Kävin juoksemassa 5km lenkin. 45min meni. Hyvä minä!
Aika rääkki oli huh😅 Pitäisi ehkä vähän useammin aktivoitua liikkumaan. Kesäisin aina intoutuu kun on hyvät ilmat mutta syksyllä ja talvella into lopahtaa kokonaan, miten te muut saatte kiskottua itsenne sohvalta ylös ja ulos marraskuun pimeydessä?
Kommentit (96)
Tykkään itse nimenomaan juoksennella syksyllä ja talvella. Oma magiikka on kummassakin. Kesäisin jätän lenkit suosiolla jos alkaa olemaan 20 astetta, mulla on siksi crosstrainer sisällä. Pilvisellä säällä käyn kävelyllä ja toteamassa että ei ole mun juttu.
Oon hoikka ja omasta mielestä ollut hyväkuntoinen, mutta en mä pystyisi juoksemaan 5 kilsaa tasaisesti vaikka oon teini-iästä lenkkeillyt.
Tosi ikävää kun joku löytää innon liikuntaan ja sitä tullaan dissaamaan että eihän tuo mitään, katsos mitä minä teen ja näin pitäis sunkin tehdä 🤦
Itse kuljen n 7 km tunnissa (no ei riitä, pitäisi olla 10 ainakin!!!). Tuokin riippuu maastosta ja otanko paino liivin mukaan, tai ihan vaan siitä pysähdynkö ihastelemaan luonnossa jotain.
Teen tosin paljon muutakin, just sellaista mistä moni sanoi että ei siitä hyötyä ole. Mulle on jos kehityn siinä missä haluan ja saan ihan ilon purskahduksia kun onnistun jossain itse päättämässäni tavoitteessa.
Onko sulla liikuntataustaa muuten? Varsinkin aloittelijalle tosi kova suoritus, ehkä vielä itsekin 💪
Ja tosiaan, liikunta tukee ennen kaikkea mielenterveyttä, fyysisen olemuksen kohentuminen on sivuseikka eikä kaikkien tarvitse laihtua. Sullaki on selkeästi hyvä fiilis, toisin kuin joillain niillä jotka paahtaa pakolla sitä kymppiä tuntiin.
Go for it ja säilytä toi fiilis!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ap! Siitä se lähtee. Mä saan itseni liikkeelle marraskuussakin, kun tiedän, miten tärkeää se on mielenterveydelleni erityisesti pimeään aikaan. Ja asiaa helpottaa, kun olen luopunut autosta: jos aion käydä missään, on liikuttava. m50
Sama täällä, mielenterveyden ylläpito on tärkeä motiivi, samoin muiden kroonisten sairauksien helpottaminen.
Talvella ja huonolla kelillä saan itseni liikkeelle, kun ajattelen hyvää oloa, joka seuraa ikäänkuin palkintona lenkin jälkeen.
Samaten ajattelen, että olen jo 20 vuotta jaksanut lenkkeilyä, joten jaksan tästä eteenpäinkin.
Noista vauhdeista itsekin lähdin aikoinaan. Nyt 10 000 kilometriä myöhemmin, vitonen sujuu paljon nopeammin. Älä anna inhorealstien masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn sauvakävelyllä 5 km:n lenkin (en vedä sauvoja, vaan sauvon oikeaoppisesti) ja siinä menee jotakin 45 minuuttia. Olen 75-vuotias ja ylipainoakin on..
Millä mittaat matkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja siis käveli 5 km?
Näin voi helposti luulla kun ihmisen keskimääräinen kävelynopeus on 5km/h
Olen minäkin kävellyt hölkkääjän ohi enkä ole mikään pikakävelijä. Ihmiset ovat erilaisia eikä aloittelijan vauhti ole sama kuin kokeneemman. Vähän liikkuneilla myös ikä vaikuttaa, mitä vanhempana liikunnan aloittaa, sitä hitaampi vauhti alkuun on. Lyhytjaljaisena tiedän myös, että moni pitkäjalkainen kävelee sellaista vauhtia, että minun pitäisi juosta pysyäkseni perässä.
Tosiaan.
Oon muutamaan kertaan käynyt kirppareilla kaverini kanssa. Mä olen ehkä 162, hän lähempänä kahta metriä.
Mulla on aina ollut askelmäärä 2000-3000enemmän vaikka samaa tahtia mennään 😂
Kuinka monta 80-luvun liikunnanopettajaa täältä oikein löytyykään?
"Sinä mitään juossut ole. Ikinä et ole juossut ja jos juoksit, niin juoksit väärin."
tää on provo, koska ilmoitettu erittäin maltillinen 45 minuutin aika :D ihan just baittina että joku alkaisi laskeskella keskivauhtia
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta 45 minuuttia viiteen kilometriin ei ole juoksua...
Sanotaanko että 45 minuuttia 10 kilometriin on jo ihan reipasta hölkkää.
Sprintti on ainoaa oikeaa juoksua.
Olen juossut 5 km samassa ajassa kuin ap ja pystyn siihen päivällä 30 asteessakin mikä on Suomessa useinmiten kesän lämpöennätys. Eikä lenkki rasittanut sen enempää kuin muutenkaan. Pidän siitä enemmän kuin juoksusta 15 asteen pakkasessa missä kylmyys tunkee aina jostain vaatteiden läpi. Lämpökin rasittaa mutta minua tympäisee kylmän ylistäminen. Todellisuudessa se raatelee kehoa aina kylmän pakkasilman hengittämisestä luihin ja ytimiin käyvään viimaan. Levätessä tulee kylmä heti kun lämpimällä voit vaikka istua hetkeksi.
Juosten (hölkäten) saan ehkä 15s kilometriajasta pois huonon tekniikan ansiosta. Kävellen n 8.45-9minutin kilometrejä. Kävellen jaksaa 15 km ja juosten max 4 km.
Syksyllä ja talvella en juokse lainkaan sen sijaan kävelen siksi juoksutekniikka ei kehity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juoksin muutaman kuukauden ajan vajaa 10km lenkin, mutta totesin ettei siitä ole juurikaan hyötyä. Oleellisempaa (laihtumisen kannalta) on tuntea näläntunnetta eli pitää päivittäiset kalorit minuspuolella säännöllisesti.
Tiesitkö, että ihan kaikilla ihmisillä ei koko maailma pyöri laihtumisen ympärillä. Kävely ja juokseminen on erittäin hyväksi terveydelle, vaikka paino pysyisi samana.
Kyllä siinä laihtuu ei muuta syytä ole
Hyvä sä! Mun mielestä kesällä on raskasta juosta lämmön takia, mutta jos kesällä juokseminen sopii sulle niin antaa mennä! Ehdit muodostaa siitä hyvän rutiinin jota on hyvä ja helppo syksyllä jatkaa.
joo mä nuorena läskinä vei tuon saman kävelleen 20 minuuttiin...
Vierailija kirjoitti:
Olen juossut 5 km samassa ajassa kuin ap ja pystyn siihen päivällä 30 asteessakin mikä on Suomessa useinmiten kesän lämpöennätys. Eikä lenkki rasittanut sen enempää kuin muutenkaan. Pidän siitä enemmän kuin juoksusta 15 asteen pakkasessa missä kylmyys tunkee aina jostain vaatteiden läpi. Lämpökin rasittaa mutta minua tympäisee kylmän ylistäminen. Todellisuudessa se raatelee kehoa aina kylmän pakkasilman hengittämisestä luihin ja ytimiin käyvään viimaan. Levätessä tulee kylmä heti kun lämpimällä voit vaikka istua hetkeksi.
No vi ttu onneks olkoon.
Mikä ihmeen tarve tällä kansalla on aina päteä ja päästä paremmaksi?
Ja se menee myös kurjuuden mittaamisessa. "no sä kävelet keppien kanssa mutta katsos mua, mä joudun olemaan pyörätuolissa!"
"ai sulla on fibromyalgia, no mullapa on syöpä!"
Ei edes anneta ajatusta sille, että ehkä vois kannustaa tai edes sanoa että "hienoa, hyvä juttu!"
Jessus sentään.
Tsempit aapeelle, tää kansa on jostain syystä mennyt vituralleen ja me ollaan epäempaattisimpia kansoja.
Mikä meitä vaivaa?
30 asteen paahteessa juokseminen on sitäpaitsi vaan tyhmää eikä normaali keho kestä sitä POHJOISmaassa.
peehekodissa pakko lenkki ja sanottiin jos ei kävellen mene 5km pakollinen lenkki alle puoleen tuntiin niin ei pääse koti lomille.
joten kävellen siinä meni se 20 minuuttia juosten 15 olin läski laista paska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juoksin muutaman kuukauden ajan vajaa 10km lenkin, mutta totesin ettei siitä ole juurikaan hyötyä. Oleellisempaa (laihtumisen kannalta) on tuntea näläntunnetta eli pitää päivittäiset kalorit minuspuolella säännöllisesti.
Tiesitkö, että ihan kaikilla ihmisillä ei koko maailma pyöri laihtumisen ympärillä. Kävely ja juokseminen on erittäin hyväksi terveydelle, vaikka paino pysyisi samana.
Kyllä siinä laihtuu ei muuta syytä ole
En ole laihtunut, mutta silti juoksemisen vaikutukset näkyvät erityisesti pohkeissa, reisissä ja pakaroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksitko oikeasti? Minä kävelen 45 minuutissa 7 kilometriä epätasaista polkua.
Joo, kyllä mä juoksin/hölkkäsin aina kun pystyi, kumminkin suurimman osan matkasta.
Hyvä sinä!! Jokainen tekee niin kuin tuntuu itselle parhaalta. Tärkeintä että liikkuu sen minkä jaksaa.
Tämän takia en koskaan jaa tänne mitään, ihmiset ovat ilkeitä, vähätteleviä, pätevät 😪
Olen minäkin kävellyt hölkkääjän ohi enkä ole mikään pikakävelijä. Ihmiset ovat erilaisia eikä aloittelijan vauhti ole sama kuin kokeneemman. Vähän liikkuneilla myös ikä vaikuttaa, mitä vanhempana liikunnan aloittaa, sitä hitaampi vauhti alkuun on. Lyhytjaljaisena tiedän myös, että moni pitkäjalkainen kävelee sellaista vauhtia, että minun pitäisi juosta pysyäkseni perässä.