Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin juoksemassa 5km lenkin. 45min meni. Hyvä minä!

Vierailija
11.06.2026 |

Aika rääkki oli huh😅 Pitäisi ehkä vähän useammin aktivoitua liikkumaan. Kesäisin aina intoutuu kun on hyvät ilmat mutta syksyllä ja talvella into lopahtaa kokonaan, miten te muut saatte kiskottua itsenne sohvalta ylös ja ulos marraskuun pimeydessä?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja siis käveli 5 km?

Näin voi helposti luulla kun ihmisen keskimääräinen kävelynopeus on 5km/h

Olen minäkin kävellyt hölkkääjän ohi enkä ole mikään pikakävelijä. Ihmiset ovat erilaisia eikä aloittelijan vauhti ole sama kuin kokeneemman. Vähän liikkuneilla myös ikä vaikuttaa, mitä vanhempana liikunnan aloittaa, sitä hitaampi vauhti alkuun on. Lyhytjaljaisena tiedän myös, että moni pitkäjalkainen kävelee sellaista vauhtia, että minun pitäisi juosta pysyäkseni perässä.

Eikä sillä ole järin suurta väliä kuka kävelee kenenkin ohi. Jos sattuu olemaan liikkeellä samaan aikaan niin näin tuppaa välillä käymään.

Vierailija
82/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki riippuu iästä, painosta ja kunnosta. Jos on ylipainoa ja huono kunto, niin aika tiukkaa tekee edes kävelle 30 minuuttia, puhumattamaan että etenisi kuin 2-2.5 km. Kunto kun paranee, niin 30 min lenkin sijaan 45 min, jossain vaiheessa 60 min. Ja nopeus jos on aluksi 4-5 km/h, niin siitä kun pääsisi 6 km/h ja lopulta 7 km/h niin hyvä olisi. Ja jos mennään tuon yli, niin kyllähän se on reippaan juoksun tai kevyen hölkän sijaan selvää juoksua ja npeus sen kun kasvaa.

MUTTA älkää aloittako liian kovaa. Kun polvet ei kestä, niin seuraavat 6kk menee sohvalla makailuun ja polvien kuntouttamiseen. Juoksu on jaloille kova. Kävely tai kevyt hölkkä sopivampaa, etenkin kun aloittaa 30 min lenkeillä ja hitaalla tahdilla. Mielestäni 45 min ja 5 km (nopeus 6.67 km/h) on monelle aluksi liikaa tai ainakaan sellaista ei passaa tehdä montaa kertaa viikossa tai edessä on jalkaongelma, ikä ja paino huomioiden.

Ihan samaa mieltä, turha on tulla kertomaan kuinka olette parempi kuin aloittaja tai joku muu. Siellä on vielä Lasse Virenin ennätyksiä rikkomatta. Jokaisella teistä on ollut aikaa ja mahdollisuuksia rikkoa ne. Ja hakea samalla useampi olympiakultamitalli. Olisitte päässeet myös lehden etusivulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta 45 minuuttia viiteen kilometriin ei ole juoksua...

Sanotaanko että 45 minuuttia 10 kilometriin on jo ihan reipasta hölkkää.

Samaa mietin. Itse olen aika pieni mies. 170cm kävelen 6.5km tunnissa. Käyn usein 4,6km kävelylenkillä ja kestää tasan 40 minuuttia. Kevyttä hölkkää menee 5km 30 min 

Vierailija
84/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika pulska otus ja minä kävelen tasaisella 5.9 km/h.

No ei siinä, jostainhan sitä pitää aloittaa.

Vierailija
85/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juoksin muutaman kuukauden ajan vajaa 10km lenkin, mutta totesin ettei siitä ole juurikaan hyötyä. Oleellisempaa (laihtumisen kannalta) on tuntea näläntunnetta eli pitää päivittäiset kalorit minuspuolella säännöllisesti.

Samaan pääsee myös kävelemällä reippaasti. Ei siis käveleskelemällä vaan kävelemällä reippaasti. Se tarkoittaa noin 6.5km tunnissa. Eli 5 km kävelee helposti 45 minuutissa. Eikä tarvitse juosta nyl.kyttää polvia kipeäksi. 9kk ja -15kg

Vierailija
86/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että itselle olisi mitenkään realistista olla kaikista nopein juoksija. Treenaankin siis ihan muista syistä.

Vierailija
87/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Siitä se lähtee. Hölkkään itse suunnilleen samaa vauhtia 2-3 viikossa ihan peruskunnon ylläpitomielessä. Alussa tuntui ihan kauhealta ja sykkeet nousivat liikaa ylämäessä, nyt pystyn menemään tasavauhtia koko matkan ja sykealue pysyy sopivana. En ole koskaan erityisesti pitänyt juoksusta enkä treenaa mihinkään kisoihin, joten olen ylpeä siitä että olen saanut itseni lenkkipolulle vaikkei aina huvittaisi. Nopeampaakin pääsisin, mutta miksi pitäisi kun teen korkeatemposempina treeneinä mieluummin jotain muuta (esim. jotain kuntopiiriä, kahvakuulajumppaa tai vaikka kuntonyrkkeilyä)

Vierailija
88/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan pitäisi ihan rapakuntoisen lihavan aloittelijan lenkit alussa kestää? Ainakin 20 minuuttia rivakkaa kävelyä oli niin paha, että en meinannut päästä kotiin asti kun jalat alkoi täristä niin paljon. Älkää nyt tulko sanomaan, että jos ei alusta asti kävele ainakin tuntia kerrallaan, ei koko hommasta ole mitään hyötyä.

Vierailija
89/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin juostu. Olisit nyt laittanut iän, ja lähtötason. Eli oletko ulkoilija, kuntoilija, juossut aiemmin jne.

Vierailija
90/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta 45 minuuttia viiteen kilometriin ei ole juoksua...

Sanotaanko että 45 minuuttia 10 kilometriin on jo ihan reipasta hölkkää.

Olet väärässä ketjussa

Vierailija
91/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Jokainen aloittaa jostakin ja tärkeintä on, että ylipäätään aloittaa.

Saan itseni liikkeelle myös marraskuussa ihan jo siksi, että olen koukussa liikuntaan. Enää ei tulisi mieleenkään jättää lenkkejä tai muita treenejä väliin vain siksi, ettei esim. huvita. Koukkuuntuminen edellyttää toki rutiinia ja rutiinin syntyminen toistoja.

Vierailija
92/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kelpo suoritus 90-vuotiaalle. Työikäiselle todella surkea.

Jatkat paskan jauhantaa. Osaatko mitään muuta.

Vierailija
93/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 5km ole mikään aloittelijan lenkki...? Kyllä tuohon päästäkseen pitää jo treenata.

Vierailija
94/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kesällä puhuttaisiin/mietittäisiin mitä tehdä marraskuussa?

Olet outo. Etkö nähnyt viestissä olevaa kasoismerkitystä.

Kysyjä haluaisi sinulta pillua. 

Vierailija
95/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaj-akki liian kova sana tälle palstalle, kun menee poistoon. Se on tarkoitettu noille pers-läville jotka tunkee joka ketjuun dissaamaan muita.

Vierailija
96/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juoksin muutaman kuukauden ajan vajaa 10km lenkin, mutta totesin ettei siitä ole juurikaan hyötyä. Oleellisempaa (laihtumisen kannalta) on tuntea näläntunnetta eli pitää päivittäiset kalorit minuspuolella säännöllisesti.

Tiesitkö, että ihan kaikilla ihmisillä ei koko maailma pyöri laihtumisen ympärillä. Kävely ja juokseminen on erittäin hyväksi terveydelle, vaikka paino pysyisi samana.

Kyllä siinä laihtuu ei muuta syytä ole

Niinpä. Pääasia on olla laiha ja rapakuntoinen.

Vierailija
97/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en koskaan jaa tänne mitään, ihmiset ovat ilkeitä, vähätteleviä, pätevät 😪

Kannattaa olla ylpeä itsestään, löytää se arvostus sisältä. Noissa kommenteissa huomaa hyvin, että muiden "arvostamisilla" ei ole paskankaan väliä. 

Vierailija
98/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan pitäisi ihan rapakuntoisen lihavan aloittelijan lenkit alussa kestää? Ainakin 20 minuuttia rivakkaa kävelyä oli niin paha, että en meinannut päästä kotiin asti kun jalat alkoi täristä niin paljon. Älkää nyt tulko sanomaan, että jos ei alusta asti kävele ainakin tuntia kerrallaan, ei koko hommasta ole mitään hyötyä.

Ensin et katso aikoja ollenkaan. Tavoitteena vain yhtenäinen jatkuva juoksuliike. 

Vierailija
99/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan alussa ei nopeus tai matkakaan ole tärkeää. Kävelyä, ei edes kovin rivakkaa sen verran että alkaa tuntua, aikaa ehkä sen puolisen tuntia. Siitä sitten pidentää lenkkiä samalla tahdilla tai nostaa vauhtia ihan miten se oma kunto sanoo ja tuntuu hyvältä tai jopa vähän epämukavalta. Itse pidensin lenkkiä ensin se oli 3km rauhallisesti raahustaen ja sitten 4 km rauhallisesti nyt 4km rivakamin kohta voisi jo koittaa kävellä 1km, hölkkää 1km, kävellen taas 1km ja hölkkää viimeisen 1km. Ehkä kesän lopulla jaksaa jo hölkätä koko matkan.    

Vierailija
100/104 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en koskaan jaa tänne mitään, ihmiset ovat ilkeitä, vähätteleviä, pätevät 😪

Näitä per - släpiä on muutama, joilla ei oikeasti ole mitään annettavaa. Mutta nou hätä, ne löytää ton asenteen edestään vielä monta kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme