ei edes löydy kasviksia, jotain härkistä tai vastaavaa mukalihaa vaan. Yök. Kasvisruoka(kin) voi olla oikein maukasta, mutta ilman mausteita se on aika hiton mahdotonta. Viimeksi arvottiin kolmen ihmisen kesken kahdesta rasiasta, että kummassa on vegemakaronilaatikkoa ja kummassa jauhelihalla. Kumpikin ruoka näytti täysin samalta eikä tuoksunut miltään.
Syötin koiralle molemmat kun selvyyttä ei tullut, että hukkaan ei mennyt kuitenkaan. Joskus paistamalla ja tuunaamalla ym. olen saanut kouluruoasta syömiskelpoista.
Kasviksista todella saa herkkua, muttei suomessa.
Yllätyin aikanaan kun etelän maissa ostin torilta kasviksia ja tein niistä kastikkeen. Vain suolaa ja pippuria ja mitkä maut!!
Sä voit kasvattaa itsekin niitä kasviksia eikö niin. Ja pakasteesta saa kaupassa valmiita kasvis sekoituksia . 3-5€ pussi , valmiiksi kuorittuna .
Ei, minä muutin etelään. Aurinko ja maaperä on se joka tekee maun, ei keinokasvihuone loisteputkineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen heittänyt roskiin vain kalat jotka ovat yli päiväyksen ja sulana kassissa. En halua ruokamyrkytystä tms. Vain siksi, että olen köyhä.
Tee yhteiskunnalle palvelus...
Kirjoittajan ruokamyrkytys sairaalahoito kyllä työllistää houtoalan väkeä, onhan sekin eräänlainen palvelus yhteiskunnalle.
olen ruokajonossa töissä ja siellä on paljon AHNEUTEEN rakastuneita sairaita ihmisiä "vapaaehtoistyössä"
moni on läski ja rohmii itselleen päältä parhaat lihat ja vielä muutaman tuotteen lisää, ollaan muka vapaaehtoistyössä ja iso maha ja ahneus ja rohmuaminen on valtavaa, osa työntekijöistä on töissä ihan sosiaalisen toiminnan takia ja ottaa vaikka makkaran mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden henkilön mukaan jakelusta tulee ylikalliita ruokia joita ei normaalista syö. Olisi kiva tietää että mikä vika on ylikalliissa tuotteista kun ne kerran saa ilmaiseksi.
Erään toisen mukaan chilitahnaa ei voi käyttää. Chilitahnoissa voi olla eroja sen suhteen että miten tulisia ne on. Kannattaisi maistaa ennen kuin laittaa roskiin.
Toisaalta täällä myös valitetaan ettei ole mausteita, tai rahaa niihin. Sillä chilitahnalla voisi maustaa jauhelihaa vaikkapa
Minulla on sen verran herkkä vatsa, etten todellakaan käytä mitään chilitahnaa. Tuloksena on taatusti vatsanväänteitä ja ripulointia. Vatsa ei kestä monia muitakaan ruoka-aineita.
En ylipäätään ymmärrä, miksi jotkut ihmiset eivät tunnu tajuavan, että köyhilläkin on sairauksia, allergioita, suolisto-ongelmia jne. Ajatellaan, että ihminen on osaamaton ja/tai kiittämätön, jos sille ei kelpaa mikä tahansa ruoka. Pitäisi sairastuttaa itsensä, hankkia kipuja ja oireita itselleen, jotta olisi tarpeeksi nöyrä ja kiitollinen köyhä? Onko tässä kyse ajattelemattomuudesta, tyhmyydestä vai silkasta ilkeydestä?
Vierailija kirjoitti:
Kassi oli valmiiksi koottu eikä sen kokoon vaikuta, onko hakija perheellinen vai yksin eläjä. Kassit täytetään etukäteen, niin saaja ei voi tietää mitä ne sisältävät. Kassissa oli yksi leikkelepaketti, salaatti, kaksi tomaattia sekä mausteinen 200 gramman lihapaketti. Tästä olisi pitänyt tehdä ruokaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Koen, etten perheellisenä tullut autetuksi.
No jos olisit valinnut 2x 200g lihapaketin joku toinen olisi jäänyt kokonaan ilman...
Jos on nälkä tuo 200g on parempi kuin ei mitään, riittää kastikkeeseen neljälle. Kahdesta tomaatista ja puuroriisistä saa tomaatirisoton soosille.
Hän sai siis myös kastike ainekset lihan öisäksi sekä puuroriisiä? Minulla täytyy olla paha lukihäiriö, kun en tuollaista em. Kirjoittajan viestistä huomaa.
Joku kurja täällä vielä yrittää mustamaalata noita vapaaehtoisia auttajia.
Sanoisin kyllä, että pitäkää tunkkinne, nyt loppui kun hommat, ei kelpaa ruoka ja vielä yritetään varkaaksikin tehdä.
Elän alle toimeentulotuen rajan, koska olen ulosotossa mutta yritän välttää ettei enää enempää laskuja joudu sinne koska kulut vain kasvaisi. Ruoka- ja hygieniabudjetti on sata euroa kuussa. En silti käy ruoka-avussa juuri siksi, että siellä on liikaa lämpimästä jaettavia eineksiä, jogurtteja, makkaroita ym. sellaista, mitä en syö. Toivoisin raaka-aineita: perunoita, riisiä, pastaa, papuja, linssejä, porkkanoita, jauhoja, sokeria, kananmunia, voita, öljyä, tomaattimurskaa ja mausteita. Lihaa olisi kiva saada pakasteena. Toki sitä voisi sitten ostaa, jos säästäisi noista perusraaka-aineista. Mutta tällä hetkellä en siis käy ollenkaan koska hukkaan menisi kuitenkin kun valikoima on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Välillä sieltä saa lohta ja joskus täytyy alistua siihen, että pitää sietää makkaraa.
Syökö edes köyhät enää kannibaali-pellettilohta? Hyi hitto.
Ärsyttää tuo että ihmiset valittaa ettei niistä aineksista saa tehtyä ruokaa. Mielestäni tuo on aina ollut sellainen täydentävä apu eli ihan itte saa jokainen tuunata niistä ruuista itselleen mielestä. Kaupasta saa halvalla perunaa ja porkkanaa jos ymmärtää hakea, ei ruoka-apu mikään ilmainen noutoruoka-annos ole! Tai jakaisivat siinä noudon jälkeen keskenään kassiensa sisällön jos jollekin ei joku tuote kelpaa. Miksi tästäkin pitää itkeä jaon järjestäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jossei annetut ruoat kelpaa, niin niitä voi antaa muille tai jättää paikan päälle, jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Eikä mennä matkan päähän tutkimaan kassia ja sitten heitellä tuotteita roskiin.
Lue se perkeleen artikkeli, tollo akka.
"Olen jakanut tuttaville niitä ruokia, jotka eivät minua miellytä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Jauhoista just voi tehdä ruokaa ja chilitahnat sun muut mausteet ovat hyviä lisiä "köyhän" makarooniaterialla. Ilmeisesti ihan oikeaa tarvetta ei kuitenkaan ole, kun ei kerran kelpaa. Ei ole tarvinnut ikinä opetella kuinka pienen budjetin ruokia valmistetaan. Silloin ei ole koskaan kyllä joutunut myöskään puutteesta kärsimään
Ruokajakelut voisi lopettaa kokonaan tai jakaa sieltä ruokaa vain oikeasti tarvitseville jotain kuponkia vastaan
Ei mene jakeluun, niin ei mene. Kun siellä kotona on kaapit tyhjät! Kerro minkä ruuan siis valmistat ko. aineksista?
Et siis oikeasti tiedä mihin jauhoja käytetään? Kannattaisi aina pitää jauhopussi kaapissa. Jauhoista voit tehdä kastiketta, pyöräytät pannulla ja chilitahnaa joukkoon. Siitä vaikka riisin, perunan tai makaroonin lisukkeeksi. Jos vielä laitat ne tomaatit kastikkeen joukkoon, niin onhan se hyvää
Tai sitten teet jauhoista leipää tai sämpylöitä.
Vaikka sinä pidät tomaattista kastikkessa, se ei ole hyvää kaikkien mielestä
Ja kaikki ihmiset eivät syö ylipäätään kastikkeita. Minulla on ikää 50+, ja olen ainakin viimeiset 25 vuotta tehnyt itselleni lähes päivittäin ruokaa. Mutta on varmaan laskettavissa kahden käden sormilla kerrat, jolloin olen tehnyt jotain kastiketta. Ja silloinkin yleensä muille kuin itselleni. En ole kai kastike-ihmisiä. :) Ja jos saisin jostain pönikän jauhoja, niin jonkin kastikkeen väsääminen tulisi varmaan viimeisenä mieleen, kun miettisin mihin niitä käyttäisin.
Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.
Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmiehiä käy ostamassa kaupasta useimmin patongin tai salaatin . Samoin siivoojat . Olisiko niin että sämpylän leipojat hommiin niistä avustusjauhoista . Sämpylä käteen ja mehupurkki . Parempi niin . Avustusruuasta saa aikaan täytetyn sämpylän ja mehuja niillä on jakaa . Onpa vielä teetä kahvia jos joku osaaja keittää . Eipä tule ahmintaa eikä roskaa kun tehdään valmiiksi kuin olisivat työssä olevia tauolla. Päivällä.
Juurihan joku kertoi ettei valmiille lounaalle ole ottajia.
Lapsiperheille ruokaa pitäisi antaa myös mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sai siis myös kastike ainekset lihan öisäksi sekä puuroriisiä? Minulla täytyy olla paha lukihäiriö, kun en tuollaista em. Kirjoittajan viestistä huomaa.
Puuroriisin hinta kaupassa 1,6-2,3 euroa kilo riippuen siitä kelpaako "köyhälle" extra puuroriisi vai pitääkö olla risellaa. Kannattaisi oikeasti oppia varautumaan ja ostamaan kuiva-aineita kaappiin. Kilosta puuroriisiä tulee ihan käsittämätön määrä valmista riisiä keitettynä
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että monilla leipäjonon asiakkaista on muitakin elämänhallinnan ongelmia, joten ehkä päällimmäisenä mielessä ei ole se, millä kaikilla tavoilla voisi hyödyntää elintarvikkeita joita ei yleensä osta. Masentuneena voi olla vaikea saada itseään leipomana sämpylöitä tai kokeilemaan uusia reseptejä. Moni on aika uusavuton, joka on sitten ihan oma juttunsa.
Käsittääkseni joissain maissa noista jaettavista elintarvikkeista tehdään vapaaehtoisvoimin valmista ruokaa, jota tarjoillaan paikan päällä. En koe, että tuo ajatuksena olisi mitenkään epärealistinen.
Olet ihan vapaa perustamaan sellaisen vapaaehtoisjärjestön, joka tekee jaettavista elintarvikkeista ruokaa ja tarjoilee sitä paikan päällä. Sehän kun on ihan realistinen ajatus niin anna mennä.
1,23€ näyttää olevan halvin s-ryhmän kaupassa