Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin juoksemassa 5km lenkin. 45min meni. Hyvä minä!

Vierailija
11.06.2026 |

Aika rääkki oli huh😅 Pitäisi ehkä vähän useammin aktivoitua liikkumaan. Kesäisin aina intoutuu kun on hyvät ilmat mutta syksyllä ja talvella into lopahtaa kokonaan, miten te muut saatte kiskottua itsenne sohvalta ylös ja ulos marraskuun pimeydessä?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juossut 5 km samassa ajassa kuin ap ja pystyn siihen päivällä 30 asteessakin mikä on Suomessa useinmiten kesän lämpöennätys. Eikä lenkki rasittanut sen enempää kuin muutenkaan. Pidän siitä enemmän kuin juoksusta 15 asteen pakkasessa missä kylmyys tunkee aina jostain vaatteiden läpi. Lämpökin rasittaa mutta minua tympäisee kylmän ylistäminen. Todellisuudessa se raatelee kehoa aina kylmän pakkasilman hengittämisestä luihin ja ytimiin käyvään viimaan. Levätessä tulee kylmä heti kun lämpimällä voit vaikka istua hetkeksi.

Niin ja montako vuotta oot harrastanut juoksua.

On silkkaa typeryyttä tulla vouhkaamaan omista "saavutuksista" aloittelijalle. 

Hienoa että AP on aloittanut juoksemista ja alkuunsa pitääkin vaihdella juoksua ja kävelyä. Kun kunto kohenee niin aina vain vähemmän kävelee ja jossain vaiheessa juoksee koko matkan. 

Annan täydet pinnat AP_lle ja jokaiselle joka edes yrittää. Jos juoksu ei tunnu omalta niin sitten vaikka kävelee. Kävelläkin voi just omaan tahtiin ja niin pitkän matkan kuin tuntuu hyvälle.

Vierailija
62/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juosten (hölkäten) saan ehkä 15s kilometriajasta pois huonon tekniikan ansiosta. Kävellen n 8.45-9minutin kilometrejä. Kävellen jaksaa 15 km ja juosten max 4 km. 

Syksyllä ja talvella en juokse lainkaan sen sijaan kävelen siksi juoksutekniikka ei kehity. 

Minä en edes tykkää juosta mutta kävelen joka päivä keskimäärin 10 km. Toisinaan tuo matka menee nopeammin ja toisinaan hitaammin, riippuu monesta tekijästä, jopa oma mieliala vaikuttaa aikaan. Matkaan ei koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme dissaajia. Tuliko yllätyksenä, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä? Ihan varmasti löydetään sinustakin jotain dissattavaa.

Kaikilla ei esim. ole vanhempia, ketkä yllyttäisivät liikunnan pariin tai rahaa lasten harrastuksiin. Aikuisena voi olla vaikea muuttaa tapojaan.

Lisäksi geenit vaikuttavat siihen saako mielihyvää liikunnasta ja miten nopea on.

Vierailija
64/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pituudesta onko 5km/45min kova tahti myös! Jos olet vaikka pitkä mies niin säälittävä se on vttuilla 160cm naiselle nopeudesta.

Vierailija
65/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu pituudesta onko 5km/45min kova tahti myös! Jos olet vaikka pitkä mies niin säälittävä se on vttuilla 160cm naiselle nopeudesta.

Kyllä ne Etiopian noin 160 cm pitkät juoksijanaiset juoksevat kympin vain vähän yli puolessa tunnissa. Se ei ole kuitenkaan mikään syy dissata ap:n lenkkivauhtia. Alussa on tosi hyvä saavutus, että jaksaa hölkätä 5 km yhteen menoon. Nopeus kasvaa sitten vähitellen.

Vierailija
66/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikamoinen etana tuossa vauhdissa mummot menee rollattoorilla ohi

Vierailija
67/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä olen 150 ja silti menen rollaattorilla tuon 15-20 minuuttiin kävellen

Vierailija
68/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä juokse vaan kävele pääset nopeammin ensikerralla. ei tuollaista lannata feksata. sitten kun saat juosten sen 15 minuuttiin niin sitten voit fleksata.

Vierailija
69/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juoksin muutaman kuukauden ajan vajaa 10km lenkin, mutta totesin ettei siitä ole juurikaan hyötyä. Oleellisempaa (laihtumisen kannalta) on tuntea näläntunnetta eli pitää päivittäiset kalorit minuspuolella säännöllisesti.

Tiesitkö, että ihan kaikilla ihmisillä ei koko maailma pyöri laihtumisen ympärillä. Kävely ja juokseminen on erittäin hyväksi terveydelle, vaikka paino pysyisi samana.

Kyllä siinä laihtuu ei muuta syytä ole

Onko kiva olla sisältä mätä pinnallinen ihminen? Sisäelinten ympärillä rasvaa.

Vierailija
70/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi hyvä tahti aloittelijalle. Jo se, että pystyy 5km juoksemaan/hölkkäämään yhtäjaksoisesti on isolle osalle aikuisista täysin mahdotonta (myös monille niistä, jotka näissä keskusteluissa kehuskelevat kävelyvauhdillaan). Itselläkin tuo oli aloitusvauhti ja olen juossut nyt muutaman kuukauden ja saanut tuosta ajasta nipistettyä 5min eli juoksen 5km/40min sellaisella omalla peruskestävyyssykkeellä. Parempi pitää sykkeet suurimman osan treenejä maltillisena, ettei keho pala loppuun. Hyvin menee, jatketaan samaan malliin!

Vierailija
71/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 min 5 km ei tosiaan vielä ihmeellinen aika ole, mutta jos oli eka kerta, niin tästä on hyvä aloittaa. Suosittelen, että lisää joka kerta lenkkiisi pikkaisen ylimääräistä eli muuten sama reitti, mutta juokset vaikka yhden risteyksen pidemmälle jne. Tällä tavalla keho tottuu ikäänkuin huomaamattaan aina vain pidempiin matkoihin. Ja muista, että motivaatio ei kanna kovin pitkälle, vaan tulokset saavutetaan kurinalaisuudella.

Vierailija
72/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 min 5 km ei tosiaan vielä ihmeellinen aika ole, mutta jos oli eka kerta, niin tästä on hyvä aloittaa. Suosittelen, että lisää joka kerta lenkkiisi pikkaisen ylimääräistä eli muuten sama reitti, mutta juokset vaikka yhden risteyksen pidemmälle jne. Tällä tavalla keho tottuu ikäänkuin huomaamattaan aina vain pidempiin matkoihin. Ja muista, että motivaatio ei kanna kovin pitkälle, vaan tulokset saavutetaan kurinalaisuudella.

Miksi pitäisi olla nopeampi tai mennä pitempiä matkoja? Itse ainakin liikun vain liikkumisen ilosta ja terveyshyötyjen tähden. Kaikki eivät onneksi ole kireitä hikipinkoja kuitenkaan.

Vierailija
73/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn sauvakävelyllä 5 km:n lenkin (en vedä sauvoja, vaan sauvon oikeaoppisesti) ja siinä menee jotakin 45 minuuttia. Olen 75-vuotias ja ylipainoakin on..

Millä mittaat matkan? 

Oon eri, mutta tällä sivulla on helppo katsoa lenkkinsä pituus laittamalla se kartalle: https://reittisuunnittelu.kuntoplus.fi/

Vierailija
74/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiva kun teet jotain ja joku kynäniska tulee heti olan taakse pätemään, että "kyllä minä teen enemmän ja osaan paremmin". Jotain tyhmää, kuten lenkkeily missä vaan hinkkaa samaa polkua sen enempää kehittymättä missään muussa.

Olisiko kiva kun lounaalla joku kilpasyöjä tulisi haukkumaan, että kyllä minä pystyn 10 kertaan enemmän. Hoh hoh! Kun ketään ei katso kysynyt.

Vierailija
75/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla nopeampi tai mennä pitempiä matkoja? Itse ainakin liikun vain liikkumisen ilosta ja terveyshyötyjen tähden. Kaikki eivät onneksi ole kireitä hikipinkoja kuitenkaan.

Minä olen samanlainen. Teen yleensä saman lenkin joka kerta mutta en kyttää aikaa. Paranee kun paranee jos paranee. Liikunnan mielialahyöty tulee joka tapauksessa. Uni ja jaksaminen paranevat myös verrattuna siihen jos en liiku. Aika on oleellinen lähinnä siksi että tietää suunnilleen milloin lenkin voi muiden menojen lomassa tehdä.

Vierailija
76/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rutiinia. Siksi se menee marraskuussa ja tammikuussa samalla tavalla kuin heinäkuussa. 

Vierailija
77/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipas tästä mun juoksuajasta polemiikkia :D Tää oli ihan tällainen kokeellinen reitti, ja se tosiaan oli aika kivikkoista/hankalaa polkua välillä joten oli pakko aika hitaanlaisesti mennä ettei satu mitään. Mutta toi metsäjuoksu oli tosi kivaa, vähän erilaista kuin tienvartta pitkin, ihana mennä siellä linnunlaulun keskellä ja taidan kokeilla toistekin mutta ehkä vähän tasaisempaa maastoa jos löytyisi.Tietä pitkin kyllä muistaakseni vähän nopeammin juoksen, mutta siitä on aikaa kun viimeksi juoksennellut :)

Vierailija
78/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juoksin muutaman kuukauden ajan vajaa 10km lenkin, mutta totesin ettei siitä ole juurikaan hyötyä. Oleellisempaa (laihtumisen kannalta) on tuntea näläntunnetta eli pitää päivittäiset kalorit minuspuolella säännöllisesti.

Mukava homma että ymmärsit mitä sinun ei kannata tehdä. Ei muuta kuin uutta liikuntalajia kohti.

Vierailija
79/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kesällä puhuttaisiin/mietittäisiin mitä tehdä marraskuussa?

Miksei? Ei pelkällä fiilispohjalla saa asioita aikaan ellei satu olemaan sellainen ihminen. Suunnittelu on hyvä tapa opettaa itselle että liikunta jossain muodossa kuuluu elämään.

Vierailija
80/96 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksin 23 vuotiaana 5000m radalla 14.55 kisassa, nyt 56 vuotiaana meni 19.20  sama matka, ihan ok pappaikäiseltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän